Petua Menurunkan Darah Tinggi

Share

Ada beberapa petua yang saya ada terbaca dalam beberapa artikel tentang bagaimana untuk menurunkan darah tinggi terutamanya kepada orang-orang yang sudah berumur. Berikut ini disenaraikan beberapa petua yang boleh diamalkan. Semoga dapat sedikit panduan ;

  • Minumlah air rebusan pokok Hempedu Bumi Pokok Cerita.
  • Minumlah air rebusan daun Pokok Ati-ati.
  • Makanlah biji buah Peria.
  • Makanlah pucuk Pokok Pala sebagai ulam.
  • Minumlah air rebusan Pokok Dukung Anak.
  • Minum air rebusan taugeh seminggu sekali. Air dan taugeh hendaklah sama nisbahnya.
  • Rebus daun pandan wangi secukupnya dengan dua gelas air. Biarkan hingga tinggal setengah gelas sahaja. Minum setiap pagi dan petang.
  • Makanlah 3 ulas bawang putih mentah. Jika tidak tahan baunya, bolehlah direbus.
  • Parutkan kunyit sebesar ibu jari. Perah airnya dan tambah dua sudu madu. Minum ramuan ini setiap pagi dan petang.

(855)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

17 thoughts on “Petua Menurunkan Darah Tinggi

  1. As-Salam..

    Sebagai tambahan untuk ibu-ibu yang mengandung jika tekanan darah anda selalu tinggi je sebelum anda pergi membuat pemeriksaan atenantal (klinik/hospital) minumlah air kembang semamgkuk atau minum biji selasih campur dengan air suam/ sirap.

    sure tekanan darah anda akan normal seperti biasa ;)

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ojolaly Reply:

    betul ker ni..sebab saya menghidap darah tinggi semasa hamil…saya sedang berusaha nak turunkan tekanan darah ni

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @ojolaly,
    Salam,
    ya, suri amalkan petua tu sb dlm keluarga suri memg ada sejarah darah tinggi..kencing manis..apa nak buat perkara gini memanglah dah tak boleh nak dielakkan melainkan mencari jalan alternatif sendiri.

    Suri terpaksa amalkan petua ni dari mak suri sb takut bby dlm perut nnti cpt bsar..dan ia juga boleh beri kesan yang kurang baik juga pd bby kita kelak..

    masa ojolaly nak minum air tersebut minumlah ia pada waktu malam yer.kemudian esoknya nak jmpa doktor ojolaly buatlah pemeriksaan seperti biasa..Insyallah ia berkesan..

    selamat mencuba ;)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    yanyan Reply:

    saya pon ada tekanan darah tinggi..sekarang preggy baru 5minggu tp dh detect darah tinggi.takutnyerr nk pi hospital..betul ke air selasih bleh kurangkan tekanan darah tinngi ni?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ndia Reply:

    ..yee btol tue Suri,,mak sy pun ada amalkn mcm tue..mmg brksan..jga bgus skiranya mngidp dmam…. mnyejukkn bdan..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mas Reply:

    @surihati_ku,
    saya pregnant bru 11 mggu..mmg darah selalu border jer..kalu minum air biji selasih tu takde kesan pd baby ker?mmg betul ke boleh turunkan tekanan darah bagi ibu mengndung?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    cikgu wawa Reply:

    Terima kasih sbb bg petua air kmbg semangkuk dgn biji selasih tu… Akn dcuba sbb sy br 10mggu bp dh tggi… Pregnant sblm ni hya mkn ubat y doktor bg…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  2. saya juga ada sejarah tekanan darah tinggi dari mak..sekarang baru 5 minggu preggy tp tekanan dah tinggi.setiap kali nak gi hospital sure takut.betul ke minum air selasih tu belh kurangkan tekanan darah?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. Acai plus mengandungi antioksida yang tinggi, buah ini juga mengandungi kandungan serat dan lemak baik yang bagus untuk kesihatan jantung dan usus. Ia mengandungi kandungan Omega-3, Omega-6 dan Omega-9 yang baik untuk menurunkan paras kolesterol tidak baik dan meningkatkan paras kolesterol baik di dalam darah.tak lah susah sangat .Minum satu cawan setiap pagi sebelum sarapan masaalah kesihatan selesai.
    .-= alongĀ“s last blog ..BERKESAN =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    yanyan Reply:

    ubtan tradisional cmna berkesan untuk org preggy?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  4. Ubat Tradisional: Ambil 3 ulas bawang putih, 3 keping halia (sebesar dan senipis 10 sen), bakar semua ini di atas api perlahan (jangan sampai hangit). Apabila bawang putih sudah lembut, masukkan dalam lesong batu, campurkan setengan suduh kecil madu lebah, dan tumbuk. Makan ini semasa sarapan. Tekanan darah sepanjang hari akan normal. Ulangi sebelum tidur jika perlu. Jika malas beli Garlic Tablets (harga tak pasti) atau Kordel’s BP Gard (yang diperbuat daripada ikan Bonito) (harga RM 110 bagi botol 60 biji) yang juga akan imbangkan tekanan darah. Usaha-usaha ini baik untuk orang yang baru dikesan menghidapi tekanan darah tinggi. Cuba sebelum bergantung kepada ubat hospital.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @Victoria Das,
    terima kasih banyak2 kerana sudi berkongsi petua ini.
    kami sangat2 menghargainya.
    terima kasih yer Victoria ;)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam