Petua – Cara mencantikkan kulit

Share

Bukan nak berbangga. Tapi ramai Kawan-kawan saya selalu memuji saya. Mereka kata kulit saya halus dan cantik. Wah kembang lubang hidung saya tau…huhu.

Maka ramai sekali diantara mereka bertanya kepada saya…
“Kak An…apa rahsia untuk cantikkan kulit supaya cantik macam Kak An?”

Nak tau rahsia dan petuanya?
Baik, saya akan kongsikan dengan anda 2 petua yang saya amalkan bagi menghaluskan dan mencantikkan kulit saya. Ianya memang terbukti berkesan. Tak caya, cubalah.

Petua 1
——–
1. Ambil serbuk kulit kayu manis.
2. Campurkan ianya dengan bedak sejuk.
3. Letakkan sedikit air di dalam campuran dan gaulkan.
4. Sapu campuran tadi pada muka sebelum tidur.
5. Amalkan pada setiap malam.
* Jika anda amalkan petua ini, insyaAllah jerawat akan hilang dan muka akan menjadi bertambah licin/halus.

Petua 2
——–
1. Hancurkan tomato atau buah epal yang dah cukup masak di dalam satu bekas
2. Gosokkan perlahan-lahan campuran tomata&epasl tersebut pada muka dan bahagian leher.
3. Biarkan selama 20 minit.
4. Cuci dengan air suam.
5. Amalkan selalu.
* Lendir yang terdapat pada tomato akan menghilangkan parut dan menyerikan wajah. Fungsi epal adalah mengurangkan pengoksidaan kulit muka.

Cakap banyak pun tak guna. Yang penting amal! Kalau tak amal, macammana kulit nak cantik.

Jadi, kepada rakan2ku yang selalu bertanya petua, apa tunggu lagi? Mulalah beramal…baru ada kesan. (1515)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

22 thoughts on “Petua – Cara mencantikkan kulit

  1. terima kasih kak an!


    BLOSS!

    sama2 to you… :)
    lamer dah orang tak panggil saya Kak An…
    bila orang panggil An ni…terkenang kenangan lampau…huhu

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    lin Reply:

    bedak sejuk n serbuk kayu manis ni pakai sblm tido. mesti cuci atau biarkan sampai pagi?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    Lin Reply:

    @bloss,
    serbuk kayu manis n bedak sejuk ni dibiarkan sampai pagi ker atau dicuci sebelum tido?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

  2. oo…boley praktik pas ni…
    mekasih coz sudi berkongsi tips ni…ehehehe

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    Asma' Reply:

    @Asma’,
    semalam da try buat petua 1 tu…
    nak tahu cmne rasanyer????
    cuba la sndiri….huhuhu

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    shasha Reply:

    @Asma’, alaa….gtau la cmne rsenya brksan ke

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Asma' Reply:

    @shasha,
    ehehehe….cuba la buat…
    baru tahu…
    practice make perfect..ehehe =)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. dah pernah try kayu manis..waaaaaaaaaa

    spice……eeeeeeeeee…

    tak sesuai bawa tido….kalau dah pedas berpanjangan baik jangan amal ..terutama kepada kulit sensitif…

    saya pernah amal kulit kayu manis nih kalu ada jerawat jak..hihihihi..letak kat muka selama 10 atau 15 minit..kemudian bilas ngan air bersih..

    p/s : kulit kayu manis = kunyit …sama rasa..sama fungsi..boleh mematikan jerawat..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    shasha Reply:

    @ocean, pedih ke kl0 ltk kyu mnis…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Asma' Reply:

    @shasha,
    a’aa…mmg pedih..huhu…
    guna bedak kulit rambai y berkunyit tu bgus gak tuk muka…
    x de la kena tahan pedih2…^^

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Axy Idawani Reply:

    pati kulit kayu manis tu mmg berkesan.saya amalkan masa di sekolah menengah..tiap2 mlm sapu kt muka…panas tp sejukkn depan kipas smpai kering.bgu pg esk bru cuci..dekat 3 tahun jglah sy amalkn..mmg rkesan.hilangkn prut jerawat dan mncerahkan kulit wajah..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  4. Salam.

    Nak tanya …amalkan petua 1 dan dua tu saja ka nak bagi kulit licin. kak tak pakai produk apa2 ka bila nak kelaur rumah?

    Satu lagi nak tanya, macam mana kak hancurkan epal tu dgn tomato? Guna blender boleh ka? Epal hijau atau merah?

    Harap dapat mambalas.
    TQ

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam