Rahsia DiSebalik Warna – Kenali watak melalui warna

Share

Adakah anda mempunyai WARNA kegemaran? Warna apakah yang menjadi kegemaran anda? BIRU? MERAH? HIJAU? KUNING? HITAM? PUTIH?

Sedarkah anda bahawa warna yang menjadi kegemaran itu sebenarnya sedikit sebanyak menggambarkan sikap dan watak anda.

Menurut kajian oleh pakar psikologi mendapati warna mempunyai pengaruh yang tersendiri dalam perwatakan dan sikap seseorang.

Ahli fisiologi dan psikologi menjelaskan ada 4 warna primer :

  1. MERAH
  2. HIJAU
  3. KUNING
  4. BIRU

Walaupun tidak diketahui secara pasti mengapa orang-orang menyukai warna dan kombinasi warna tertentu. Tetapi yang jelas, setiap warna mempunyai karektor atau sifat yang berbeza-beza. Bahkan sejak dahulu lagi, warna sememangnya diketahui mempunyai pengaruh terhadap manusia.

Kini, penggunaan pengaruh psikologi yang ada pada warana telah dimanfaatkan secara meluas dalam dunia automotif, peragaan pakaian, permainan dan sebagainya.

Baik, mari kita lihat apakah RAHSIA yang ada disebalik warna-warna ini.

  • MERAH

Warna ini melambangkan keadaan psikologi yang mengurangkan tenaga, mendorong makin cepatnya denyutan nadi, menaikkan tekanan darah dan mempercepatkan pernafasan. Warna ini mempunyai pengaruh produktiviti, perjuangan, persaingan dan keberahian.

1. Merah Terang :
Warna ini melambangkan kekuatan kemahuan atau cita-cita. Sifatnya : Agresif, Aktif, Garang. Pengaruhnya : Berkemahuan keras, penuh gairah, dominasi, kejantanan.

2. Merah Jambu :
Warna ini melambangkan romantik, feminim. Warna ini mempunyai sifat mendorong ke arah kepasrahan, penyerahan, kesempurnaan, keayuan dan kesantunan.

  • BIRU

Warna ini melambangkan ketenangan yang sempurna. Mempunyai kesan menenangkan pada tekanan darah, denyutan nadi, dan tarikan nafas.

1. Biru Tua :
Warna ini melambangkan perasaan yang mendalam. Sifatnya : Konsentrasi, kooperatif, cerdas, kejujuran dan patriotik.
Pengaruhnya : Tenang, Bijaksana, Tidak Mudah Tersinggung, Ramai kawan.

2. Biru Muda :
Warna ini melambangkan kesungguhan cita-cita dan penuh keazaman. Sifatnya : Bertahan, Pelindung, Tidak Berubah Fikiran.
Pengaruhnya : Keras Kepala, Teguh, Sering Bangga Diri, Berpendirian tetap.

  • KUNING

Warna ini melambangkan kegembiraan. Warna ini mempunyai sifat : Selamba, Santai, Tenang dan tidak terkesan dengan masalah. Berubah-ubah tapi penuh harapan, mempunyai cita-cita setinggi langit dan semangatnya juga tinggi.

1. Kuning Terang :
Warna ini melambangkan sifat yang boleh berubah dengan mendadak. Sifatnya sederhana tetapi unik. Sifatnya : Bertolak ansur, Berhati-hati, Menonjol.
Pengaruhnya : Berubah-ubah sikap, berwawasan, dermawan, tidak mudah percaya pada orang.

  • HIIJAU

Warna ini melambangkan adanya suatu keinginan, ketabahan dan keteguhan hati. Mempunyai keperibadian yang tegas, berprinsip dan berkuasa. Warna ini mempunyai sifat : meningkatkan rasa bangga, perasaan lebih hebat dan mengatasi orang lain. Orang yang menyukai warna ini umumnya suka dipuji, mudah menasihati orang lain.

  • KELABU & HITAM

1. KELABU :
Warna ini tidak menunjukkan makna yang jelas. Tidak terang dan ia dikategorikan sebagai unik dan sukar dikaitkan kepada kecenderungan psikologi. Warna ini sifatnya lebih kepada NEUTRAL.

2. HITAM :
Warna ini melambangkan kesedihan dan keseorangan. Ianya memberi kesan kehampaan, kematian, kegelapan, kebinasaan, kerosakkan dan kepunahan.

  • COKLAT & UNGU

1. COKLAT :
Warna ini seringkali menunjukan ciri-ciri : suka persaingan, tidak suka beralah, kurang toleran, sukar bertolak ansur, dan mempunyai prasangka terhadap kesejahteraan dan kebahagian masa depan.

2. UNGU :
Warna ini adalah campuran warna merah dan biru yang melambangkan sifat unik hasil campuran kedua-dua sifat warna tersebut. Perpaduan antara keintiman dan kemesraan, erotik, dan berperasaan mendalam dan peka. Sifatnya sedikit kurang teliti tetapi penuh harapan dan positif.

(14425)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

37 thoughts on “Rahsia DiSebalik Warna – Kenali watak melalui warna

  1. Assalaamu…

    Bagus. Good Info.

    Wassalaamu…

    —> wassalamu…tenkiu always for the comment…AMIN…toche toche…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    salam sahabat..

    terima kasih kembali

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  2. sesuai untuk mengenali diri kita
    dan tau ape sebenarnya personaliti kita
    kalu boleh banyakkan lagi panduan tentang peribadi ni

    –> bak kata orang tua2….”tak kenal, maka tak cinta”…justeru, memang sangat pentinglah bagi kita untuk mengenali diri kita sendiri dulu….haa bila dah kenal kelemahan dan kekuatan diri….barulah rasa sayang pada diri sendiri tu timbul…

    insyaAllah kami di PakarHowTo akan sentiasa berkongsi dengan pembaca blog ini tentang info2 menarik tentang panduan mengenali diri seperti ini…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. salam..
    thnx 4 ths artcle.. mnrik..
    at least sy dpt tau smthing tntng wrna yg sy suka

    SITI…semoga info yang kami kongsikan ini dapat memberikan sikit sebanyak manfaat kepada SITI…selalu2lah berkunjung ke sini dan tinggalkan komen yer….dan kalau nak dapat info terkini dari kami, bolehlah dafar email SITI di bahagian daftar sebelah atas KIRI blog tu…daftarlah yer…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  4. 2. UNGU :
    Warna ini adalah campuran warna merah dan biru yang melambangkan sifat unik hasil campuran kedua-dua sifat warna tersebut. Perpaduan antara keintiman dan kemesraan, erotik, dan berperasaan mendalam dan peka. Sifatnya sedikit kurang teliti tetapi penuh harapan dan positif…

    I LIKE THIS

    Shamxo….hang minat warna UNGU ker….jarang orang laki minat ungu…kalau yang minat tu, mungkin dia adalah seorang yang romantik dan erotik….anda begitu ker Shamxo?? hehe :)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

  5. kaler puteh xder ker??

    kaler putih takde la plak dalam buku yang saya baca ni….tapi melalui pengalaman saya, orang yang suka putih ni biasanya seorang yang jujur dan sukakan kebersihan…dia juga mungkin seorang yang suka berterus terang dan tidak complicated…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

  6. Warna juga boleh dijadikan terapi dan terbukti secara saintifik. Cuma rujuk dulu kepada mereka yang pakar sebelum membuat sesuatu tafsiran.

    Dr. Ariffzal…

    terima kasih kerana sudi singgah ke blog kami.
    dan jutaan terima kasih juga atas komen tuan.

    selama ini saya tak pernah tau bahawa warna boleh digunakan untuk buat rawatan terapi yang bagus.
    berapa dia punya bayaran kalau nak buat rawatan guna warna ni?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    yanie cute Reply:

    salam..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  7. terima kasih dgn maklumat pasal warna skurgnya ..sy dpt tau n agak serta yakin dgn perwatakan seseorg…kebanyakn nya btul ngan apa y tertulis disebalik warna tentang peribadi seseorg

    Iera…

    terima kasih kerana sudi tinggalkan komen di sini.
    lain kali, rajin2lah datang dan berikan komen pada blog ini yer.
    toche…toche…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  8. warna primer ade 4 ke??
    ms sekolah dlu blajor ade 3 jer..hijau tak masuk dlm warna primer sbb die skunder (gabungan kuning n biru)..kalau x silap la..mayb sy salah..mitak maaf dlu..hehehe
    niway..ni first time masuk web ni..tp best sgt info2..
    tahniah..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @theodore, heee.. dah lama tinggalkan bangku sekolah surupulak lupa..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  9. warna putih takde ker???
    paling suka warna putih
    warna pilihan lain pink, coklat dan hijau

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @ani, adeh dah tak der nak buat lagu mana lagi heeee..

    hurm, warna putih akan nmpak lebih berseri jika dicampurkan degan sebaragan warna. seperti warna putih campur pink. cantikkan :)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  10. slm……sy ni tlampau excited sgt gan color putih smpai kbyakn brg2 sy color2 especially kasut & han bag…tmsuk la tdung skli….lau sy mgnakn color lain slain2 mmg janggal sgt…blh bg scara detail kh mksud color putih ni ckit utk sy thu lbh ljut lg dr segi personality…..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @aisya, artikel ni pakar yang tulis suri tak tahulah pula nak bgi kata apa.

    tapi bg pandangan suri warna putih itu mggabrkan hati seorang yang bersih, suka akan kekemasan..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mohd shahrul shafiq Reply:

    @surihati_ku, yang sye tahu…warna putih 2w bermaksud kesucian…..dan mnggambarkn jiwa seseorg…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    qriusjeZam Reply:

    @aisya, saya suka biru,entah2 saya orang biru,superman. kalau suka putih awak org putih la kot..bukan org melayu….hehe…sori …lawak je..kena tanya kt pakar…surihati laa lagi..salamm

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  11. Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I’ve truly enjoyed surfing around your blog posts. In any case I’ll be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

  12. paling gue anak sekolah sd unggalan toddopuli ahhahahahahahahaha
    paling suka saya mengejarkan pr sekolah atau tugas sekolah maka saya pintardikelas hahahahahhahaha

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam