Suami main kayu tiga, isteri pula terpikat dengan lelaki lain

Share

Saya minta maaf sebab dah lama tak update blog ni sejak beberapa hari lepas. Macam biasa la, alasannya ialah saya sibuk dengan pelbagai aktiviti dan tugasan. :) Sampai tak sempat langsung nak menulis dan membalas email2/komen2 dari kalian.

Hari ini, barulah saya dapat curi-curi masa untuk check email dan update blog. Buka-buka saja inbox email saya, saya dapati ada berpuluh2 email yang masuk. Macam2 hal yang dibangkitkan dalam email. Ada yang memberi pendapat, ada yang membuat macam2 komplen, ada yang marah-marah, ada yang sekadar bertanya khabar, malah ada juga yang meluahkan perasaan mereka pada saya. Tak kurang juga yang mengadu mengenai pelbagai perkara berkenaan dengan masalah hidup dan perhubungan.

Kenapa awak selalu sakitkan hati saya???

Kenapa awak selalu sakitkan hati saya???

Seperti saya katakan sebelum-sebelum ini lagi, saya ni bukanlah seorang consultant atau pakar kaunseling yang mampu menjawab semua persoalan yang dikemukakan. Saya ni orang biasa-biasa saja. Yang juga kadang-kadang menghadapi masalah yang sama seperti korang.

Tapi mengenangkan harapan dan permintaan bertalu-talu yang ditujukan pada saya, maka saya akan cuba juga untuk nyatakan pendapat peribadi saya. Dan saya kongsikan masalah tersebut dengan korang semua di blog pakar ini.

Tujuan saya berkongsi masalah yang dibangkitkan ini bukan untuk menyalahkan atau mengutuk orang yang mengadu masalah ini, tetapi hanya mahu korang semua agar dapat memberikan sedikit sebanyak panduan dan cadangan bagi menyelesaikan masalah yang dihadapinya.

Saya yakin, ramai pembaca setia blog pakar yang diluar sana tu, lebih arif dan berpengalaman, terutamanya dalam hal-hal perhubungan dan masalah rumahtangga. Justeru, saya benar-benar berharap agar korang semua dapat tinggalkan komen sepatah dua terhadap masalah yang dikongsikan di bawah ini.

Berikut adalah kandungan email yang saya terima pada 9 Julai yang lepas dari salah seorang pembaca setia blog ini yang menggelarkan diri sebagai ‘BUNGA’.

Assalamualaikum….
Saya Mawar berumur 29 tahun mempunyai 2 cahaya mata. Saya tak tau la nak ceritakan macammana sebab entah tak tau nak mulakan macammana.

Saya sedih dilukakan oleh suami. Seorang isteri yang tak memandang orang lain setelah bergelar isteri, tetapi dah lelaki namanya, dia terpikat pada perempuan lain. Kami bergaduh dan hampir nak bercerai. Kalau tak fikirkan anak-anak, lama dah saya lari.

Kadang-kadang tu rasa sedih sangat dan terfikir apalah salah saya. Saya cuba muhasabah diri.

Saya sekarang ini diuji dengan suami orang pula. Entahla, memang bagai nak gila dibuatnya sebab saya jatuh sayang kat lelaki tu. Saya tau saya berdosa, tapi hati saya sedih sangat dilukakan oleh suami.

Walaupun suami saya dah berkali-kali berjanji akan berubah, tapi saya seakan tidak pecaya. Saya amat buntu sekarang. Saya tak tau nak mengadu dengan siapa.

Saya selalu berdoa semoga saya akan lebih tabah, tetapi saya hanya insan biasa yang punya hati dan perasaan.

Harap dapat komen dan pandangan daripada korang. Tinggalkanlah sepatah dua komen anda yer. :)

Terima kasih.

(4327)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

71 thoughts on “Suami main kayu tiga, isteri pula terpikat dengan lelaki lain

  1. Doa banyak2 moga suami puan sedar dgn apa yang dia buat n kembali kepada puan. Cuba berbincang baik2 dengan suami kalau ada peluang. Tak perlulah nak terpikat dgn org lain selagi puan masih ada ikatan dengan suami, saya tau puan tertekan tetapi cuba banyakkan bersabar. Tuhan maha adil n akan berikan kebaikan pada yang berhak.

    Diari Jutawan’s last blog post..Pendaftaran perniagaan

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    N Reply:

    k..sya dah cuba bnyk kali berbincang dangan suami sya 2..pun x mahu degar, suami sya kata jangan hendak bising2 kat dia..mcm ne sya hendak bersabar lg dangan suami sya.sya sudah 20thn hidup dengan suami sya dari dulu sampai sekarang ne,sya dah buat yang terbaik untuk suami sya… pe lagi suami sya hendak ?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    N Reply:

    hari ne x bertegoh lg hendak marah2 je…dia dapat tahu sya maen msj dengan kawan2 sya,apa salah ke sya berkawan dengan lelaki padahal sya bukan ada pe2 dengan lelaki ne cuma kawan sje..sya tahu suami sya ada puon lain juga tapi sya wt x tahu kt sumai sya,sekali2 sya ada juga tenya pada suami sya..katanya kawan sama tepat keje je..boleh ke sya percaya pe suami sya cakap,yang buat sya x percaya pada suami sya.sya penah nepak suami sya maen msj sorok2 dari sya? wasalam…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    BELLAKIMORA Reply:

    ALLAH MENGUJI HANYA ORG YG DIPILIH…KT PTT BERSYUKUR KERANA KT INSAN YG DISAYANI…JIKA KT REDHA DGN IKHLAS ALLAH AKAN TURUNKAN HIKMAHNYA..SETIAP YG BAIK DTG DRI ALLAH…YG BURUK DTG DRI KT…ALLAH SENTIASA BERSAMA DGN ORG YG SABAR…KT MASIH DAPAT MENGADU DGN ALLAH KERANA DIA TUHAN YG MAHA MENGETAHUI SEGALANYA..CARA KT NAK MENJADI TABAH..KT PERCAYA QADAK DAN QADAR KT DAN BKN DIRI KT AJE..MALAH ADA YG LBH TERUK DARI KT..AMIN@N, HA

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  2. pada pn. bunga, masalah yg dihadapi oleh pn.bunga adalah dugaan
    drp Allah S.W.T utk menguji keimanan hambanya bukankah setiap manusia akan sentiasa diuji…. mintaklah drp Allah S.W.T ditambah kesabaran, kekuatan melalui solat2 wajib, solat2 sunat dan byk mengucapkan zikir2… dgn mengadu YANG MAHA KUASA saja hati bisa jadi tenang dan insyaallah
    jln2 yg mudah akan diketemui jika sabar dan tidak berputus asa.

    Pn. bunga perlu menjauhkan diri drp suami orang… bukankah suami org itu punya isteri dn anak2, pn. fikirkan la perasaanya bagaimana dan sudah tentu perasaanya sama seperti apa yg pn. bunga lalu sekarang ni….

