Panduan Adab Minum Cara Sunnah Nabi SAW

Share

Atas permintaan saudara Amin, maka berikut ini saya kongsikan dengan anda tentang ADAB MINUM mengikut cara sunnah sepertimana yang diajarkan oleh Nabi SAW.

  1. Gelas atau cawan hendaklah dipegang dengan tangan kanan.
  2. Bacalah ” Bismillah” sebelum minum.
  3. Minum air dengan tiga nafas.
  4. Minum dalam keadaan duduk.
  5. Semasa meneguk air, jangan bernafas ke dalam bekas air.  Setiap kali berhenti minum, arahkan pernafasan ke tempat lain.
  6. Setiap kali berhenti minum (pada setiap penafasan) bacalah Alhamdullilah.
  7. Jika tidak ada tempat untuk duduk, adalah diharuskan minum sambil berdiri.
  8. Minum dari baki air yang telah diminum oleh orang lain (terutamanya alim ulama) bagi mendapat berkat.
  9. Ada petua menyatakan bahawa saki baki air minuman seseorang Islam yang alim lagi warak, boleh mengubati sesuatu penyakit.
  10. Tidak digalakkan untuk terus minum selepas dari melakukan persetubuhan ataupun setelah selesai mengerjakan kerja-kerja berat.

Selalu saya perhatikan, seorang kawan saya selalu saja minum segelas air dengan hanya sekali teguk jer (tanpa bernafas)…terutamanya lepas main bola…akibatnya, dia menghidapi penyakit lelah…Samaada ini satu kebetulan, atau ia adalah kesan dari tabiat minumnya yang tak mengikut adab, itu saya tak pasti…tapi saya yakin bahawa, setiap amalan sunnah itu tersembunyi seribu satu hikmah dan keberkatan.

Sekian, semoga kita semua dapat amal adab minum cara sunnah ini. (3294)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

35 thoughts on “Panduan Adab Minum Cara Sunnah Nabi SAW

  1. assalamualaikum wbt…
    wah…satu info yang sangat berguna dan panduan yang boleh diamalkan dalam kehidupan seharian.
    ikut sunnah nabi pasti berjaya…

    wassalam

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  2. terima kasi ats info anda..sblm ni pn sy penah dgr arwah nenek saya menegur abg saya minum air secara tidak bernafas. katanya spt keldai minum  air,Rasulullah sgt marah. jika kita hembus nafas dalam tu akn menyebabkn kita jd bodoh..wallah..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. Alhamdulillah, syukur saya terjumpa blog ini yang banyak menyedarkan dan mengingatkan diri ini yang selalu lupa…hanya kerana nak cepat….terlalu ikutkan nafsu dahaga….menjadikan terlupa adab…
    Terima kasih atas nasihat ini…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  4. Saya pun ada sorang member yang mengalami nasib serupa dgn kawan anda tu. Saya pun kurang pasti sama adakah amalan itu yg menjadi penyebab utamanya.
    Bila dah tau adab minum sunnah Nabi SAW ni, lebih baik kita ikut dan mula mengamalkannya. :)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  5. Time kasih atas panduan diatas, insyaallah sy akan amalkan selalu dan akan sebarkan pada kwn2. sekurang-kurangnya kita memberi kesedaran kpd mereka… Thank

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  6. salam
    minum air berseh 8 gelas sehari
    minum jangan cepat2 selepas makan, takpa kalau sebelum makan.
    bangun tidor, terus minum air mati/puteh jangan basuh mulut tapi kumur perlahan2 dan telan sebab banyak enzim untuk memudahkan perkumuhan
    kalau air panas jangan sejukkan dengan meniup sebab carban doxide akan masuk.
    air mempunyai bunga aura . jika dibaca dengan ayat quran, bismillah, dia akan ingat aura itu dan ada kesan pada badan, itulah ada jampi air boleh merawat.
    Allah tolong tapis air kotor dan laut melalui proses wap menurunkan hujan air berseh, cuma jika udara kotor maka ia akan serap kotoran itu untuk membersehkan udara pula.
    tk

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  7. Salam,
    Perkongsian yang banyak manfaatnya,
    InsyaAllah mari kita ramai ramai menghidup Sunnah Rasulullah saw,
    amin……….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  8. terima kasih atas maklumat yg berguna ini..
    mudah-mudahan sunnah Rasulallah ini kekal hingga di akhir zaman sekalipun..
    “Sampaikanlah Sunnahku walaupun sepotong ayat”

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  9. sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w adalah perkara terbaik yang sepatutnya kita amalkan dalam kehidupan seharian. selain tersirat seribu kebaikan jika mengamalkannya, ganjaran pahala juga diberi. subhanallah…
    indahnya Islam..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  10. Assalamualaikum all,

    Thx…Very good!! Easy to apply. U guys bgs giler sbb alwiz bg pnduan & tips yg sgt2 berguna. Semoga smua kita semua diberkati ALLAH hendaknya.

    Perhaps, u guys buleh bgtau sikit berkenaan gangguan2 /permasalahan tidur & cara atasi dr sudut agama secara total.
    thx

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  11. Salam…………………
    Panduan yang bagus dan bermanfaat utk damalkan semua orang. Insyallah setiap apa yg dilakukan itu ada hikmahnya.
    TQ.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  12. Assalamualaikum….
    Alhamdulillah jika kita dapat mengamalkan dalam kehidupan kita seharian…banyak kebaikan untuk tubuh badan kita…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  13. Salam….tima kasih atas usaha antum menyampaikan sunah nabi di atas…ana mengharapkan antum berterusan menyampaikan bnyk lagi sunnah2 Nabi,moga2 dapat diamalkan sepanjang idup ana dan antum2 semua…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  14. salam. Alhamdulilah, saya telah mendapat ilmu yang baru, sebenarnya jahil sebelum ini. terima kasih, semoga Allah memberi keberkatan kepada anda.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam