Tips Bayi Tidur Lena

Share

As-salam untuk semua yang selalu singgah di sini. Moga- moga kalian sihat walfiat hendaknya. Entri ini Suri tujukan khas buat Mr PakarHowTo. Semoga buah tangan ni adalah sebahagian sumber yang bermanfaat buat Mr PakarHowTo dan isteri yang bakal menimang cahaya mata dalam masa yang terdekat ni.

Pada sesiapa yang bakal menimang cahaya mata tahun ni, tahun hadapan Suri ucapkan semoga kalian berbahagian di samping insan yang tercinta dan anak-anak yang tersayang.

Kehadiran cahaya mata yang baru ada waktunya membuatkan gologan para ibu bapa tidak dapat tidur dengan lenanya. Apatah lagi untuk memahami karenah bayi yang masih baru lahir lagi sudah tentu papa dan mama akan turut merasa kebingungan untuk seketika waktu.

baby-01

Apakata anda semak tips ini dibawah. Mana tahu dalam banyak-banyak cara ini mungkin bayi anda yang meragam akan dapat ditenagkan semula kepada kedaan yang lebih aman dan mententeramkan.

  • Urutan tubuh.

Anda urutlah bayi anda dengan urutan asas dimana anda haruslah mengurutnya di seluruh bahagian tubuhnya bermula dari bahagian kaki, tangan dan badan si manja. Tahukan anda dengan urutan sebenarnya anda mampu membuatkan bayi anda tidur dengan lebih lena lagi. Saranan Suri adalah baik sekiranya anda lakukan urutan tersebut selepas bayi anda selesai mandi pagi atau petang.

  • Mendodoikan bayi dengan lembut.

Pada dasarnya bayi anda akan lebih selesa apabila berada dalam dakapa si ibunya. Mengapa kerana bayi anda akan berasa selamat untuk seketika waktu. :)

  • Dukung pada bahu.

Bayi akan meresa lebih selamat dan selesa sekiranya di dukungkan dengan cara begini kerana ia dapat mendengar alauna lagu yang anda nyanyikan kepadanya. Disamping itu bayi anda juga akan dapat melihat benda-benda yang berada di sekelilingnya dengan lebih jelas lagi. Lama – kelamaan si bayi akan tidur degan sendirinya. ;)

  • Tepuk manja. (si manja sedang tidur mengiring)

Tepuklah punggu bayi anda secara perlahan-lahan dengan lembut secara berirama kerana dengan cara ini bayi anda akan berasa lega. Tapi ingat ketika bayi anda telah tidur maka anda haruslah berhentikan diri anda dari terus menepuk si manja.

Balutan.
Apabila bayi anda suda lena tidur, makan anda ambillah waktu tersebut untuk membalutkan bayi anda dengan selimut yang sedikit nipis. Pastikan balutan tersebut tidak terlalu kuat dan ketat. Tahukan anda dengan cara ini akan membuatkan bayi anda tidur dalam keadaan selamat di samping dapat membantunya tidur denga lebih lama lagi tanpa sebarang ganguan terserentak dari tidurnya.

  • Tetapkan waktu tidur.

Biasakan bayi atau si manja anda tidur pada satu-satu masa yang di tetapkan. Supaya bayi anda akan mudah merasa mengatuk tika waktu tidurnya sudah tiba.

baby-2

  • Pencahayaan.

Bayi tidak suka tidur dalam keadaan terlalu terang – benderang. Akan tetapi bayi lebih suka tidur pada kedaan pencahayaan yang suram. Cara ini memudahkan bayi anda tidur dengan lena sambil diiringi muzik zikir yang melembutkan. Insyallah bayi anda akan tidur dengan sebaiknya. Pencahayan juga perlu supaya kita sebagai ibu bapa akan dapat mengawasi kedaan bayi dengan lebih baik lagi.


  • Beri Bayi anda makan awal.

Tahukah anda bayi anda akan dapat tidur dengan lenanya sekiranya makanan yang anda berikan kepadanya mencukupi. Ini akan mengurangkan peningkatan bayi anda untuk terjaga semula dari tidurnya.

Hurm, Suri rasa hanya tips ni sahajalah yang selalu Suri gunakan untuk anak Suri. Cara anda pula bagaimana? Marilah kita kongsikan pengalaman anda di sini. hehehe.. ;) Bukankah bertukar-tukar fikiran tu bagus amalannya..? :)

. (1205)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

16 thoughts on “Tips Bayi Tidur Lena

  1. Terima kasih Suri atas artikel yang sangat berinformatif ini. ;)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @PakarHowTo, sama-sama pakar..ada pengalam tu yang share kat sini..hehehe ;)
    .-= surihati_ku´s last blog ..Petua untuk dapat anak perempuan atau anak lelaki =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mdfaizi Reply:

    Thanks for this guide. this is useful when become a parents.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  2. salam.
    info yg cukup bagus dan manfaat utk sume.
    selain dr tip di atas,untk memudahkan baby lena dgn nyenyaknya,
    sapu minyak baby oil @ minyak zaitun pada ubun2nya.
    selamat mencuba.
    P/S; TaHniah@mabroo utk PKHT krn bakal mendapat baby.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @salmi, terima kasih kembali sahabat..

    myk bby mmg elok..urutlah lepas bby dah selesai mandi..pasti dia akan rasa selesa.. ;)
    .-= surihati_ku´s last blog ..Petua untuk dapat anak perempuan atau anak lelaki =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. aslmlkm..sya nk cter msalh sya ni.sya kja kt tmpt kja sya ni dh 4thn..sya dh boring la kja ky ctu..bnyk tekanan la..dr kwn2 yg bnyk kerenah..penyelia yg bnyk songeh..nk cri kja lain..syg syg gak nk brenti..tp sya x thn la nk brsabar kja kt ctu..da mslh lg ni sya nk cter..da sorang laki kja satu bhgn ngn sya..dh kwin pn..slalu dok mai mntk pnjm duit..kali ni dh 3 kali dia pnjm duit..x bg dia dok mai slalu mntk..smpai kwn2 kt ctu pn kta kami da skandal..grammnya..tp slh sya gak sbb sya dok lyn dia..smpai kwn2 kta kmi da affair..kekadang 2 dia ska amik kesempatan kt sya..ikutska dia ja..ska pegang tgn sya bla di tmpt x da org..brkali2 dia wat cm 2..dh bini 2 org pn x ckup lg..kekedang sya lari dr dia pn..bkn pa xmau terjumpa ngan dia..tp trjumpa gak..malu gak bila da org nmpk kmi dok brjumpa..x tau nk wat cm na nk lari dr dia..msalh kt tmpt kja lg..tringin gak nk tukar kja baru..tp takut x serasi lak..blh jd tension tau bla kna masalh cm ni..bla ari cti..alangkah bhgia..lari dr mslh ni..tp..bla mai kja..bosannyaaaa..tolonglh..bntu sya setel mslh ni..sya sedia trima segala pandangn utk kebaikn sya..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  4. Salam. Sy ni anak sulung dr 10 org adik beradik..pengalaman mendodoikan bayi tu mmg byk la..maklum la..mak xcukup tangan nk buat seme keje seorg..selalunya sy dodoi adik dgn menepuk lembut kt bahu dia sambil berzikir..kejap je tido la si adik..tp bile terbaca kisah dlm metro br ni di mana adik mati lemas dlm akuarium krn kakak berusia 12 thn terlena semasa menjaga adiknya..teringat dulu kdg2 sy yg tertidur dulu..sampai adik terjatuh dr buaian..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  5. salam.
    sy suka baby ni.maklum anak ada satu saja.Alhamdulillah.
    bau baby ni umm.wangi.sejuk…. mata memandang dan macam2 lagilah.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  6. salam,,,sya baru je dapat baby boy,skarang beby sya dh masuk 2 bulan,sya kasi dia susu tepung n susu badan..nk tnya nih….beby boy mmg kuat makan ke?sya da bgi susu dlm 60ml,pastu dia ngis nk susu lg..bpa ml sya patut kasi dia ye,,,,n da had@masa x untuk kasi dia mkn ataupn bg je bila dia ngis lapar…pa pndapat suri????

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  7. salam..saya ingin berkongsi masalah yg saya hadapi ttg penjagaan bayi yg betul..ay baru je melahirkan anak kembar, laki2 n pramatang..prob nya, bayi saya sgt sukar tidur, kalau tidur pun x samp 30min n sentiasa nak berdukung n nyusu badan..saya campur memberi mereka susu tin n susu badan, adakah amaun susu 70ml yg saya beri pd twins saya x mencukupi? Utk makluman, masing2 mempunyai berat hampir 4kg n berumur 1 bulan 5hari..oleh kerana sy jaga sorang, saya rasa sgt x sempat n kelam kabut sekali kerana twins sy sukar tidur lena.samp saya x sempat buat kije apa2 ..tolong lah saya ye.tq

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  8. hurmm…ada sesetengah tu menjadi macam cahaya suram… tp slalu bagi susu sebelum tido… biasanya lepas bg susu insyaAllah dia terus tido lepas kene tepok2… bedung badan baby pun masih diamalkan supaya dia tk tersentak and jaga dari tido. tapi baby ni lak hangin sbb dia susah nk mengeliat. :D

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam