4 amalan yang nampak kecil tapi besar nilainya jika betul niat

Ada 4 amalan yang pada pandangan kita mungkin nampak kecil saja. Tapi ia boleh mendapat redha Allah jika kita memasang niat yang betul.

niat yang betul

Pertama

  • Bila kita nampak semut, maka janganlah kita membunuhnya. Carilah redha ALLAH melaluinya. Kita niat mengapa kita tak bunuh semut tu kerana kita tahu semua itu bertasbih kepada ALLAH, maka kita tak mahu hentikan tasbih tersebut dengan membunuhnya. Dengan kebaikan itu semoga ALLAH mengasihani kita sebagai mana kita mengasihani makhluk ciptaanNya.

Kedua

  • Bila kita nampak burung (atau binatang lain) sedang minum air dari kolam, maka jangan lah kita lalu di sebelahnya sehingga menakutkannya. Biarkan ia minum dengan aman tanpa rasa terganggu. Kita niatkanlah untuk cari redha ALLAH dengan membiarkan binatang itu terus minum dengan aman. Semoga dengan kebaikan itu ALLAH akan sudi mengamankan kita pada hari di mana nyawa telah sampai di tenggorok (sakaratul maut) kita kelak.

Baca selanjutnya di sini »

(262)

1,019 total views, 2 views today

Share Button
BAGUS(4)TAK bagus(0)

Fikir dulu sebelum tulis

Sebelum saya menulis dan share sesuatu di facebook…

saya akan fikir, fikir dan fikir dulu…

fikir dulu

Fikir dulu sebelum tulis

Saya akan tanya diri saya,

Apakah manfaat dari penulisan atau perkongsian saya ni…?

Setiap patah perkataan yang saya tulis, saya fikir dan tulis. Saya akan cuba guna perkataan dan bahasa yang paling mudah difahami, kerana bimbang ia akan disalah erti.

Mungkin ada yang berkata :

“Ahhhh ikut suka aku lah nak kongsi apa pun…bukan facebook ko pun kan?”

Yaa benar! 

Anda berhak tulis dan kongsi apa saja di facebook anda.

Tapi ingat!!!

Baca selanjutnya di sini »

(919)

2,528 total views, 1 views today

Share Button
BAGUS(7)TAK bagus(0)