    Pn. juga lebih perlu mberi fokus pada anak2 pn. yg sedang membesar yg memerlukan perhatian dn kasih sayang. Anak2 memerlukan pn… Pn. perlu kuat demi anak2. Sebagai ibu pn. perlu mjadi contoh yg terbaik pada anak2.
    Take care pn. bunga.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Madam Fareez Reply:

    @Dar, Salam, puan bunga bersyukur kerana puan masih ada anak-anak.Saya pun kadangkala ada juga bertengkar dengan suami,kehidupan saya lebih berbeza,saya adalah isteri kedua suami.Suami pula lebih utamakan nafkah keluarga pertama kerana isteri di sana tidak bekerja, tempat kerjanya pula di kawasan isteri pertama.Kadangkala saya pun merungut di atas kekurangan saya, saya terpaksa tanggung anak-anak kira-kira 70 peratus. Suami hanya beri 30 peratus.memang kalau dikira poligami ini tidak dapat adil seratus peratus..tapi saya pujuk hati saya terima suami seadanya, nasiblah saya bekerja dan ada perniagaan sendiri maka kekurangan nafkah dapat saya atasi.Saya pujuk hati saya dan anggap dugaan Allah semuanya, 8 tahun saya bersama dengan suami tapi saya masih lagi dapat memahami suami,tapi setiap kali kami bertengkar saya akan mengadu pada Allah, dan letakkan sayang saya lebih kepada Allah bukan kepada suami dan anak-anak.Alhamdulillah saya lebih tenang dan biarkan suami berfikir apa pengorbanan yang saya lakukan selama ini.Hanya Allah yang lebih layak untk lebih disayangi..ingat Allah lebih mengetahui dugaan yang diberi.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. salam bunga..

    setiap masalah yang dihadapai pasti ada jalan penyelesaian. bunga jangan membuat sesuatu perkara mengikut perasaaan.bunga perlu ingat yang bunga ada ank2 n mereka memerlukan lebih perhatian dari seorang ibu.jauhkan diri dari suami orang n cuba bawak berbincang denga suami. kalu boleh bunga cuba buat sesuatu yang baru yang boleh menarik hati suami bunga.

    fida’s last blog post..Bowling-Arl Bowl Alamanda

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  4. Salam,
    1. Bersyukur kerana Allah masih memberi kesempatan untuk hidup dan bersama anak-anak (ini satu pemberian dan amanah Allah). Ini bukan kesilapan Adik Mawar tetapi dugaan Allah. Sabar dan solat pintu kejayaan.

    2.Cari kekuatan untuk memberi kemaafan jika terasa dizalimi-doalah senjata yang mudah dan didengar oleh Allah.

    3.Ubah diri untuk diri sendiri dan anak-anak. demi kebahagiaan, cintai diri sendiri, pergi ke spa, gym dan sewaktu dgnnya- pergi jogging dan aerobic di luar sana, lihat alam sekeliling, buka mata, bumi Allah ni kecil dan dunia cuma sementara. Mesti ada self esteem (semangat) dan jaga kesihatan. Kadang2 keadaan ini adalah untuk membuka jalan kita untuk perubahan diri.

    Berubahlah dik untuk diri sendiri muga kejayaan akan bersama mu dan kami. Sama2lah kita berdoa.

    Nur jannah

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  5. salam……..
    - semua hamba NYa diuji dgn pelbagai dugaan cuma bentuknya berbeza-beza…
    - puan byk2 bersabar, bykkan doa, bykkan zikir n baca Quran.Buat masa ni puan tumpukan semua tu.kembalikan kekuatan n ketenangan hati n perasaan dl.
    - cuba berbincang dengan suami dgn cara elok,cari kata penyelesaian.
    -layan suami dgn sebaiknya n anggap apa yg terjadi dgn rasa redha.lama2 dia dgn sendiri akan fikir kebaikan n kemesraan yg diberikan seikhlasnya n akan sesal dgn tindakan dia.
    -puan jgn menjatuhkn maruah dia, malah memberi harapan mudah-mudahan dia akan berubah n berikan sokongan padanya.dgn keikhlasan yg diberi dia akan tersentuh n akan kembali kpd puan.
    - pasal puan jatuh hati pd lelaki lain tu, saya rasa puan rasa terasing n ingin mendapatkan kasih seorang lelaki.tapi hati puan pd suami puan.matikan cinta tu n ingat ank2.
    -yang penting kuatkan semangat n pertahankan keluarga yang dibina
    -takkan puan sanggup tgk rumah tangga yang selama ni dibina dgn bung cinta hancur macm tu je.. Fikirlaaa.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  6. Salam,
    Cara terbaik berdoa kpd tuhan..manusia memang lemah tanpa pertolongan Allah. Kita merancang tuhan yang menentukan. Memang di saat tertekan manusia sering mencari tempat pergantungan ataupun SUPPORT tapi cubalah SEDAYA UPAYA agar support itu berada pd jalan Allah. Mungkin di saat tertekan itu, Allah datangkan ujian semata-mata untuk memberikan KEMANISAN di kemudian hari. Saya harap puan dapat bersabar dan koreksi diri selagi puan dapat merasakan kekurangan diri dan akhir sekali BERSERAH kpd yg Maha Bijaksana kerana Dialah yg Maha Bijak dalam segala urusan. Saya harap puan dapat kehidupan yg baik

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  7. Ini adalah dugaan dalam kehidupan.

    Sedih juga membacanya tapi hati manusia ni kan sering berubah-ubah. Banyakkan berdoa dan solat hajat. Kemudian cuba perbaiki diri untuk menajdi seorang yang lebih baik. Mudah-mudahan dengan itu hati si dia akan berubah dan kasih sayang kembali bertaut.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  8. saya rasakan…lebih baik suami isteri berbincang dengan elok2..lg satu kenal pasti mengapa suami cari lain?…kemudian atasai maslah 2..pikat suami selalu,layan suami first class..pki cantik2 dan wangi2…kes isteri terpikat kepada suami orang 2 sy rase si isteri baik lari jauh2 drpd lelaki berkenaan supaya anda tidak terjebak dalam masalah yang lebih teruk…Ingat anda ada suami!!..jgn jadi isteri yang derhaka…isteri dan suami perlu ambil peranan masing dalm hal ni…si isteri banyakkan berdoa,tabah kerana setip kesabaran itu pasti akan dibalas dengan kenikmatan …

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    haze Reply:

    @fadli,

    Hal yang sama pernah saya lalui. Hikmahnya menjadikan kami suami isteri berbincang, yg mungkin x pernah dibuat sebelum ni. Di situlah eratnya hati ke hati.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  9. Salam semua

    Memang benar sepertimana yg dikatakan oleh pembaca2 blog ni.

    Setiap yg terjadi tentu ada sebab dan musababnya.Suami terpikat dgn perempuan lain mungkin disebabkan kelemahan kita sebagai seorang isteri memenuhi keinginan suami samada dari segi layanan , penampilan dan sebagainya.

    Setengah2 llki sekadar meminati dan suka berkwn dgn perempuan lain kerana itu lumrah lelaki wpon tak semua llki bersikap demikian.

    Jgn pula Mawar jadikan alasan utk menyintai llki lain yakni suami org kerana menduakan suami adalah berdosa besar..Nauzubillah.

    Bykkan berdoa agar pn dapat menangani situasi ini dgn sabar..Berfikir sejenak adalah lebih baik drpd mmbuat tindakan yg melulu yg mana ank2 menjadi mangsa.

    InsyaAllah dgn keizinanNya segala masalah akn dipermudahkan dan dapat diatasi.
    Percayalah setiap yg terjadi ada hikmahnya.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  10. Saya dpt merasai situasi puan, saya pun gitu, kalu xpk kn anak da lame nak lari jauh dr masalah ini, but pkkn anak…sume kena berkorban…biar la kite brkorban untuk ANAK….walaupun ati kite betul2 tluka…yang ptg….puan cube kembali pd dr puan kembali…pk anak…pkkn satu ari mereka uat kite, mereka dpt balasan…puan…doa bnyak2 puan…kembali pd dr puan sesungguhnye allah maha mengetahui…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    haze Reply:

    @fibocynno,

    Saya AMAT SETUJU. Allah sediakan penyakit dan didatangkan bersama ubatnya. Pada saya kalau kuat kita berkorban tapi jangan kita lemah dan terkorban. Kepada anak-anak perlu diterangkan dengan SABAR dan HIKMAH. Let’s them understand this is a relity in life.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  11. Salam puan mawar,
    alangkah rugi nya hidup ni sekiranya Puan mensia-siakannya..hidup ini hanya sekali..puan berduka disebabkan suami puan tetapi puan x sedar sebenarnya anak2 puan yg akan menerima akibatnya..kerana puan sekarang sudah mula menumpukan kepada lelaki lain. Saya yakin sebagai isteri yg solehah..Allah lah tempat kita mengadu.

    Tumpukan dan fokus pd tanggungjwb puan sebagai isteri dan ibu…memang sukar menerima kenyataan suami ada perempuan lain selain kita, tapi sebg perempuan kita jgn merendahkan martabat wanita muslim..
    jaga peribadi..Allah melihat kita..setiap ujian ada hikmahnya..Allah mahu puan kembali kepadaNYa..bangunlah tunaikan solat di tgh mlm..memohon padaNYA..bertawakal..Hanya Allah yang dpt merubah hati suami puan.
    Allah tidak pernah melupakan kita…hanya kita yg selalu lupa padaNYA..
    bangkitlah puan mawar..bangkitlah dari kekecewaan itu..jgn musnahkan hidup puan… saya doakan puan akan berjaya mencapai kebahagiaan yg hakiki.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  12. salam
    diharapkan agar puan sentiasa bersabar dalam setiap dugaan.pasti ada hikmah di sebalik dugaan dan yang penting kita sentiasa berdoa kpd tuhan agar kebahagiaan yang kita kecapi dulu kembali kpd kita.Saya juga pernah menghadapi krisis seperti ini dan hampir-hampir bercerai dan tidak tinggal serumah hampir sebulan lamanya.bagi saya kedua-dua belah pihak harus mengambil pendekatan untuk menyelesaikan masalah kerana setiap masalah pasti ada puncanya dan tidak semestinya diri kita sahaja yang betul dan termasuk juga pihak yang satu lagi dan setiap pasangan jangan terlalu ego untuk menegakkan benang yang basah,cari jalan penyelesaian dengan melibatkan orang yang lebih arif misalnya ustaz atau sesiapa sahaja,minta pandangan dan nasihat dan yang penting jangan tersalah mengadu pada orang yang tak sepatutnya.kita manusia tak sempurna tetapi harus berusaha melakukan ksempurnaan.paling penting sentiasa ingatkan anak-anak kerana merekalah kurniaan Allah yg paling berharga di dunia dan itulah punca atau semangat kita untuk terus berdamai dan hidup bahagia,insyaallah

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  13. Puan…Kecurangan yang dibalas dengan kecurangan pasti akan membawa kebinasaan yang berganda…

    Ingatlah sekiranya kita ditinggalkan suami dalam keadaan menjaga segalanya termasuk maruah diri pasti pasti kita dihormati. Tapi jika sebaliknya, walaupun punca kita berbuat demikian adalah kerana suami dulu curang, takut2 yang tanggung kebinasaan itu adalah anak-anak kita.. Jadi jangan sekali-kali fikir utk curang dalam keadaan kita masih berstatus seorg isteri..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  14. salam pn mawar..saya bersimpati dgn nasib puan.bila kita tnya mana2 wanita t’masuk la saya sendiri,kita xkn sggup melihat suami kita beralih kasih pd wanita lain..jika berlakunya demikian kita akn berfikir dimana silapnya kita,dimana kurangnya kita..sbnrnya mgkn kita tidak kurang dimana2, semo layanan cukup utk suami,zuriat ada.tp lelaki ini godaan besar dia adalah wanita..so dia akn cr slah kita utk memberi dia ruang utk menagih kasih wanita lain..tapi xbleh salahkan lelaki semata2,mgkn juga godaan pihak ke-3 hebat menyebabkan dia t’pikat..tetapi apa yg saya nk nyatakan di sini utk renungan dan ingatan pada saya sendiri juga,sekiranya suami curang, jgn dibalas dgn perkara yg sama..mengikut kt puan td,dlm masa yg sama puan t’tarik pada lelaki lain. pada firasat sy puan bkn t’tarik pn dgn lelaki tu tp puan lebih kpd rasa ingin balas dendam..’dia boleh buat mengapa tidak aku’.mgkn ayt ini yg t’lintas dihati puan..kalau api disiram myk,apa agak2nya yg akan t’jadi?jgn la t’lalu ikutkn hati..byk2 berdoa pd Allah mohon petunjuk.kita org Islam bleh mntk tlg org2 alim buat air penawar dan sbgnya..klu puan btl2 fikir kn tntg anak2 hentikan lah perasaan puan pd lelaki lain..sekiranya puan rs mmg dh xbleh hidup bersama suami,berpisah cara elok.jgn nnt org kata”patutla bercerai, isteri pn ligat diluar”.kita sbg org pompuan t’lalu mudah org pndg serong b’bandg lelaki..saya mohon maaf jika ade yg menyinggung puan..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mawar Reply:

    @azma, wsalam thanks puan atas nasihat puan tu…mmg mawar sedar ttg tu…n skrg alhamdulillah semua nya dah ok….thanks atas nasihat tesebut n hanya Allah jer yang balas…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  15. puan mawar perlu banyak bersabar…..
    Sy tahu perbuatan suami puan tu membuatkan puan sakit hati dan
    kecewa…saya sangat2 berharap puan jgn buat perkara yg sama…
    begitulah juga pandangan org lain terhadap kita.tambahan lg kita sebagai
    seorang wanita…dan yg paling utama sebagai IBU…siapa org nya yg boleh
    anak2 puan jadikan contoh…

    Banyak pengalaman sahabat2 sy yang terdahulu yg tidak lah seindah mana.
    Dipuja dan digoda semasa bergelar isteri orang…bila dah bergelar janda,
    tidak ada pulak berkahwin…
    Saya bimbang puan akan terlepas apa yg dikendong…berciciran pula apa yg dikejar…

    kita sudah pn diakhir zaman….segala dosa kita ALLAH akan ‘bayar’ terus
    didunia…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  16. Salam, sebenarnya masalah sperti ini ada di mana-mana..suami curang dah jadi macam satu penyakit dah sekarang ini.. ada banyak sebab sorang suami yang dulunya baik tiba2 jadi curang..selalunya perempuan yang ganggu rumahtangga orang tu pun mesti ada “mental” problem.. Saya setuju dgn pendapat Azma, jangan balas kecurangan suami dgn perkara yang sama.. orang yang curang adalah orang yang tak ada maruah!! Tak ada harga diri dan didikan yang betul dari orang tuanya..Jadi jangan jadikan diri kita seperti itu..hargai maruah kita sebagai wanita dan jangan jadi perampas suami orang.. Selagi anda berkasih dengan suami orang, selagi itu maruah anda berada di bawah tapak kaki seluruh masyarakat!!

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

  17. jika ade masalah berbalik lah pada diri kita…mungkin rumah tangga berantakan disebabkan kesalahan diri sendiri.cuba berbincang dengan pasangan dari hati ke hati…jangan mudah melatah….bertolak ansurlah…jika tidak puas hati dengan pasangan,jangan simpan dalam hati…ape2 pn musyawarah membawa penyelesaian

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  18. Assalamualaikum Mawar….mengenai masalah rumahtangga yang awak hadapi memang menyedihkan bagi kita kaum wanita. Pada pendapat saya suami awak sudah kurang rasa cinta dan sayang yang sejati seperti mula2 dia mahu menjadikan awak sebagai isterinya.Dia sudah jemu bersama dengan awak. Saya pasti sayang dia pada awk sekarang hanyalah untuk kepentingan dirinya sahaja. Dia cuma ingin awak menguruskan makan minum dan pakai dia sahaja. Selain itu dia hanya mahu awak menjadi ‘penghibur’ dia kalau terdesak. Dia sudah tidak ingat segala kenangan manis dan janji2 dia sewaktu dia membaca taklik sebelum diijabkabulkan dengan awak. Kalau kasih sayang dan cinta dia hanya untuk awak mustahil dia akan mencari wanita lain. Sama juga macam awak kalau awak betul2 sayangkan suami awak, awak tidak akan sesekali melayan orang lain walaupun orang itu terlalu baik. Awak akan berusaha untuk memenangi semula suami awak. Fikirlah awak ada anak2. Jangan mereka menjadi mangsa keadaan. Kalaulah sudah tidak ada cara dan suami awak masih berdegil sudah tiba masanya awak memikirkan kebahagian awak dan anak2. Yang paling penting awak sentiasa meminta petunjuk Allah. Ajal maut jodoh pertemuan di tangan Allah.Ingatlah, Segala apa yang kita ada tidak kekal buat selamanya yang kekal hanyalah Allah. Harap Mawar menemui kebahagiaan rumahtangga smula….amiiiin

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  19. mawar oh mawar ku,
    salam mawar, maaf ye, saya ni suka gelak, tapi tak de niat nak perli atau seangkatan dengannya, cuma satu saya nak perkatakan dengar elok elok
    LELAKI, YANG KATA LELAKI NI, MASA TAK DAPAT DIA AKAN SAYANG MENGGUNUNG, TAPI BILA DAH DAPAT DIA BLAH ( bukan suami yang saya maksudkan, kebanyakkan suami, macam mana perangai sekali pun dia tetap sayang kat isteri dia ) jadi cuba faham apa yang saya maksudkan, saya lelaki, jadi harap harap lelaki kat luar sana jangan marah yee, kita kata yang betulkan eh ehe eh

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  20. betul tindakan anda. kalu dia blh cari perempuan lain, awk blh cari lelaki lain yang lbh baik dr suami awk. buat ape, kita hidup terseksa yang akhirnya membawa kesan negatif kpd awak…tgk dulu, lelaki tu mcamna, kalu ok, buat solat hajat,mtk tolong Allah, dan buat keptusan. semog a berjaya.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    yoyo Reply:

    @hatilara, saya minta maaf, saya x sokong pandangan anda. saya rasa, tindakan ini tak berpatutan. sepatutnya suami isteri masing2 bw berbincang, bkn si isteri mencari laki org lain dan menagih kasihnya. lelaki tersebut juga mempunyai anak dan isteri mereka. fikir2lah..perkahwinan adalah ikatan suci, bawalah berbincang dan toleransi. maaf. ini hanya pendapat saya

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    hatilara Reply:

    @yoyo, YERLAH ITU PNDPT SY. SY DPT LIHAT BRAPA RAMAI WANITA MENDERITA SBBKN SUAMI YG BERPERANGAI MCM NI..CB CRI PNYELESAIAN,TAMATKAN BEBANAN,SAKIT HATI.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mawar Reply:

    @hatilara, thanks atas nasihat berkenaan tapi skrg mawar tak wat pn macam tu walaupun mawar sakit hati n luluh hati ini…mawar hy seorg isteri n syurga mawar bawah tapak kaki suami…walau suami mawar jahat macamnapn dia ttp suami mawar…skrg nie mawar dah tak bercinta ngan lelaki tersebut..sbb mawar taknak berdosa ngan suami…thanks atas pndangan tersebut….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    hatilara Reply:

    @mawar, ALHAMDULILLAH SMUA DAH BERLALU. MAAFKAN SY ATAS KESILAPAN KATA2 SAYA.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  21. Assalamualaikum mawar.

    Pada pandangan saya anda sedang diuji. Kuatkanlah semangat anda.sesungguhnya Allah tidak akan menguji hambanya melainkan hanya orang yang termampu sahaja yang dapat menanggungnya.ini bermakna sebenarnya andak mampu untuk mengatasi masalah tersebut. cuma mungkin anda perlukan sedikit masa untuk memahami keadaan.hikmahnya ialah, Allah ingin memberi ruang kepada anda untuk berfikir sejenak tentang apa yang telah anda lakukan pada diri anda.untuk mendapatkan kasih sayang dari manusia sebenarnya kita juga perlu ada kasih sayang dengan Allah.kembalilah mengikut ajaran agama.
    persoalan anda yang kedua berhubung menjalinkan perhubungan dengan suami orang, lebih baik anda lupakan. itu sebenarnya hanyalah “pelarian’ / “just fill in the blank”tidak menyelesaikan masalah sebaliknya merumitkan lagi keadaan.
    ok. saya doakan semoga anda menemui kebahagiaan anda.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mawar Reply:

    @jasminhaniy, waalaikummussalam jasmin…pe2pn thanks atas nasihat tersebut…mawar dah sedar skrg…mawarpn dah terangkan kat suami…alhamdulllah suami dah berubah…ttg suami org tu biarlah dia mjadi kenangan pahit dalam hidup mawar,,…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  22. Hidup ini penuh dengan ujian dan cabaran. Tetapi harus di ingat, kita juga tidak akan dapat melawan takdir. Saya telah berkahwin pada usia 21thn. Ketika itu saya menyaksikan rakan2 saya yang hampir 10thn lebih tua dari saya sedang menghadapi penyakit “orang ke-3″ di dalam hidup mereka. Saya bertekad di dalam hati saya bahawa saya tidak akan mengikut jejak mereka semua. Tetapi, manakan tahu, antara ujian atau takdir, setelah 8thn berkahwin, sekarang ini saya pula menghadapi perkara yang sama dengan mereka. Awal 2008 menyaksikan orang ke-3 pertama hadir dalam hidup saya dan baru2 ini seorang lagi insan ke-3 muncul dalam hidup saya. Sejak mula mengenali mereka, saya tidak pernah berbohong dengan status saya sebagai suami. Tetapi, semakin berterus terang semakin rapat pula hubungan kami. Terus terang saya katakan, saya tiada apa2 perancangan untuk mengambil mereka sebagai isteri ke2 / 3. Bukannya tak mampu, tetapi, saya hanya anggap mereka ini sebagai teman yang boleh saya luahkan perasaan saya dan juga “penaik semangat” saya untuk bekerja. Hubungan kami bukan sekadar di ofis sahaja, tetapi sudah jauh terpesong sebenarnya. Kesimpulan, isteri dan anak2 saya adalah insan terbaik yang diciptakan untuk saya. Mungkin juga mereka2 ini adalah sebahagian dari saya. Inilah yang dikatakan antara ujian ataupun takdir.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    hatilara Reply:

    @Akezna, hah besalah selpas selesai semua, baru lah nak menyesal,berbaik smula dgn isteri,tp parah yang terpaksa isteri tanggung, takkan hilang smp bila2.kpd wanita di luar sana yang berkawin di usia muda dan suami juga muda time kaawin, baik anda berjaga2 krn merekalah golongn yang pling aktive memasang ke 2,3 walaupun tak mengahwininya.tahniah anda dah sedar apa yang tuhan anugerahkan pd kita adalh yg terbaik.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Akezna Reply:

    @hatilara, ha, Yelah tu………

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    hatilara Reply:

    @Akezna, dah kena baru tahu,nasib smpt taubat kann….tp jgn mula lg,umur lum 40thn so kna hati2 ….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Akezna Reply:

    @hatilara,
    Tiada tangan yang bertepuk sebelah, tiada orang yang menolak duit dan tiada kucing yang tak makan ikan.
    Laluan hidup kita ini dah tertulis… kita semua ni bijak merancang tetapi tuhan yg menentukannya.. itulah yg dinamakan takdir..
    Bertepuk sebelah tangan takkan berbunyi kan..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    hatilara Reply:

    @Akezna, pesan saya se shaja…BERINGAT BLA UMUR 40 THN OK?AWAK AKAN MENGGGGTAL SMULA DAN PD MASA TU, MGKIN AWAK TAKDE PELUANG LG MCM SKRG.MAAF

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    pza Reply:

    agama kt telah mengariskan aturan jika hdk berkawin lebih dr satu.Memang takdir tlh ditentukan tp kt boleh berusaha utk mengubahnye bkn menyerah dan kemudian salahkan takdir.Kalau awak meletakkan agama sebagai keutamaan, benda seperti ini x kan berlaku,nampak sgt awk hanya mengikut nafsu dan hasutan syaitan sahaja dan meletakkan agama belakang.Org eperti awak bukanla contoh utk dijadikan suami kerana terlalu rapuh iman dan senang sgt terpengaruh dan xde pendirian hidup.hanya menyerah pd takdir.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    Akezna Reply:

    @hatilara, Untuk Wanita Di luar sana

    Sememangnya benar
    Kau wanita jelita
    Zahirnya dikau sempurna
    Jadi idaman jejaka
    Dia berkeluarga
    Bukan lagi rahsia
    Mestikah kau terus bersama?
    Mestikah kau terus menggoda?

    Pendapatmu usia tak material
    Cintamu hanyalah kepadanya
    Pernahkah? Pernahkah kau tanya terfikir?
    Kau bukan yang pertama
    Dan mungkin bukan yang terakhir………….

    Kadang2 tu best jugak ramai spare-part… he..he.. jgn marah..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    HATILARA Reply:

    @Akezna, BEST KAT DUNIA SJA WAHAI SAUDARA…PASTU KEJAP JE BESTNTA..LPS TU SAUDARA AKN HIDUP TERSEKSA,MELARAT..AWAS

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 1

    HATILARA Reply:

    @Akezna, BL CKP,PANDAI KATA TERTULIS..MEMG BTL LA, TERTULIS MNGIKUT APA KTA BUAT..KTA KAN DIBRI AKAL FIKIRAN DAN PILIHAN MMILIH NBAIK DAN BURUK,SO TAKDIR MNGIKUT APA PILIHAN AWK SBB TAKDIR BRADA DIDPN AWK,

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    Mamirzan Reply:

    @hatilara, Seronok baca komen simple anda. Saya ni seorang suami yang dah berumur 46 tahun sekarang. Saya ni tak lah senang tapi cukup segalanya dan dikurniakan seorang isteri yang baik dan 4 orang anak. Tapi godaan kat luar tu sangat kuat.. kalau kurang beriman memang hancur. Bila-bila masa saja kalau saya nak kan yang ke 2/3/4 tak ada masalah langsung. Tetapi alhamdulillah kerana isteri saya ni seorang yang sangat baik beliau banyak menyelamatkan saya. Bagi saya kalau isteri saya ni nak ditukarkan dengan apa pun atas dunia ini (kecuali ibu/bapa saya) saya tak akan terimanya. Beliaulah yang terbaik buat saya dan saya tidak akan membiarkan ianya berlalu dari hidup saya. Isteri yang baik suatu hari nanti tetap akan dihargai oleh suami mereka tetapi mereka perlu tahu akan hak mereka dan bertegas dengannya. Jangan sampai membiarkan suami melakukan sesuatu yang tidak dibenarkan oleh syarak dan undang-undang terhadap anda. Masa tu kalau anda lawan balik pun tak salah tapi janganlah anda melanggar undang-undang dan syarak kerana pertolongan Allah akan jauh dari anda.
    Semoga berbahagialah hatilara, wawar dan anda semuanya. Wassalam.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    jue Reply:

    @Mamirzan,

    saya setuju dengan komen saudara mamirzan.Sangat setuju…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    wanita Reply:

    @Akezna, falsafah life begin 40 untuk lelaki yg tk terima knyataan yg dorang meningkat tua. sebenarnya kejantanan kebnyakan lelaki smakin berkurang ketika umur 40 tahun ke atas, hanya isteri masing2 je yg tau. Sebab tu ketika umur begini, lelaki sibuk cari tongkat, tongkat ali, tongkat….mcm2 tongkat lagi. Ada suami yg tak pernah buat isteri capai klimaks wlupn dah berumur 40 tahun, jgn salahkan isteri kononnya dingin seks tapi suami tu yg tak usaha supaya isteri boleh klimaks. kalau suami pandai buat isteri klimak, takde peluang suami nk berehat wlaupn semalam. Terdapat isteri merasa mereka tidak sempurna kerana tidak boleh mencapai kepuasan seks, bukan salah anda, salah suami anda kerana suami anda yang WAJIB memberikan nafkah batin anda.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  23. The Middle
    Written by by Jimmy Eat World

    Hey, don’t write yourself off yet
    It’s only in your head
    You feel left out or looked down on
    Just try your best, try everything you can
    And don’t you worry what they tell themselves
    When you’re away
    It just takes some time, little girl
    You’re in the middle of the ride
    Everything, everything will be just fine
    Everything, everything will be all right, all right
    Hey, you know they’re all the same
    You know you’re doing better on your own
    So don’t buy in, live right now
    Yeah, just be yourself
    It doesn’t matter if that’s good enough for someone else
    It just takes some time, little girl
    You’re in the middle of the ride
    Everything, everything will be just fine
    Everything, everything will be all right, all right
    It just takes some time, little girl
    You’re in the middle of the ride
    Everything, everything will be just fine
    Everything, everything will be all right, all right
    Hey, don’t write yourself off yet
    It’s only in your head
    You feel left out or looked down on
    Just do your best, do everything you can
    And don’t you worry what the bitter hearts are gonna say
    It just takes some time, little girl
    You’re in the middle of the ride
    Everything, everything will be just fine
    Everything, everything will be all right, all right
    It just takes some time, little girl
    You’re in the middle of the ride
    Everything, everything will be just fine
    Everything, everything will be all right, all right

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  24. ASKM..
    bykanlah bsbar,berdoa krna sgala dugaan yg mendatang ada hikmah yg tersembunyi.
    teruskanlah..perjuangkanlah kebahagian hidup anda bsama suami sperti mana anda mencintainaya sewaktu pertemuan pertama dahulu kerna cinta,syag,ambil berat kpd andalah anda terjatuh cinta padanya & terus berkahwin dgnnya dgn 1 lafaz akad yg sah dan skrg anda sah bergelar isteriya dan sekaligus Tuhan TELAH MENGURNIAKAN anda 2 orang chya mata yg comel.sykur Alhamdulillah..

    Mengapa anda harus mensia-siakan kehidupan yg anda lalui ini hnya kerna tidak memaafkannya?manusia tidak lari dari kesilapan termasuk kita sabg kaum Hawa.Kemaafan boleh di mafkan sekiranya hati anda benar-benar iklhs memaafkan kekilafannya.

    Kita berkahwin UTK MENGECAPAI kebahagia,ketenangan,keriangan,ketaqwaan dan bersama-sama memikul 1 tanggungjwb dgn sempurna bg mendapat berkat hidup di dunia dan di akhirat..(ITU PERLU DI NGAT)

    TAPI ALANGKAH RUGINYA ANDA SEKIRANYA SPJG KHIDUPAN PERKAHWINAN ANDA KINI, ANDA BERENDAM AIR MATA..ATAU BERSEDIH HATI..BERDUKA LARA HANYA KERNA SIKAP DIA..& ANDA PULA JATUH HATI PD YG LAIN ??

    Wajarkah TUJUAN perkahwinan itu dibentuk??

    Apa kata hari ini anda membuka lembaran yg baru, buang yg keruh ambil yg jernih.bgi mengembalikan KEINDAHAN RUMAHTANGGA ANDA KEMBALI.(seperti mula2 anda bkwhin dulu2) romantis,pyang,sbar,saling hormat…

    FIKIR POSITIF ANDA BOLEH TAWAN HATINYA SEMULA!

    ANDA JUGA PERLU MENGHAKIS EMOSI ANDA KEPADA ORG LAIN,JIKA ANDA INGIN RUMAHTANGGA ANDA BAHAGIA MCN ORG LAIN JUGA.(ANDA TAK SUKA BAHAGIA KE?)

    BERIKAN SPENUH TUMPUAN ANDA KPD SUAMI,ANAK2 BUKAN KPD PERKARA REMEH TEMEH YANG BOLEH MEROSAKAN HATI& PERASAAN ANDA KPD ORG LAIN.(SEWJARNYA SEGALA PERASAAN KASIH,SYG,SUKA,CINTA ITU HANYALAH TERCIPTA UNTUK SUAMI,ANAK2, KLUGA SHJA.TDK LBIH DARI ITU.BUKAN KE HUBUNGAN SUAMI ISTERI YG INTEM ADALAH KHASNYA KPD TIKET BG PASAGAN YG BKHWIN AJE..)

    SMOGA ANDA BJAYA MCPAI KBHGIAN..

    jadi renung2kanlh pandangan saya yang tak seberapa ni..
    (dari: siti nur seri adariyani)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mawar Reply:

    @surihati_ku, waalaikummussalam thanks puan hanya Allah jer yang dapat mbalas atas pandangan tersebut…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @mawar,
    Salam Ramadan Mawar..
    saya jua ada kekurangannya jua..kita saling bertukar pandagan disini..tiada salahnya..mungkin harini puan berduka..tapi yakinlah dan percayalah disebalik kedukaan itu nanti Insayallah pasti ada sinar yang menanti puan disana..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  25. Salam :

    Beri peluang sekali lagi utk suami puan, kalau dia ulang lagi pada pendapat saya elok ambil haluan masing2. Dulu ofismate saya pun dah ada anak 7 orang tapi bercinta sakan dgn isteri orang yg juga bekerja di tempat saya. Kesian isteri dia sampai bungkus baju lari dr rumah…. Pada pendapat saya lelaki sukakan kpd yg cantik, puan bolehlah cuba maintain menjaga penampilan diri dgn pergi spa buat facial dan rawatan badan sebulan sekali. Tak pun buat sendiri kat rumah utk rawatan badan. Lupakan suami orang tu, kesian kpd isteri dan anak2nya. Puan cuba dulu perbaiki apa yg boleh dan sekiranya tidak berjaya barulah fikirkan apa yg patut dilakukan seterusnya.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  26. semua bergantung pada hati kita, saya suka artikel yg sy jumpa di blog pn.intan rohaida ni..

    “hati kita adalah milik Allah. hati yang senantiasa bersinar bergemerlapan itulah matlamat kita, hati yang lembut dan mampu bergetar ketakutan tatkala mendengar alunan ayatul suci alquran itulah hati hamba yang rapat dengan Allah.

    hati kita pula senantiasa mudah tersentuh andai ada yang mengkritik kita dengan kritikan pedas. kita mudah sekali mengalirkan airmata apabila hati terluka, terlukanya hati kita itu pula bukannya atas alasan agama, susah sekali mahu terluka atas sebab itu, kita terluka atas sebab peribadi bukan atas urusan Allah.

    tidak mengapa kalau kita lambat solat, malah tidak solat pun tidak merasa kecewa hati kita, cuba kalau suami kita bersama wanita lain, kecewanya hati kita ’seperti kaca terhempas ke batu’, apatah lagi sekiranya suami sampai menduakan kita dan berkahwin lagi, hancur luluh hati kita itu, – tak akan dapat dibaiki lagi. sudah berkecai!

    mengapa kebahagiaan hati kita terletak pada manusia?

    baca lanjut di : http://hatiwanita.wordpress.com/2009/07/18/bahagianya-hati/

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  27. LALAKI NI,JGN BARI PELUANG HIDUPNYA TERASA MUDAH,TAKDE BEBAN,SURUH PAKSA SMUA KEJE RUMAH ,BIAR DI PK MASALAH KITA SAMA,BARU PAYAH CRI LAIN…BTLKAN LELAKI ?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Mamirzan Reply:

    @hatilara, Saya setuju, saya pun lelaki gak tapi saya setuju. Ianya supaya lelaki tu tahu tangungjawab yang dipikul oleh isteri dan tahu menghargainya kemudian. Kalau dia cuba dan laluinya sendiri, kebanyakkan lelaki ni dia buat tak tahu saja atau sengaja tak mahu ambil tahu.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  28. Salam Ramadhan untuk Puan Mawar..

    Sekarang bagaimana perjalanan hidup puan..harap2 ade perubahan..klu x bnyk..mungkin ade jugak yg positif kn..

    Saya bkn nk bg nasihat cume berkongsi cerite sahaja…memang lumrah lelaki bergelar suami mmg mcm 2..tp bukan semua..

    Tindakan puan untuk buat hubungan dgn org lain 2 terutama dgn suami org perlu di jauhkan..adakah puan tertekan dgn perangai suami puan..betulkan..think twice..

    Cuba bayangkan lah suami puan sudah xde di dunia ini(setiap manusia akan merasai mati)..mcm ni jugaklah puan rasa skrg..puan ada anakkan..cube puan tumpukan perhatian untuk anak sahaja..klu ada jodoh slps 2..terserah.

    Pasal suami puan 2..puan x payah pk ape2 lagi..cume puan jalankan kewajipan sebagai seorang isteri..die nk buat ape pn itu die pny suke.buatkan hati 2 kering..TAPI dalam masa yang sama puan berdoa bnyk2,zikrullah,solat hajat minta yang baik drpd Allah untuk suami dn keluarga puan(jika kte mengingati Allah..Allah akan sayang kt kte berkali2 ganda).

    Puan..minta maaflah..sekirenya sy ni memandai-mandai..cume sy berckp dpd pengalaman..ape2 pn..Allah sentiasa ade disamping kte..

    No Women No Cry
    No Man Never Mind
    No MONEY Better Die..!!!!!!!!

    Salam nuzul quran…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  29. salam sy turut menghadapi masalah yg sama spt puan mawar..sy mempunyai seorang anak yg dah pun berumur 11 tahun tetapi suami sy dlm diam2 amat mengeciwakan perangainya pada sy..hanya Tuhan saja yg tahu.suami sy seorang pendiam ..tetapi rupe2nye diam2 ubi berisi.selama ni sy percayakan dirinya dan cinta sy hanya satu..tetapi setelah dia membohongi sy dgn ada skandel dgn budak jurulatih di pejabatnya.sy dpt tahu apabila sy terbaca mesej hp suami sy secara x sengaja..hp suami sy ada 2..satu hp untuk skandel die manakala 1 lg tuk kegunaan pej n semua.isteri mana yg tahan apabila blk dr pej bergayut dgn hp,nak pergi mesyuarat mesti col or mesej jl tu,sedangkan sy ni isteri die yg sah langsung tk col or mesej langsung nak tido malam bermsej lg dgn budak jl tu..pendek kate ada masa terluang pasti die bermesej di dpn sy dan anak..hp trus bw kehulu hilir until dlm bilik air…apabila sy tanya die trus hempas hp dan kate sy jgn masuk segala urusan nya..sy dilempang dan dimarahi depan staff pej..sy bagaikan tiada maruah lg ketika itu..apalah malang nasib sy.ketika tu lah no hp sy bertukar dgn ada seorang mamat ni..dia bersimpati dgn nasib sy dan cuba utk menyayangi sy tp nasib baik sy sedar yg sy ni masih lg isteri org dan sy tolak mentah2 pelawaan mamat ni..sy masih ingatkan tuhan dan sygkan suami sy walaupun dia telah byk kali melukakan hati sy..sy cuba menyedarkan suami sy namun tetap ada halangan dr budak jl tu..dia bomohkan sy dan anak sy ..dia turut bomohkan suami agar membenci sy dan anak…suami pula tidak membenarkan sy bergaul dgn org malah turut tidak membenarkan sy keluar dr rumah..apatah lg untuk keluar bekerja..penah suatu ketika suami sy hendak langgar sy ketika sy mengandung 4 bulan hanya kerana sikap panas baran nya..rasanya pelbagai dugaan sy tempuhi..lebih malang sy tidak pernah merasa puas dlm kehidupan sex suami isteri..suami sy lebih berminat tgk dvd blue dan dilampias pd sy seolah2 sy ni tiada perasaan..mudah sy katakan sy tak klimaks hampir 11 tahun ..ini amat2 memilukan hati sy..yg sy paparkan hanya sedikit..kerana sy perlukan nasihat dr anda semua..terima kasih byk2

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    loli Reply:

    solat tahajud jln penyelesaian mudah utk segala masaalah….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    loli Reply:

    masaalah didatangkan oleh Allah,there4 mengadulah pada Allah..senang je…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  30. Apa yang puan alami itu sama seperti yang sedang saya alami.Suami saya telah menjalin hubungan dengan seorang perempuan selama 4 tahun lamanya.Telah beberapa kali saya suruh mereka nikah,tapi tiada sebarang keputusan.Hingga akhirnya saya dapat tahu dari sms yang dihantar oleh kekasihnya ke hp suami saya.Rupanya kakasihnya minta suami saya melepaskan saya jika mahu menghawininya.Lihatlah puan,betapa beratnya dugaan yang saya hadapi.Nmun begitu saya bersyukur kerana suami saya tak sanggup untuk melakukannya kerana dia sayangkan saya dan anak2.Selama 4 tahun saya berhadapan dengan hal ini,belum pernah terlintas untuk saya melakukan perkara yang sama @ balas dendam terhadap suami saya.

    Ingat lah puan,bahawa ALLAH sayangkan hambanya yang sabar.itu janji ALLAH.Banyakkan berdoa dan dekatkan diri pada ALLAH.Perbaiki hubungan puan dengan ALLAH,InsyaALLAH ALLAH akan memperbauki hubungan kita dengan manusia yang lain.Selagi kita berada dipihak yang benar dan taat pada suami,InsayaALLAH hidup kita akan selamat.Pernah dengar kan satu ungkapan yang berbunyi “Kita akan dapat apa yang kita beri”.Jadi tak perlulah puan nak membalas dendam dengan membuat hubungan dengan suami orang pula.Itu adalah satu dosa.Buat apa nak tambah masalah dalam hidup kita.Biarlah orag lain buat masalah dalam hidup kita,kita sabar dan berserah sahaja pada ALLAH.ALLAH akan bersama kita,banyakkan berdoa.Ingat!doa orang yang teraniaya itu dimakbulkan ALLAH tanpa hijab.Ambil kesempatan ini…..Sekian..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @jue, salam kawan..
    terima kasih atas ulasan anda yang bernas tu. Suri memg amat setuju sekali..sifat sabr perlu ada..doa jua perlu di iringi selalu.sebab doa2 org yang sabar akam mudah di makbulkan olehNYA.
    .-= surihati_ku´s last blog ..Cara berkesan bagaimana untuk kurangkan tekanan hidup =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  31. Salam…. sabenarnya ini kali pertama aku baca blog ni.. bagus juga utk kita luahkan prasaan.. ada juga yg boleh membantu.. bila aku baca cerita kak mawar tu, aku teringat peristiwa yg terjd pd aku 3 tahun lepas. Benda yg sama terjd pd aku.. Bayangkan aku yg mengandung sulong ditinggalkan suami yg gila kan betina indon.. Suami aku memang hensome dan bertugas dlm jabatan kerajaan.. aku juga bertugas dgn gov.. aku sbenarnya mengenali betina tu.. aku tau dia liar, tp sebagai org yg profesional, aku hormat sume kwn2 suamiku. termasuk dia.. aku dah menghidu sesuatu tp aku x de bukti yg kukuh. jd aku biarkan dulu. hubungan mereka bermula sejak kandungan aku berusia 6 bulan sehingga aku habis pantang. cuba anda bygkan kereta aku dia bg betina tu bwa gi pub, sedangkan aku gi kerja naik Lrt dan teksi..

    NaK dijadikan cerita, tuhan punya kuasa, husb aku ni beria2 nk bw aku balik KL pada ariraya pertama 2007 sbb dia kna bertugas.. dlm perjalanan betina tu ada call tp aku x syak apa2. bila sampai kl, husb aku bersiap nk gi kerja, enfon slalu silent, tiba2 bergegar. aku x pernah buka sms suami aku, tp hari tu tangan aku jd ringan.. Alangkah terkejutnya aku bila nama lelaki tp ayat berjanji nak jumpa sekejap lg dengan panggilan sayang. Dan dia membahasakan diri dengan nama aku.. Aku hilang pertimbangan sekejap. suami aku terkejut x terkata la.. pastu 2,3 hari aku x bercakap dgn dia. masa tu aku masih dalam pantang lg.. bayangkan la tekanan jiwa yg aku alami? aku berdoa sebanyak mungkin pd Allah supaya kuatkan semangat aku.. akhirnya aku buat kputusan, aku akan rampas balik suami aku. Aku maki betina tu semahu2. suami aku berkali2 mohon maaf. anda bayangkan. anda balik rumah anda dengan gambar kawin anda berubah tmpat.. apa fikiran anda? sedangkan anda tau, suami anda bukan rajin sgt mengemas?

    Aku sorok sume masalah aku dr kedua2 kuarga. tp mertua aku tau, husb aku sendiri tunjuk gambar betina tu pd mereka. Tiba masa aku naik kerja. ternyata usaha aku berjaya. aku dpt balik bentuk badan ideal aku, suami aku jd takut sbb pegawai2 baru berebut mengurat aku.. hampir2 aku tergoda.. tp aku x nak samakan harga diri aku macm betina tu, sume jantan layan.. Alhamdulilah akhirnya aku dpt penutup cerita sedih aku denagn cerita paling gembira.. suami aku berubah menjd suami yg paling setia. Dan selepas 3 tahun aku mengandung lagi, tp dgn kehidupan yg paling bahagia. Setiap detik aku dijaga rapi oleh suami.. Kata nya ini utk menebus kesalahan dia. Klu dlu stiap mlm ilang, skrg stiap mlm yg dia x bertugas aku akan tidur sambil berpegangan tgn. benarlah bahawa klu kita mencr bahagia insyalah bahagia milik kita. smoga bahagia ini tetap milik kami.. kpd kawan2 di luar sana, betol suami kita salah, tp kita renung sekali diri kita.. takut2 kita pon ada kesilapan yg kita x perasan… memberi dan menerimalah….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @mellin, salam sahabat..
    terima kasih kerana anda sudi singgah di kamar pht.kami disni amat menanti kunjugan anda..

    suri pun dah baca kisah anda..puda mulnaya mmg sdh skli..tapi akhirnya anda temui kebhgian.Alhamdulillah kbhgan itu milik anda dan anak2.

    terima kasih puan atas perkongsian kisah ni di blog kami.suri amat2 menghargainya.semoga sahabat2 yang diluar sana akan lebih tabah lagi dlm meniti khdupan yang mdtang..

    setiap kelemahan..kekuatan ada hikmahnya..laluilah ia dgn tenag..sabar..doa semoga doa2 kita akan dimakbulkan oleh Tuhan.Amin.
    .-= surihati_ku´s last blog ..Cara berkesan bagaimana untuk kurangkan tekanan hidup =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  32. Suami & anak2 itulah dunia kita selepas berkahwin, perhubungan dengan org lain selain dari mereka tiada penghujungnya…. ingat pada Tuhan dan selalu berdoa semoga satu hari nnt Tuhan buka pintu hati suami puan. Yang penting jangan berputus asa & berdoa setiap hari agar hati kita diberi kekuatan & kesabaran utk terus hidup kalau bukan utk suami tapi utk anak2 tersayang.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @Ct_Mar, salam ct..suri mmeg suka degan pandagan anda..jika blh pertahankanlah hubugan yg sdia ada..slgi termampu.
    .-= surihati_ku´s last blog ..Cara berkesan bagaimana untuk kurangkan tekanan hidup =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  33. Salam….saya nak bagitahu…..saya ni isteri orang juga. Punya sorang anak. Saya lalui pengalaman yang pahit bila isteri orang mengadu pada suami saya yang suaminya teruklah, itulah, inilah dan bla, bla, bla…..Lepastu mulalahlah mesej yang bukan-bukan belakang saya. Sampai masuk dalam kain, buat hal dengan suami saya pulak. Saya tak teringinpun nak balas dendam pada suami saya dengan buat kecurangan yang sama. Hati saya dah remuk redam…dok kerana suami saya lebih kasihan keadaan dia dari saya. Saya ni tak diberi nafkah batin, Tuhan yang tahu, tapi dalam diam2 bagi layanan macam isteri kat perempuan tu melalui mesej2 dan telefon yang menjelekkan. Saya ni macam pengemis meminta tapi tak dapat apa2. Bila saya suruh diorang kawin secara sah tak mahu pulak. Saya ubati luka saya dengan mengingati Tuhan. Jadi untuk pengetahuan yang perempuan ni dok mengadu kat suami orang, awak akan terus merosakkan rumahtangga orang lain selepas rumahtangga awak rosak. Lepastu awak buat anak2 mereka kehilangan ayah yang sepatutnya jadi ayah yang baik pada anak dia sendiri. Dan isterinya yang sah adalah lebih berhak dari awak. Sepatutnya ceritalah masalah awak pada orang yang tepat dan keluarga yang boleh dipercayai untuk selesaikan masalah ini. Tahu tak berapa ramai perempuan menderita kerana perempuan seperti ini?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam