Rahsia : 25 Tanda-tanda Sakit

Share

Artikel ini sangat bagus untuk rujukan kita semua. Tanda-tanda sakit yang selalu kita rasakan berhubung kait dengan fungsi badan yang lain.

Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri anda :-

  • 1.MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati)
  1. Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi.Mata menjadi merah menandakan badan Kita sedang dalam proses pembuangan toksin. Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
  2. Keluar tahi Mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
  3. Keluar air Mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja.
  4. Ketegangan Mata Dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.
  • 2.HIDUNG (Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong)
  1. Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
  2. Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
  3. Bersin ;

A. Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.

B. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.

  • 3.BATUK
  1. Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
  2. Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa Hari memakan RG..
  3. Batuk Dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong Dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.
  • 4.KERONGKONG
  1. Kerongkong kering. Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan Kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
  2. Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.
  • 5.BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)
  1. Bibir pucat

A. Sistem penghadaman yang lemah.

B. Perut mengandungi angin.

C. Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna Dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
2. Bibir kering Dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.

  • 6.MULUT DAN LIDAH  (Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah)
  1. Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
  2. Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
  3. Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.
  • 7.TELINGA  (Berkaitan dengan buah pinggang)
  1. Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
  2. Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi Dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.
  • 8.KULIT BERPELUH :

A) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
B) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

  • 9.RUAM DAN BISUL 

Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.

  • 10.KULIT GATAL DENGAN RUAM

Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.

  • 11. KULIT PECAH DAN BERAIR 

Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.

  • 12. RAMBUT GUGUR 

Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan  umbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

  • 13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI

A. Sakit Sendi

  1. Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan Dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
  2. Tidak rasa panas .Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism) .
  3. Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.

B) Kebas Tangan : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.

C) Kebas Tangan Kiri Dan Lengan : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung.
Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan Dan kekal di sana , ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.

D) Kebas Kaki : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.

E) Sakit Tapak Kaki : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman Dan duduk terlalu lama.

F) Sakit Tumit Kaki : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.

G) Rasa Panas Di Tapak Kaki : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.

H) Gatal Celah-celah Jari Kaki : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

  • 14. TANDA-TANDA DALAMAN

A. KEPALA.
Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung Dan saraf otak.

B. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA
Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental Dan banyak berfikir.

C. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
I) Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
Ii) Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.

D. SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA :Menandakan penyakit
migrain.

E. BISUL TERJADI DI KEPALA
Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.

F. RASA PENING YANG MEMUSING
Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

  • 15. MULUT/KERONGKONG/ LIDAH

A. LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah.. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
B. MUNTAH DARAH

  1.  Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong
  2.  Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.
  • 16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : Tanda sakit jantung.
  • 17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . Proses pembuangan toksin dari  kerongkong akibat jangkitan kuman
  • 18. KENCING

A) KERAP KENCING : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran yang
B) AIR KENCING BERKAPUR :  Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
C) AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran
berlemak.
D) AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan proses pembuangan
toksin sedang berlaku.
E) AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

  • 19. BUANG AIR BESAR

A) CIRIT-BIRIT/ KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dari
usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan
penyakit barah di bahagian usus besar.
B) SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.
C) NAJIS BERDARAH

  1. Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
  2. Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.

D) NAJIS BERWARNA HITAM : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian
usus sedang berlaku.

  • 20. BADAN

A) RASA SAKIT : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan?saluran darah.

  1. Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
  2. Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
  3. Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
  4. Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.

B) BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH : Badan mengandungi asid yang
berlebihan.

C) BADAN TERASA PANAS : Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini
menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan
toksin.
D) BADAN TERASA RINGAN : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang
berlaku.

  • 21. RASA TAKUT MENGEJUT

Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.

  • 22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH

Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.

  • 23. RASA BIMBANG DAN TAKUT

Sistem paru-paru yang lemah.

  • 24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :
  1. Sistem jantung yang lemah.
  2. Sistem saraf otak yang lemah.
  3. Masalah pengaliran darah.
  • 25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL

Sistem penghadaman yang lemah. (19219)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

55 thoughts on “Rahsia : 25 Tanda-tanda Sakit

  1. Alhamdulillah, selalu ada saja sakit dalam tubuh…bersangka baik pada Allah nak ampunkan dosa-dosa hambaNya..Syukur walaupun kadang-kadang kita tidak sihat lebih ramai lagi orang yang menanggung sakit yang kronik…Tak percaya pergilah melawat kat hospital…macam-macam…penyakit. Bersyukurlah pada Allah yang masih memberi kita nyawa, ambillah peluang untuk berzikir memujiNya….

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 25 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

  2. takut jgk, hampir sebulan tapak kaki sy sakit bila bangun pagi. tp xdela sakit melampau sgt, sakit biase jer. tp belah kiri je. risau jugak…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 4 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

  3. A) CIRIT-BIRIT/ KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dari
    usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan
    penyakit barah di bahagian usus besar.

    Soalan saya, RG tu apa?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 2

    [Balas Di Sini]

  4. igin bertanya adakah peyakit sy ni berkaitan dgn sakit urat saraf?? setiap kli sy pning terutama ketika memandu kereta dlm keadan jln jem bermula dgn kepala sy pning di susuli dgn skit kepala bdan rasa sejuk degupan jatuh bertambah laju kemudian badan sy rse kebas dh akhir skali kedua² tangan sy kejang mcm org skit sawan… adakah pyakit sy ni berkaitan dgn sakit urat saraf?? ada sepa² leh bg info plz…

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    zila Reply:

    @kiffli,

    saya sakit mcm awk.namanya hypokalaemia..emel saya klau nk tau pengalaman saya.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    arlan Reply:

    @zila,
    sy pon mcm kiffli..boley sy tau kenapa

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 2

    [Balas Di Sini]

    zila Reply:

    @kiffli, emel saya razila_razali@yahoo.com
    untuk tau cara rawat.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    arlan Reply:

    @zila,
    tolong sy juga mau cara merawat..kejadian sama berlaku seperti kiffli

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  5. ape punca penyakit sawan?ketika terjadi,bahagian muka pesakit herot,kaki tangan kejang,kancing gigi.apakah cara rawatan?apa perlu di lakukan ketika terjdi?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  6. asalam,saya ingin bertanya, saya selalu sakit pada urat di sebelah kiri dari kaki hingga ke punggung, kadang2 ada rasa seperti renjetan elektrik apakah sebabnya dan apa pula rawatannya?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    Hasan Bin Abdullah Reply:

    @HUDA,
    Asalammualaikum, saya dah cuba makan beberapa jenis ubat minuman, pil dan juga jenis minyak untuk urat bahagian urat kaki bela kanan saya.
    Punca nya kaki belah kanan (bahagian lutut) saya telah dibedah beberap kali. Yang sangat mudaratkan penyakit urat saraf saya setelah saya terkelincir dan jatuh dalam bilik mandi. Tulang kaki peha saya patah dua. Selepas disambung semula dengan besi. Buat masa kini besi penyambung telah di buka selepas 2 tahun. Hingga kini saya masih mengalami sakit urat saraf kaki saya. Sekian dan saya harap email saya dapat respon dari pihak tuan/puan yang berkenaan. Terima kasih

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  7. salam,
    Mohon info, saya mudah mendapat sakit di bahagian kerongkong (sakit tekak susah nak telan air liur pun…) apakah punca2nya dan apakah cara untuk atasinya padahal dah banyak minum air tq.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  8. assalamualaikum, apakah sebabnya jika seseorang itu kadang kadang merasa sejuk tidak terhingga ketika mandi,kaki tangan dan badan menggeletar secara tiba tiba seterusnya tidak mampu bergerak seketika walaupun air tidak sejuk.Keadaan ini berlaku selama beberapa minit sebelum kembali pulih jika badan dibaluti dengan pakaian tebal.Mohon ilmu dan pendapat tentang keadaan ini kerana ia amat menakutkan saya.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  9. sye nak tanya,sye sering alami hidung tersumbat,hingus warna putih jernih,tekak rasa macm banyak kahak,kalo menelan lelangit mcm lain je,,,,panakal leher sakit,mata sebelah kiri rasa sakit…..apakah penyakit ni?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  10. sejak kebelakangan ini saya sering sakit dibahagian bahu dan lutut,rasa sengal di bahagian sendi dan badan terasa lemah…boleh x sekiranya anda tunjukan saya bagaimana cara hendak mengatasi masalahyg saya tanggung,saya x tahan lg kerana mengganggu tugasan saya seharian untuk mencari rezeki..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  11. saya nak tanya kalau kita tak rasa apa apa contoh bila makan tak tau rasa dah kenyang ke belum sebab tak ada tanda yang mennunjukkan kita dah kenyang seperti sendawa ke, macam tak ada connection antara mulut dan perut, tak rasa badan sejuk atau seram sejuk walaupun kita tau suhu di luar badan memang sejuk kerana hujan atau waktu subuh ke..rasa macam tak ada deria rasa..macam kosong aje..apa masalahnya tu

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  12. Info yg sgt menarik.
    Setiap pagi saya bangun, tapak kaki terasa sakit bila memijak lantai.
    Badan rasa sakit2, telinga selalu berdegung..Alhamdullilah masalah dah hilang! Sekarang bangun pagi badan rasa lebih segar.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  13. Salam.Info yang sangat menarik. Setiap pagi saya bangun pagi tapak kaki terasa sakit bila nak memijak lantai..telinga sebelah kiri berdegung,kadang rasa sakit.Alhamdulillah sekarang masalah semua dah hilang cuma perlu ubah diet makanan yg lebih berkhasiat.terima kasih.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  14. salam semua saya nak mintak tolong sangat saya menderita saki ni saya tetiba rasa takut dan cemas…. tanpa sebab.dan badan selalu rasa mcm lemas dan lenguh2
    sebelum saya dapat penyakitni saya demam slma 2mingu munth2 cirit birit pas semingu kaki saya dua dua mula rasa bisa kebas sehinga sush nk bejln 2 hri kemudian sakit tu hilg dn muncul sakit yang tdi dimana rasa cemas takut ,secra tiba2 dan bdb lemas.. dan lenguh2 mcm nk mati pun memg ada,dah cek kat klinik cek darah… cek hati…. jntung smua ckp tak ada pape… ape perlu sya buat

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    nik Reply:

    @asif Poteto,

    saya juga alami mudah rasa cemas..berdebar….pening2 kepala…masalaha ngin dlm badan..gastrik..mudah marah…tak boleh stress..check kt hospital semua ok…sape boleh bgtau ape pnyakit sy?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @nik,
    cuba amalkan amalan berikut.
    baca surah fatihah sebanyak 3 kali,
    niatkan dalam hati, dengan keberkatan surah fatihah ini,
    “Ya Allah, Engkau hilangkanlah rasa cemas, berdebar2,
    pening kepala, angin dan gastrik aku. Jauhkanlah aku dari gangguan jin dan syaitan”
    kemudian hembuskan pada segelas air,
    minum air tu setiap pagi.

    insyaAllah berkesan.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  15. my mom selalu sakit tangan rasa kebas trtmany pd awal pgi shga pnah tpotong tangan tp xpasan sebab tangan ny yg kebas dan kdang2 xmampu nak pegang gelas pun. pd waktu lain tak la seteruk itu cma waktu pgi yg teruk… malah saiz tangan dan jari kanan ny lebih besar dari tangan kiri seolah2 bengkak dan kadang2 hujung jari ny terasa mencucuk sakit…. adkh beliau ada mslh jantung juga?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    nk tahu jugak.. Reply:

    @perlu tahu, btol2..mk sye pon ad skit mcm tu..spe ye..huhu

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  16. salam
    info tambahan
    memang kalau kita ikut piramid makanan dan amalkan makanan yang seimbang kita tidak perlu ambil makanan tambahan. tapi dalam masa setahun dua ini saya saya ada terbaca tentang radikal bebas. radikal bebas ialah suatu atom relatif yang tidak stabil yang elektronnya tidak berpasangan (1 atau lebih) di bahagian luar orbitnya. okay ini memerlukan penerangan yang lebar, tapi saya ringkaskan =)
    radikal bebas boleh menyebabkan penyakit seperti sakit jantung, diabetes, strok, barah, darah tinggi dan sebagainya dan hampir kesemua penyakit yang tersenarai disebabkan radikal bebas (kajian saintis baru-baru ini kalau tak percaya boleh google heee). okay apa yang menyebabkan radikal bebas terjadi. faktor terjadi radikal bebas contoh, asap rokok, uv ray, pencemaran udara, pemakanan yang mempunyai pengawet kimia, dan sebagainya. maksudnya kita tidak dapat elak radikal bebas in fact setelah dikaji badan kita diserang lebih daripada 40,000 jenis radikal bebas setiap hari!! dan inilah antara faktor mengapa banyak pesakit barah etc. yang umurnya makin menurun sedangkan pada setengah abad yang lalu ia hanya dihidap oleh orang pertengahan umur kerana sitem imune mereka yang makin lemah dan faktor usia/keturunan. dan bagi saya pengambilan supplement tidak perlu jika kita tidak diserang radikal bebas tetapi sebaliknya. dan banyak pakar kesihatan menyarankan kita mengambil produk anti oksida yang mempunya ORAC score yang tinggi. saya ada buat sikit review pasal ORAC score sbb saya kena buat thesis untuk subjek ini. klik url ni http://bit.ly/rNPvlg untuk lebih info, nnt panjang2 marah pula owner blog :P

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  17. salam.. sejak kahwin 8 bln lps, sy sakit tapak kaki plg ketara bile pijak lantai bgn pagi. Dimasa2 lain, kalau sy tekan bhgn tgh tapak kaki tu mmg sakit.Then, di bhgn tepi tapak kaki sy sakit , bwk ke betis.ada masanya menjalar ke pinggang. Dan kblkngn ni sakit di bahagian blkg lutut. Apa sebabnye ye?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  18. Assalamualaikum,sy mau tanya kenapa ya beberapa hari ni jantung sy berdegup terlalu cepat dan kepala pening2 serta kondisi badan sy terasa lemah/lesuh.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

  19. Wait…sy kdang buang air besar berdarah…adakah nie tnda sy ad barah@ulser?tp drh 2 ta kerrap ad…kkdang2 je..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  20. asskum ..saya ingin bertanya kan tentang tumbuhan biji di bahagian ketiak kanan dan dan tumbuhan biji di ketiak kanan saya juga ..apakah tanda penyakit saya ini ..trkadang saya ada rasa sakit sedikit dan di tapak kaki saya tak terasa sakit bila di urut dan di tekan di bijinya saya akan merasa sakit ..tolong jelaskan terima kaseh

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  21. asskm ..saya ingin bertanya kan soalan ini saya ada ketumbuhan biji di bahagian ketiak kanan saya dan juga di tapak kaki kanan saya ..apakah saya juga mempunyai tanda penyakit ??? tolong jelaskan

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam