Petua untuk dikasihi suami

Share

1. Bagi seorang isteri, anda perlulah menjamu mata suami anda. Lelaki mudah terangsang oleh penglihatan matanya. Pakailah pakaian yang menarik perhatiannya. Lemparkan senyuman yang bermakna. Berdandanlah dengan sempurna.. selitkan jelingan-jelingan manja.

2. Sambutlah kepulangan suami anda dengan gembira dan hantarlah pemergiannya dengan hati yang sedih dan mengharapkan kesetiaan. Jangan lupa untuk bersalaman dan berciuman apabila dia pulang dan apabila dia mahu meninggalkan rumah. Uruskan perihal suami anda dari segi makanan dan pakaiannya. Isteri yang bijak menjaga suami akan mengambil berat mengenai dua perkara penting, pertama zakar suaminya dan kedua perut suaminya.

3. Banyak membantu suami anda. Terutamanya apabila suami anda bermasaalah. Jangan banyak meminta-minta kerana ini akan menyebabkan suami anda berdukacita. Walaupun anda bekerja, usah boros dalam berbelanja, sama-samalah merancang masa depan bersama suami anda. Rujuklah kepada suami anda dalam hal-hal yang mana anda sendiri kurang yakin atau perkara yang melibatkan kesan terhadap ekonomi rumahtangga.

4. Nyatakan sayang anda kepada suami anda. Ia patut dilakukan setiap hari, walaupun setelah anda beranak cucu. Jangan anggap diri anda terlalu tua untuk itu semua.

5. Apabila berkesempatan, sentuh dan belailah suami anda selalu. Anda boleh mencuri-curi menciumnya ketika tidak dilihat oleh orang lain. Anda boleh memegang tangannya atau bahunya bila berjalan-jalan.

6. Jadikan amalan untuk menidurkan anak-anak anda lebih awal dari masa anda hendak masuk tidur. Amalkan juga masuk tidur bersama suami anda. Inilah antara masa yang paling manis dalam kehidupan berumahtangga.

7. Jika anda meminta pertolongan dari suami anda dan suami anda membantu tetapi tidak sempuna perbuatannya, jauhilah dari berleter atau marah kepadanya. Ini akan hanya menyebabkannya berjauh hati dan merajuk.

8. Jagalah anak-anak anda dengan baik dari segala segi. Elakkan dari sentiasa memarahi anak-anak anda, gunakan strategi memujuk dan mendorong. Jika anda selalu marahkan anak-anak anda di depan suami anda, suami anda mungkin merasa kurang senang, lagipun anak anda adalah anaknya yang disayanginnya.

9. Selalulah memicit-micit dan mengurut suami anda. Amalkan mandi bersamanya dan menggosok-gosok badannya. Jangan sekali mengatakan, busuk pengotor,selekeh atau kata2 yg tidak sepatutnya dilemparkan, kerana hati suami akan tersentuh apabila isteri berkata2 demikian.

10. Apabila anda masuk tidur bersama suami anda, bukalah segala pakaian anda dan berselimut bersama suami anda. Ciumlah dengan ciuman yang hangat, iaitu ciuman yang memberikan pengertian bahawa “hanya kaulah satu-satunya kekasihku”.

11. Bila anda tidur, sentiasalah mengadap suami anda. Jika pun anda hendak membelakanginya minta izin darinya atau anda berpusing sambil menyentuhnya. Cubalah tidur berbantalkan bahu suami anda, anda akan merasakan kenikmatannya.

12. Elakkan bercerita mengenai suami anda kepada orang lain, terutama sekali perkara yg boleh menjatuhkan air muka suami anda. Jika perlu pun, ceritalah perkara-perkara yang baik sahaja. Itulah tanda anda benar-benar mengasihi suami anda.

13. Sekiranya suami anda berhajat untuk “bersama” anda, layanilah ia dengan baik walau bagaimanapun kesibukan dan keletihan anda. Banyak perceraian atau kes poligami berpunca dari isteri yang kurang faham dengan keperluan suaminya di sudut seks. Kurangnya layanan dan banyaknya alasan menyebabkan suami berasa bosan terhadap anda.

14. Sesekali, ajaklah pula suami anda berjima’. Jika anda merasa malu untuk menyatakannya, lakukan godaan dengan halus. Biasanya seorang lelaki akan memahami tanda-tanda anda memerlukan jima’. Ini akan membuatkan suami anda merasa bahawa dia diperlukan.

15. Apabila anda bersetubuh dengan suami anda, janganlah biarkan dia bersendirian melayarkan bahtera, sedangkan anda cuma menyuakan tubuh anda untuk disetubuhi dalam keadaan mahu tidak mahu. Hal ini akan sungguh mengecewakan suami anda. Dia akan merasa bahawa dirinya tidak dihargai, sedangkan pada fikirannya persetubuhan itu ialah jalinan kasih dua jiwa yang memanisfitasikan cintanya.

16. Ketika suami anda sakit, tunjukkanlah kesungguhan anda untuk merawatnya dan membangkitkan semula semangatnya, melahirkan kesedihan anda dan harapan anda agar dia lekas sembuh. Dia akan ingat kepada anda dan begitu mengasihi anda kerana dia tahu bahawa anda bukan saja mengasihinya sewaktu dia sihat. Ingat wahai isteri jgn biarkan suami anda kesakitan sendiri, sesungguhnya dalam keadaannya sakit dan anda pula tidak sikit pun menghiraukannya, hati lelaki mudah berkata’ inginkanseseorang yang dapat membantu’, jangan la hanya ingin senang bersama, bila susah tidak hiraukan. Pemikiran lelaki tak dapat di baca apabila umurnya 40 an.

17.Selalu la memasak untuk suami terutama bagi wanita yg berkerjaya. Elakkan suami anda dari selalu makan di luar, kerana air tangan seorang isteri juga dapat mengeratkan kasih sayang terhadap sesebuah keluarga.

18. Apabila suami anda meninggal dunia, jagalah anak-anak anda dengan baik serta berterusanlah menjaga silaturrahim bersama keluarga suami anda. Mudah-mudahan nanti, anda akan menemui suami anda disyurga. Kepada isteri, jika anda berlakukan demikian, teruskan la, kepada yang tidak melakukan salah satu darinya, cuba la baiki diri anda. Sesungguhnya yg paling penting, hormat la suami anda, jangan sekali di caci. Yg baik datangnya dari Allah s.w.t, yg buruk datangnya dari diri kita sendiri…ubahlah sebelum terlambat. (1772)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

114 thoughts on “Petua untuk dikasihi suami

  1. Tunang saya selalu berleter. Apa yg dibuat olehnya yg saya tak berpuas hati saya hanya mendiamkan diri kerana takut dia berkecil hati. Tetapi bila saya tersalah dia tidak memikirkan perasaan saya sedangkan saya dlm bermasalah. Saya teramat2 menyayanginya. Saya takut ditinggalkan kerana salh saya yg kecil pun dia terasa. Saya sanggup pendamkan kesalahannya bgi menjaga hatinya. Entahlah apa lagi patut saya buat..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 2

    [Balas Di Sini]

  2. salam..xsabar rasenye nk kahwin..huhuhu

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    najihah Reply:

    @irsa, sama la…sy sellu berangan2..nak kawen jgk..huhu

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mann Reply:

    @irsa, nak kawin?mmg best tau..leh pikul byk tanggungjawab…kena bela anak isteri/suami..hehehhehehe..kena jaga hati mak mentua..kena jaga hati suami/isteri..kena pandai memasak..mengemas umah..menempek bedak sejuk..dan yg akhirnya…kena lah bangun awal2 pagi sbb dah ada bantal dakap baru..hihihihi

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. petua diatas mmg wajib diamalkan…..
    kerna anda akan menikmati kebahagian yg berkekalan apabila mempraktikkannya….. percaya lah…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  4. salam…kiter pun tak sabar rasanya nak kawin..heheee kena cari calon dulu…lah…mana…nak dapat…bersyukurla mana yang dah ada suami…jangan senan senag nak cerai

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    hatilara Reply:

    @AJA, kwin dulu baru tahu ungkapan cerai mudah atau kami buat sewenag2nya.kalu dah tak tahan sgt dgn sikap suami, dr tak melawan kita blh jdi kuat melwn,dr lmbut kita blh jadi wanita hati batu..stau lagi, jgn tunjuk pada mereka kita ni takblh hidup tanpa dia.sebagai nasihat pd yang bakal kawin.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

  5. thanx sbb bg petua ni…
    mmg betul kdg2 sbg isteri ni adakala tak terfikir yang suami akan rase kecik hati dgn kelakuan saya…walau camne pun petua diatas akan sy cuba praktikkan dlm rumahtangga saya..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  6. bestnya kalu dpt kawen skang..hehehe

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @najihah, kawin
    jgn tak kawin copek..rugi tau..hehe..Insyallah akan banyak kebahagian di KONGSIKAN BERSAMA ;)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @surihati_ku,
    yaa…setuju tu.
    jangan kawin lambat2….rugi ooo…hehe

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    enarian Reply:

    @PakarHowTo, seronoknya kahwin ni sukar dungkapkan dgn kata2..best sangat.terhindar dar buat maksiat

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    najihah Reply:

    nk kawin cmno kak suri xjpe calon yg sesuai..org ckp kalo kita yakin ng sorg2 2 br blh kawin kn.tp klu kita blm2 yakin or masih ragu2 n was-was better jgn wt keputusan terburu2..x gitu kak suri?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mann Reply:

    @najihah, kawin je kalau dah cukup2 syaratnya..rezeki bertambah..pahala berganda2..tapi jgn kawin kerana cinta buta!!!hehehehhehhe nanti kecewa menyusah mak bapak kita….hihihihi jugak!!

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    najihah Reply:

    insyallah..smpai masa n ada jodoh kawin jgk satu masa nanti.Allah ad perancangan yang maha hebat utk hambaNya..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  7. Salam… minta pendapat pada semua. Usia perkahwinan saya baru menjangkau setahun 7 bulan.. namun perkahwinan dah dilanda dengan pelbagai masalah. Suami dan sya bercinta sejak zmn bljr… then btng slma 2 thn.. ddk brsma suami gnp 1 thn… dan mnjak ddk ngan suami byk sgt masalah. Sya dpati suami gmar menonton video porno tgh2 mlm bl sya dh tdo. Apa yg lbh mnydihkan… suami jg bchatting dgn pompuan n mlkukan onani mlui webcam. Bru2 ni jg sya tbca msej suami ngan pompuan lain dengan msej yg porno… sggh terguris hati saya. Saya cdg nk mtak cerai.. tp suami enggan. sya seperti terpaksa shja meneruskan perkahwinan ini…saya dah x sabar…. sya dh bosan dgn perkahwinan ini. Tlg sesiapa beri pendapat… apa yg harus dilakukan????

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    hatilara Reply:

    @zya nurr, salam..sya fhm masalah awk.usia perkahwinan pun muda lagi. tantu sedih bila jd macam ni. awk beri peluang pd dia dulu.kalu tak jalan jgak, minta cerai dengan cara yang betul.buat ape hidup dengan sakit hati,nant kita yang sakit.baik tak ada laki dr hidup sakit hati..saya jg ada masalh ngn suami.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  8. salam..saya cukup memahami peasaan awk skrg.tntu buntu kan?usia perkahwinan pun masih baru lagi. sy harap awk bersabar dan beri tempoh pd dia..klau tak jalan juga, awk gunalah jalan terbaik mintak cerai dr dia.buat ape kita hidup terseksa demi seorang lelaki.biar tak ada laki,tp hati senang dan tak sakit hati. sya pun ada masalah dgn suami saya dan dah 2 kali sy minta cerai dr dia.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  9. slmt ptg..sya berkahwin setahun lebih dan blm ada anak.saya ada maaslah dgn suami saya. memang dia baik tetapi sy tak blh terima bila dia ungkit pasal kerja. . sy seorang guru manakala suami sy seorang juruteknik yg bekerja kontrak..walaupun bkn selalu bergaduh , purata sebln sekali kami akan bergaduh besar, dan sy lah yang akan menangis setiap kali bergaduh. yg terbaru konflik lg pada hari khamis 16julai,bila sj sy pulang dr sekolah, dia mula ungkit pasal kerja.sy dah rasakna akan jadi pergaduhan lg, dia duk kata guru ni gaji buta,balik tengahari,cuti byk,gaji banyak, tapi sedekah sedikit sj tak sesuai dgn dapat duit free yang banyak.bila sy tanya sape yang dia mksudkan, dia dgn sinis berkata sape makan cili terasa pedasnya.sakitnya hati Tuhan yang tahu.dalam hati,mcm2 saya hamun dia.org kata kata2 isteri tu doa, tp sy tak blh lwn hati sy.dia tak mau amik tahu pasal keje sy,ampkan sy ada sekolah ari sabtu pn, dia tak tanya.bg dia, guru ni terlampau senang kerjanya,stakat duduk dan ajar.hakikatnya, ramai guru sakit jiwa.bkn sekali ni dia kata mcm ni, tp setiapkali bergaduh, inilah punca dan sy pula jenis melawan. setiap kali gaduh, sya tiadk akan berckp dgnnya paling kurang 2 hari.dan kali ini, hati sy blm sembuh lg. sy sebenarnya duduk dgn mertua iaitu emaknya.tp sy tak beripun duit, cuma time raya sy hulurlah.mgkinsbb ni kot dia marah kat sy.tp bila fikir smula, di sndiri pun tak pnh beri duit nafkah pd sympdhal wajib tapi sy tak kesah,gaji dia pun sikit je..sy buntu sgt, tolonglah saya.pergaduhan yg tbaru ni telah menybbkan sy minta cerai melalui sms.dia x jwb sms saya.tolonglah beri pandangan pd saya.terima kasih.
    .

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @hatilara,
    askum..

    hai,pkbar..
    tersentuh gak takala saya mmbca mslah pn nie..sdh rsa dihati..

    memang benarlah kata org klu ksbaran tak dek dlm diri sgala mcm blh berlaku apatah kita hdup sbg suami isteri ni memg ada pasang surut

    hati meng slu merintih,tapi ikutkan hati mau jauh darinya namun memandangkan kita memegang status isteri langkah kita terkunci rapi… kedaan kita kaku sktika..lantas sudah tentulah airmata yg mnjdi taruhan utk menenangkan hati yg lara..

    -bukankah elok pn & suami dok bincang bsama2 myelesaikan mslh ini dg
    cara aman.
    -apakata pn ambil kata sepakat bsma2, cuba mengumpul duit sedikit-
    demi sedit bsama2 & menyimpan hasrat utk membli umah 1 hari
    nanti..kelak pn tdlklh duduk diumah itu lgi.
    -klu blh pn perlahankanlah nada suara pn sdkt & elakanlah diri pn dari
    melawan balik setiap apa yg dikatakan oleh suami pn.langkah yg bijak
    pn harus diamkan diri bt sktika.. takut nanti dia akan cuba mengkasari
    diri pn pula..walaubagaimanapun jika pn berkehendakan bersuara
    sekalipun pn haruskah merendahkan suara pn terlebih dahulu..(dosa
    besar klu kita melawan,meninggikan suara thdp suami)
    -jika jln terakhir pn adalh “cerai” pn fikirlah semasak2..sdalamnya2 krna ia adalh 1 ucpan yg tdk mugkin blh ditarik kembali oleh seorang suami thdap isterinya..

    suami pn x mbls msg?
    -slunya sms ni bg kaum llki diaorg memg agak liat skt nak bls.apa kata pn
    ambil pendekatan dgn cara bersemuka shaja.waktu itu pn akan mudah
    membaca riak air muka & bahasa tubuhnya.dari situ pn akan mendapat
    penjelasan yg jelas.

    -marhkan puan mungkin dia agak tertekan/ego kern mungkin gaji pn lbh
    tinggi dr dia.

    -kemungkinan dia tdk dpt menyediakan perlindngan utuk pn & anak2..

    p/s: apa pun saya hnya bg pandagan peribadi shaja..klu ada yg tak kene tu saya mtk maflh byk2 yea..

    wslam.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    rizal Reply:

    @hatilara, Asskum ,Simpati dengan hati lara. Saya suami kepada isteri saya yang berkerja sebagai pegawai keewangan dan bergaji besar. saya sebagai suami amat bersyukur kerana dikurniakan Allah isteri sepertinya, saya boleh katakan suami puan seorang yang tak pandai bersyukur apa yang Allah kurniakan.Orang yg tak berterima kasih adalah orang yg tak tau bersyukur. apapun nasihat saya puan bersabar. Suami puan seperti cemburu dengan apa yang puan ada. Puan bergaji lebih besar dari suami dan seolah-olah suami terasa kekurangan.

    Kiranya berlaku pertengkaran cuba untuk tidak melawan suami dan bersabar.

    puan tunaikan tanggungjawab seperti biasa,memasak,mengemas, ambil berat hal suami, jaga makan zahir dan makan batin seperti tiada apa yang berlaku antara puan dan suami.

    Sebelah malam selepas sembahyang (semhyang Sunat sekali) dan berdoa pada Allah sebanyak-banyaknya,mintalah pada Allah pertolongan
    untuk menyelesaikan masaalah puan.selepas tu mengaji Al-Quran. Lakukan pekara ini setiap malam.

    Jangan berputus asa untuk melakukan pekara tadi kerana pada itu puan akan mendapat ketenangan dan jalan penyelesaian.

    Buat baik pada suami dan bantulah dia dari segi keewangan.Terangkan pada suami dengan lembut bahawa puan redha dan bersyukur bersuami denganya walaupun suami bergaji kecil.

    Kerana itulah yang dilakukan oleh isteri saya selama 3 tahun untuk menyedarkan suaminya (saya)………Alhamdullillah..

    Wassalam.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    suha Reply:

    @rizal, insyaallah akan saya jadikan pedoman di alam berumahtangga nie..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    azhambatrisya Reply:

    @hatilara, ..Salam…cuba hatilara suruh dia minta kerja guru..kalau x layak suruh dia sambung blajar..ambil kos kaunseling ka…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ANAS Reply:

    Salam.. sekadar ingin memberi pandangan. perkara pertama apa kata duduk berbincang..
    Kedua, kalau boleh elakkan dari duduk bersama mertua mahupun parents sendiri. Sebaiknya cuba usaha untuk tinggal di rumah sewa lain @ rumah beli sendiri. Dari sini tidak timbullah masalah Puan hulur duit atau tidak kerana bila sudah ada kehidupan sendiri, puan ada banyak tanggungjawab seperti bayar duit sewa umah, bil air, api (jadi tidak laa menimbulkan rase tidak puas hati mertua mahupun suami.)

    Ketiga, sekecil mana pun gaji suami nafkah tidak kira zahir mahupun batin adalah WAJIB.. walaupun nafkah yang diberi hanya lah rm50 sebulan, itu sudah mencukupi untuk kita menyatakan dia mmg seorang lelaki yg bertanggungjawab. tetap memberi nafkah walaupun diri sendiri tidak berkemampuan…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  10. Insyallah mama akan ikut apa yg dirasakan baik.., semoga rumahtangga mama diberkati Allah. Tapi kalau dilanda ombak jugak.., mama redha.. suami hanya pinjaman dari Allah sebagai hadiah untuk mama…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  11. alhamdulillah, sy dikurniakan suami yg amat myenagkan hati wpun kami hidup dlm serba sedrhana,tp saya bahagia.

    Selain dr tip di atas, sy nak kogsi lagi beberapa tip:-

    1) sy selalu ckp pd suami,”abang,terima ksih kerana menjadi suami yg setia untuk saya”- bg sy itu satu phrgaan buat suami

    2) kalu sy nak mtk tolong apa2 kat dia, sy akan gunakan perkataan “tolong”, cth: “abang, TOLONG sy mop lantai”, Itu lebih manis/sopan dr kita ckp “Abang, mop lantai”. dh mcm satu arahan pulak, betul tak??

    Dan lepas dia tolong, sy akan ucapkan perkataan “terima kasih”.

    3) Wpun bekerja dan walau sepenat manapun sy, sy tetap akan pastikan yg suami akan makan masakan sy tiap2 hari wpun cuma sekeping telur goreng! sy pantang org lain sediakan mknan utk suami

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  12. askum..

    wah..bguh gak petua2 bgni..sy memg suka..
    tapi memaglah lgi manis ditambahkan ujungnya lagi lah.sperti contoh:-
    abag tolonglah saya basuhkan pingang nie yer.than bla suami dah slesai bt kerjanya ucapkan tma kash kalu blh pluk, cuimlah suami anda.

    sure MESTI DIA TSENYUM PYE..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  13. kepada suami2 kenalah juga jaga hati isteri @ isteri2. pompuan je kena buat untuk suami tak adil lah. apa2 pun sama menjaga keharmonian rumahtangga..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    azhambatrisya Reply:

    @rizal, Salam…baik btul kamu Rizal…tapi Rizal tengok la purata para suami @ lelaki yg minat nak baca komen2 begini ….nak dengar ceramah agama yg bersangkut tugas dan tanggungjawab….kebanyakan pompuan so ibarat kudis di tgn yg kita ubati adalah kaki sampai kiamat tak sembuh masalah rumahtangga ni…

    Saya rasa patut pemerintah yg ada kuasa jatuhkan hukuman kpd lelaki yg x p solat jumaat..bila masjid dah penuh tajuk khutbahnya yg utama kena mulakan dgn peranan lelaki / suami/ ayah/abg dsbnya dlm memelihara kaum keluarganya dari api neraka…

    Apa pendapat..kawan2

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @azhambatrisya,
    Yaa, saya setuju dan sokong 100%.
    Pada saya, punca utama masalah rumahtangga
    sekarang ialah, disebabkan lelaki/suami yang gagal
    memahami tugas dan tanggungjawabnya sebagai
    ketua keluarga.
    Si ayah dah kencing berdiri,
    patutlah si anak dan si isteri kencing berlari…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    rizal Reply:

    @azhambatrisya, Ya.! saya setuju. apa yang berlaku sekarang ni apa jua pekara sekali pun lelaki yang bertanggungjawab. Hukuman tak pi mayang jumaat ni memang dari dulu lagi dah kena buat tapi yang bertanggungjawab buat macam tak penting je maklumlah hak asasi manusia katakan. sama lah juga orang yang tak pegi masjid @ surau.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  14. ‘ada beberapa perkara yang saya buat spt yang disyorkan. tapiiiii suami masih lagi cari pompuan lain. mereka sudah kawin setahun setengah. sakitnya hati. dia kata pergi kerja, outstation tapi pergi nikah kat siam. sekarang saya tengah usahakan sama ada dia ceraikan saya atau bini baru dia. kalau boleh saya bawak balik suami saya. Dia pun bukannya suami yang taat pada perintahNya. walaupun agak susah tapi dengan kekuasaanNya semuanya akan jadi nyata. Doa isteri yang teraniaya akan mudah dimakbulkan. Saya YAKIN dengan firmanNya ,
    ‘Dan Dialah Maha Pencipta lagi Maha Mengetahui.Sesungguhnya keadaannya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berfirman:”Jadilah!maka jadilah ia. Maha suci (Allah) yang di tanganNya kekuasaan atas segala sesuatu dan kepadaNyalah kamu dikembalikan.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @ciik,
    Askum..
    saya amat bersimpati dengan pn cikk..banyakkanlah berdoa, bersabar ketas ujiannya.perempuan memang ada had dan batasannya untuk bertindak. Tapi gunakanlah peluang pendamaian dengan sebaik yang mungkin.

    Seandainya perpisahan adalah kata putus maka leraiknalah ia secara baik-baik tapi bukan dengan cara permusuhan, kebencian yang amat sangat- sangat sebab ia di benci oleh Allah SWT..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Ciik Reply:

    @surihati_ku,

    TQ atas rasa simpati tersebut. dan dengan sedikit kesabaran yang ada ni harap2 dapat menempuh hari2 mendatang dengan lebih tenang.

    sudah byk air mata yang tumpah kerana nk mempertahankan semuanya dan rasanya sia-sia. hanya padaNya untuk bergantung harap.

    FirmanNya :Allah tidak akan membebani seseorang melainkan dengan kesanggupannya. Dia akan mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @Ciik,
    bersabarlah wahai Ciik..
    moga ketenagan akan milik dirimu jua..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  15. @hatilara n @ciik….

    menjadi isteri memerlukan kesabaran yg cukup tinggi…oleh itu cuba jadikan al-waqiah sebagai peneman dimlm setiap hari…

    insyaallah seperti pesan rasullallah S.A.W kpd semua wanita

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  16. kpd kwn2 yang memberi nasihat, tq diucpkan..buat pngetahuan, bru ni suami sy ada terbc balasan kwn2 dlm emel sy. sy terkejut juga pd mulanya, tp alhamdulillah, skrg dia dah berubah dan tak ungkit lg pasal kerja sy..sma2 doakan yg terbaik buat keluarga kita.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @hatilara,
    alhamdulillah ya..suri ingat akan kisah tu..Amin kami disini akan sentisa mendokan kesejahteraan kalian semua..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  17. saya ada teman lelaki..bulan ni genap lar 4 tahun…masa tahun ke2 hubungan kami…dia beriya2 nak jumpa parents saya…tapi saya yang xready….sebab masa tu still belajar n yang paling best ayah saya paling xsuka saya berkawan dengan lelaki…saya terus terang n dia selalu cakap yang dia faham….tapi hakikatnya x pun…ada kalanya saya rasa bagaikan didesak…

    suatu hari saya xsengaja lukakan hatinya…saya betul2 tak boleh tengok dia menangis pada saat tu…pada masa tu jugak ada sorang pmpuan yang dah lama cuba dekati dia…disebabkan saya dah lukakan hati dia….dia layan pmpuan tu….actually ni bukan kali pertama dia buat mcm tu….tapi bila dah sayang,ape pun sanggup,ape pun terima, baik ke buruk ke,dah sayang….hubungan dia ngan pmpn 2 berlanjutan selama setahun….sya fikir mungkin pmpn tu boleh membahagiakan dia….n kalau dia benar2 bahagia ngan pmpn tu….saya tak halang n ape yang saya nak dia bahagia n gembira n bukan merasa terseksa jika itu yang dia rasakan dengan saya….

    baru2 ni saya pernah cuba minta dilepaskan tapi dia xnak…sekali lagi saya tak boleh tengok dia menangis….satu sikap saya, saya sanggup buat ape saja untuk dia happy….so saya ikutkan aje…hati masih sayang…terluka tu xpayah cakap r….dah hancur remuk tapi kuatkan jugak…..tabah!!!chaiyok!!chaiyok!!!walupun dalam luka…kitorang still bahagia…xkira ape masalah pun mesti berbincang depan2….

    cuma sekarang ni saya cuba buat2 macam xde ape berlaku…terasa hipokrit betul….tapi mane ada orng yang boleh tipu diri sendiri kan…berat sangat rasa….tapi itulah hakikatnya…saya sangat sangat sangat sayangkan dia tapi lam masa sama hati saya sakit sangat ngan kehadiran pihak ke3….tapi tak pernah sekali pun saya marah pmpn tu sebab bagi saya masing2 bersalah n masing2 patut tau kesalahan diri sendiri…..saya masih nak teruskan hubungan saya….tapi kadang2 fikiran saya minta saya berhenti setakat ni sedangkan hati xmau….bodo kan….

    saya xtau ape yang patut saya lakukan…macam2 masalah kitorang dah lalui…tapi saya tetap teruskan semata2 sebab saya terlalu sayangkan dia n lm masa sama dia pun xnak lepaskan saya atas alasan dia nak saya yang jadi isteri dia n ada bersama dia dalam sihat sakit susah senang hidup dia n dia jugak kata saya satu2nye orang yang paling dia percayai…..tapi saya dah buat dia betul2 kecik hati ngan saya…ape patut saya buat?? leh bagi pendapat x???

    **xpernah sekali pun saya ceritakan perkara ni pada sesiape…bagi sya ni rahsia antara saya ngan dia…tapi sejak akhir2 ni saya rasa macam ape yang berputar2 lam kepala ni nak meletup…macam dah xde ruang nk tampung n simpan lagi…saya wat keputusan untuk luahkan kat sini sebab xde sape kenal saya kat sini….

    **kadang terfikir gak…setia saya,diri saya xpernah dihargai…dia minta saya berubah, saya berubah….dia minta buat tu,saya buat…minta buat ni,saya buat…jangan buat,saya xbuat….n saya yang jenis selesa berkawan ngan lelaki (sebab bagi saya lelaki open minded, xde lar emo xkene tempat cam pmpn, senang nak berbincang tentang sesuatu, n satu saya setuju ngan kawan lelaki saya cakap-kebanyakan pmpn ni fragile) , sekarang dah kurang kawan ngan lelaki sebab dia xske…..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  18. salam..Zya Nurr..

    masalah kamu sama spt masalah yg sy alami ketika usia perkahwinan begitu.cuma bezanya dulu,masih xde lg internet.suami sy juga suka tngk yg prono.ketika anak sulung usia tiga bulan, baru dpt hidu kegiatannya,knp suka blk lewat mlm.akhirnya dia ngaku,duk lepak dgan budak bujang smbl tonton….
    dia janji utk berubah.sy percaya la…selang bbrp thn ketika dpt ank kedua,dh pndai sewa cd pula.ketika sy n ank2 dh tdrr..
    w/pun kini dh hmpir dua puluh tahun usia perkahwinan,dia masih tetap dgn prangai yg sama bila ada kesempatan.kini dh ada pula internet,memudahkan lagi lah.sy masih terus brsbr,dgn karenahnya.bukan setakat tu sja,byk lagi perangai sampingan yg buruk,yg dia lakukan hingga mnjadi hobi wajib pula.selain itu sikapnya yg x blh ditegur,apalagi bila kita x dpt terima pndptnya yg tak masuk akal.bila di tegur mula la meninggikan suara,dgn begitu lantang sekali.juga tanpa segan silu dia memaki sy,sampai di stu peringkat,jatuhkan air muka sy pd jiran2 dan adik beradiknya.sy berserah semuanya pd Allah,smbl berdoa agar dia berubah.sy begitu byk bersabar teramat sgt.kekuatan sy perolehi utk kesabaran ini dgn byk berzikir,lakukan byk sembahyang sunat,selain fardhu yg wajib.sy dpt ketenangan dr sini.

    pada Zya Nurr,anda masih blm terlambat utk buat suami anda berubah.bykkn lah isthigfar…spt kata sury-na7181,jadikn surah al-waqiah sbg peneman dimlm hari.insyaAllah ada kekuatan di situ.
    surah al-fatihah,byk fadhilatnya sblm tdr bacalah 14x dgn yakin dn khusyuk hingga terlena.

    sekian dr sy,yg menempuh kehidupan kesabaran yg tinggi dlm melayari kehidupan berumah/tangga,sy sekadar meluahkn rasa melepaskan hasrat,melerai ragu.andai sepi coretan ini,maka kesepianlah yg sedang bersarang dijiwa.andai riang coretan ini,maka kerianganlah yg sedang bertakhta di hati,mengikut rentak hidupku yg bermusafir di bumi illahi…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  19. Assalamu’alaikum warahmatullah..
    saya jarang lawati site ini ttp hari ni ada sedikit peluang. Terharu dgn luahan2 di sini yg mana nmpknya isteri2 teraniaya. Ttp, ada jgk suami yg dianiaya..Saya seorang suami, berkahwin hampir 20thn..punya anak2 sebelah tgn. Gaji dulu dlm RM13k, isteri pgwai. Saya rasa saya suami yg brtjwb..keja2 rumah saya buat..mop lantai, basuh baju, cuci keta2 (2-3buah), kemas pokok2 bunga, lipat baju n tolong msk, syg tak penah paksa isteri msk jk penat, sya gi beli lauk kat luar. T/wb pd ugama tak prnh saya abaikan, pd ibubapa n mertua x prnh sya lupa. Tp, isteri suka paksa..jk dia nak msk, sya mesti bantu kat dapur..jk, melenting, suka berlebih2..hati sya selalu sedih dulu dgn sikap dia..

    Sya mohon keja lain n kini, sya di luar negara..dgn gaji hampir 3x kat Msia. Hati sya sudah lesu dgn sikap dia..sya hilang rasa kasih..krn hingga kini sya tetap disakiti dgn kata2, tak percayakan sya dr segi duit..sdgkan nafkah dia n anak2 n mertua sya tak pernah sya abaikan..sedih dgn sikap isteri…

    Bersyukurlah dgn apa yg ada..pada sya, hidup ini sementara..skdr menunggu ajal yg pasti dtg, menghampri semakin dekat..hari ke hari..Buatlah apa yg suami/isteri suka, ttp ingat, balasan Allah tetap ada..jk suami/isteri disakiti. Jk mampu, tunggu n hidup bersama hingga ajal tiba. jk tidak, berpisahlah..mungkin itu lebih baik agar dpt tenang beribadat pdNya. Itulah yg sya sdg lakukan..demi ugama sya.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    hatil Reply:

    @suami terluka,

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    hatilara Reply:

    @hatil, sedih sy dgr sikap isteri saudara yg tak tahu berterima kasih dgn saudara.jarangnya sy dgr ada lelaki sesempurna saudara tp dikurniakan pula isteri yg sebegitu. rasanya kalu blh ingin berbicara dr hati ke hati dan menceritakan kekurangan rumahtngga org lain agar dia dpt berfikir dan bersyukur kurniaan Ilahi pd nya.semga dia berubah st hari nanti.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @hatilara,
    apa yang berlaku adalah ujian daripada Allah.
    so, toksah tensen2 sangat…
    sabar, tenang dan cool jer gitu yer…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    hatilara Reply:

    @PakarHowTo, yerlah pakar hidup gmbira saling memahami dgn isteri, tp sy dan kwn yg merana mcmanalah mau cool. tp kami memg yakin ujian Allah terhadap hambNya, so kena lah hadapi dgn penuh kesabaran.tq pakar.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @hatilara,
    Saya pun kadang2 ada konflik gak dengan isteri,
    Bukan memanjang jer hepi dan gembira,
    ada masa bermasam durja,
    ada masa tertekan jugak kadang-kala,
    biasalah tu…permainan hidup…layan sajalah…huhu

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    impian Reply:

    @suami terluka,
    salam…
    Saya sebenarnya rasa terharu dengan kisah saudara, kenapa ye biasanye kehidupan yang kita inginkan akan jadi begini. Mungkin saudara akan jadi lelaki impian ramai wanita yang mempunyai suami yang x bertanggungjawab…yang pasti saudara telah jalankan tgjwb saudara sebagai suami yg soleh. Insyaallah syurgalah tpt saudara. sy jg berhrp agar suami sy berubah dan dpt jadi seperti saudr suatu hari nanti.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    suami terluka Reply:

    Assalamu’alaikum warahmatullah..
    T/kasih krn bersimpati. Tiada apa yg penting di dunia ini kecuali cuba mentaati perintah Allah sebaik mampu, cuba berbuat amal ibadat sebanyak mungkin, menunaikan t/jwb yg Allah amanhkan sedpt yg boleh..

    Kita cuba redha dgn apa yg Allah taqdirkan setelah kita usaha membuat perubahan pd isteri/suami. Jika kita berjaya, alhamdulillah. Ttp, jk gagal, alhamdulillah juga krn Allah insyaAllah akan memberikan yg lebih baik kelak. Itu janji Allah!! Setiap doa hambaNya yg ihklas, Allah janji akan tunaikan dgn 3 cara…ketahuilah bhw khdupn akhirat itulah yg terbaik & yg kita harap2kan..bukan khdupan dunia yg sementara ini.

    So, pd sy kita byk brsbr & teruskan hdup brsama selagi mampu. Jk tidak lg mampu, ambillah jln keluar dgn baik. Sy tak sesal lg apa yg telah berlaku dulu & akan teruskan hidup dgn jln baru..insyaAllah.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ainainsyirah Reply:

    @suami terluka,

    maaf btanya adakah saudara sudah bercerai dgn isteri??

    Allah menguji manusia dengan pelbagai cara..isteri yg baik mndpt suami jahat..suami yg baik mendpt isteri yg jahat..inilah lumrah hidup ujian sebagai melihat keimanan yang teguh kepada Tuhan yg Esa..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  20. salam…

    utk @SUAMI TERLUKA.Kebiasaannya slalunya isteri yg alami keadaan spt ini.saudara begitu sempurna, kenapa tergamaknya isteri saudara bersikap demikian.apa sebenarnya yg ia cari dlm perkahwinan ini? sudah hampir dua puluh tahun melayari kehidupan ini,tak cukup masakah lagi bagi dia menilai saudara?

    teruskn lah brsbr,demi krn anak2…insyaAllah pasti ada hikmah suatu hari nanti…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  21. salam..sy nak tnya pakar dan kwn di sna..ape lg lelaki mau,masa duk berjauhan dulu, sy yg asyik ulangalik stiap mgu smata nk jmp dia hmpir sthn,duit tmbang usah dicerita lah blm masuk bab letih,masa,tenaga, rasanya dlm berpuluh kali, adalah sekalidua dia beri duit tambang,sy ni jns malu nk minta tp takkan tak tahu kot kan tggjwb tu..smp skrg sy rasa mcm bodoh je buat semua tu smpkan sy pnh ckp,kalu mash berjauhan, sy takkan pergi ke sana lg kecuali dia yg dtg jumpa sy tp dia takmau.akhrnya dptlah sy pindah setelah penat minta tolong. bila dah duk sama, lain pula jadinya.dahlah kereta sy dia guna juga, bw emaknya kemana2,bkn nak tlhg bayar sama tp tak pnh bertrima kasih.dgn cra beri nafkah ke.geram pnye pasal sy mtk suami beri nafkah pada sywalau jmlh yg kecil.terkedu dia time sy mtk,dia pun berilah ckit rm20 sekalisekala.duit myk pun dulu sy tak berkira, tpi bila dah nampk liat sgt ,sy mula menebalkan muka minta dia masukkan myk,amboi pndai guna je ke..biar dia rasa bkn senang kwin ni bkn stakat batiniah je laksana. yg terbaru,sybermasam muka lagi,cb kwn bygkan..nak pergi jalan makan angin,sblm pi dah siap ckap masa pergi dia drive tp time blik sy yg drive…lucu berkiranya smp mcm ni,dahlah kererta bini [punye nak drive pun nak share ngan sy.sakitnya hati sy .akhrnya sy putuskan takyah mkn angin duit jimat, sy pun blh balik kmpung.bygkan sblm pi dah ckp kena share duit mkn angin nant pdhal sblm ni kalu pi mana2, blh katakan sy yang support minyak,hotel. dia bhg mkn jelah yg dia byr.bila sy makin nampa kperangainya, sy pun mjd cerdik dan mula berkira2 dan buat perjanjian ape sj berkaitn duit.kalu ada anak pun sy dahpesan awl2,kena bhg sama rata tanggunagn anak jgn smp sy je yang botak menanggung.susah dpt lelaki yg jns buat2 tak tau tggjwb.sedih rasa di wat mcm ni pd sy.tak tahulah adakah kisah sy ni normal rtngga atau luarbiasa.beri pndgn sape yg sudi.tq.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @tukangjahit,
    salam, tukangjahit..
    Suri turut simpati diatas masalah yang tukangjahit hadapi.
    Suri tidaklah bijak dalam berkata2 mahupun sekadar menunding jari pada yang salah..

    Tapi begitulah sebahagian asam rumahtangga..jika nak dikatakan normal pun mungkin juga sb hampir semua orang akan mengalaminya jika masing-masing berkira dalam hal kewangan….tanggungjawab…perkongsian bersama pasangan dan lain-lain hal lagi..

    Suri cadangkan agar tukangjahit perbanyakkanlah sabar dalam melalui kehidupan ini sebab perjalanan anda masih jauh lagi..setiap ujian yang Tuhan hadiahkan pada umatnya bersebab, berbeda-beda dan kerna itulah kita diciptakan sebagai khalifah untuk beriman dan beramal kepadaNYA

    hampirkanlah diri kepadaNya..ucapkanlah zikir2 Allah, solat taubat selalu.. Insyallah segala urusan dunia akan berjalan dgn lancar..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ros Reply:

    @tukangjahit,

    kenalah sabar banyak-banyak dapat suami yang berkira tentang duit perbelanjaan. Kita kena sedarkan dia tentang tanggungjawabnya terhadap kita.

    Mujurlah saya dapat suami yang tidak berkira. Berdoalah banyak-banyak supaya dia sedar tentang tangjawabnya terhadap tukangjahit. Banyakkan solat tahajud dan solat-solat sunat dan mohon pada Allah. Semoga permintaan tukangjahit dimakbulkan Allah. Amin…..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ainainsyirah Reply:

    @tukangjahit,

    kirim salam dgn suami puan maaf kata lah..memang dia muka xtau malu..tak takut ker dgn azab Allah..bukan ker tanggungjawab suami yang bagi nafkah zahir batin..puan jangan bagi muka pada suami kena sedarkan sikit..dia naik lemak sebab puan pemurah hati kod..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Marzuki Reply:

    @ainainsyirah, Betul cakap anda tu, kirim salam kat suami anda tu dan katankan bahawa dia lelaki dayus dan xmalu dengan Allah. Tunggulah balasan Allah nanti. Susuh dia pi dengar ceramah ugama bab tanggungjawab suami/isteri ni kerap sikit supaya boleh tahu tanggungjawab sendiri tu. Wassalam

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Marzuki 2 Reply:

    @ainainsyirah, Betul cakap anda tu, kirim salam kat suami anda tu dan katankan bahawa dia lelaki dayus dan xmalu dengan Allah. Tunggulah balasan Allah nanti. Susuh dia pi dengar ceramah ugama bab tanggungjawab suami/isteri ni kerap sikit supaya boleh tahu tanggungjawab sendiri tu. Wassalam.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  22. bagaimana agaknya nak ‘ajar` isteri/awek yang keras kepala?hehehe

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @mann,
    Salam, mann..
    huhu..cam soalan cepu gangsa jer..
    kat sini Suri just bagi pendapat peribadi sahaja ya..
    selalunya kita kenalah lembut berbicara bersama dengan dia disamping memberikan nasihat yang berguna padanya agar tabiat buruk begini boleh makan diri sendiri suatu hari nanti..

    mintaklah si dia beristifar banyak2..ingatlah pada Tuhan kerna tika kita keras kepala boleh menyebabkan orang di sekeliling kita membenci kita..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ayumanis Reply:

    @mann, kaji dulu apa sebab si isteri/awek keras kepala..punca dr lelaki atau diri sndiri… ada sebab mungkin keras kepala tu…org gila je buat sesuatu tak pasal2…pompuan ni lemah lmbut…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mann Reply:

    @ayumanis, iskhhh kadg2 si isetri lebih keras dari laki2 tau…keras hati!!!!!keras kepala!!!keras tangan!!!iskhhhhhhhh gerammmmmm !!!!!!!!!!!

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    enarian Reply:

    salam…nak ajar isteri yang keras ati bukannya senang… mengikut pengalaman saya, dulu saya seorang yang keras ati..suami marah saya pun nak marah..tapi syukurlah..berkat doa suami n sikap sabar suami sayapun semakin berubah.skrg suami saya tinggikan suara sikit saya dah mula diam..banyakkan sabar n cuba berlembut dalam setiap pertuturan..perempuan kalau lelaki yang suka cakap lembut mesti ppuan tu suka.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ayumanis Reply:

    @mann, mgkin en mann diduga dpt isteri/awek keras kepala..saya pula diduga suami yg keras kepala…saya ni prnah dicurangi..suami gatal ngan janda…sya cri silap bruk salah sya..rasa sya ckup sabar x prnah keras dgn suami..ikut je kmahuan dia…tp sya slalu pkir positif dan ingat anak2..rmai yg nasihat sruh buat kputusan tinggal atau sbliknye.. …sya slalu brgenang air mata bila ingat ksah itu tak lama 2 bulan lpas..kini suami mcm ok..tp criga ttap ada..entahlah..klau ikut keras kepala cerai berai…tapi saya tahan tak mahu keras kepala sebab trlalu syangkan suami wlau dia slalu sakiti ati saya..sya tahu Allah slalu mnolong hambanye yg lemah…mgkin ada hikmah di masa dpan…saya sedih ni..isk..isk……..hanya allah yg tahu pilunye ati sya ni…..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mann Reply:

    @ayumanis, tak baik bercerai…kalu leh slmtkan…baik slmtkan…pk anak2…pk mentua yg baik dgn kite…suami >mmg sifat normal/waras…akan cuba `test market` hihihihiihi…dia curang bukan nak kawin lagi pon….skdar suka2 jerkkkk…ttp balik umah…peluk cium anak2 kan…hihihihihihiihiihihihi…apa2 pon puan juga harus berubah personaliti!!!!!!!

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ayumanis Reply:

    @mann, kalau bab rupa dan gaya..rsanye sya lebih lg..sya mmang jnis jg tubuh bdan,pakaian.dn swaktu dgnnye..kerja lg bergaji lg…enth apa yg x puas sya pun x tahu..kaji juge..bab hubgn batin rasa sya yg lebih…enth tak bsyukur kot….kang saya yg curang bru tahu…rmai lagi yg idamkn sya ni..bukan angkt bkul tp knyataan….tp sya wras lg…takkan buat cam tu..waalahualamm…..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mann Reply:

    @ayumanis, suami nak test market jer tu..dont worry..hihihihihi…lain kali puan ubah personaliti dan mentaliti!!!suami curang adalah bersebab…isteri curang pon bersebb!!!hehehehe…pendapat naif dari abg mann!!!

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    impian Reply:

    salam, sy cuma nak bagi pendpt..memng ade lelaki yg jenis x cukup…x puas dgn ape yg isteri ade…dgn ape yg Allah berikn untuk dia…sekrgnya cubalah memahami siisteri yg penat membesarkan anak dia jg…cuba ikhlas dalam perkahwinan….bg yg semakin meningkat umur cubalah berubah perangai sikit demi sedikit ikut peringkat umur…ni x makin tua makin menjadi miangnye….betul x kaum lelaki!!!!!!

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  23. Assalamualaikum w.b.t

    Utk menjadi seorang isteri yg disayangi bukanlah sukar… sekiranya kita dpt melaksanakan tggjwb menguruskan rumahtangga dgn baik,menghormati suami di samping buat apa yg disukai suami ..insyaAllah keharmonian rumatangga dpt dikekalkan

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @Nani,
    Salam Nani..
    Benar tu Suri Sokong pendapat kamu tu..
    Insyaalah segala kerja yamg dilakukan oleh isteri dgn penuh kesabaran akan mendapat pahal & keberkatan dariNYA ;)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    sherry Reply:

    @Nani, Tak juga..kdang kita layan sayang baik bgai nak rak…nak amik ati laki..tapi klau nak buat pragai buat gak..sya dah trkena…itu pndapat sya lah..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  24. HUtang keliling pinggang…..
    nak kerja berat-berat dah tak larat……..
    gaji nak mahal tapi pelajaran tak tinggi mana…..

    @ masalah yang seangkatan denganya

    rahsia telah terbongkar
    kerja tak teruk……..
    xpayah nak jual barang…..
    tidak memerlukan kemahiran komputer……
    tak payah nak cari orang bawah…….
    hanya memerlukan komputer(pinjam pun takpe) dan sambungan internet
    rugi wa cakap kalo korang tak join

    rahsianya disini http://y.ahoo.it/vypLdq

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  25. salam…sayu hati bila saya cuba untuk berubah dan memperbaiki segala kesilapan yang pernah dilakukan tapi perubahan diri tak pernah di terima oleh suami malah yang menyedihkan bila suami saya kata “jangan nak berlagak baik”…hanya doa dan kesabaran yang mampu saya lakukan kerana saya sangat sayangkan suami dan anak-anak…hanya ALLAH yang tahu betapa saya ikhlas menerima apa jua yang dia lakukan pada saya dan saya tekad akan sentiasa memaafkan dirinya kerana saya redha andai ini takdir yang ALLAH tentukan untuk saya

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mann Reply:

    @ina, salam..puan ina tak payah bersedih hati!!kalau puan dah ikhlas…serah jerr pada ALLAH..kecuali lah kalau ina buat `onar`..itu kalau saya sbg suami pon marah..mendidih2 hati…tapi kan…suami puan sbnarnya..saja2 jerkk..mcm tu..dlm hati dia….sengaja nak `ajar` puan..supaya jgn buat begitu di lain kali!!!!so..kalau dia taknak terima gak puan…puan boleh mengunakan kaedah 4G!!!!HIHIHIHIHIIHIHIHII

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ina Reply:

    4g tu apa ye?
    takpelah..saya akan terima n cuba bersabar dengan suami..kasih sayang mengatasi segalanya..kalau dia tak buat baik dengan saya.itu urusan dia dengan ALLAH..siapapun dia n apapun kesilapannya saya akan cuba terima n maafkan..saya tau dia suami yang baik..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ayumanis Reply:

    @ina, betul tu…biar kita brkorban…ada hikmah disbalik sume ni…allah akan mmblas yang baik kpd kita klak..insyaalah..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @ina,
    lakukanlah degn ikhlas insyallah ia akan diberkati..AMIN.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    enarian Reply:

    thanks atas nasihat yang membina

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  26. salam…mengalah bukan bererti kita kalah tapi sebenarnya kita menang kerana kita berjaya menundukkan ego dir sendiri…amalkan mengalah sekiranya ia bertujuan untuk menyelamatkan rumahtangga kita….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mann Reply:

    @enarian, mengalah tak bermakna kita kalah….kdg2 mengalah itu akan dapat kemenangan yg besar di kemudian hari…so selamatkan rumahtangga anda…dan selamat kan alam sekitar anda!!!

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    enarian Reply:

    salam..lawaklah cik man ni..apapun thanks a lot sb sudi bagi komen membina..insyaALLAH..SAMA2LAH KITA SALING MENGINGATI..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    enarian Reply:

    kalau nak ikut ego, lelaki n ppuan masing2 ada ego yang tersendiri..
    cuba buang sikap ego n amalkan sikap sabar, insyaAllah bahagia dunia akhirat..satu lagi yang paling penting.banyakkan berdoa..2 senjata yang paling utama

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    sherry Reply:

    @mann, Betul tu..dlm rumahtangga perlu ada saling mengalah..klau si suami cpat angin.panas,keras..kita sbg isteri perlu mngalah…begitu juga sbaliknye…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @sherry, haha..benar sekali..baru ngam Ho.. ;)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    syfigee Reply:

    @surihati_ku, salam.sya amat tertarik dgn komen2 yg kekwn berikan tu.sya pun begitu gak masa mula2 kawin hgga skrg ni.Dlm tempoh 5thn pelbgai dugaan yg sy lalui.dr anak pertama hgga 3,suami dah byk kali tukar kerja,sya xtau mana salahsilapnya.dia memang seorg yg baik kekdang tu ada pasang surut gak dlm rumahtgga biasa la kan.Dsbbkan itu sya pernah sindir oleh ahli keluarga psl suami gaji kecil,kenapa sya x keje.lepas kawin sya keje lagi hgga anak msk spital ms umur 4bln setengah,2bln sya tggl dlm spital dia operet kepala takut kepala dia jadi besar doc cdangkan cara itu atau ambil air tulang belakang.anak ke-3 xdpt selamatkan sewaktu sya menunggu beberapa mggu utk bersalin terpaksa la buat pembedahan masa kandungan berusia 36 mggu.apa yg sya drg doc kata lemas sya pun masa tu mamai lagi ngan ubat bius……tapi sya redha walaupun itu yg sya rancangkan nak2 lagi baby boy……….bila sya bincangkan ngan suami,dia kata mungkin sya stres.sya bercadang nak buat keje online dr umah tapi sya x mampu la kalau modalnye tggi sgt.ada sapa2 yg bleh bg pendapat………

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ZILA Reply:

    saya pun tengah ada masalah. sj duk cr kaedah nak ubt hati yang sedih dengan perangai suami. saya ngan suami ni boleh lah ckp bhagia x bahagia. sy bkn nk berkira pasl belanja tp kdg2 suami ni terlalu memaksa. kalau dia kt nak kena bg gk .tak kisah kene hutang dengan orang pn, suami sy skg kej kt pahang. skg ada lak ckp nak kwin lain. saya tgh mengadung tgu ms nk bersalin je. sedih gk bl dia ckp mcm 2. sy skg kt umah sorang2 nak jga ank, kemas rumah, semua keje saya buat sendiri. suami balik sebulan sekali je. so, byk keje sy yg buat. dr hantar anak g taska smpai la semua keje.sy sdh bl suami keras gk nak kwn lain. sy ada gk ckp sy x nk madu dn surh dia tinggal kn sy. tp sy pikir anak2 lak.tolong lah sy…….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  27. salamualaikum
    amalkan petua di atas insyaAllah kita akan beroleh kebahagian dunia dan akhirat.isteri juga merupakan insan yg byk memberikan motivasi dlm kehidupan seorang suami,hanya isteri solehah yg dpt menyumbangkan kedamaian dlm relung hati suaminya.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @salmi,
    Terima kasih banyak selalu tinggalkan komen kat blog ni.
    Dengan sokongan orang yang macam Salmi lah yang
    membuatkan kami sentiasa bersemangat untuk
    memperbaiki dan mempertingkatkan lagi blog pakar ni.

    Terima kasih banyak yer :)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  28. thanks tip ni..sy bru nak dri kan umah tgga..hope sy dpt mnjaga umah tgaa sy dgn baikk..amin..sy jga prlukan byk nasihat2 dr org berpengalaman..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  29. emm..bertuahnya jadi suami… dikasihi, disayangi, dihormati, itu klu x bersyukur lg x tau lh.. lg satu, hati suami .. isteri jaga.. hati isteri sape jaga erk??? suami ni kadang ego tinggi sgt, silap isteri sebesar kuman pn nk berkira.. pastu merajuk 2,3 hari..
    Emm..sabar je lahh..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    cik-kesom.. Reply:

    href=”#comment-46818″>@meraksuci, hai merak suci..
    sabar jer la..rasanyer situasi awak ni sama macam saya…hati kita ni saperla nak jaga..asyik hati dia jer yg kita nak jaga..kdg2 tu salah kita ni x der la besar mana pun…tapi merajuk mengalahkan kita plak…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    sofea Reply:

    @meraksuci,

    ye betul…..susah nak faham hati suami….. apa yang kita buat semua kita pikrkan dia…sy dh rs bila suami ade org ketiga

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  30. best jgk join kat cni…..blh share problm…..mmg bertuah jd suami sentiasa dihargai….disayangi….hidup pn senang x yah pikir ape….wife yang kene pikir banyak pasal suami. takut x sayang kita la…takut ape yg kita bt dia x suke la tapi dia????? bila suami ade orang ketiga lagila parah….. saya dh rasa….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    puteri Reply:

    @sofea, Memang best sofea… mcm kite leh dapat info… dpt kengkwn yg leh share info… psl suami tuh… mungkin allah nk uji kite… tapi xsemua mcm tuh.. tp kebanyakannya lelaki mcm tu…. bykkan bersabar….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  31. sy seorg wife yg sggt jaga segala keperluan suami sy,……. sy sggp buat apa saja utk dia tp setiap kali dia plg dari krja perasaan takut mula menyelubungi saya dia seorg suami yg panas baran dan ringan tangan apa yg harus sy laku … sy hanya seorng wanita yg tdk mampu melawan … bantu la sy…..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  32. salam.
    kepada isterii,rajin2lah meminyakkan rambut suami,sisirkan rambutnya,
    bersihkan kakinya,potong kukunya.kasihsayang husband bertambah2 kepada kita.insyaAllah.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  33. saya baru sebulan jer nikah setelah 6 tahun bercinta dengan menempuh
    pelbagai cabaran. mmg best sgt nikah ade teman siang dan malam. banyak petua di atas yang saya amalkan… suami pun ajar saya untuk lakukan petua
    di atas… mmg saya rasa bahagia sgt. syukur dapat suami yg sgt memahami
    walaupun jarak usia kami agak jauh, seperti ayah dan anak. tapi saya tak kisah. usia bukan penghalang untuk kami saling mencintai.saya harap kebahagian ini berkekalan selamanye. Amin. saya harap mereka yg dah lama bercinta tu cepat la nikah, dan amalkan petua yg sgt bagus seperti di atas.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  34. salam smua…saya adh nak tanya ada sesape x yg boleh bagi bacaan surah al waqiah ayat 35 – 38..kalo ade tlg bagi…adh confius bacaan dia…thnx…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  35. salam semua…saya adh nak tnya ada x sesape yg boleh bg bacaan surah al waqiah ayat 35 – 38… kalo ade tlg bg ek…adh confius bacaannyer….thnx alot…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  36. salam semua….mtk tlg pada sesape yg pandai baca al-quran tlg bagi adh bacaan surah al waqiah ayat 35 – 38…dalam bahasa rumi pun xper….thnx…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  37. Ni nasihat dari seorang lelaki. Nyampah atau tidak, isteri kena sedar lelaki baik pakai kopiah atau tak, dagu licin atau janggut sedepa, amat amat suka tenung yang cun & mantap . Kalau yang jaga agama tu, tenung sekali terus tunduk pandangan, tapi dalam hati bergelora you.

    1) Muka tak cun + body berlemak berlapik = 0 point
    2) Muka tak cun + body mantap = 6 point
    3) Muka cun + body berlemak berlapik = 3 point
    4) Muka cun + body mantap = 11 point, meletupp!

    Tak caya? Tanya suami sendiri. Kalau dia kata tak betul… look into their eyes… kalau pandai body language boleh tahu suami you bohong atau tak.

    Tapi awas! Suami gerenti akan bohong (kata aku tak betul) kalau isterinya kategori 1. Jadi sebelum tanya, pastikan anda kategori bukan 1, atau tanya balik tabir je.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  38. @ZILA, salam sahabatku..

    tahniah di atas kehamilan anda.
    rajin2lah anda mengamalkan doa2 yusuf selepas solat. dan berdolah kpadaNya semoga Tuhan membukan pintu hati dia kpd anda semula.

    banyakkan zikir YA-LATIF semoga hatinya akan lmbut takala dia mengingati anda.

    bersabarlah sahabat dgn sgla ujian ni bt anda. mungkin ini dah bahagian anda. kuatkan smgat dan hati.

    anda harus ingat anda sbnarnya memiliki pahala yg amat tinggi disisinya sb anda telah mengandungkan benih dari suami anda dan org yang bersabar itu pahalanya tinggi di sisi Allah s.w.t.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  39. askum…saya dah berkawin 19 thn antara kami suka sama suka…suami ok cuma baran. tapi saya jenis tak kesah sebab susah nak mrh.. dlm masa terdekat saya asyik bergaduh dgn suami tanpa sebab yang besar. bila dirisik rupanya saka mak mertua saya yng ganggu hubungan kami sebab suami anak ksyangannya. tapi alhamdulilah dah ok.. cuma biasalah lelaki suka tengok porno tapi bila lama saya perhatikan dah memang tabiat dia. hinggakan hubungan kelamin setiap bulan terpaksa memalukan diri sbgi isteri menanyakan bila nakita nak enjoy..? dia cuma kata esok ada hari. saya memang bekerja bila balik dari kerja nak masak,urus anakhingga kehujung minggu itulah rutin saya.time mlm saya jenis lewat tidur sebab ada kerja rumah yg terbengkalai spt lipat baju, basuh baju saya dpt buat .dia hanya habiskan waktu tengahmlm dengan tengok email ,chicatt,dan lain lainterus tidur tanpa pedulikan saya… begitulah setiap mlm. saya tak pasti sama ada nafsu nya ilang angkara saka,atau terlebih pada pornonya. hinggakan dia ada laman web pornonya sendiri. sebab itulah saya lepaskan stress saya pada anak anak.bila saya diam tak ada respon nak ambil tahu kenapa saya lewat tidur.kdg kala saya perli yang kita teman serumah bukan suami isteri…sedihkan kdg hingga tengok gambar kwnkwn yg gambar romantis sya terasa sgt kadangkala saya menangis sendirian…dah penat buat kerja rumah tak pernah nak ambik tahu apalagi sedikit sentuhan menunjukan kasih sayang..terpaksa meminta minta spt pengemis.tapi tiada balasan sekadar menjawab esok esoklah.apa yang harus saya buat….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    dr.siti Reply:

    @aku mcm bibik,
    Assalamualaikum saudari,
    pagi ini 2 oktober 2010, saya melayari internet kerana ingin bersedekah ilmu sempena ulang tahun saya dan suami saya.tiba-tiba saya terbaca keluhan saudari.Jika saudari sudi hubungi email saya.saya ingin bersedekah ilmu pengasih yang bersumberkan AlQuraan untuk bekal saudari mengharungi rumah tangga yang penuh cabaran.Bukan ilmu penunduk suami kepada isteri tetapi tundukkan suami /sujud kepada Allah.Jika suami dapaat sujud kepada Allah, maka ia akan kasih kepada semua insan termasuk isteri,keluarga dan anak-anak.Insyaallah

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam