Rahsia Tarian Poco-poco
Email Artikel Ini Kepada Kawan2
Di syarikat tempat saya bekerja sekarang, pada setiap hari Selasa dan Jumaat selepas waktu kerja, mereka ada adakan latihan senaman. Senaman itu sebenarnya bukanlah senaman biasa, tetapi lebih kepada tarian poco-poco.

Makcik pun menari poco-poco
Saya secara peribadinya tidak menentang aktiviti ’senaman’ ini. Lebih-lebih lagi ianya dilakukan untuk tujuan kesihatan. Tetapi apabila senaman ini tampaknya sudah tidak jadi senaman, sebaliknya hanyalah tarian yang dilakukan untuk berseronok-seronok, maka saya memang tidak setuju.
Tambahan pula, baru-baru ini, saya ada terbaca mengenai satu artikel yang menerangkan tentang rahsia atau asal usul tarian poco-poco yang sangat popular sekarang.
Secara jujurnya, sebelum ini, saya sebenarnya tidak pernah ambil peduli dan tak ambil tahu pun tentang latar belakang, asal-usul dan motif tarian poco-poco ini. Namun selepas membaca 1 artikel ini, membuatkan saya tersentak dan terkejut dengan apa yang diterangkannya.
Saya tidak pasti, apakah info atau maklumat mengenai rahsia tarian poco-poco ini adalah fakta sebenar atau tidak. Tetapi kita sebagai orang Islam sewajarnyalah mengambil berat tentang dakwaan ini. Kerana kita bimbang, dek kerana kita suka dan ikut sangat tarian ini, kita nanti akan termasuk dalam golongan mereka itu.
Bukankah Nabi SAW dah pesan melalui sabdaan nya ;
“Man tasyabbaha bi qaumin fahua minhum”.
Bermaksud : Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka seseorang itu terdiri dari kalangan mereka) (iaitu kaum berkenaan).
Hadis ini juga secara tidak langsung menggambarkan kepada kita bahawa umat Islam perlu kekal dengan identiti dan jatidiri mereka sebagai muslim. Mereka dilarang dari menyerupai golongan musyrikin disebabkan akidah seseorang muslim itu terangkum tiga dimensi iaitu perkataan, perbuatan dan pegangan.
Jadi, saya berpandangan, jika benar info atau fakta mengenai tarian poco-poco ini, maka kita sebagai orang Islam mestilah meninggalkannya. Tidak usahlah menari poco-poco lagi. Kalau minat dan nak sangat menari, carilah tarian lain.
Rahsia Asal Usul Tarian Poco-poco.
Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya. Saya ingin berkongsi dgn rakan-rakan semua tantang tarian poco-poco yang sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat, umumnya masyarakat kita yg beragama islam terutama suri-suri rumah dan badan-badan kerajaan ketika manghadiri kursus.
Sebenarnya tarian poco-poco ini berasal dari Filipina bukannya dari Indonesia. Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka. Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya, yang membentuk salib.
Mungkin kita tak perasan kerana kita suka mengikut-ikut sesuatu yg baru tanpa usul periksa. Inilah cara musuh-musuh islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama Hindu. cuma tarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi. Marilah kita sama2 fikirkan.
Saya dulu pernah terfikir, kenapa tarian itu dimulakan dari kiri? Dan apa jenis senaman ini? Relevankah tarian ini, yang kelihatan seperti tidak siuman?
Saya menyeru kepada diri anda semua supaya mengambil inisiatif untuk tidak lagi ‘menarikan’ lagi tarian ini yang ternyata mensyirikkan Allah tanpa kita sedar. Dan paling utama memohon keampunan daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.
Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci tentang kesahihan perkara ini,asal usul dan kesannya kepada akidah umat Islam dan mengeluarkan fatwa tentang tarian ini,agar Umat Islam tidak berterusan di dalam kelalaian dan ‘keasyikkan’ menarikan tarian ini.
Haaa, siapa minat menari poco-poco? Pernah menari poco? Saya dulu pernah gak sekali menari poco-poco, sebab kena paksa ngan boss untuk ikut sama menari dalam satu majlis yang dianjurkan oleh syarikat.
Tapi lepas saya baca artikel ni, saya rasa lepas-lepas ni, saya tak akan lagi menari poco-poco ni. Korang bagaimana?

Artikel lain yang best-best...
Email Artikel Ini Kepada Kawan2








Klik Gambar Untuk Sertai Persatuan Bakal-bakal Bapa (PBB) PakarHowTo


jn marah pada orng yang menyebarkan pengetahuan sebaliknyer berterima kasih..trpulang pada diri kt utk terimanya
[Balas Di Sini]
june Reply:
July 12th, 2010 at 12:42 am
@camy,
tapi klu kita menari hanya sebab suka2 je saya rs x b’salah..
sbb kita menari bukan disertakan dgn niat untuk menyekutukan tuhan..
apa benda yg kita buat mesti dimulakan dgn niat kan?
so,klu kita hanya nak fikir tarian poco2 tu x baik d sisi islam,knp x dihapuskan dari dulu lg?knp sy nmpak org2 alim cthnya ustat2 join tarian ni?
tarian poco2 boleh dilakukan klu bentuknya diubah daripada bentuk asalnya(salib).tarian ni juga boleh dijalankan untuk senaman.
[Balas Di Sini]
saya Reply:
August 13th, 2010 at 11:30 pm
@june,
bgi sy,walopon hanye suke2 pon x baek sbb bukankah kte da tau itu menyerupai bentuk ape?x kre la ape niat skalipon.kalo utk bersenam pun,cube kaji pergerakan tarian itu sndiri.apekah benar2 efisien dlm membakar lemak?setakat due tige langkah dan satu tepukan tgn,apekah tarian itu dpt menghasilkan peluh yg byk?sy tak fikir begitu.poco2 klihatan speti x lebeh dr skadar tarian yg mmbw bentuk tak baek.satu lgi,cik june ckp ustaz2 pon join tarian itu.ye,mmg ade segelintir yg menari tarian poco2 tp sy yakin kerana mereke tidak tahu ttg perkare sebenar.sekiranya mereke tahu,sy yakin mereka akan meninggalkannye.
[Balas Di Sini]
Nooros Omar Reply:
August 17th, 2010 at 9:41 am
@june, Btul tarian hanya setakat tarian. Ialah setakat pergerakan. Kalau ikut pergerakan poco-poco memang banyak sb tulah baik utk kesihatan badan sebab pergerakan kedepan kebelakang dan kiri kanan tapi itu untuk kesihatan badan TAPI Kalau kita lihat pergerakan itu akan secara tidak langsung mengusik jiwa kita sebagai orang islam kerana menari dan membuat pergerakan yang membentuk salib. Kalau perbuatan itu berulang-ulang bukan kah itu mengagung-agung pergerakan dan bentuk yang sepatutnya tidak dilakukan oleh orang Islam. Pergerakan poco=poco baik tapi bukan untuk Mental orang Islam…. hentikanlah berpoco-poco.
[Balas Di Sini]
helmi Reply:
September 2nd, 2010 at 9:19 am
@june, salam semua, hm saya setuju tarian ini dihentikan kerana kita seolah-olah berfikir hiburan dalam islam terhad, macam dah tiada hiburan lain yang kita fikir elok untuk diri kita. kalau kita memandang sesuatu pandanglah secara ruh. akal memang kata baik, nafsu pun bersetuju, tapi ruh sangat tidak bersetuju dengan pergerakan ini. lagi satu tarian ini bercampur dengan lelaki dan perempuan. nabi berpesan “tingalkan apa yang meragukan kamu”
[Balas Di Sini]
june Reply:
July 12th, 2010 at 12:54 am
@camy,
maaf klu pemahaman sy trhadap tarian ni kurang..
sebab sy dh byk kali buat tarian ni tp bukan untuk menyekutukan Allah..
tp untuk senaman yg menyihatkan tubuh badan.
[Balas Di Sini]
kristin Reply:
August 23rd, 2010 at 9:00 pm
That’s why la i x suka fikiran org malaysia yg tlalu obses dgn sesuatu benda?i ada kwn from philipine & she’s christian.me also christian tp dia x tau pun tarian poco2 ni ditarikan dlm gereja.fakta/fahaman yang salah sama sekali.so..please la…jgn sengaja nak timbulkan sengketa sesama kita rakyat malaysia…isu ni very sensitive tau.siasat dulu slm share.
[Balas Di Sini]
salam.. dlm PLKN malaysia ni, smua buat menari tu tiap2 pgi jumaat…
bodoh a/l mangkuk btoi.!
kalau x buat,depa nek angin…. dera lak tu…
ada plak pgi jumaat dok wat bnda murtad tu….. apa pnya pntadbiran ar!!!
[Balas Di Sini]
iman Reply:
March 18th, 2010 at 6:24 pm
@Hazmanudin, Assalamu ‘alaykum,
Ehem, Hazmanudin, berhati-hati sebelum nak menjatuhkan hukum murtad ke atas seseorang atau sesebuah kumpulan. Satu soalan buat sudara, adakah pasti jatuh murtad ke atas seseorang bila buat perkara ni? Kalau pun benar ttg asal usul tarian ni, adakah secara tanpa kita sedari jatuh hukum riddah ke atas kita jika pernah menari tarian ini? Memanglah, sebelum dijatuhkan hukuman bunuh orang yang murtad, perlu terlebih dahulu diberi tempoh dan diajak untuk bertaubat. Tetapi dalam hal ini, saya ingin menyeru saudara supaya memahami konsep murtad yg sebenar-benarnya. Murtad ialah seorang muslim mukallaf yang keluar daripada agama Islam sama ada dengan kepercayaan, perkataan atau perbuatan, dengan kehendaknya sendiri.
Ingat, kita tak boleh senang2 saja melabelkan murtad kpd pihak tertentu.
Jauhilah perkara2 yang dilarang Allah terutamanya syirik dan murtad, sesiapa yang telah melakukannya, hendaklah dia menutupnya dengan lindungan Allah dan bertaubat kpd Allah.
[Balas Di Sini]
Hazmanudin Reply:
March 18th, 2010 at 9:04 pm
Wa’alaykum salam wbt….BUKAN org yg menari tu dihukum murtad… salah faham nih… tu tarian yg langkahnya membentuk salib.. jauhilah dari menari mcm tu.. dah taw menari tu mai dari mna asal usul dia,x payah ar dok menari lagi…klau nk murad pn, dlm perkara lain pn boleyh murtad gak… len ar kalau org tu yg ckp dia nk convert agama ke agama yg lain,tu bru bleyh ckp dia MURTAD.. Contohnya kalau dia dipaksa secara keras utk ckp murtad sekali pn, tapi hati dia tetap pada Allahu az zawajjal,dia tidak murtad sekali pn…. Sebelum yg salah faham pn, tnya bagi sahih dulu…..
[Balas Di Sini]
iman Reply:
March 19th, 2010 at 12:56 am
@Hazmanudin, Untuk pengetahuan saudara, murtad merujuk kepada orang yang keluar agama dan perbuatan mereka ialah riddah (keluar agama). Cuma apa yang menghairankan ialah saudara mengatakan budak2 PLKN melakukan benda ‘murtad’ tu (tarian poco2).
Jangan gunakan ungkapan ‘murtad’ ni sesuka hati kerana saya yakin, ramai yang akan sensitif atau ketakutan apabila murtad dikaitkan dengannya. Bak pepatah kata Dr MAZA, “MURTAD adalah ungkapan yang menakutkan”. Ungkapan ni bukannya boleh digunakan sesuka hati untuk merujuk kepada sesuatu benda tak kira apa saja. Tambah2 lagi apabila saudara kaitkan dengan budak2 PLKN.
Sejujurnya, bergetar hati saya membaca ungkapan saudara tu. Terasa diri ini berdosa besar dan tertanya-tanya sama ada dapat atau tidak maghfirah daripada Allah bagi diri ini.
Harap maaf, saya cuma menjelaskan salah faham saudara.
[Balas Di Sini]
imaan Reply:
March 19th, 2010 at 1:15 am
@Hazmanudin, Untuk pengetahuan saudara murtad tu merujuk kepada orang yang keluar agama manakala perbuatan mereka keluar daripada agama tu dipanggil riddah. Cuma apa yang menghairankan ialah saudara mengatakan budak2 PLKN buat benda ‘murtad’ tu (tarian poco2).
Saya yakin, mukmin pasti sensitif dan ketakutan apabila murtad dikaitkan dengannya. Jangan gunakan perkataan murtad ni sesuka hati untuk merujuk kepada sesuatu, tak kiralah apa saja. Bahaya sekiranya tersalah guna. Boleh menimbulkan fitnah dalam masyarakat. Bak pepatah kata Dr MAZA, “MURTAD adalah ungkapan yang menakutkan”.
Sejujurnya, hati saya bergetar apabila saudara mengatakan budak2 PLKN dah buat benda tu (tarian poco2). Terasa diri ini berdosa besar dan tertanya-tanya sama ada dapat atau tidak maghfirah daripada Allah.
Harap maaf ya, saya hanya menjelaskan salah faham saudara.
[Balas Di Sini]
mas mona Reply:
April 21st, 2010 at 12:38 am
@Hazmanudin,
aku setuju tu ngan komen ko, sudah-sudahlah yang haram tetap haram tak perlulah nak pertikaikan lagi, bergoyang-goyang depan orang ramai perkara yang melalaikan dan mengasyikkan ditambah pula yang berpoco tu para wanita.
[Balas Di Sini]
imaan Reply:
March 19th, 2010 at 1:19 am
@Hazmanudin, Untuk pengetahuan saudara murtad tu merujuk kepada orang yang keluar agama manakala perbuatan mereka keluar daripada agama tu dipanggil riddah. Cuma apa yang menghairankan ialah saudara mengatakan budak2 PLKN buat benda ‘murtad’ tu (tarian poco2).
Saya yakin, mukmin pasti sensitif dan ketakutan apabila murtad dikaitkan dengannya. Jangan gunakan perkataan murtad ni sesuka hati untuk merujuk kepada sesuatu, tak kiralah apa saja. Bahaya sekiranya tersalah guna. Boleh menimbulkan fitnah dalam masyarakat. Bak pepatah kata Dr MAZA, “MURTAD adalah ungkapan yang menakutkan”.
Sejujurnya, hati saya bergetar apabila saudara mengatakan budak2 PLKN dah buat benda tu (tarian poco2). Terasa diri ini berdosa besar dan tertanya-tanya sama ada dapat atau tidak maghfirah daripada Allah.
Harap maaf ya, saya hanya menjelaskan salah faham saudara.
[Balas Di Sini]
imaan Reply:
March 19th, 2010 at 6:07 am
@imaan, Ish kenapa ni, nyusahkan orang je nak kena tulis2 balik. Sorry for triplet post..
[Balas Di Sini]
Hazmanudin Reply:
April 1st, 2010 at 12:07 am
apa hukum bagi org yg menentang hukum2 Allah swt. Dan apa hukuman kpda org yg menentang perintah Rasullulah saw.. Contoh dlm soalan ni adalah, HUDUD yg diperintahkan Allah swt…
[Balas Di Sini]
masbasri Reply:
May 7th, 2010 at 8:18 pm
@Hazmanudin, mind your language…dear…org muda suka ikut perasaan…
[Balas Di Sini]
AKU Reply:
May 9th, 2010 at 3:34 am
Apa ar angpa semua nih, dok komen2, tapi muka pn x nmpak.. komen yg angpa kena , angpa delete.. komen aku angpa x delete.. apa arh.. ckp pandai,tpi dok sorok di sebalik wajah2 kartun….. keluar lah tnjuk wajah2 debat anda…!!
[Balas Di Sini]
as salam.
tarian poco2,xpernah amalkan
kehidupan sy dikelilingi arabic people di Australia ni,jadi tarian arabic juga boleh menyihatkan dan mengeluar peluh,boleh amalkan kat rumah utk exercise.berenang dan sewaktu dgnnya.
terima kasih atas info about tarian poco2 ni.
[Balas Di Sini]
3Assalamualaikum.
Tinggalkan je la menari-nari ni. Banyak lagi benda berfaedah boleh buat.
Amal ibadat kita tingkatkan dulu. Santapan rohani lagi penting baru santapan jasmani.
[Balas Di Sini]
Hazmanudin Reply:
March 18th, 2010 at 9:05 pm
Na’amtu!! ya Btul2..
[Balas Di Sini]
aku pernah menari poco2 mse form 5 kat sekolah waktu pendidikan jasmani..
aku ni kira perfect la bab menari tarian tradisional..rmai bdk2 sekolah knl aku dan kelembutan aku mnari..tbe2 kwn2 aku ajk aku mnari tarian poco-poco..x pernah mencuba tarian poco2..itupun kwn2 aku yg ajr..rse sronok lak tarian poco-poco ni..aku da perfect ngn tarian poco-poco..
skrg bru aku tahu ape sbnarnya tarian poco-poco ni..aku x kan da mnari tarian poco-poco ni lgi..trima kasih dgn article ni..
[Balas Di Sini]
5Ni lah org kita,dgn satu artikel je terus percaya bulat2 sebarkan pulak tu..melayu melayu..otak beku.
[Balas Di Sini]
Sabri K Reply:
March 16th, 2010 at 12:50 am
@Kamil, akhir zaman …. org x percaye lg dgn sabda nabi nmpaknye….. Kamil , ckp org berilmu bertapis ….
[Balas Di Sini]
iman Reply:
March 18th, 2010 at 6:33 pm
@Kamil, Secara jujur, saya pun bukan percaya bulat2 artikel ini melainkan ada bukti sahih yang memang betul2 meyakinkan ttg perkara ini. Masih takda fatwa daripada mufti2 pasal benda ni. Cepat2lah berfatwa wahai ulama2 kita. Kami dahagakan fatwamu! Kami sedar kami jahil
[Balas Di Sini]
eboyz Reply:
June 6th, 2010 at 10:15 am
@iman, kita sebagai hamba didunia ni, perlu saling ingat mengingati..yang baik jadikan tauladan , buruk jadikan sempadan ..kita diberikan akal untuk mentafsir apa yang berlaku jadi pergunakan lah akal mu selari dengan kehendak islam
[Balas Di Sini]
ATOMIC Reply:
March 18th, 2010 at 9:14 pm
utk KAMILiAH: hang x payah percaya dgn sapa2 larh… hang menari ar puas2…
melenggang patah2! kepala otak hang mentah2!!
apa faedah poco-poco tu?? hang habaq mai?? awat, xdak dh ka cara lain nk buat…
hari ni buat menari poco-poco salib, lepas ni hang buat poco-poco bintang 6 yahudi lak… menari ar puas2…
hang tu melayu yg tak mau dgq kebenaran. org dh bgi taw kt ang, dengaq dh ar.. dok jadi pembangkang kebenaran watpa???
apa puya tur daa…
[Balas Di Sini]
NUCLEAR Reply:
March 19th, 2010 at 12:33 am
@ATOMIC, Jom kita menari tarian zapin! Haha!
[Balas Di Sini]
Www Reply:
March 24th, 2010 at 7:19 pm
@Kamil,
Kamil2..kenapa ngan ko ni ha???sokong sngt tarian poco2 2??ape yg bgs sngt aaa???melalaikn la oii…orng dah bgtau tentang tarian poco2 2 jgn la melawan..ko ni islam ke???
[Balas Di Sini]
Nuclear Reply:
May 14th, 2010 at 2:39 pm
ya btul.. ya btul.. ya btul..
kemukakan hadis tentang menari poco2 yg mnyihatkan itu… adakah mngikut Sunnatul Nabi saw.. kalau ada,kita semua akan berjuang mempertahankan tarian poco2 kegemaran org yg komen di atas dan bwh ni…
[Balas Di Sini]
Assalamaun alaik…
Insya Allah sy dpl proses untuk mmbuat latihan ilmiah brkenaan tajuk. Tarian Poco-Poco: Satu kajian menurut fiqh… Sebarang informasi sila mklumkan pada sy di alamat ainbadalhafiz@yahoo.com.my… Jazlan kumullaha khairo…
[Balas Di Sini]
7akhir zaman….. sabda nabi di bangkang , al-Quran ditentang ….. Islam ape tue namenye ….. bile kte ckp psl agame …. muke brubah msam …. kte agame nie pnghalang …. ble ade org bg pndapat berlandas kan hadis , ade la org dtg kte hadis tue sunat je nk ikot ……
sabda nabi Muhammad : Aku tinggalkan kamu dua perkara dan kamu tidak akan sesat selagi kamu berpegang kepadanya selama-lamanya . al-Quran dan sunnah nabi…
p/s sape makan cili dia rase pedas …. btol tak Kamil ??
[Balas Di Sini]
Hazmanudin Reply:
March 18th, 2010 at 9:17 pm
Firman Allahu swt yg bermaksud : (58) Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya) dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.
(59) Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya. (Surah An Nisa’)
[Balas Di Sini]
masbasri Reply:
May 7th, 2010 at 8:15 pm
@Sabri K, la ni banyak yg menghalalkan cara…tu pasal…..kalu nak kupas sakit jiwa agak tak elok tinggalkan je…there are many ways to keep healthy…tapi yg penting nawaitu
[Balas Di Sini]
Wahai mukmin2 di luar sana! Mari kta ramai2 wat petisyen suroh mufti2 muzakarah n bagi fatwa pasai benda ni!!
Pencenkan sja menteri2 Jakim, mufti-mufti kesemuanya yang sewaktu dgn mereka kalu trnyata mereka gagal menjelaskan fahaman Islam kpd umat.
Sapa sokong saya??
[Balas Di Sini]
9x yah gaduh2 ar.. lebih elok korang bykkan solat sunat dr menari poco2. kajian pn dh tunjuk bhw solat tu adalah senaman yg terbaik kat dunia. tu kajian org bkn islam tau… orang bkn islam pun tabik pd islam….. hadis & al-quran byk bukti menyatakan kebaikan solat. pahala dpt, kesihatan rohani & jasmani pn dpt. tepuk dada korang pk la sendiri
[Balas Di Sini]
ai47 Reply:
April 2nd, 2010 at 10:43 am
@mizi, betul.. betul… betul…
[Balas Di Sini]
aq sokong giler……
dri duk menari melenggang2 tuh, bek ar g wat solat sunat…
perbanyakkn amal ibadat, ader gak pekdah…
ni x, duk tergelek2…. wat malu jep…
melayu2…per nk jadi la…
xley trime pndapat org len…
da org tgur, xnk trime….
dye jep yg btul….
[Balas Di Sini]
11@bobo_angah,
kikiki..
suri setuju tu..tapi tulah manusia..macam2 ragam, macam hal..
hai dunia2 dunia..apa sudah jadi..
[Balas Di Sini]
12terimakasih di atas informasi ini
[Balas Di Sini]
13apakehe yop? kalau betui pocox ni kristian nape tak tanya jakim ke maiwp? jgn pandaix buat fatwa sendiri. aku mmg suka banget menari pocox nih! amacam xkan xnak join kot?
[Balas Di Sini]
14aku memang tak gemar dengan tarian ni. aku perasan gak pasal ‘plus sign’ dalam tarian diaorang tu. aku tau tarian ni tapi maaflah yea… aku amat jelik dan sesiapa yang menarinya aku anggap tak ada idea… tapi berlainan pula tanggapanku kepada tarian LINE DANCE. Line dance ni macam poco2 juga tapi ianya tidak pula terikat ngan ‘plus sign’ tu. Ianya lebih menarik berbanding ngan poco2. bagi aku, aku lebih dahulu mengenali tarian line dance berbanding poco2.
kat sabah, seawal popularnya tarian ini, setiap majlis rasmi mesti ada sehinggalah pada kaamatan tahun 2008 (kalau tidak silaplah), ada yang complaint, kenapa dalam majlis untuk meraihkan kaum kadazandusun diselitkan tarian poco2. malah acara poco2 menjadi acara rasmi pula hingga meminggirkan adat kaum sendiri.
aku rasa berterima kasih sangat pada yang complaint tu (menteri - aku lupa pulak sapa) sebab dia rasa bangsanya terpinggir gara-gara budaya orang lain. nasib baiklah yeaaaa kita tak kena macam indonesia benci kita yang menuduh kita mencuri budaya mereka. entah mereka tahu ke tidak ada kaum berasal dari indonesia etc jawa, bugis dan minang yang dah menjadi rakyat malaysia. takkanlah pula kita yang melayu ni nak melarang kaum-kaum tersebut melakukan kebudayaan mereka di sini, kan? kalaulah macam tu, bagaimana pula kebudayaan dari negara lain yang dah meresap dalam kehidupan masyarakat kita? contohnya, budaya orang cina dari china, budaya kaum india dari india, budaya orang portugis dari portugal, budaya orang siam dari thailand, budaya orang brunei dari brunei darussalam.
huhuhuhu… darah sama merah tapi hati lain2…
Dayang Lips Adanan´s last blog ..Rahsia DIA padaku
[Balas Di Sini]
15trfkr gak dulu nape.
nk2 lg tgk mane2 cite omputeh kdg2 tgk dorg menari cm ada gerakan poco2. ade la 2,3 crte. tp ingt crte pe. time 2lin kcik lg n poco2 pn xfemes time 2.
[Balas Di Sini]
16aku malas nak comment banyak2 pasal poco2 ni kalau engkorang ada belajar asas agama pun dah cukup jelas aurat wanita bukan tutup je lenggang lenggok pun dah boleh jadik haram inikan pulak bergoyang ramai2 sehingga mengasyikkan mata yg memandang benda ni pengetahuan tahap basic je lagipun kalau korang lepak kat kedai2 makan kat kl sekarang ni depa semua dok sibuk buat konsep poco2 ala dangdut nak attract customer sampai nak subuh baru habis, marilah kita semua sedar ajal maut tak menentu tua muda….
[Balas Di Sini]
Nuclear Reply:
May 14th, 2010 at 2:42 pm
Betul…
Manusia akhir zaman…
biasa ja bgi mereka…
[Balas Di Sini]
salam..
bukan nak menentang hukum agama.. tapi apa yang artikel tertulis adalah benar.. cuma ini tergantung pada niat kita melakukannya.. jika kita berniat ingin bersenam secara sihat dan mudah xslah kan.. kalau kita mengamalkan budaya kristian.. jadi bagai mana dengan kerajaan kita..
yang rata2 mengamalkan budaya senam tari poco-poco.. malah hari belia negara dah hampir.. apapun sy akan bincang dengan pihak berkenaan mengenai aritikel ini,.
[Balas Di Sini]
ayunios Reply:
May 14th, 2010 at 2:34 pm
pemimpin hangpa skrng ni memperjuangkan Hukum Allah di muka bumi ni ka??
ang nk menari, ang punya pasal larh..
Aku sekadar tegur ja.. terpulang kt hangpa semua lar nk pakai ka tak.. ok.. xpayah lar dk tnjuk2 jaguh berdebat…
ckp pasai bnda lain lagi bgus k..
byk lagi bnda yg boleh ckp…
[Balas Di Sini]
mula2 menari tu memang pelik sbb mula dr kiri, saya tak minat menari lagi pulak campur ngan member lelaki dah lama dengar cerite ni kita nari sesama kaum je lah poco-poco ni budaya mana tah …sume nak ikut buta2 ….tu masalah …sume jadi liberal…..kalu elok ambik, tak elok…tinggalkan
[Balas Di Sini]
19Salam, nak tanya sket..kalau pergi negara Switerland murtad jugak ke, sebabnya bendera negara tu ada lambang salib. Kalau masuk persatuan Bulan Sabit Merah kat sekolah pun murtad jgk ke sebab ada lambang salib kat logo die. Matematik camne…tak leh guna simbol ‘tambah, la..sebab ada salib gak. Jalan raya yg ade simpang empat pun tak leh guna juga ke, sebab ade lambang salib..camne ne..help!help!
[Balas Di Sini]
ezza Reply:
May 25th, 2010 at 2:13 pm
ye la puteri…bkn pe kite compius kan….
[Balas Di Sini]
kompom ke ? tak ada pun bukti yg menyokong kenyataan poco 2 takkan dengar je terus di terima pakai boleh ke cam 2…..pening pening….
[Balas Di Sini]
21br ak perasan poco2x bntuk salib,.,,,huhu
[Balas Di Sini]
22Ingatltah pada ALLAH. Bila-bila masa saja kita bolih mati. Takut tak sempat taubat. Kat rumah pun bolih senaman
[Balas Di Sini]
23sy nk gak try menari poco2 tp dah bace artikel ni trus x jd. dr pd menari poco2 baik sy menari gaya sy sendr. ape pndpt awk ea coz sy ni suke menari.
[Balas Di Sini]
24Terima kasih kepada penerbit yang susah payah dapatkan artikel nie..
Hazmanudin : Aku setuju dengan ko..
& Iman : Aku faham niat ko… Ada blaku salah pemahaman cket di sini, apapun dua2 niat baik..
Aku geli nengok tarian poco-poco nie, ada lagi riadah lain yg lebih sesuai seperti tarian silat melayu ke… muziknya pun sedap dan tariannya pun cantik.. begitu juga dengan tarian singa.. fuhhhh syok ooo…
[Balas Di Sini]
25askm..erm..akak baru tau. pernah jgak menari masa pi kursus BTN. tu pun bukan nak menari pun..tapi sbb salah satu dari acara program. asik salah je menari…tak minat langsung pun, cuma pelik jugak tarian nii selalu dijadikan salah satu acara senaman terutama melibatkn persatuan yg ada datin2 DO..
skrg dah ada tarian 1 malaysia…
[Balas Di Sini]
26Salam…. cuma ahli agama shj yg patut komen pasal halal haram…kita yg cetek pengetahuan agama ni x layak jatuhkan hukum….. klu betul2 pernah menari poco poco gerakannya ke kanan 2x, kiri 2x kebelakanng & kaki diangkat kemudian pusing kiri dan ulang step yang sama. kat mana yg ada bentuk salib? kami menari ni dah byk variasinya…ada gak step yg menyerupai aerobik. Group sy join lak sume pmpuan….Konsep aerobik diaplikasikan disini dimana pergerakan kaki dan tangan tanpa henti selama lbh kurang 30 minit. sblm tu warming up 5 minutes. High impact dimana lagu rancak dimainkan dan step dilakukan lebih laju lbh kurang 10 minutes…diikuti slow music - step slow kembali dan akhir sekali cooling down …. bersenam with a lot of fun…..For me…. i embrace & practise Islam. I do poco poco utk riadah… aurat tutup & bukan bersama ajnabi…
[Balas Di Sini]
mengkong Reply:
August 13th, 2010 at 8:38 am
@lindawati,
salam .. pada pendpt saya , tarian yg berbentuk salib tdk apa tapi bila ianya berasal dari gereja tu yg tak boleh muslim ikut sbb ia dah jadi aktiviti atau amalan keagamaan lain..
[Balas Di Sini]
kami pun kena paksa nari poco-poco kat sekolah . Akulah orang yang paling tak suka nari poco-poco. Aku rasa ada senaman lain yang lebih baik. Dahlah pasang lagu ngan cikgu pompuan dok nari, memang tak sesuai. pas tu ajar murid nari pulak tu. tak sesuai sungguh dengan profesion perguruan. Kalau nak senaman banyak lagi caranya. Apapun tarian ni memang tak sesuai untuk kita orang islam.
[Balas Di Sini]
28NO KOMEN!!!!!
[Balas Di Sini]
29saya pnh gak beberapa kali bljr tarian ni…. tapi x boleh dpt juge. adakah saya yg slow sgt @ mgkn ALLAH SWT nak melindungi saya. Tambahan pulak biler ada kwn bgtau tarian poco2 ni membentuk salib… terus x minat lagsg! saya banned teros……
[Balas Di Sini]
30erm..nk tye lau tarian poco2 tu dimulakn dgn knan n niat hya utk exercise ley x?
[Balas Di Sini]
31hrmmm
[Balas Di Sini]
32I opine that to get the personal loans from creditors you should present a good motivation. However, one time I have got a commercial loan, just because I wanted to buy a building.
[Balas Di Sini]
33terima kasih diatas artikel tersebut. saya baru nak belajar senaman poco-poco ni tapi tak pandai-pandai. nasib baik terbaca artikal ni tak payah lah susah-susah nak belajar, tinggalkan aje kalu dah tau asal usulnya
[Balas Di Sini]
34tima kasih diatas artikel tersebut. Saya baru nak belajar senaman poco-poco ni tapi tak pandai-pandai. nasib baik terbaca artikal ni tak pyh susah-susah nak belajar lagi. baik tinggalkan aje kalau dah tau asal usulnya.
[Balas Di Sini]
35asslamuallaikum…. disini saya megigatkan pada diri saya dan para pembaca.. daripada menari tarian poco-poco utk senaman.. baik kita menunaikan solat…. solat tu kan satu ibadah… dan alim ulama pun ada berkata solat 2 juga adalah satu senaman,banyk lg kebaikan solat ne daripada tarian 2…. walaupun saya ne berasal dari filipina, saya pasti tarian 2 digunakan untuk meyembah tuhan mereka.. sebab mereka ramai yang beragama kristian.. renung-renung kan dan selamat beramal…amin…yg mana baik tu datang dari ALLAH.S.W.T, yang mana buruk tu datang dari diri saya sendiri.. yang mana ada kelemahan bahasa saya tu harap d maafkan..sekian trim ksh…
[Balas Di Sini]
36Pelik tapi benar. Perkara yg saya x suka selalunya ada hikmah. Dulu hampir beli rumah kedai(tak jadi beli, rm1000 deposit tak di kembalikan) tapi selepas itu lot sebelahnya jadi gereja. Bukan nak kutuk agama lain tapi Allah dah bagi petunjuk kepada saya. Bayangkan anak saya yang baru lahir akan terdengar suara lagu2 gospel setiap hari…..subhanallah! Kali ini, tarian poco poco. Sebelum tarian ini tersebar ke semenanjung malaysia, terlebih dahulu di sabah kerana tarian ini yang saya tahu berasal dari kepulauan ambon atau timur leste iaitu tarian tradisional orang timur(timorese) sememangnya rata2 beragama kristian. Di sabah banyak orang indon timorese ni. Saya memang tak suka tarian ni kerana ia bukan budaya orang islam. Yang gelinya tu perempuan bertudung ligat menari bukan main lagi. Sembahyang 5 waktu sehari pun cukup menyihatkan. Kalau gemuk, makan tak ikut sunah nabi. Apa pun sebabnya, menari tu haram lebih lagi perempuan di hadapan atau bergaul dengan lelaki dan jika ia melekakan. Ini bukan kutuk agama lain, tapi kalau kutuk tu macam menghina nabi muhammad saw dan al quran oleh orang kristian. Ini teguran untuk orang islam. Yang orang agama lain ni tak payah kecoh2. Tolonglah orang islam kembalilah ke asas agama yang sebenar berpandukan al quran dan sunnah.
[Balas Di Sini]
37@june,
aku sokong..
[Balas Di Sini]
pudik Reply:
September 1st, 2010 at 11:47 am
@mizi,
Kawe pun sokong catatan Nur, Opis kawe, ado yang bergelar hajjah pun menari poco2, walaupun dalam program namanya *****NITA, tapi yang juruteknik audionya, yg katerernya, yg cleanernya kebanyakkan kaum2 lelaki turut sama secara tidak langsung dlm majlis tu
[Balas Di Sini]