Tips Berdiet Nak Kuruskan Badan

Share

Gemuk??? Ahhhhh!! Tidak! Tidak! Hakikatnya, hampir semua orang, tak kira lelaki atau wanita takutkan gemuk. Mengapa begitu? Orang gemuk tak hensem? Orang gemuk tak seksi? Siapa kata?

Apalah yang hina sangat orang gemuk ni, saya pun tak tahu. Apa-apapun, realitinya, orang gemuk pasti akan dipandang sinis oleh kebanyakan orang.

Maka, kali ini, saya akan berkongsikan dengan anda, 13 lagi cara atau tips bagaimana untuk berdiet kuruskan badan. Ada 13 tips kesemunya, namun pada saya, cara paling baik untuk kekal langsing dan ramping ialah, dengan mengamalkan pemakanan yang sihat dan juga gaya hidup yang sihat.

Berikut ini 13 Tips Berdiet yang berkesan untuk diamalkan.

1) Janganlah terlalu memikirkan masalah berat badan sehingga mengganggu ketenteraman fikiran. Di sini terdapat tip-tip bagi anda yg sedang berdiet.Jgn asyik menimbang berat badan. Ini dah termasuk dalam kategori masalah psikologi. Tak elok tu…Kalau timbang berat turun..tak apa.Tapi kalau tak turun..tentu kecewa, kan? Jadi cara paling baik ialah menimbang berat badan tidak lebih dari sekali saja dalam seminggu. Jika naik atau turun, barulah nampak perubahannya.

2) Sibukkan diri anda dengan hobi menarik, terutama sekali jika anda sedang menjalani program diet baru. Ini akan mengelakkan diri anda dari asyik memikirkan keberkesanan program tersebut atau makanan yg enak-enak.

3) Makanlah sarapan pagi awal2. Jgn cuba elakkan sarapan pagi kerana ia adalah jadual makan yg paling penting.

4) Bacalah nutrisi di label pemakanan sebelum memakan makanan yg dibeli. Elakkan memakan makanan yg berlemak atau berkalori tinggi. Paling baik, makanlah makanan yg banyak serat.

5) Buat target berat badan yg realistik utk dicapai dan buatlah perancangan yg sesuai. Jgn memaksa diri anda mencapai target yg tak logik utk dicapai dlm masa yg cepat.

6) Bagi ganjaran pada diri anda sekiranya target tercapai. Contohnya, memakan satu bar cokelat yg sedap. Perlu diingat, sekali-sekala memakan makanan yg sedemikian tidak mengapa.

7) Positifkan diri! Yakin anda mampu mengurangkan berat badan.

8) Rajinkan melakukan senaman seperti sit-up. Jika mampu, berkunjunglah ke gym yg berdekatan. Senaman membentuk otot yg sihat. Otot membakar lemak.

9) Ubahkan corak pemikiran anda. Jgn terlalu obses utk kurus. Sebaliknya cuba lebih menghargai bentuk badan anda dan bersyukur dgn anugerah Tuhan.

10) Turun 1 kg dalam sebulan secara tetap adalah lebih baik daripada turun berat badan yg banyak secara drastik dan mendadak. Ini boleh mengganggu kesihatan anda dan mungkin jikalau anda berhenti diet, berat badan anda akan naik pula dgn mendadak. Malah mungkin lebih teruk dari dulu. Oleh itu, jgn kecewa jika berat badan anda tidak turun dgn cepat.

11) Dapatkan nasihat doktor sebelum membuat keputusan utk membeli produk diet dan pil-pil diet yg banyak di pasaran dan farmasi. Preskripsi doktor adalah lebih selamat dari mendengar cakap2 kawan atau jurujual di kaunter jualan yg bermulut manis.

12) Jgn mudah terpedaya dgn iklan2 merampingkan badan atau produk2 utk kurus yg berlambak sekarang. Kebanyakannya adalah indah khabar dari rupa dan tak sesuai utk kita. Malah ada yg menipu. Banyak wang yg dilaburkan tetapi hasilnya tak seperti yg dijanjikan.

13) Makan malam awal, sebaik-baiknya sebelum atau pada pukul 7.00 malam. Jgn memakan makanan yg berat selepas waktu itu kerana kadar metabolisma yg rendah pada waktu malam akan menyebabkan makanan disimpan sebagai lemak. (824)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

39 thoughts on “Tips Berdiet Nak Kuruskan Badan

  1. Kalau dalam keadaan biasa, jaga yang nombor 13 itu sajaa pun dah cukop kot.. yang penting, kena konsisten dengan apa yang kita lakukan. kalau semangatnya sekejap saje, konfirm takleh nak kurus juga.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @mr.eims @ perfume,
    salam mesra..perfume
    ehik..hik..btul..betul setuju dengan pangan anda tu.jagan hangan-hanga jenin jer..hu..hu..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  2. Pasni boleh la pakar kongsi tips nak naikkan berat lak ye…sy ni xcukup berat..dulu masa blajar ok jer..bile keje sy turun 10 kg..dh tukar keje yg lbh selesa pun xnaik2 jugak berat ni..dh mcm2 vitamin sy amik..nk kate ade tekanan skrg x de pun..keje pun ok je..skt la telinga org asyik tegur kurus sgt.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @Leyna,
    salam..Leyna
    ai awak pula yang berhasrat nak kurus yer..hurm terylah amik multivitamin..sure berat badan Leyna punya..sb ia akan menambahkan selera mkan kita..hehe

    kalu tak mau naik juga anda lepas makan terus tido..huhu…sure naik punya ;)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Leyna Reply:

    @surihati_ku, alahai suri..dh buat dh seme tu..xmau naik jugak..skrg ni sy tgh amik vitamin c CNI & minyak ikan scott..selera mmg selera tp berat xberganjak. Naik tak, turun pun tak jugak. Itu sy dh gunakan penimbang yg same tu..org lain timbang ade jugak beza…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    noor azrina Reply:

    btol law setakat hangat2 taek ayam tak pyah

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. Tkasih atas perkongsian info yg bermanafaat ni.Hajat hati nak kuruskan badan tapi belum capai target…mudah2an selepas ni impian ni kan tercapai..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    tongjang Reply:

    bagus petua2 mcm ni

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  4. hehehe…sy da gak wat sit up…
    tp. amik msa nk nmpak ksannya…
    insyaallah, lma2 t, trun r brt bdn ek…
    amin…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    jus mate 5 Reply:

    @wawawa…,

    wat sit up + ngan jaga makan lagi cepat kesannya…

    (Banyak tip untuk kurus dengan cepat)
    http://www.langsingmate5.com/jusmate5

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    cuteboyz Reply:

    @jus mate 5,

    bleh x bdan kta kurus dalm msa 4 atau 5 mggu?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    cuteboyz Reply:

    @cuteboyz,

    kurus tahap slim sja la..sya btul2 t’desak skarg..sya snggup mlakukan apa saja untuk slimkan bdan sya

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    jusmate 5 Reply:

    @cuteboyz, boleh kurus..tapi kena betul betul disiplin dan jaga makan…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  5. amalkan bnyk kerja…contoh mcm sya suka menebas hutan , berkebun @ cangkul tanah bila ader masa…banyakkan kerja yg lasak2…mesti badan kita akan tegap dan mantap..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  6. saya pun tengah kuruskan badan, dah masuk tiga minggu cuma baru 1kg turun…..memang kena kuat lah….maklumlah saya ni suka sangat bab makan lepas beranak dua.. berat terpaksa turunkan lagi 25kg.. berat sangat udah tu rendah…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  7. tumpang tanya , adakah pngambilan buah buahan yg bnyk pda wktu mlm slpas pkul 7pm boleh mnmbahkan berat badan ? tdk kiralah ape jenis buah yg dmakan tapi buah itu tetap mngandungi kalori yang banyak kan ? adakah benar atau tidak ? tolong balas saya , sudah lama saya ingin mengetahui benda ini . email saya : gila_gila95@yahoo.com.my

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Lina Reply:

    Buah2han tempatan macam pisang,mangga,nangka dan cempedak tu memang tinggi kalori.paling bagus,makanlah epal hijau.
    http://www.rahsiamudasentiasa.blogspot.com
    .-= Lina´s last blog ..Neutralisasi =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Sangkuriang Bon Langsuir Reply:

    @Lina,
    wow…… tarkajut hati saya… betul ba buah2han ada banyak lamak… bukan untuk kesihatan ka tu?????? :))

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  8. hurm,,..bukan x nk kurus..tp dah cuba bnyk kli..nmpaknyew nafsu lebih menguasai diri…cam ne nieh???
    tips untuk diet @ nasihat2 sudah lali didengar..=(

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Lin Reply:

    Jom kuruskan badan dengan bersauna!..hubungi /sms 019-451 8510 untuk order & pertanyaan…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  9. saya nak tanya…??? macam mana…jika kita amal kan jus halia+cuka+gula orang kata boleh buang lemak…tapi saya takut jika usus menipis…boleh bagi tip tak kurus cara tradisional ??.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Lin Reply:

    Boleh try sauna pants. tgk kat blog ni.www.yangbestjer.blogspot.com.
    Lin´s last blog post ..BESTNYA BERSAUNA!!!

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  10. maklumat yang amat berguna kepada saya yg sgt ingin mengurangkan berat bdn….bkn nk kurus tok cantek, tp tok kesihatan diri saya sendiri…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Lin Reply:

    Jom…kuruskan badan dengan sauna pants. RM99 jer.free pos seluruh Malaysia!

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  11. Saya pon dulu gemok, skang dah kurus tahap normal…
    saya hanya bersenam guna cara ‘lari setempat 2 jam’ pon dah dikire ok dah…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @Afiq,
    yes…pada saya, semua cara ada kesannya.
    yang penting….ACTION atau TINDAKAN.
    kalau tahu banyak tips atau petua pun,
    tapi kalau tak bertindak…..takde maknanya juga…kan?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam