Rahsia – Khasiat Durian Belanda

Share

Ramai yang tidak tahu batang, akar, biji dan buah durian belanda (annona muricata, keluarga annona) mempunyai banyak khasiat untuk kegunaan perubatan tradisional dan moden.

Kajian Universiti Hawaii dan Universiti Purdue mendapati durian belanda yang buahnya berkulit lembut, durinya agak jarang yang tidak tajam, mampu merawat dan mengelakkan seseorang daripada mendapat kanser dan menyuburkan pasangan yang inginkan zuriat.

Penduduk di banjaran Andes, Peru, membuat serbuk teh daripada daunnya untuk mengubati sakit kerongkong. Bijinya ditumbuk halus khusus untuk membunuh parasit di dalam tubuh manusia seperti cacing.

Sementara penduduk Amazon menggunakan bahagian akar, kulit dan daunnya,dipercayai boleh mengubati kencing manis. Begitu juga, suku Orang Asli di Guyana membuat serbuk teh daripada daun dan kulit pokoknya untuk dijadikan tonik minuman bagi membantu mengatasi masalah jantung dan penyakit hati.

Mereka juga mendapatkan minyak daripada daunnya atau buahnya yang masih muda lalu dicampurkan dengan minyak zaitun untuk kegunaan luaran bagi mengatasi masalah sakit sendi dan sengal-sengal anggota tubuh.

Di Jamaica, Haiti dan India Barat, buahnya dan air perahan durian belanda diminum sebagai ubat demam, membunuh cacing di perut kanan-kanak dan ubat cirit-birit.

Kulit pokok ini juga dipercayai sesuai untuk membantu mengubati penyakit jantung dan batuk di samping membantu mengembalikan kesuburan pasangan yang sukar mendapatkan anak. Kegunaan lain ialah sebagai ubat malaria dan ulser perut.

Khusus bagi ibu yang baru melahirkan anak, wanita Suku Asli Guyana digalakkan meminum jus atau memakan terus buahnya bagi meningkatkan pengeluaran susu badan di samping mengelakkan masalah ketegangan.

Dari segi perubatan moden, kajian kedua-dua universiti mendapati, bahan yang terkandung di dalam buah durian belanda ini boleh digunakan sebagai aktibakteria, antikanser, antitumor, astrigen dan penyakit saraf.

Durian belanda mengandungi bahan amyloid, asid sitrik, fruktosa, manganese,sukrosa, reticuline dan tannin.

Tips : Untuk menikmati buah durian belanda dengan lebih enak lagi, sejukkan isi buah di dalam peti sejuk beberapa jam sebelum makan. (1894)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

39 thoughts on “Rahsia – Khasiat Durian Belanda

  1. mm..sayangnye…dulu pokok ni ader kat umah…
    p skunk ni da kena tebang….huhu..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @Asma’, kena tebang..pastu kena cari pokok yang baru le..leh tanam semula kat depan umah heee

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Asma' Reply:

    mm…tulah…
    x jumpe2 lagi penggantinye…
    susah nak jumpe pokok da skunk….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  2. saya sedang mencari buah ini.tp takjumpe di kedai/pasar mlm/hypermarket.saya tinggal di subang-near the airport.saya perlukan utk membantu ibu yg menhidap kanser.kalau bole bantu,leave a comment in my blog http://aloykubezinkin.wordpress.com/

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    masitaharun Reply:

    @roslina, saya ada pokok kat rumah. baru beberapa tahun saya tanam. musim lepas banyak buahnya sampai tak termakan. sekarang tak ada buah . bila ada nanti saya hubungi awak ya..Insyaallah…..saya tinggal di seremban. tapi saya pernah nampak buah ini dijual di pasar Kuala Pilah.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @masitaharun, buah ini sukar di jumpa. kena rajin mencari..jika kat kampung2 mungkin ada..kena rajin bertanya..huhu..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. betulkah daun durian belanda boleh menghalau tikus?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @Daun,
    hmmmm, saya pun tak pasti…
    kena rujuk pakar ni…huhu

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    risha Reply:

    betul.saya sendiri tlah mncuba & ternyata berhasil..hehe

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    fera Reply:

    daunnya boleh menghalau tikus keturi

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    wagi Reply:

    @Daun, daun nye boleh wat halau pijat.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

  4. akupun ada jual pati duren blande tu klu nak oder kol 0197955133

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ongahmi Reply:

    @wagi,

    Eh,eh bagus tu, kalu nak order awak kat mana
    Berapa harganya

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    wagi Reply:

    @ongahmi, satu bekas rm 17.00 je

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    wagi Reply:

    @ongahmi, saya kt batu pahat,anytime boleh kol

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    wana Reply:

    @wagi,
    erm…ade emel x?
    saya nak minx tolong awak..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  5. sapa sapa ada durian belanda, saya nak beli
    tolong bagitahu saya
    sepupu saya mengidap kanser usus
    orang kata durian belanda boleh ubat penyakit kanser nie
    insyaallah

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Azmi Reply:

    @zaki, dekat Tesco ada

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    na Reply:

    Daun durian belanda untuk masalah sembelit yang biasa2. Biasanya dalam bilangan tertentu dicampur dengan pucuk jambu batu, blend, tapis, minum malam. Tapi kalau masalah yang lebih serius macam kanser kolon, guna daun kesinai (yg buat bonsai) yang dicampur dengan bahan-bahan lain. Banyak bahannya, x dapat nak cerita kat sini. Boleh e-mel saya.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  6. saya juga sudah lama mencari durin belanda ntuk diri saya…untuk lawn kanser saya…huhuuu….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    na Reply:

    @az zahra,

    Petua cuci usus

    1. Bagi rawatan sembelit, guna daunnya tapi kalau guna buah, ambil lebih kurang 20 gm buah durian belanda + 3 biji buah durian belanda (bijinya) + 2 pucuk jambu, blen, minum malam.

    2. 3 ulas bawang merah + 3 ulas bawang putih digoreng bersama kulitnya tanpa minyak. Makan setiap hari dengan nasi atau apa2 yang boleh dimakan dengannya.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  7. i minta tlg kat sapa-sapa yg tahu kat mana nak dapatkan durian belanda ? I duduk kat Penang. Bapa mertua saya kena kancer……harap – harap sapa – sapa yang tahu cepat-cepat bg tahu….minta tlg……

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Na Reply:

    @Jaslynn Yeoh,

    Boleh cuba rawatan ni: Refleksologi Jurus ( urutan + ubatan + pantang)
    Tempat: Taman Bersatu, Kulim, Kedah
    Nama perawat : Tok wan

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    bestagrofood Reply:

    kalau berminat untuk dapatkan kordial dan puree durian belanda, sila layari blog kami
    bestagrofood´s last blog post ..Best AgroFood – from Desa with LOVE….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam