Sebab mengapa doa kita tidak dimakbulkan

Share

Setiap hari kita menadah tangan berdoa memohon bermacam perkara dari Allah ta'ala. Siang malam pagi petang kita berdoa. Malah ada masa-masa kita berdoa hingga mengeluarkan air mata. Namun, mengapa doa kita masih tidak diperkenankan? Mengapa Allah tak makbulkan doa kita? Apa silapnya? 

Sedangkan Allah Ta'ala telah pun berjanji melalui firmanNya di dalam Quran;


“Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina.” (Al-Mu’minun : 60)


Allah telah berjanji, tapi hairan,mengapa doa-doa kita langsung tidak memberikan sebarang kesan. Apa kita minta dan doa hari-hari, tak pernah kita dapat. Di mana silapnya? "Mengapa doaku tak di kabul?"



Pertanyaan ini sebenarnya pernah dilontarkan kepada seorang ahli sufi dan wali terkenal, Ibrahim bin Adham. Apabila ditanya "Mengapa doa tidak dikabulkan?".

 

Lantas Ibrahim Adham pun menjawab, “Doa tidak dikabulkan kerana hati kamu telah mati.”


Lalu ditanyakan lagi, “Apa yang boleh mematikan hati?”. 

 

Beliau menjawab, “Ada lapan perkara, diantaranya:

 

  • Kamu mengetahui hak Allah, tapi kamu tetap tidak menunaikan hakNya itu. (Malah ada ramai pun yang tak tahu apakah itu hak-hak Allah yang perlu kita tunaikan, tahukah anda?)
  • Kamu membaca Al-Qur’an tetapi kamu tidak mengamalkan hukum-Nya. (Yang baca Quran memang OK, tapi bacakah anda? Baca Quran pun jarang sekali, tapi mengharapkan doa dimakbulkan…)
  • Kamu mengatakan cinta Rasulullah tetapi kamu tidak mengamalkan sunnahnya. (Kita ni jangan kata cinta, sesetengahnya malah memperlekeh sunnah-sunnah Nabi SAW. Kata sunnah dah ketinggalan zaman dan sebagainya.)
  • Kamu mengatakan takut mati tetapi masih tidak mempersiapkan diri untuk menghadapi mati. (Bersediakah anda untuk mati? Apa bekalan yang kita dah persiapkan?) 
  • Kamu mengakui bahawa syaitan itu musuh, tetapi kamu ikut perangai syaitan. (Cuba periksa diri, apakah perangai syaitan yang ada dalam diri kita?)
  • Kamu selalu berdoa supaya terhindar dari api neraka, tapi kamu sendiri yang melemparkan dirimu ke dalamnya. (Doa minta jauh azab neraka kononnya, tapi dosa dan maksiat kita buat dengan selamba jer. Boleh makbul ker doa kita?) 
  • Kamu ingin memasuki Syurga, tapi kamu masih tidak melakukan amal soleh. (Kita hari-hari minta doa untuk masuk syurga, tapi buat amal ibadat malas. Solat kita cuaikan, solat sunat jarang sekali, quran kita tak baca, zikir memang tak buat, sedekah amal jariah kita kedekut taik hidung masin. Tapi kata nak syurga. Macammana tu?) 
  • Kamu sibuk memikirkan kesalahan dan keburukan orang lain, sedangkan keburukan dan kesalahan diri sendiri tidak pernah kamu hiraukan. (Asyik-asyik kata orang ni salah, orang ni tak betul. Kutuk sana kutuk sini. Tapi rupa-rupanya 'mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih')
  • Kamu mendapat pelbagai kenikmatan yang diberikan Allah swt, tetapi kamu tidak pernah bersyukur dengan mematuhi segala perintah Allah. (Tubuh badan sihat sokmo, perut kenyang sentiasa, tapi 'Alhamdulillah' pun tak boleh nak ucap.) 
  • Kamu menguburkan jenazah orang lain, tapi tidak menginsafi diri kamu sendiri bahawa kelak kamu juga akan dikuburkan. (Tengok berita atau baca cerita pasal orang mati hari-hari, tapi tak pernah rasa insaf melihat kematian. Kita duk rasa nyawa kita panjang lagi. Kita rasa kita boleh hidup lama lagi. Lantas kita menjadi begitu culas dalam membuat bekalan hari kemudian.)

"Jika begitu, bagaimana mungkin Allah dapat mengkabulkan doa kamu?"

 

(* Tulisan biru adalah tambahan atau ulasan PakarHowTo)


Itulah diantara sebab-sebab mengapa DOA kita tak dikabulkan oleh Allah swt. Padahal kita sangat mengharapkan doa kita dikabulkan oleh Allah swt, dan permintaan kita segera dijawab oleh-Nya.



Apa-apapun, kita TIDAK seharusnya berputus asa dalam berdoa. Yakinlah, jika kita minta pada Allah dengan penuh pengharapan, insyaAllah permintaan kita pasti diperkenankan.


Justeru, marilah kita terus berdoa lagi dan lagi, baiki diri dan nilailah apa yang telah berikan kepada kita dalam kehidupan hari ini. Keperitan yang dirasa hari ini, mungkin ia menjadi kemanisan pada hari esok. Kemanisan hari ini, belum tentu juga kenikmatan hari esok. Maka, sentiasa lah bertawakal kepada Allah dan jangan sekali-kali berputus asa berdoa kepadaNya.


Sekian, semoga ada manfaat. :)

(766)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

13 thoughts on “Sebab mengapa doa kita tidak dimakbulkan

  1. Assalam…makluman untuk kita fikirkan bersama, memperbaiki diri mungkin. Semoga kita antara pendoa2 yang dimakbulkan…Amin. Terima kasih ya Empunya Blog. Izin syer..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  2. Pada pendpt saya :
    1. Allah merancang sesuatu yg lebih baik pd ms akan datang…sbb itu doa kita tertangguh. Contohnya sy lambat dpt anak ….selepas 5 thn kahwin dpt anak kembar 2.
    2. Kdg2 doa kita lambat diperkenankn …tapi mengikut apa yg kita inginkn…cthnya sy kahwin lambat tapi dapat ciri2 lelaki yg sy inginkn….
    3. Salah berdoa….maksudnya kalau kita lambat dpt jodoh.mgkin sbb ada halangan /gangguan syaitan…jgn doa minta jodoh…tp minta pulihkn gangguan dahulu kemudian br minta cepat dpt jodoh…atau pun nk dpt anak kena ikhtiar pulihkn kesihatan dalaman br minta dpt anak….
    Tp skrg sy selalu b'doa & Allah sentiasa makbulkn doa sy kerana sy b'pegang dgn janji Allah….Mintalah/Berdoalah  kepada Ku….jgn meminta kepada yang lain.
    Cthnya: Kalau nk parking tempat sesak…mintalah di adakan satu tempat parking yg dekat…tiba2 ada je kereta nk keluar..dan dpt parking. he..he.. Alhamdulillah…
    Waulahualam.. 

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. alhamdullillah,dengan tak sangka saya terjumpa blog ni banyak manfaat dapat dipelajari .Terima kasih Tuan punya blog ni,hanya tuhan dapat membalas jasa tuan

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  4. Pingback: Sebab mengapa doa kita tidak dimakbulkan | Blog PakarHowTo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam