Sajak Orang Tabligh

Share

Izinkan saya selitkan satu catatan ringkas luahan hati tentang karkun atau orang tabligh(dakwah). Sekadar berkongsi rasa dengan anda semua….

————————————–

Orang Tabligh,
Ntah sape la yg bagi nama,
Sedangkan kita sumer kan sama,
Umat Nabi SAW semuanye,
Kerja dakwah kan tanggungjawab bersama,
Nabi dah xde,
kalau kita tak buat, sape pula?,
x kan la keje ustaz dan ulama saja,
Yg kita nih, xkan nak goyang kaki saje2?

Orang Tabligh,
Lari!!Larii!Orang Tabligh dtg,
Yg tadi ramai,sekelip mata je dah ilang,
Yg td segar bugar dah tido terlentang,
Yg sakit kaki pun bleh terjun tingkap lari lintang pukang,
Heh..betul la kata orang,
Nak ajak manusia pada Allah bukannya keje senang.

Orang Tabligh,
Ajak keluar khuruj,
bukannya nanti x pulang,
Yg baru dapat gaji pun kata xde duit, nak bayar hutang,
Yg tadi sihat pun tiba2 migrain plak datang,
Yg menganggur pun buat2 sibuk bukan kepalang,
Heh, dakwah ni takat cakap je mmg la senang,
Cuba buat, mmg nak kena sabar,nak kena tenang,
Lain la kalau ajak pada dunia,
bondong2 org dtg.

Orang Tabligh,
Lorong ke lorong, hati ke hati, pintu ke pintu,
Jumpe sumer orang tak pilih bulu,
Dari ustaz sampai le kutu,
Sume nak ditemu,Nak diajak pd Allah yg satu.

Orang Tabligh,
Jalan bawak periuk belanga,
Dipandang org takat sebelah mata,
Dituduh jahil,tinggal dunia perkara biasa,
Walaupun kekadang pedih gak telinga,
Nabi dulu2 pun kan selalu kena,
Dituduh dusta, dipanggil gila,
Itu Nabi, apatah lagi kita,
Yg banyak salah,yg banyak dosa,
Takpe2, Allah kan ada,Yg Maha Mengetahui,yg mana intan, yg mana kaca.

Orang Tabligh,
Kekadang buat silap…adat la manusia,
Mmg tgh nak belajar2 tiru sahabat(r. anhum) yg dah terbukti berjaya,
Terpancung, terlaser..sori,bukannya sengaja,
Nak dapat hikmah dlm berdakwah mmg amik masa,
Kena keluar lagi dan lagi la nampaknya.

Orang Tabligh,
Ada kat mana2,Kat US, Afrika, kat Israel pun ada,
Dari petani, engineer, sampai la Raja,
Pelbagai adat, perangai beza2,
Tapi bleh makan dlm dulang yg sama,
Bila keluar jemaah sumer dilayan serupa,
Bila nak berpisah..isk2..kluar plak air mata.

Orang Tabligh,
Nak hidupkan sunnah Nabi,
Janggut, jubah,seluar atas buku lali,
Kalau nak diikutkan, mmg ader byk lagi,
Kekadang tu kena gak perli,
“Kita skang kan di zaman IT”
“Tak main la sunnah2 nih!”
Jgn la mcm tu bang, kita kan nanti mati,
Kang menyesal esok, sapa yg rugi?Kan diri sendiri..

Orang Tabligh,
Manusia biasa, ada hati,
Sedih bila diperli,
sakit bila dimaki,
Bila tinggalkan rumah, rindukan famili,
Kalau nak ikutkan hati, mmg nak dok rumah,
bergurau dgn bini,Or ajak anak main lari2,
Or layan PS2 sampai pagi,
Tapi untuk mengejar kebahagiaan abadi,
Kena korban lagi dan lagi,Yela..hidup ni kan cuma sekali,
Kalau sekang tak buat jyunbi(persiapan),
bila lagi?

Orang Tabligh,
Malam2 doa hidayat,
Fikir risau,camne nak selamatkan umat,
Supaya di akhirat suk semua selamat,
Orang skang ingat hidayat bleh senang2 dapat,
Tak perlu susah2,tak perlu keringat,
N tak mau plak jumpe masyarakat,
Just bz buat ibadat,
Kalau camtu xde la kita ni “The Best Ummat”.

Orang Tabligh,
“Apsal la ulama India yg jadik ikutan??”
Mmmm…kan Nabi dulu dah pesan,
Sape saja yg bawak kebenaran,
Tak kisah la orang Arab ke bukan,
Sume kena bagi sokongan,
Yg Allah pandang bukan luaran tapi kan Iman,
Bab mazhab jgn bimbang still sendiri punye pegangan,
So x jadik masalah la kan?

Orang Tabligh,
Ajak keluar 3 hari,
“I can’t go..sorry!”
Yg dah kawin tak nak berenggang dgn isteri,
Yg si isteri mati2 tak nak suami dia pergi,
Berderai2 air mata keluar mcm air pili,
“Kalau abg nak gi jugak, antar saya blik kampung esok pagi!!”

Heh, org laki mmg lemah bab air mata nih,
Si suami pun letak balik beg,tak jadik pergi,
Yg td josh(bersemangat) tak ingat pon,
jadik lemah seluruh sendi,Kes2 camni mmg byk terjadi,
Bleh tgk dgn mata kepala sendiri,

Tp kalau bab dunia(cth:kursus naik pangkat),”
“no prob.,anytime kamiready!
“Si isteri lambai pemergian suami dgn wajah berseri2,
Hey, of course la, nanti husband I dpt naik gaji,
Wife mana la yg tak happy,
Heh..ni la realiti, Bab dunia, tak yah diajak pun semua pakat2 reti,
Bab akhirat, masing2 buat x kesah,x amik peduli….

Ya Allah selamatkan lah kami!

Sumber oleh : Hamka (857)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

18 thoughts on “Sajak Orang Tabligh

  1. saya dulu pun selalu keluar khuruj 3 hari
    tapi skang oleh kerana lemah iman,
    lama dah menyepikan diri….

    moga Allah beri kekuatan pada kita semua untuk buat pengorbanan untuk usaha agama.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    zaidi3004 Reply:

    @PakarHowTo,

    mudah jer dengan belajar hadis dan khuruj fi sabiilillah…salam
    .-= zaidi3004´s last blog ..Makna Kalimah Toiyibah =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  2. Kami jemaah 3hr nisab,hari ptama kami lesu dakwah,hari ke2 jg.hari ke3 semangat dakwah,shingga Allah berikan tasykilan dtg ke mesjid.namun sayang kami sudah mau wabsi,sehingga kami sungkan tasykil cash.ini jadi pelajaran bagi kami tuk tingkatkan korban 10hr setiap bulan.InsyaAllah syeikh…?!?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. Salam..Menemui saudara seagama serantau pelusuk dunia..sama2 doa hidayah, tambah iman dan mati dalam kebaikan..sempurnakan 5 amal masjid..dapat redha Allah, Insya Allah..Doakan untuk saya yang serba daif ini..4 bulan setiap tahun, 40 hari & 3 hari..amnya selurh ummat Nabi S.A.W..Amin..Morhalah Taman Bahgia, Halakah Melaka Sentral, Melaka.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  4. Tingkatkan usaha Maqami. Tak bermakna jika keluar setiap bulan tetapi usaha maqami masih dok camtu juga. Keikhlasan niat itu penting. Jgn lupa Iblis sentiasa mengajak kepada keburukan. Ramai karkun terjerat dgn riak dan ujub krn dpt keluar 4 Bulan, 40 hari hingga sampai memperlekehkan usaha org lain. Belum pasti amal diterima sudah berani menghukum org lain. Carilah ilmu utk diamalkan bukan buat amal tanpa ilmu. Akibatnya menjatuhkan imej dan merosakkan kebaikan usaha atas iman. Sudahnya mendapat celaan dan penghinaan dr org ramai. Adab tidak dijaga, bila ditegur melenting. Inikah Akhlak Rasulullah SAW? Usaha yg mulia ini dirosakkan oleh org yg rakus beramal tanpa ilmu. Hanya mengikut sangka-sangkaan. Kemudian suka-suka menyimpulkan tafsiran atau fatwa peribadi yg bukan2. Kejayaan usaha bukan atas ukuran berapa kuantiti yg dapat dicapai tetapi kualiti kita mematuhi tertib. Maaf kalau ada tersilap kata.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    din Reply:

    im totally agree

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    hambaNYA Reply:

    @Man Ibn Rayu Alhaj,

    sy pun sokong..yg penting jaga amal n adab masa keluar..sebab tujuan utama nak keluar pun untuk diri sendiri kan??untuk tambah/belajar iman n amal..selalu juga jemaah cakap ”tujuan untuk kami keluar ni,untuk memperbaiki diri sendiri..”sejauh mana kata2 ni keluar dari mulut kita yg d ikuti dengan hati n d laksanakn dgn perbuatan??fikir2 kan la..JAZAKALLAH

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  5. Saya cuba dari dahulu memahami ibadah yg tabligh buat. Tapi sampai sekarang saya masih ada perasaan yg org tabligh zuhud dunia sampai abaikan anak isteri dan kurang usaha… tapi takpa. Semoga suatu hari saya tercelik minda dan mata… dan tau apa itu tabligh yg sebenarnya…

    Ahli keluarga saya pun ada a few yg dah ‘hilang’ bertahun2 lama tak jumpa kerana mengikut tabligh. Perasaan rindu yg membuak pada abg saudara saya yg saya sgt2 rapat ketika kecil dan hilang begitu sahaja mungkin penyebab mengapa saya begini. Malahan waktu terakhir kami bertemu dia tidak seperti dulu lagi.. sangat serius dan seolah tidak pernah rapat dgn saya langsung. Saya masih husnudzhon memikirkan mungkin kerana dia rasa saya sudah anak dara dan tak manis hendak bergurau2 seperti dulu.. mungkin..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @siti rohayah,
    nikahlah dengan karkun (orang tabligh)
    maka insyaAllah, nanti Allah bagi saudari faham usaha tabligh ini.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam