Suami ada perempuan lain, isteri alami tekanan emosi

Share

Ni ada satu lagi masalah rumahtangga. Cuba selami. Cuba hayati masalah diceritakan.

masalah rumahtangga

Suami ada perempuan lain, isteri alami tekanan emosi

Salam…

Maaf sebab terpaksa amek masa pakar. Saya manghadapi masalah yang boleh di katakan rumit.

Saya berkahwin dengan suami saya atas dasar cinta dan ketika itu saya telah terlanjur. Kami berkahwin dan pada masa yang sama suami saya ada berkawan dengan seorang wanita di tempat kerja di mana masa perkenalan nya lebih kurang masa suami mengenali saya. Yang beza nya saya jauh lebih muda dari si perempuan itu.

Pada tahun pertama saya berkahwin saya berasa curiga dengan kelakuan suami saya yang sering mengelak dari saya apabila dia memegang talipon nya. Rupa2nya ada udang di sebalik batu. Dia masih lagi berkawan dengan wanita itu.

Saya ada juga menghubungi wanita itu supaya melupakan suami saya tetapi tidak di endahkannya, sampai la umur perkahwinan kami dah hampir 7 tahun.

Pada tahun pertama, kedua…sampai la tahun keenam berkahwin, suami tidak mempunyai pekerjaan tetap semua keperluan anak-anak, saya yang tanggung.

Yang saya sedih walau dalam keadaan tak beri nafkah pun dia masih boleh berkawan lagi tanpa rasa bersalah. Yang saya geram wanita tu pun macam tak ada rasa apa-apa walaupun dia lebih tua dari saya.

Time tu umur perempuan tu 28 tahun dan saya baru 20 tahun. Bila saya tanya suami kenapa masih berkawan dia cakap wanita tu lain dari saya.

Perwatakan dia lembut pandai jaga hati dia dan banyak lagi la. Perwatakan saya sebaliknya… Tapi kenapa bangkitkan soal tu sekarang?  Dah 7 tahun kahwin, kenapa dia masih tak berubah? Dah banyak pahit manis tempuh bersama tapi dia masih tak nampak pengorbanan saya.

Dah banyak saya bagi dia peluang untuk berubah tapi masih macam tu jugak. Hari ni 19/Oktober/2011 saya masih lagi terjumpa mesej wanita tu. Dia cakap, tanya sendiri kenapa suami saya masih tak boleh lupakan dia.

Sekarang ni saya bingung tak tau mana satu harus saya percaya. Saya minta dia pilih salah satu antara kami, kerana saya dah tak larat nak menanggung semua ni.

Suami cakap tak akan lepaskan saya sebab anak-anak, tapi dia masih berkawan dengan perempuan tu. Dia pernah kata pada saya bahawa dia hanya menyayangi saya tapi dia cintakan perempuan itu.

Perempuan itu pernah berjanji akan melupakan suami saya dan tidak akan berhubung dengan suami saya lagi.

Sekarang saya buat kesimpulan, bila perempuan tu ada masalah mesti dia akan rujuk suami saya. Suami saya kata dia lebih kenal perempuan tu dulu dari saya. Masalahnya sekarang ialah, dia suami saya, perempuan tu tiada hak atas suami saya.

Saya dah cube sedaya upaya untuk buat yang terbaik untuk suami tapi masih dia teringat kan perempuan tu. Sekarang ni saya betul2 stress sebab perkara ni tak pernah selesai dari mula kawin hinggala sekarang.

Saya ada jumpa dengan doktor. Doktor kata saya terlalu murung dan dalam keadaan bahaya jika saya tak dpat kawal emosi saya.

Tolong la pakar…Bagaimana harus saya selesaikan perkara ini. Saya masih bertahan hanya kerana anak2 saya. Kalau tidak, dari dulu saya dah angkat kaki. Tapi disebabkan sayang terlalu mendalam pada suami, saya masih pertahankan rumahtangga saya. Lagi pula saya terlalu muda. Saya baru berumur 23 tahun, namun sudah mempuanyai anak 2 orang. Lelaki seorang 5 tahun dan seorang lagi 2 tahun.

Tolong la pakar. Beban ni dah tertanggung terlalu lama. Saya rasa saya ni dah macam bini bodoh terlalu lembut pada suami dalam bab ni…

Apakah yang boleh saya lakukan?

masalah cinta

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya. Jika anda seorang yang prihatin, berikanlah pendapat @ pandangan anda sepatah dua di ruangan komen tu yer.

(4967)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

64 thoughts on “Suami ada perempuan lain, isteri alami tekanan emosi

  1. Kebanyakan lelaki akhir zaman mcm nie.. knp lah mereka jd mcm nie.. lebih baik kita mengahwini lelaki yg menyayangi kita daripada kita pulun2 menyayangi seorang lelaki tue.. saya tak tahu lg jawapan sesuai nak bg awak. hal mcm ni berat tp ada jalan penyelesaian nya.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 12 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    GLam says Reply:

    bukan suami saya yang tua perempuan itu yang tua tidak pandai mencari lelaki bujang yang lebih baik dari suami saya…harap doakan kebahagian saya..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    reen Reply:

    perempuan tu agaknya dengki sebab suami puan tak pilih dia jadi isteri dan cuba menghancurkan rumahtangga puan. lebih baik puan bersemuka dengan perempuan tu. ada kemungkinan juga suami puan hanya berkawan biasa dengan perempuan tu dan jangan mudah berprasangka buruk.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 2

    [Balas Di Sini]

    Lavender Reply:

    @Qesuma,

    Agree … lelaki akhir zaman kebanyakkannya mmg mcm ni. Saya sendiri mengalami masalah hampir serupa. sy baru berkahwin dlm 8 bulan. Masa tempoh bertunang pun dah “kantoi” pastu baik sekejap. pastu buat lagi. bayangkan dah berapa perempuan/scandal dia saya call. saya mmg tak pandai marah… saya pandai melalak je. bila sy ajak berbincang dia tak mahu. dia melenting dan marah saya balik. bila difikirkan, saya rasa dia cukup beruntung sbb saya x penah ungkit soal nafkah zahir apatah yg batin. saya layan dia sepenuh perhatian seperti yang saya janjikan dan ikrarkan masa hari pernikahan kami. Minta maaf jauh sekali… sebaliknya saya mengalah sbb sy fikir x nk berpanjangan pertengkaran kami…pernah saya suarakan pada dia, jangan memikirkan sangat soal maruah kalau dah x mampu jadi suami yang baik buat saya tp sebaliknya dia mengugut saya. sy selalu terfikir “kenapa dia mengahwini saya? ” saya bukan terima dia adalah jodoh saya.. cuma bersedih, kecewa dan rasa teraniaya dengan sikap dia terhadap saya. dia tak mampu membuang perangai dia yang suka melayan bukak cawangan bebas…akhirnya saya menahan kebengkakan hati ni dengan berdiam diri dan berdoa..saya masih berharap dia berubah dan saya ikut nasihat Ibu mengamalkan ayat-ayat Al-quran utk kehidupan harian. Ibu selalu berpesan ” kebahagiaan kita kena cari sendiri dan Allah x suka dengan hamba yang mudah berputus asa. Walaupun pahit sy bersyukur krn sy rasa saya dah jalankan tanggungjawab saya. Soal dia gagal menjalankan tanggungjawab dia tu.. sy serahkan pada Allah.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 12 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  2. mungkin kerana peluang yg terlalu byk puan berikan pada suami membuat kan suami naik lemak..KALI INI CUBA SERIUS untuk menyelesaikan masalah rumahtangga puan..jgn takut dengan ugutan suami.. sekiranya terpaksa ke makamah sekali pun pasti puan akan menang hak penjagaan anak kerana keadaan suami yg x de perkerjaan tetap.. cari lah kebahagian lain jika itu lebih baik utk puan..namun sekiranya puan masih dpt bersabar cuba lah minta bantuan keluarga dan jabatan agama utk menasihati dan membaiki keadaan rumahtangga puan..anggap lah ini semua dugaan Allah utk menebus dosa silam atau utk meningkatkan darjat keimanan puan.. semoga puan sentiasa dalam rahmatNYA. Amin..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. terima kasih kerana memberi pendapat…memang kali ni saya akan menyelesaikan masalah ini dengan segera..saya akan bertemu dengan suami n pempuan itu untuk membuat keputusan muktamad..perkara ini telah mambuat pemikiran saya lebih matang dan lebih menjadi lebih positif untuk menyelesaikan nya dengan jalan yang terbaik..saya tidak mahu perpisahan..saya sayangkan suami saya saya akan cuba sedaya upaya untuk dia tumpukan perhatian pada keluarga dan melupakan perempuan itu selamanya..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 10 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ibnu maah Reply:

    @GLam says,
    as’kom, sebagai seorang suami saya utarakan beberapa pendapat dan cerita munkin dapat membantu pn. dlam krisis rmah tangga pn. persoalan kenapa suami berpaling arah?… pertama cara kita melayan suami, semasa bercinta kita ade masa untuk membelai dan dibelai, bila dah kahwin kita lupa semua itu, suami ni manusia yg perlu dibelai dan dimanjai, kekadang kita lupa nak ucapkan perkataan yg sedap didengar contoh abg…. ayg, cyg… dlm cara tak sengaja…jgn dlm cara mengada gada, suami ni kekadang dia tahu kita mengada gada atau iklas, so mulakan semasa dia ceria, dan kedua suami ni perlu pujian dimana setiap org lelaki dia ada ego(samada dlm diam atau nyata) selalu tanye pendapat nye dlam apa apa masallah dlm rumah supaya dia selesaikan, kenapa wanita itu dpt menambat hatinye kerana dia jadi kan suami pn sebagai tempat menyelesaikan masalah dia.. so suami pn rasa bangga dapat selesaikan masalah org, dia rasa dihargai, dia rasa diperlukan, itulah lelaki yg sememang nye ade ego….ketiga: jangan komen suami secara terang terangan dia kekadang terasa tapi buat bodoh je lama lama dia mula merasakan dirinye bodoh dirumah tapi diluar ade org kata dia pandai hargai dia ini membuatkan dia mula berubah arah kepada org yg menganggap dia pandai, keempat: nilaikan diri kita pula adakah pn, menjaga penampilan diri pn cth balik keje jgn berserabut sgt, kekadang isteri ni blk keje buka pakaian pastu berkembang, kesana kemari dlm rumah suami ni asik pandang benda yg sama je, pastu bau pulak agak asam, sedang kan kat luar sana ade wangian, pakai pun puhh so ini biasanye menyebabkan ia berubah arah, kelima: ni agak 18 sx sikit adakah pn dapat memberikan kepuasan sepenoh nye kepada suami, cth tindakbalas (response) semasa bersama, foreplay, rangsangan kepada suami, cth mandi lepas tu pakai bedak ke ape ke yg dapat merangsang keinganan suami, lelaki ni kalau dapat hajat dia, jarang dia nak cari lain… bak kata org tua kalau perut dah kenyang makanan kegemaran pun rasa x selera, tapi kalau lapar semuanye sedap, yg hitam kata putih, bini kat rumah macam bidadari pun rasa x bermakna, pelacur yg dah lunyai, kotor, dah dibalun beribu ribu org pun rasa selera. wallahuallam, so cadangan saya lihat lah beberapa perkara diatas itu kalau pn dah buat dan perhatikan gelagat suami, kalau dia masih lagi macam tu… tanye dia apa salahku dan minta maaf kat dia ……. minta tunjuk ajar dia, yg hargai dia….

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 25 Thumb down 9

    [Balas Di Sini]

    chiko Reply:

    sebagai isteri saya ingin memberi sedikit komen d sini.. sememangnya waktu bercinta tidak sama dengan lepas berkahwin, waktu awal perkahwinan tidak sama dengan lepas ada anak.. hidup sebagai seorang isteri sangat penat dengan rutin harian yang cukup padat sehinngakan tiada masa untuk diri sendiri tambahan sekarang kebanyakan isteri bekerja membantu suami menampung kos kehidupan yang semakin lama semakin tinggi.jangan hanya salahkan isteri.hargailah penat lelah isteri.jika nak isteri melayan suami seperti waktu bercinta dahulu,atau sama seperti awal perkahwinan dahulu,sama2lah bekerjasama menguruskan rumah tangga serta anak2.Jangan hanya bebankan isteri dan kemudian komen isteri mcm2.kami bukan robot.Jika mampu,sediakanlah pembantu rumah,mengurangkan beban isteri,maka isteri akan ada banyak masa untuk menguruskan diri dan melayan suami.jika tidak mampu,sama2 lah bantu membantu..wahai para suami,janganlah hanya menyalahkan isteri,hargailah pengorbanan isteri.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 36 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Melur Reply:

    Jangan salahkan perempuan saja, lelaki pun apa kurangnya…kalau keluar rmh bukan main bergaya….kalau kat rumah, kentut tak kira tempat…dah la ketiak pun masam…kalau satu hr tak keluar rumah, sau hr la x mandi…isteri tengok pun naik rimas

    Lelaki nak isteri sentiasa cantik n lawa sentiasa, ttp adakah mereka fikirkan penat lelah isteri menguruskan anak-anak dan melakukan kerja rumah yang tak habis-habis. Adakah anda lelaki membantu isteri di rumah? Adakah anda menyatakan terima kasih kerana dia memasak untuk anda, mencuci dan menggosok baju, membersih dan mengemas rumah? Adakah anda membantu? Kalau dah ada pembantu rmh x apalah…
    Kalau tidak, andalah lelaki yang mementingkan diri sendiri
    Saya perhatikan lelaki melayu memang ramai yang macam tu…menjadikan isteri seperti hamba

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 31 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @Melur,
    setuju sangat2 apa yang dicakapkan tu.
    tapi, melalui pengalaman saya,
    bukan lelaki melayu jer yang ramai.
    lelaki cina dan india pun majoriti nya begitu.
    dan saya rasa, bangsa2 lain pun ada masalah yang sama.

    maka beruntunglah orang yang dapat suami yang tahu menghargai isterinya ;)

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 16 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    nur ain Reply:

    saya jg mnghadapi masalah suami curang ni. Saya seorang mualaf. Dia membina hubungan istimewa dgn rakan setugas yg baru masuk tempat dia kerja beberapa bulan sblm ulangtahun perkahwinan kami yg ke 21 tahun. Saya bekerja. Boleh dikatakan sepanjg tempoh perkahwinan kami kbanyakan pbelanjaan dapur dan anak2 saya yang kluarkan. Rumah kami join-loan. kereta masing-masing bayar. Terus terang nafkah zahir untuk saya mmg jarang dia bagi. Obsesinya terhadap golf membuatkan duitnya habis ke situ sahaja. Semua hal belanja, bil-bil, cukai pintu rumah, belanja sekolah anak-anak semua saya tanggung. Dia sekali-sekala sahaja main peranan. Mgkn disebabkan tertekan dgn perangainya saya kadang-kadang rasa hambar nak melayannya. Mungkin inilah kesilapan besr saya. Itulah dijadikannya alasan utk membina hubungan dengan perempuan yang 13 tahun muda darinya. Dia juga selalu mengungkit soal jawatan saya yg lbh tinggi darinya. Sekarang ini dia mgunakan duit perempuan itu utk pbelanjaannya. Perempuan tu konon percaya dengan dia untuk pegang kad banknya. Duit tu dia pinjam sahaja, dia akan ganti. Perempuan tu tak tau kononnya yang dia guna duit tu. Wallahualam…Hubungannya dengan perempuan ni saya ketahui bila tbaca msj prmpuan itu dlm hp nya.Masa tu dia tidur, hp bbunyi, kluar paparn msj prmpn tu. Saya tanya dan dia mngaku. Dia kata tiada yang akan berubah kerana dia ttp sayangkan saya. Mmg dia layan saya spt biasa tp nampak jg kelainannya. Dia suka prmpn tu sb prmpn tu konon boleh menerima saya. (??) Saya selalu berdoa semoga Allah bukakan pintu hati suami saya dan terangi hatinya. Beri dia peluang untuk merenungi kembali tanggungjawabnya kerana saya tahu dia tidak mampu menanggung sebuah lagi keluarga dengan keadaan kewangannya (mkan gaji saja, harta lain mmg tiada). Saya masih boleh menerimanya dan mengharap dia kembali kepada saya dengan sepenuh hatinya…………………………. Saya tidak mahu dia dipersoalkan di kemudian hari dgn tanggungjawabnya yg terabai selama ini.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @nur ain,
    saya simpati dengan puan,
    ni semua cabaran dan ujian buat puan,
    bersabar dan teruskan peranan puan sebagai isteri yang baik terhadap suami,
    disamping berdoa dan memohon bantuan daripada Allah
    agar rumahtangga puan terus kekal dan bahagia hingga ke syurga insyaAllah.

    all the best ;)

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    nur ain Reply:

    Terima kasih PHT….Saya sangat memerlukan motivasi dari rakan-rakan.. saya telah meminta suami saya meninggalkan perempuan itu tetapi nampaknya ada saja alasan untuk dia mempertahankan hubungan dgn perempuan itu. Malahan dia kata saya tak perlu fikirkan pasal perempuan itu kerana ia tak ada kena mengena dengan saya. Dia kata dia nak settledown kali ini kerana kononnya selama ini perempuan silih berganti datang kepadanya…wajarkah kalau saya katakan suami saya ini jenis yang suka PERASAN?..Bukankah dia boleh saja menolak dengan baik semua perempuan yang kononnya datang sendiri kepada dia?… Dia kata perempuan itu baik…sya sd 2 kali hantar msj dgn perempuan itu. Pertama supaya memikirkan semula hubungan dgn suami saya. Msj kdua, saya mnta dia cari org lain dan bina hubngan yg lbh sempurna, tp kedua2 msj saya dia tak respon. Baru2 ni sya try cal, tp bila dia tau saya siapa, dia terus putuskan talian. Bbrp kali saya call lagi dia tak jwp langsung. Saya cuma hendak bertanyakan keputusannya. Bukan nak bergaduh. Saya dapat andaikan dia pun tak nak lepaskan suami saya…Saya hanya mampu berdoa kepada ALLAH SWT agar rumahtangga saya kembali seperti dulu dan suami saya diberi petunjuk dan hidayah agar tidak melakukan perkara2 yang dilaknat dan tidak diredhai oleh Allah…

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @nur ain,
    saya rasa,
    awak sudah pun buat
    apa yang termampu awak buat,
    selebihnya serahkanlah pada Allah,
    semoga Allah selamatkan rumahtangga awak daripada bercerai berai,
    dan semoga Allah berikan kebahagiaan pada awak dan keluarga awak…aamiin.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 8 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

  4. Saya jugak alami benda yang sama macam awak..tapi saya baru nak masuk 2 tahun berkahwin..anak seorang.baru berumur 9bulan.suami saya sekarang tengah curang dengan janda anak 2 yang dulunya isteri ke-2..tapi telah bercerai…sekarang dengan keras hatinya dia tak nak lepaskan suami saya..saya sangat tertekan..dah la janda, tidak bekerja..suami saya memang tak mampu nak beristeri dua.dan saya tak akan bermadu..sekarang saya hanya mampu berdoa agar rumah tangga saya selamat..kepada GLam..kita serupa..kita hanya mampu berdoa..bila dah tak tertanggung, mungkin ada jalan penyelesaian nya..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 8 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    sida Reply:

    @Anayli, anayli, mungkin ada org tak perasan…betapa ada keberkatan DOA seorg isteri. anggap ini dugaan ujian utk awk mematangkan diri dan penebus dosa silam yg mungkin kita tak perasan. byk2kan berdoa, jgn dibiarkan hati kesepian. sibukkan hari anda dgn anak2. insyaAllah, saya yakin awak akan terima kesudahan yg cukup indah…byk2lah berzikir. ingat, awak adalah isteri dia yang SAH. org lelaki lagi ditegur lagi itu yang dia akan sungguh2 nak buat…

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 10 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Anayli Reply:

    @sida,
    terima kasih sida…balasan komen awk sgt2 mmberi motivasi kepada saya.itulah yang selalu saya ingat dalam hati.apa yang berlaku semua dugaan dan ujian dari allah, kesabaran dan usaha amat penting, insyaallah saya juga harapkan kesudahn yang indah…dan semua yang berlaku ada hikmahnya..mungkin tuhan bg dugaan sebegini untuk buatkan saya lebih ingat dan dekat kepada Nya..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  5. salam saudari…kisah saudari mmg kerap brlaku pd zaman skrg nie…yelah..bila dh kwen 5 6 thn,si suami mula bosan dan pergi crik lain..sbg seorg wanita sy mengerti mslh saudari..tp 2 lh…lelaki mmg sukar diduga..adakalanya syg kt kte,adakalanya pura2 je syg kt kte…mcm2 kte bt utk mmprthnkn rumahtngga kta tp si suami maseh brsifat demikian…xfhm,ego masing2….skrg nie sy menasihati diri sy dan jg wanita di luar sana,lebih baik kte memiliki insan yg bena2 syg kt kte brbanding kte syg lebih kt die..kalau kte syg lebih kt die tp die xsyg spt kte syg kt die,xguna jgk…akhirnya…memakan diri sendiri…sedih,murung,gelisah smua ada akan dtg kt kte..yg mampu kte lakukan sbg hamba Allah yg kerdil,mohonlh,mintalh sesuatu agar Tuhan memberi jalan yg trbaik kpd saudari…terima kasih…

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 10 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  6. Salam puan, saya amat simpati dengan masalah puan, inilah yang dikatakan hidup, setiap manusia dikurniakan rasa dan naluri, ada rasa sayang ada rasa cinta, adarasa kasih. Dalam hal ini yang saya pelu tekankan adalah rasa berserah padanya. Puan perlu berusaha jangan putus asa, usaha dan terus berusaha baik apacara sekalipun asalkan tidak menderhaka dan meninggi suara, sambil itu puan perlu berdoa kepada Allah dan puan pelu juga menjaga adab-adab atau tatatertib berdoa agar doa puan diterima olaehNya. Adab yang paling utama sebelum berdoa adalah bertaubat yang sebenar-benarnta (Taubat Nasuha) Setelah puan berdoa barulah berserah dan kembalikan kepada Allah sebab kita semua dijadikan olehNya. Sebab apa saya kata begini, sebab Allahlah yang membolak balikkan hati manusia dan mintalah kepadaNya agar hati suami puan itu berbalik kepada puan. Aduan kepadaNya setiap selepas solat itu adalah lebih bermakna. Sekian Wallahu A’lam.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 18 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  7. salam, masalah rumah tangga ni bermacam2 ada..apa yg boleh kita buat hanya berdoa dan banyak bersabar..ckp mmg senang tapi yg menanggungnya amat pedih sekali. Kalau puan masih ada rasa sayang terhadap suami puan terima seadanya..cuma puan mesti pandai main peranan supaya puan dapat menarik perhatian suami puan. Cuba puan ingat balek bagaimana puan dpt memujuk hati suami puan semasa bercinta dulu..kedua gunakan anak2 utk melembutkan hati suami puan..insyallah dgn anak2 dia akan kalah…mengalah bukan bererti kita tewas tpi kesabaran akan di balas kebaikan..kerana ini semua adalah dugaan allah pada setiap manusia yg di sayangi…amin

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  8. as salam puan…sedih dengar cerita puan..bg saya,banyaklah mintak petunjuk dari Allah,banyakkan solat hajat dan istiqharah…Allah maha Besar lagi maha mengetahui…kita ni manusia biasa,x mampu buat apa2 kecuali dengan pertolonganNya…berikthiar lah…

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  9. salam…yg susah ialah kita yg sbgai sorg wanita…lelaki tahu apa…tahu menyakitkn hati sorg isteri,tahu buat hal kt luar…tahu enjoy kt luar…kalau macam tu…kenapa nak mendirikn rumah tangga? kenapa nak bawa sorg wanita tu jd sorg isteri…dan kenapa lepas bawa sorg wanita tu jd sorg isteri,masih nak lukakn hati sorg isteri tu? x tahu menghargai apa yg isteri buat…isteri penat jaga anak,jaga rumah,jaga mkn minum anak dan suami…dan kenapa lelaki masih juga nak buat hal kt luar,cari mpuan lain…habis…isteri kt rumah tu apa? hanya sekadar sorg pembantu rumah sj ka? lelaki lelaki….kalau sdh berumah tangga tu,sedar la sikit…diri tu dh kawen…jgn la buat hal lagi kt luar…isteri,untuk d sayang,d cinta…bkn untuk d mainkn perasaan…d dera….d lukai….puan…sabar la ya…saya juga pernah mengalami semua ni….dan saya skrg telah d madu oleh suami saya…saya x puas hati….pa kurang nya saya…sampai suami buat saya mcm nie….saya nak tgk…mpuan tu dpt tahan berapa lama dgn suami saya..mpuan x tahu malu…dah tahu itu sdh jd suami org…masih nak gatal kacau suami org…lelaki bujang kt dunia nie sdh mati ka? mpuan xda maruah……org mcm tu pn lelaki suka…buta ka lelaki mcm tu? isteri bgs2 kt rumah……x cukup ka? tgk dia org dpt hidup bersama brapa lama…..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 8 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    kak diba Reply:

    ni semua takdir yg Allah tentukn…so brserah pd Allah supaya tunjuk jalan keluar yg trbaik….buat solat istikharah minta Allah pilihkn yg trbaik…byk2 brzikir supaya hilang kerungsingn…

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    canniey Reply:

    ya la kak…selain berserah kpd tuhan…apa yg kita mampu buatkn……
    salah diri sendiri salah memilih org lelaki mcm tu jd suami…..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    sida Reply:

    @canniey, jgn sesekali salahkan diri sendiri sbb itu lagi akan memedihkan hati…anggap dugaan dn jodoh kita mmg dgn dia…mgkn sbb Allah tahu hanya kita yg boleh menyedarkan suami kita…siapa tahu. kita hidup hanya sekali…jgn dilayan sangat kata hati wpun kadang2 kecundang utk bertahan. solat jgn sekali2 ditinggalkan…insyaAllah, Dia bersama kita isteri2 yg setia

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    org single Reply:

    @canniey,
    puan saya turut sedih dgn mcm2 cerita rumahtangga ni… saya yg x kwen lg ni kdg2 risau gak dgr crita mcm2 ni…. tambah2 takut plak nk kwen… kdg2 puan dr pengalaman saya sendiri dan kawan2… kebanyakan yg terkwen suami org ni disebabkan pd peringkat awal perkenalan & percintaan si pompuan kebiasaannya x tau lelaki tu dah berkahwin sbb ramai suami2 org ni mengaku bujang n berlagak bujang… bila dah “sangkut tahap dewa” baru suami2 org ni berterus terang… waktu mcm ni amat sukar utk pompuan tu b’patah balik lebih2 lg kalau dah yg terlanjur… suami2 org ni pandai bina perangkap…. akhirnya kita yg wanita2 ni b’gaduh gara2 mereka… sebaik2nya bg saya adalah lebih baik kl isteri dpt mengesan kecurangan suami di peringkat paling awal sebelum terlalu lewat….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    canniey Reply:

    @org single,
    salam…dh awal sy perasan laki sy curang..main fb..berchating…tp pabila tanyak…dia yg marah kita balk…x nak mengaku…sampai sy x tahna..bergaduh besar dgn dia..lepas tu dia balik rumah mak dia…pas tu..ckp nak cerai…apala…semua nie la akibat mpuan tu yg xda maruah…kurang ajar….sampai tdo dgn laki org kt hotel…dlm keta…sampai mengandung….mpuan mcm tu pn laki mahu…x pelik ka org laki mcm tu….lepas sy tau mpuan tu mengandung anak laki sy…sy setuju utk cerai…tp masa tu pulak laki sy mengalir air mata depan sy…mintak jgn cerai…oleh sbb sy masih syg laki sy..sy setuju x cerai..dn d madukn…sy nak tgk setakat mana ka mpuan tu dgn laki sy dapt bersama…….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 4 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    sejuk Reply:

    @canniey,

    awak sgt sabar…moga Allah bagi ganjaran setimpal utk awk.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    canniey Reply:

    @sejuk,
    insyallah sejuk…saya bersyukur sbb sy dpt berbaik semula dgn suami sy…dan sy yakin…org yg paling suami sy syg..adalh sy..kalau x..dia xkn berbaik semula dgn syg…sy ingin lahirkn anak hasil ciptaan kami…tp…sdh 4 thn lebih…masih xda…Moga Allah dgr la rintihan sy…dn hajat sy…..amin….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  10. mm terasa hangat perbincangan diatas..betul cakap ibnu maah tu dan saya setuju dengan pendapat yg lain..tak tahulah apa nak jadik ngn lelaki sekarang..semuanya serba kekurangan..kurang agama.. kurang tanggungjwb..hak2 isteri tidak ditunaikan..perkara2 asas tidak dititikberatkan..macam mana nak menjadi khalifah menjaga keluarga..tol tak..wallahua’lam..sabar banyak2 ya puan..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 11 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  11. As salam… sekarang ni dah byk topik poligami & kes2 suami tak adil. Pendapat saya, mungkin selama ni puan kurang bersyukur dengan nikmat yg Allah kurniakn. Mungkin.. bukan sy menuduh. puan cuba amalkan zikir “Alhamdulillah” sebanyak yg boleh setiap hari.. perhatikan setiap inci yg ada di dalam rumah, tarik nafas panjang2 dan ucapkan alhamdulillah, syukur Allah kurniakan semua nikmat ini. Bykkan zikir “ya latiff” ketika menyediakan makanan. Ketika berhadapan dgn suami, pegang tangannya & pandang matanya. Ucapkan rasa syukur pada Allah kerana mengurniakan suami yg baik pd puan & ayah yg baik kepada anak2. Banyakkan senyum & berhiaslah untuk suami. Bila menegur, mulakan dengan puji-pujian. Paling utama, ajak suami selesaikan dulu urusan dgn Allah, insyaAllah Allah akan bantu puan selesaikan urusan dgn manusia. cuba la, masih belum terlambat.. mudah2an rumahtangga puan masih boleh diselamatkan. insyaAllah.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 17 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  12. asslmualaikum puan, sebenarnya suami puan keliru antara cinta dan kasih sayang, dgn puan cuma kasih sayang, cuba tnyakan suami, jika perempuan tu sudah berumahtangga dan mempunyai anak2 untuk dididik malah sibuk dgn kerjaya, adakah dia mampu untuk kelihatan seperti sekarang?, adakah dia mampu untuk lemah gemalai spt yg diidamkan lelaki? adakah dia mampu utk menjalankan tanggungjawab sepenuhnya?, sedikit sebanyak akan tergugat juga semua tu, kata orang belum jd hak kita memang semunya indah. Puan hanya perlu solat tgh malam minta petunjuk dariNya, buat dgn seikhlas hati, pasti diberi jalan penyelesaian kpd semua ini, harap puan bersabar, banyakkan isi masa lapang dgn membaca buku motivasi disamping mendidik anak2 supaya mereka tidak merasakan kepincangan yg berlaku

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  13. Assalamualaikum puan, banyak pendapat dan nasihat yang diberi, semuanya bernas belaka. Cubalah puan bercakap dari hati ke hati dengan suami puan sekali lagi dan dengar apa yang diperkatakan. Puan ada kata yang suami puan tak nak melepaskan puan kerana anak anak. Maaf saya katakan, itu cuma alasan dia saja. Kalau dia sayangkan anak anak tentu 6 tahun dulu dia akan berusaha sedaya upaya untuk mencari rezeki buat anak anak puan bukan membiarkan puan menanggung segalanya. Saya percaya duit dia banyak dihabiskan berpeleseran. Seronok bercinta sebab sentiasa terasa muda. Inilah suami suami akhir zaman, pegangan agama rapuh sehingga tak boleh kemudi kapal menyebabkan anak anak kapal hilang haluan. Puan kena tabah, buat solat sunat tahajud dan mohon pertolongan Allah agar diberi kekuatan untuk mengharungi dugaan ini. Buat juga solat sunat istikharah untuk menentukan samada teruskan perkahwinan atau ambil jalan keluar. Rujuk kepada pejabat agama kerana disana ada kaunselor yang boleh memberi pendapat berdasarkan hukum. Akhir sekali, jagalah anak anak dengan baik kerana kemurungan puan boleh menyebabkan puan benci kpd anak anak apabila terlalu runsing. Saya dah melalui semua ini dan saya sendiri hampir abuse anak saya. Mujurlah saya sedar awal. Jika suami masih tak berubah, lakukan aktiviti bersama anak anak, belai mereka dan kuatkan semangat untuk hidup kerana mereka. Setelah itu buatlah keputusan berdasarkan kaunseling dan solat istikharah.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 8 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    termenung saja Reply:

    @rahmah, Kesian puan..puan masih muda tetapi punyai masalah yang agak lama puan tanggung…puan masih boleh bersabar..tahniah…
    Masalah puan saya juga hadapi…lagi teruk..di rumah semua kerja dan urusan anak saya tanggung..kerja dipejabat lagi…tapi kalau dah lelaki ..kita baik macam mana pun dia tetap carik lain..entahla…masalah saya sebab mengandung anak ke2..tak dapat layan dia dengan baik…itula sebab dia carik makan luar..nak2 dapat pompuan itu student IPTA yg kegersangan..lagila suami saya layan..dan mereka berdua puas.perempuan yg kegersangan itu kata puas bersama laki saya..saya sangat hancur bila dengar itu semua…saya dah berbincang..kalau macamnila saya tak mau mengandung lagi..kalau itula alasannya kenapa carik makan luar…so akhirnya selepas perang besar..dia tetap tak mau lepaskan saya..kerana katanya dia tak sayang pompuan tu je yg perasan..akhirnya kami baik semula…dan saya bagi pelaung yang terakhir..stat skrg saya layan je dia..kemas umah dan masak2 saya kurangkan..selepas ni kalau dia buat lagi..saya takkan maafkan dia…dan dia tidak akan dapat tgk saya lagi…saya akan pergi jauh dari hidup dia…inila ketegasan saya…sampai sekarang saya tidak melupakan perangai yg dilakukan suami saya..walapun sakit dan hancur..saya masih sygkan dia dan cintai suami saya…percaya saya sentiasa berdoa agar hati ini kuat…dan suami kembali kepangkat jalan..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    termenung saja Reply:

    @termenung saja, saya salah reply….bukan untuk puan rahmah…maaff ye salah posting
    termenung saja´s last blog post ..6 Pesanan Ulamak Yang PENTING

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  14. Sa;a eidul adha

    Pn,
    Mungkin suami tidak bersedia unuk kawin masa tu….dah kerana terlanjur dia terpaksa..tambahan pula masa tu dah ada girlfriend lain..

    Nasihat saya,,,banyak bersabar…sentiasa menasihatinya dengan cara bijaksana sertra selalu sembahyang hajat… tunjukkan cara menjadi cara yang betul dan sentiasa ingat Allah di dalam hati… kalu perlu bawak pergi jumpa pakar2 perubatan secara Islam kerana gangguan luar juga ada kena-mengena dgn jin….
    Saya doakan Pn dan suami mendapat kerahmatan Allah

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  15. Kesian puan..puan masih muda tetapi punyai masalah yang agak lama puan tanggung…puan masih boleh bersabar..tahniah…
    Masalah puan saya juga hadapi…lagi teruk..di rumah semua kerja dan urusan anak saya tanggung..kerja dipejabat lagi…tapi kalau dah lelaki ..kita baik macam mana pun dia tetap carik lain..entahla…masalah saya sebab mengandung anak ke2..tak dapat layan dia dengan baik…itula sebab dia carik makan luar..nak2 dapat pompuan itu student IPTA yg kegersangan..lagila suami saya layan..dan mereka berdua puas.perempuan yg kegersangan itu kata puas bersama laki saya..saya sangat hancur bila dengar itu semua…saya dah berbincang..kalau macamnila saya tak mau mengandung lagi..kalau itula alasannya kenapa carik makan luar…so akhirnya selepas perang besar..dia tetap tak mau lepaskan saya..kerana katanya dia tak sayang pompuan tu je yg perasan..akhirnya kami baik semula…dan saya bagi pelaung yang terakhir..stat skrg saya layan je dia..kemas umah dan masak2 saya kurangkan..selepas ni kalau dia buat lagi..saya takkan maafkan dia…dan dia tidak akan dapat tgk saya lagi…saya akan pergi jauh dari hidup dia…inila ketegasan saya…sampai sekarang saya tidak melupakan perangai yg dilakukan suami saya..walapun sakit dan hancur..saya masih sygkan dia dan cintai suami saya…percaya saya sentiasa berdoa agar hati ini kuat…dan suami kembali kepangkat jalan..saya baru 4tahun berkahwin..puan dah 7tahun..puan masih kuat lagi tahan sabar…
    termenung saja´s last blog post ..6 Pesanan Ulamak Yang PENTING

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

  16. bukan masanya untuk mencari salah siapa.
    2-2 pun salah baik wanita baik lelaki.
    sangat banyak kes lelaki main luar, namun banyak jugak kes isteri makan luar.
    hurmmm…dugaan rumah tangga ni sangat hebat. kenapa banyak kes kita dengar lelaki ada perempuan lain di internet dan mulut-mulut orang.sebab wanita suka bercerita aib lakinya. lelaki jarang akan pecahkan tembelang nya isteri makan luar sebab bagi dia itu akan menjatuhkan maruahnya.
    bersyukur dan terima seadanya pasangan anda. ada masalah selesaikan bersama, ujian akan sering datang..buat segalanya dengan ikhlas, bukan kerana anda rasa itu tanggungjawab, suami tak buat bla bla bla….siapa tahu kecil dalam hati si suami yang memandang anda..buat kerja tanpa mengeluh, kecil di belakang surat khabar dia begitu kesian dan bersyukur adanya anda sebagai isterinya.. tup2 bila tengah kesian tu..anda dok bebel-bebel ke..mengeluh ke, marah-marah ke..pasti rasa kesian pun dah xde dah dalam hati dia..baik aku keluar rumah!! bingit!
    cakap bebaik dengan suami, lelaki ni ego nya tinggi..dia akan tunjuk garang dengan perempuan, sebab tak nak kene pijak / tak hormat pada dia…nama pun ketua kan.
    kalau kita sebagai isteri dah buat yang terbaik, jangan risau..dia cari lain pun belum tentu perempuan tu dapat layan suami anda tu sebaik anda. Anda tak perlu risau pun dia ada affair dengan perempuan lain, pasti perempuan tu akan tewas sebab anda yang tidur sebantal dengan suami..pasti anda jauh lebih banyak kelebihan berbanding wanita lain di luar sana :)
    berhenti bercerita dan mengeluh, belajar untuk redha dan kuatkan diri. kalau rasa penat nak buat semua keje..cakap macam ni dengan suami ‘ “Abangg..ayg rasa letih la banyak keje kat office, balik rumah nak mengemas rumah dll, kalau ayg nak berhenti kerja macam mana, abg izinkan tak…tak pun..ayg nak amik suppliment2 untuk tenaga sikit, boleh ayg layan abg dan anak2, bertenaga sampai malam ;)” cuba tengok reaksi nya…selamat beramal hehe

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 14 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @saya,
    pandangan yang mantop dan cukup bernas.
    i like3…hehehe
    tq ‘saya’

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Isteri Solehah Reply:

    @saya,

    salam..
    ‘saya’, saya suka pandangan awak.

    sepatutnya sbg seorang isteri,kita memang perlu memberikan layanan yg terbaik utk suami.jgn kita fikir apa yg suami tak buat,aku dah buat itu ini..terlalu berkira.itu namanya tak bersyukur.

    dan setiap msalah tu, ada penyelesaiannya..duduklah berbincang baik2 dgn suami.dekatkan diri dgn Allah.mengadulah pd Dia.mohonlah pd Dia,eratkan rasa cinta dan kasih sayang ant suami,tanamkan rasa rindu bila berjauahan,berilah rahmat pd perkahwinan yg dibina dll lagi doa yg baik2..

    Allah adalah segala2nya..bergantunglah pd Dia..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @Isteri Solehah,
    saya pulak, sangat suka dengan pandangan ‘Isteri Solehah’
    teruskan memberikan pendapat anda
    terima kasih ;)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Isteri Solehah Reply:

    @PakarHowTo,

    sama2…insyaallah,kita sama2 memberi nasihat ant satu sama lain..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @Isteri Solehah,
    ya, sama2 kita ingat mengingati.
    teruskan memberi komen dan berkongsi pandangan :)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  17. salam…saya pun nak bg pandangan juga..dan ikut pengalaman yg pernah berlaku….suami saya pun pernah gak curang sampai 3 kali…ermm tahap pertama dia curang saya boleh bersabar dan bertanya dengan dia sebagai seorg kawan utk mengetahui isi hati nya…suami saya cakp lah kekurangan yg saya ada tapi saya tak cpat melata saya menerima semua tu utk mengubah diri saya kepada kebaikan..sebb ikatan hati itu lebih kekal..akhirnya suami saya berubah tapi perubahan tak lama pastu dia buat lagi..saya sama juga bersabar dan terus bersabar serta berdoa kepada Allah supaya dugaan ini akan berakhir masa tu saya mengandung anak ke 2..akibat terlalu tertekan saya banyak kali di masukkan ke hospital akibat terlampau tertekan..saya tak pandai nak melenting…saya diamkan jak cuma saya banyak meminta kepada Allah supaya di permudahkan…..akhirnya suami saya sendiri tahu kesilapan dia…dan berubah sekejap..utk makluman puan kita sama saja menolong suami dari segi menampun kos kehidupan tapi bukan itu yg saya nak tekankan..kadang2 kesabaran wanita tu akan sampai tahap dan puncak kesabaran…..nak di pendekkan cerita..saya dapt tawaran belajar utk sambung ijazah secara pjj itupun saya bertanya dulu pendapat suami saya dan dia izinkan..semasa saya pergi kursus selama 3 minggu suami saya curang lagi utk kali ke 3…ermm kali ni dia bercinta ngan kawan sekerja saya yang tua 2 tahun dari saya…..dari awal lagi saya dah dapt rasa cuma saya tak pernah nak tanya suami saya..lagipun suami saya ni dia hebat gak setipa panggilan telefon atau mesg dia dah padam jadi dia rasa saya tak akan dapat menghidu setiap perbuatan dia…tapi dia silap..sebb saya jenis yang diam tapi dalam diam saya berdoa kepada ALlah utk membuka semua kebenaran tak sampai 3 hari semua kebenaran terbongkar dan akhirnya saya tanya suami saya dan dia mengakuinya dan ingin berkahwin lagi….tapi saya tak bleh terima poligami..saya mau dia ceraikan saya…tapi dia tak mau…saya cakp saya akan tuntut fasakh disana dia suda mengelaba..akhirnya dia tak nak kahwin dengan permpuan tu…dan berjanji tak hubungi permpuan tu lagi tapi penipuan dia tu saya dapat tahu..akhirnya bila saya dah penat da sebak…saya jumpa permpuan tu saya cakap dengan dia kalau dia nakkan suami saya..boleh tapi pastikan suami saya tu ceraikan saya dulu…saya tak kisah..apa nak berlaku…sebb saya yakin apabila Allah ingin memberikan kita dengan sesuatu yang terbaik ..Dia terpaksa memberikan kita kepahitan dahulu…..dan saya yakin kekuatan hati itu lebih baik dari perkataan cinta yg terkeluar di mulut….dan saya pun bgtau kat suami saya tu..yang saya dah jumpa permpuan tu…suami saya terkejut dengan apa yg saya cakp dan suami saya tak bleh terima hakikat yg saya isterinya…sanggup menyerahkan dia kepada permpuan lain..dia minta maaf berkali2…dan berjanji utk memutuskan hubungan dengan permpuan tu…saa jenis yg tak cept nak percaya..dan saya bagi amaran dengan suami saya tu sekali lagi dia buat hal…saya akan buat tindakan…tanpa merujuk dengan dia….suami saya berjanji yang dia akan berusaha utk perbaiki hubungan kami……Allhamdulillah akhirnya suami saya berubah….dan sekrg kami akan dikurnikan lagi cahaya mata yang ke 3…sekrg ni saya tak lagi penat macam dulu..kerja2 rumah kami buat sama2…tak macam dulu…..saya yang buat……..alhamdulillah….kalau dulu suami saya seperti raja tak pernah sentuh kerja2 rumah…semua saya yang urus dari A hingga Z..suami saya bangun semua makanan udah terhidang…bila dia balik keje…pakaian semua saya bg sedia….tinggal suap dan basuh punggung jak bukan..saya….ermm saya tak pernah mengeluh…walau saya penat saya tetap memberikan yg terbaik di dalam bilik tidur……kita sebagai isteri kena buat yang terbaik dan bila kita udah buat yang terbaik suami masih lagi tak tahu menghargai itu terpulang dengan penilaian dia…janji kita udah berusaha…dan kena bertawakal dan sentiasa berdoa kepada Allah…supaya semua di permudahkan…kesabaran tu sbenaranya manis walaupun pada awalnya memang pahit…..saya bercerita berdasarkan apa yg saya lalui……

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 11 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  18. pendapat saya,,jangan asyik menyalahkan isteri jak suami gak ada kekurangan dia..cuma apa yang siteri perlu buat terima apa seadanya sikap pasangan ..dan sentiasa berdoa semoga kekurangan itu menjadi kelebihan buat dirinya…….saya brdoa semoga puan sentiasa tabah dan sabar menghadapi dugaan yang Allah berikan…dan dekatkanlah diri kepada Allah semoga puan dapat menengkan hati dari resah gelisah dan mintalah pertolongan Allah semoga semuanya akan berakhir dengan cara yang baik….itulah sebaiknya..lebih baik mengharapkan cinta dan sayang dari Illahi daripada manusia itu yang sebaiknya….janganlah terlalu menyintai suami sehingga lupa cinta kepada Allah…cinta kepada suami perlu tapi biarlah berpada2….memadailah dengan mentaati, hormat setia kepada suami….selebihnya biarlah kepada Allah s.w.t….ini pandangan saya…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  19. errmm… slalunya alasan suami curang sebab isteri x pandai layan, isteri gemok, bosan ngan isteri, isteri banyak kekurangan….

    tapi suami2 ni ada x cermin diri sendiri? cuba tanya diri sendiri sebelum curang, apa perasaan suami tu kalau isteri dia buat apa yg dia buat… atas alasan yg sama.. bosan, gemok, x pandai layan etc…

    jangan harapkan isteri seperti Aisyah / Khadijah kalau suami sendiri x boleh jadik cam para nabi… bukan bab kawen 4 jer nak ikot…. bab lain pon kena amik kira jugak ek…

    tepuk dada tanya iman…. isteri perlu bersabar.. suami leh x sabar? tolong bersabar ek ngan perangai isteri.. jangan dok pk nak curang jer…. kalau isteri tu salah, ajarkanlah.. awak tu kan pemimpin….

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  20. Manusia baik lelaki maupun perempun seeloknya tunduk pandangan, jangan terlalu bersosial tak kirala alam maya ke dunia sebenar ke…. Islam dah tunjuk cara sebenar kita bermasyarakat. Saya rasa ini semua salah kerajaan yang tidak bertegas etika pemakaian…. kadang 2 tgk org pakai short (mcm seluar dlm je ) pergi shopping. Lagi satu sosial kat internet kena ada guideline…ingat x berjumpa boleh ke chat sesuka hati… guna perkataan yg lucah2 je… dosa tetap sama. Yang pompuan walaupun kesunyian tok sahla layan lelaki2 miang … nak2 suami org…. lagi la… haru biru Malaysia ni skrg…. Kerajaan tak nmpk ke masalah sosial ni???

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  21. Salam semua…
    sekali lagi saya yg single ni menyebok kt sini…. Saya b’setuju dgn pndpt “Saya”… Apapun mungkin lelaki skrg lebih byk yg terpaksa isteri yang pimpin… sdgkan spatutnya mereka yg memimpin isteri n anak2… Terlalu byk godaan d luar sana… Sbg org single ni sya rasa apabila dpt tahu jer suami anda mula rapat dgn wanita bkn muhrim… tanya suami x nak mengaku… baik terus jumpa pompuan tu… tapi mksd saya jgn la terus “serang” cakap dgn pompuan tu baik2… tanya dia baik2…. Cari penyelesaian yg sebaiknya…. Lepas tu bgtau suami anda ttg pertemuan anda dgn GF nya tu… Bg saya jgn smpai terlalu “LAMA” di biarkan… Sebaik2nya sblm sempat suami anda buat yg “bukan2″ dgn pompuan tu… Lepas da b’usaha mcm2 baru la kt b”tawakal kpd Allah… Doa byk2 semoga di permudahkan…. Allah SWT nak kt b’usaha dl kan barulah tawakal…. Saya b’ckp dr pihak yg hampir “terperangkap” dgn suami org… Nasib baik Allah bg petunjukNya… Amin…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  22. salam puan….kisah puan sebiji macam kisah hidup saya sendri…saya sdh banyak kali sms pompuan itu…merayu minta dia jauhi suami saya…n durg juga rakan sepejabat…tapi xda respon dr pompuan tue…cuma bezanya perkahwinan kami xsampai setahun lagi…n kami tidak mempunyai anak..bayangkan saya jumpa bil telepon suami saya, semua call pompuan tue…saya juga juga jumpa mms pic pompuan tue hantar ke hp suami…tuhan jak yang tahu hati dan perasaan saya…n sekarang hubungan kami yang xsampai setahun ni ambang keretakan…saya redha andai itu takdirnya…tapi jauh disudut hati saya, saya nak hubungan kami selamat…kerana sebelum kawen kami jalinkan hubungan cinta selama 4 tahun…sehingga la sdh kawen, saya percaya pd kesetiaannya…tapi bak kata urang, bila sebumbung baru kita akan kenal…dah kawen baru saya tahu dia main kayu tiga dengan saya….saya faham sangat perasaan puan….sehingga sekarang, saya sendri xtahu apa yg perlu saya buat…

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    marisa Reply:

    salam tun deja

    blh x kita berkomunikasi melalui email kerana ada sesuatu utk dikongsi kwnku..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  23. jalan terbaik yang difikirkan walau ianya bukan paling baik

    1 – puan perlu minta suami puan kahwini wanita itu – biarkan suami puan poligami.

    2 – minta perjanjian dari suami , jika nafkah masih tidak diberi , dan tiada diusahakan untuk keluarga , bawa perkara ini kepada keluarga suami.

    ceritakan masalah pada ibu @ ayah mertua@ orang yang paling suami puan hormati dan minta mereka nasihatkan anak mereka @ suami puan agar menjaga keperluan keluarga dan adil pada isteri-isteri.

    jika tiada jalan keluar,

    3 – bawa kepada qadhi .

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  24. salam

    banyak kisah dalam ni yang menyentuh hati saya dan sy juga mengalami nasib yg sma. saya baru berkahwin 6 bln baru saya tahu suami saya bercinta dengan pekerjanya. suami saya bekerja sendiri dia meniaga.jadi perempuan tu pekerja dgn dia.mula2 dia kata adk angkat dan saya percaya sbb cara suami saya layan dia mmg biasa2 saje. selepas kawin suami saya meniaga di penang sbb saya blajar di sini dan perempuan tu dia bw atas alasan utk bekerja dan saya benarkan dia dok skali sbb kami x ckup duit utk sewa rumah lain utk pekerja. sampaila satu hari saya terbaca msg diaorang dlm hp suami saya, saya sgt marah masa tu dan mintak dia lepaskan saya. perempuan tu skrang dah kluar dari rumah saya tp dia masih bekerja dgn suami saya.saya sgt sedih, keliru, kecewa dan x tau nak buat ap. saya dapat rasakan suami saya masih bercinta dgn perempuan tu. saya berserah pada Allah tentang nasib saya ni. seawal perkahwinan saya yg blm sampai setahun ini suami saya dah curang. dia sbenarnya dah bercinta dgn perempuan tu sblm kami kawin tp mengapa dia nak teruskan perkahwinan kami..saya sgt terkilan

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  25. smua orang ada mslh tersendiri..saya skrg ni byk bsabar dgn suami saya..saya tahu suami saya curang dgn bdk spm masa sye mgandung 8bln..sye sgt terkejut dan sgt sedih..tapi saya msih boleh ckp baik2 dgn suami..dia janji nk putuskan..tapi bila sye msuk 9bln..rupanya mereka msih lagi..dengan alasan bdk tu sanggup bermadu dan suami sayacinta pertamanya..luluhnye hati..saya stressyg ama sgt..esoknya jumpa bdk tu..janji perlukan masa dan akan berundur..saya sentiasa murung tambah stress tmpat keje yg sgt penat..tapi 1 2 lps tu saya kehilangan anak sya yg hanya tunggu masa..hanya Tuhan yg tahu..mcmana perasaan sye..pengikat kasih kami pergi tuk selamanya..dan suami saya dan bdk tu masih teruskan hubungan mereka..skrg sya hanya bersabar dan berdoa pada Allah agar diberi petunjuk buat kami semua..saya tetap melayan suami saya dgn harapan dibukakan pintu hatinya melihat kebenaran..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  26. Saya mahu minta pendapat semua,

    Saya telah mendirikan rumah tangga selama hampir 4 tahun dan mempunyai 2 org cahaya mata.saya berkahwin atas dasar cinta sama cinta.tetapi suami saya berubah setelah saya berkahwin.Semasa saya sedang mengandungkan anak pertama 7 bln saya mendapat tahu dr rakan sekerja suami yang dia telah mengandungkan seorang wanita iaitu kekasihnya.wanita itu seorang yg beragama kristian pula.sebenarnya mereka pernah bercinta semasa saya masih belum sah menjadi isteri kepada suami lagi.Saya juga tahu suami seperti ada melakukan kecurangan kepada saya sebelum ini tetapi tidaklah sampai terfikir mereka akan terlanjur begitu jauh.sejak mengetahui hal itu saya mula tidak mempercayai suami lagi dan kami sering bergaduh.saya juga insan biasa,bukan tidak ada didikan agama dari ibu bapa tetapi kerana terlalu sedih,marah mengenangkan nasib diri yg di perlakukan seperti itu menyebabkan saya sering memaki,bergaduh dan mengungkit setiap kesalahan dia.buat pengetahuan juga,sewa rumah,makan minum,duit kereta dan setiap perbelanjaan rumah adalah menggunakan duit saya.saya hanya seorang yg bergaji kecil sekitar 1500 sahaja.jadi saya sentiasa tertekan kerana tidak mampu menanggung setiap perbelanjaan seorg diri.gaji suami habis utk membayar hutang pinjaman dengan ALONG.suami saya juga kadang2 suka berjudi sebab itu dia membuat pinjaman dengan along bila dia tidak mempunyai duit.saya pernah menghina sehingga menghalau suami dari rumah kerana terlalu tertekan.sehingga ke hari ini saya menulis,sudah hampir 10 hari suami tidak pulang kerumah kerana saya menghalang dia dari pulang kerana terlalu marah disbbkan minggu lalu saya terjumpa mesej suami bersama perempuan itu.walau telah ditegah berkali2 jangan ada apa2 hubungan dengan perempuan itu tetapi mereka masih juga berhubung.Saya merasa bersalah kerana menghalangnya pulang.tetapi niat saya hanya untuk beri dia masa dan berfikir sendiri kesalahannya.saya juga tidak langsung menghubunginya supaya dia akan terasa kehilangan isteri dan anak2nya.saya pasti dia merindui anak2nya tetapi ini demi menyedarkannya.berdosakah saya terhdap suami?kerana saya rasakan saya yang berada di tempat insan yg teraniaya.jadi saya merasakan perbuatan saya ini benar.tolonglah saya….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    kenapalah? Reply:

    @ISTERI DERITA,
    Jangan ditunggu suami yang macam tu, tinggalkan sahaja, dan berdoa agar kita diberi kekuatan untuk hidup dan mungkin jodoh yang lebih baik dari sekarang. saya merasainya juga.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  27. salam.. kes kita lebih kurang sama.. ayat dinyatakan suami pun sama… lebih teruk lagi di gantung tak bertali… kebahagiaan di rampas oleh betina lain… tapi kini dia kembali semula… kononnyer dia dah kenal perangai sebenar betina tu.. mungkin dia lupa bagaimana saya di perlakukan seperti sampah , di keji oleh keluarganye…. saya menerimanye semula kerana kenangkan anak2 tapi hati saya dalam di lema betul ke tak keputusan saya terima kembali…. kadang2 spesies macam ni kena di biarkan rasa dulu baru dia kenal mana satu terbaik untuk dia… sepanjang kami bersama paling marah pun saya membebel je bila dia buat hal… saya tak pernah cederakan dia atau sepahkan rumah bila marah… sekarang baru dia tahu mana kaca atau intan… tapi sayangnye hati dah terkunci untuk percayakan dia semula…. hanya Tuhan tempat saya menangis sepanjang saya di tinggalkan dan di hina . percayalah Tuhan tu adil… sehingga sekarang tidak terkeluar lagi perkataan ” I love U” pada dia.. tak tahu sampai bila hati saya akan terkunci….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  28. Assalammualaikum,

    Sedih saya membaca posting2 disini, betapa ramainya isteri yang teraniaya dengan sikap suami, saya pun x lepas dari masalah ini, rumahtangga saya ibarat telur dihujung tanduk, semua kerana kecurangan suami dan tanpa disedari saya telah dimadukan dalam senyap. Pandainya suami saya menyimpan rahsia, sehingga saya terpedaya, walaupun saya pernah mengesyaki hubungan skandalnya.

    Now suami dah berpisah dengan isteri barunya dengan alasan penderaan dan x sefahaman, sy masih x boleh menerima kenyataan ditipu dan telah dipermainkan oleh mereka, selama ini saya berkorban utk keluarga tidak pernah komplen suami tak mampu memberi nafkah zahir tapi ini balasannya.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  29. saya juga hampir2 mengalami situasi seperti puan.cuma, saya pernah dengar ustaz ckp, “kalau Tuhan nak dekatkan kita kepada DIa, Dia akan turunkn ujian yang kadang-kadang kita rasa xdpt nk tanggung ujian tu.kalu kiter leh atasi ujian yang Dia beri, malah membuatkan kita semakin hampir pada Dia dengan cara beribadat, maka syurga lah untuk kita…jd puan,bersabar dan teruskan beribadat n berdoa kesejahteraan puan, suami n keluarga.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  30. pada saya simple aje. jika kita dh ada bukti yang kukuh dia buat mcm tu (curang) means dia xsyg kita so cari jln penyelesaian utk berpisah dan bina hidup baru yg lebih bahagia… xperlu sampai nk tanggung mkn pakai dia sedangkan dia xjaga maruah kita. kita manusia berperasaan yg punyai hak utk bahagia..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  31. assalamualaikum,
    ya rabbi, kenapelah ramai perempuan takut nak bertindak dan membuat keputusan bila lelaki dah nyata nyata tidak bersungguh sungguh mahukan kita? tolongla..saya salah seorang wanita yang dizalimi suami saya sendiri.. die curang lepas sebulan bernikah dgan saya dan 3 kali berzina dgan pempuan laen..mengakui di hadapan saya dan ceraikan saya..dengan talak satu..kemudian menyesal nak minta rujuk dgan saya semula, saya ingatkan dia akan berubah.. tp sehingga kini dah setahun berlalu, saya masih tidak nampak perubahan pada suami saya..dan saya bertegas jika dia tidak memenuhi syarat saya, saya akan tuntut fasakh di mahkamah dan membuat pengaduan..wanita di luar sana!..anda harus bertegas dgan keputusan anda!..Lelaki akan mengambil mudah…jika anda memberi peluang dan sikap acuh xacuh..islam tidak pernah menyuruh isteri taat kepada suami yang tidak taat pada perintah allah..nyata, syurga lagi bukanla di bawah tapak kakinya, malah hanya membawa anda ke neraka. fikir panjang..jangan haya tahu menangis dan memndam bertahun tahun..bertindak cepat!

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @fatin,
    setuju.
    perempuan @ isteri perlu tahu hak-hak mereka.
    bertegas bukan bermakna menderhaka.
    suami selalu mengambil kesempatan @ take for granted atas kelembutan/kelemahan isteri.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  32. Dua-dua perempuan BODOH, BODOH, dan BODOH. Lelaki sampah yang ko nak. Aduhhh BODOH.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @Dumb Girl,
    wahhh…4 kali perkataan bodoh…dalam huruf besar pulak tu.
    awass saudari…berhati-hati dalam mengeluarkan komen.
    jangan berlebihan dan melampau.
    kelak perkataan yang kita luahkan ‘mengena’ pada diri kita pula.

    sekadar mengingatkan

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam