Blog PakarHowTo

Berinformasi & Memotivasi
Subscribe

Meleleh air mataku apabila baca cerita ini…

June 19, 2010 By: PakarHowTo Category: Kisah Benar

Email Artikel Ini Kepada Kawan2 Email Artikel Ini Kepada Kawan2
Share

Sejak akhir-akhir ni banyak betul cerita yang menyentuh hati yang saya terima dari pembaca setia blog ini. Semalam, saya menerima 1 lagi cerita @ kisah benar yang betul-betul membuatkan air mata saya meleleh keluar.

Saya memangis mungkin sebab membayangkan penulis adalah diri saya. Saya baca kisah ini sambil mengenangkan ibu saya yang disahkan menghidap kanser baru-baru ini. Aduhh…memang betul-betul membuatkan hati saya begitu tersentuh dan tak keruan…

Bacalah kisah di bawah ini dengan penuh penghayatan…

Kalau nak kira, mak aku la harta yang paling mahal, paling berharga. Tak de nilai yang boleh disamakan dengannya. Aku cukup rapat dengan mak aku. Dia lah yang tahu dan ambil tahu kehendak anak-anaknya. Cukup memahami. Abah aku orangnya agak garang masa kami kecik-kecik dulu. Prnah kami kena ‘pelangkung’ dengan dia sebab lambat mandi pagi nak pergi sekolah. Sejak hari tu aku dah ‘kurang’ sikit dengan abah. Apa-apa masalah aku mengadu dengan mak. Mak laa tempat aku bercerita suka duka, mintak tolong buat keja sekolah, mintak duit belanja. Kena buli dengan kawan, semuanya mengadu dengan mak. Dengan abah, jangan kata nak mintak, nak bersembang pun tak berani.

Abah pagi-pagi lepas hantar kitorang pergi sekolah dia pergi ladang, tengah hari atau petang baru balik. Abah akan rehat terkadang tidur di pangkin bawah pokok rambutan tepi rumah. Macam tu la abah hari-hari, kami jarang dapat dengar suara dia, tapi kalau dia dah bukak mulut memang kena. Masa tu terkadang aku rasa mengapa la aku ada abah, kalau ada mak je kan bagus. Tapi mungkin jugak abah jadi gitu sebab keadaan hidup kami, kami dulu orang susah. Abah hanya peneroka felda, kerja teruk tapi pendapatan tak seberapa. Untuk tampung perbelanjaan keluarga dan belanja sekolah kami, mak buat nasik lemak dan kuih tepung bungkus.

Pukul 5 pagi mak dah bangun bungkus nasi. Pagi-pagi lepas hantar kitorang pergi sekolah, abah singgah letak nasik lemak dengan tepung bungkus kat kedai makan tepi sekolah. Masa tu nasik lemak sebungkus abah jual 30 sen, kuih tepung bungkus 15 sen. Kadang-kadang tu aku bawak jugak 2,3 bungkus nasik lemak jual kat kawan sekelas dapat duit belanja lebih hari tu. Aku dapat duk dengan mak sampai tingkatan 3, pastu aku masuk asrama vokasional Temerloh. Tapi tiap-tiap minggu balik kampung, sebab nak makan masakan mak. Keras tekak aku asyik makan nasik kawah, ikan jeket dengan sawi balak jer kat asrama. Petang jumaat balik kampung sampai rumah, terus cari nasik .

Mak, setiap jumaat dia dah tau, dia akan goreng ikan pelaling (ikan temenung), sayur togeh, ulam togeh dengan kacang botol, sambal belacan lada besar. Tu je favourite aku, ada set tu. Mamang makan tak ingat punya. Kadang-kadang tu mak masak kari ayam cair. Kalau kena yang tu, sehari 3,4 kali ulang makan nasik.

Duduk asrama 2 tahun, lepas SPM aku kerja sementara di Tekam Resort. Nama je resort sebenarnya. Aku kerja dalam ladang jugak, kerja banci pokok. Gaji masa tu RM400. Tu la pendapatan pertama hasil titik peluh aku sendiri. Hari ambik gaji tu seronok bukan main. Macam-macam dah plan nak beli barang. Benda yang paling aku teringin masa tu, pancing bermesin (bukan manual). Dapat jer duit, terus pergi pekan beli. Aku ingat lagi, harga pancing tu RM75 satu set.

Balik rumah, petang tu duit lebih bagi kat mak, sebab aku dah janji nak bagi duit pertama aku kat mak. Bayar balik duit minyak motor yang aku mintak kat dia setiap hari untuk pergi kerja. Menitik air mata mak bila dia pegang duit aku bagi tu. Aku ingat lagi masa tu dia kata “ni bukan duit minyak moto, ni duit kerja anak mak, alhamdullillah dapat dah mak merasa duit anak-anak”.

Aku kerja tak lama, aku dapat surat tawaran pergi UiTM (masa tu masih ITM) Shah Alam, jurusan elektrik untuk panggilan pertama. Masa tu, aku baru balik kerja, siap mandi, pastu makan. Mak masak sedap tengah hari tu. Tengah makan, mak cakap “haa…. makan puas-puas, nanti lambat pulak dapat makan macam ni lagi”. Aik…aku tanya mengapa pulak. Mak kata ada surat kat depan ry. Dan-dan tu aku pergi ambik baca. Melompat aku masa tu. Aku tunjuk kat mak. Dia kata dia dah baca tadi. Berair mata mak masa tu, kata dia… “lepas dah anak mak 2 orang. Tinggal 2 lagi tu, tak tau macam mana.”

Perbelanjaan aku masuk ITM masa tu, abang sulung aku yang tanggung. Masa tu dia di jepun study dan buat kerja part time jadi DJ. Masa aku tingkatan 4, mak bersalin adik perempuan. Kelahiran paling gembira bagi keluarga kami. Sebab sebelum ni kami 4 beradik semuanya lelaki. Abah la orang paling gembira. Dah lama dia nak anak perempuan. Adik perempuan ni jugak telah buat perubahan pada diri abah. Abah dah tak macam dulu. Sesekali aku balik, aku tengok abah yang mengasuh adik, lebih dari mak. Syukur pada Allah, harap adik tak merasa seperti apa yang kami rasa dulu.

Namun, setahun selepas adik lahir, mak jatuh sakit. Tapi tak de la teruk sangat, cuma setakat pergi klinik jer. Lepas sebulan lebih, sakit mak tak sembuh-sembuh. Abah bawak mak pergi ke Hospital pakar kat hospital Mentakab. Diorang ambik sample darah. Lepas seminggu, diorang panggil pergi hospital semula, dah dapat keputusan.

Ya Allah, ujian telah menimpa kami semua. Mak disahkan kena barah payu dara. Doktor kata, untuk selamat, mak kena operate selewat-lewatnya dalam tempoh sebulan. Bermula dari hari tu, kami sekeluarga tak senang duduk terutama abah. Merata dia cari tempat untuk berubat, sebab kalau boleh kami tak nak mak di operate.

Mak setiap hari menangis, bukan sebab sakit, tapi sebab dia risaukan adik perempuan yang masih kecik. Apa nasib adik bila dia dah takde nanti. Aku cukup tak tahan bila setiap kali mak tinggal pesan. “Mie… nak bancuh susu adik bubuh susu 2 sudu jer. Mie…. kain batik mak ada 3 helai yang baru dalam almari, nanti orang datang, bukak ambik”. Air mata memang tak boleh tahan.

Sampai masa, mak terpaksa operate jugak. Doktor kata kuman kanser tu dah merebak ke paru-paru. Masa tu aku ambik cuti seminggu, tangguh dulu pelajaran aku. Aku balik kampung, kena jaga adik. Lepas operate, mak dah mula jadi lemah. Kesian sangat aku tengok, doktor nak buat kemo, tapi tak boleh sebab badan mak terlampau lemah.

Lepas 2 minggu mak kat hospital. Dia dah beransur baik. Abah bawak balik. Mak sihat kat umah, tapi tak sepenuhnya, makan masih berpantang. Mak boleh berjalan, boleh buat kerja rumah macam biasa. Tapi tak lama, dalam sebulan lebih lepas tu, mak pengsan tiba-tiba. Abah bawak pergi hospital Jengka. Bermula hari tu…keadaan mak makin hari , makin teruk. Seminggu mak ditahan di hospital.

Kemudian, doktor bagi balik, keadaan mak dah elok sikit, tapi mak dah tak boleh berjalan masa tu. Kena guna kerusi roda. 2 hari je mak sempat duduk kat rumah, pastu abah terpakasa bawak mak pergi hospital semula, sebab keadaan mak dah terlalu lemah, mata tak boleh bukak, dah tak boleh bercakap, mak tak makan sejak balik ke rumah. Masuk jer makanan, mak akan terus muntah.

Doktor kata, penyakit mak dah teruk. Kuman dah merebak ke paru-paru dan hati. Sebab tu mak tak boleh makan. Selama di hospital, mak hidup dengan air dan ubat saja. Sayunya hati aku tengok muka mak dah cengkung, nafas tercungap-cungap. Tapi masa tu mak masih boleh bercakap. Satu yang aku amat kagum dengan mak, walaupun dia menderita sakit. Dia tak pernah dia sebut yang dia sakit. Kami berbual macam biasa. Macam takde apa-apa, boleh buat lawak dan gelak-gelak lagi. Walhal aku tahu yang dia menanggung sakit yang teramat sangat. Doktor ada terangkan pada kami adik beradik, macam mana nak jaga orang sakit kanser. Doktor kata penyakit ni panas, lebih panas dari suhu bila kita demam, kemudian semua sendi satu badan akan sakit, perut rasa lapar tapi tak boleh makan. Penglihatan akan kabur. Di sebabkan paru-paru mak dah rosak, bila dia bernafas dia akan rasa sakit. Seksanya aku tengok mak. Tapi dia tak tunjuk kesakitan dia pada anak-anak. Cuma bila dia tengok adik, dia akan menangis. Aku pun sama akan ikut menangis bila tengok mak peluk adik. Semakin hari, keadaan mak semakin teruk. Aku ambik keputusan untuk cuti satu semester. Abang aku yang di jepun pun balik.

Hati mak dah mula membengkak. Perut dia buncit macam di pam-pam. Berkilat dan boleh nampak urat. Mata mak dah tak terang, bila dia tengok satu-satu benda, dia akan nampak seperti ada benda macam semut tengah merayap. Dan masa tu juga, pemikiran mak dah menjadi tak berapa normal. Dia dah tak kenal dah orang yg pergi melawat dia, kecuali hanya anak-anak dia. Ada satu masa, aku tengah urut tangan dia, dia sapu kepala aku macam ada benda atas kepala aku, aku tanya kenapa. Mak kata ada habuk penuh atas kepala aku, jadi dia nak sapu buang. Masa tu jugak merambu keluar air mata aku. Walaupun dia menderita sakit, dia masih semangat menjaga kebajikan dan kebersihan anak dia. Dah hampir 3 bulan mak di hospital Jengka, dan selama tu la kami sekeluarga berumah di sana. Semua nurse dan doktor kami kenal.

Selama tu jugalah kami adik beradik jaga mak, urut dia, bagi makan ubat, mandikan dia, tukarkan baju dan segalanya. Walaupun kami lelaki, jururawat kat situ dah tak kesah. Pada mulanya mereka memang tak bagi orang lelaki masuk wad wanita lepas waktu melawat. Tapi kami jumpa doktor dan ketua nurse, , mintak kebenaran sebab kami takde adik-beradik perempuan (kecuali adik). Lagipun mak perlukan orang tunggu 24 jam, sebab bila mak kejang kena ada orang urut dia dan ni lah saja peluang yang kami ada nak balas jasa mak sementara hayatnya masih ada.

Akhirnya, kami bawak mak balik ke rumah. Sebab mak kata dia tak nak mati di hospital, dia nak mati di rumah sendiri, nak tengok anak-anak dia dan suami dia. Kami mintak dengan doktor, dan doktor benarkan. Doktor kata, memang mak dah takde harapan. Bila mak sampai rumah, suatu keajaban berlaku. Mak mintak makan, kemudian ingatan dia normal semula. Cuma mata dia jer masih kelabu. Dia makan, kami bagi semua makanan yang dia suka. Apa yang dia sebut, kami cari. Kami ambik semua baju baru mak, kami pakaikan pada dia. Mak sembang dengan semua orang, mintak maaf dengan semua. Mak terpaksa baring mengiring, sebab perut dia semakin membesar.

Lebih kurang seminggu mak kat rumah. Mak nazak. Hari tu pagi sabtu. Nafas mak tersekat-sekat. Masa tu mak dah dak boleh bercakap, suara dia keluar amat perlahan. Kita kena letak telinga kat mulut dia baru boleh dengar. Tengah hari tu, kami dah tak sampai hati lagi tengok mak dalam keadaan tu. Seksa sangat, umpama ikan dilempar ke darat.

Kami sekeluarga berbincang. Tanya pendapat orang tua, dan melihat kepada tanda-tandanya, hari ni mungkin sampailah masa tamatnya penderitaan mak setelah sekian lama. Kami dah tak sanggup tengok mak terseksa lebih lama. Kami adik-beradik dan abah pergi pada mak. Kami mintak ampun, mintak maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki, mintak halal makan minum kami, mintak halal air susu yang kami minum.

“Mak… emie mintak ampun, mintak maaf segala dosa emie pada mak, dari hujung rambut sampai hujung kaki. Emie mintak halal makan minum emie selama ni, emie mintak halal air susu yang emie minum.” Banyak lagi aku nak sebut pada mak, tapi tak terkeluar dari mulut. Ya Allah kenapalah jadi macam ni. Kami kucup dahi mak, kami cium kaki mak. Air mata mak mengalir. Kami letak adik tepi mak. Bagi mak cium adik. Sayunya aku tengok. Air mata mak mengalir setiap kali bila tengok adik. Kesian adik, lepas ni dia dah tak dapat jumpa mak. Tak dapat merasa kasih sayang mak lagi. Mak bisikkan sesuatu pada abah. Air mata abah mengalir. Nilah seumur hidup aku nampak abah menangis. Abah kucup dahi mak. Kemudian, dengan amat terpaksa kami terlentangkan mak. Aku terpaksa, kami terpaksa. Kami sayangkan mak. Tak nak mak terseksa lagi. Tak lama, mak sesak nafas, abah ajar mak mengucap. Allahhuakbar, aku saksikan sendiri, betapa seksanya menuju kematian…betapa teruknya sakaratul maut. Inilah yang dinamakan ‘mabuk kematian’. Amat dahsyat dan menyakitkan… Tengok saja pun dah tak tahan. Apatah lagi yang merasainya.

Akhirnya….

“Innalillahiwainna ilaihiroo-jiun….. ”

Ibu tercinta pergi buat selamanya………

Maaf, setakat ini sahaja sanggup saya tulis kisah ini….. linangan air mata dan Al-Fatihah sebagai noktahnya.

INGAT!!! IBU KANDUNG HANYA SEORANG SAHAJA DI DUNIA INI. JIKA DAH TIADA, MAKA TIADALAH GANTINYA. SYURGA ITU DIBAWAH TELAPAK KAKI IBU. KEPADA MEREKA YANG MASIH MEMPUNYAI PELUANG, AMBILLAH PELUANG INI, CIUM TANGAN IBU ANDA, MINTAK AMPUN PADANYA. GEMBIRAKAN DIA.

kasih-ibu

Sekian, semoga kita semua dapat benar-benar menghargai ibu kita. Hiburkan hati ibu, gembira kan mereka selagi mereka masih hidup. Berusahalah untuk menjadi anak yang soleh atau solehah yang dapat membuatkan mereka berbangga memiliki anak seperti kita.

.

Share
Email Artikel Ini Kepada Kawan2 Email Artikel Ini Kepada Kawan2

108 Comments to “Meleleh air mataku apabila baca cerita ini…”


  1. bile aq bc cerita n aq teringatkan maklong aq yg mninggal psl kanser pankreas, ktorg x prnh tngglkn dia dok seorang sejak dia fist kener tahan kt wad.. x snggup rsnya tngok dia menderita bile doc slalu ambk drah.. wlapun dia hanya makcik, tp kepergiaan dia ttp dirasai, sbb dia yg jg ktorg adeq bradek dr kecik… seemoga allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.. amin

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    1
  2. kisah ni hampir sama ngan kisah hidup ak..mak ak mninggal sbb kanser hati..series hmpir sama..ak baca skali imbas je..ak tau rasa sedih tu..tuhan je y tau..al-fatihah..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    2
  3. ni xmcm kire membunuh kew? :o

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    yana Reply:

    npe ckp cmtu kay…

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    AsriMN Reply:

    @KAY, Hurmm.. Aah kan.. Ada keraguan di situ… Pada pendapat aku la,, pada pikiran aku yang masih jahil dengan ilmu agama ni, macam membunuh ja, kan KAY. Ape2 pun, Al-Fatihah untuk ibunya..
    .-= AsriMN´s last blog ..Betul ke Cara Kita Ucapkan Salam =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    3
  4. cerita ini mengingatkan nurani kepada ibu yang banyak berkorban untuk nurani sekeluarga… kalau boleh nurani tidak mahu jauh dari keluarga nurani.. tetapi nurani terpaksa berjauhan demi mencari ilmu

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    4
  5. hmmm,,,,sgt2 sdey bce cter nih…
    ak xley trme if mak ak pergi dr dunia nih…
    ak nk bbkti pdnya sblm dy pergi…
    i love you mummy….='(
    .-= rinie´s last blog ..Kisah isteri hendak berlaku curang Mesti Baca =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    5
  6. cerita ni exactly mcam kisah aku.. tapi nasib aku menimpa ke atas abahku.. :( i miss my dad.. al-fatihah

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    6
  7. alhamdulilah pd yg menulis kerna dapat menjaga n membalas jasa seorang ibu n dapat rasa nilai kasih sayang ibu…tp saya x sempat nk buat ape ape mak saya meninggal masa umur 5 tahun…..x dpt nk lalui spt yg saudara lalui…saudara bertuah sangat….semoga ibu saudara berada dikalangan kekasih ALLAH…AMIN

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    7
  8. sgt sedih..
    sy teringat ble first time mak sy pengsan..
    sy da menagis melalak2..
    msa tue sy pkkan yg mak sy nak meninggal..
    mmg keadaan mak sy msa tue cam da nazak..
    tp alhamdullilah..
    allah selamat kan nyawa mak sy..
    n nak beri peluang kepada sy utk b’bakti n jga beliau..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    yana Reply:

    ya allah sdihnya bca artikel ni….meleleh air mata aq

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    8
  9. sedih sangat cerita ni ..
    teringat kat arwah makngah yang hidap penyakit yg sme ..
    kes yg sme :(
    bru2 ni jugak la arwah meninggal ..
    seresly , sikap bapak penulis , mcm bapak fie ..
    wlaupun mak fie ta mcm mak penulis , fie sayangg kat mama <3
    no matter what ..
    .-= fiewan´s last blog ..s e n y a p – s e n y a p t a u ! =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    9
  10. mariana maliki says:

    sedih sgt2.aQ menangis teresak2 smbil mmbca crta ni.sgt2 mngyAt perasaan.lebih2 aQ ni x pnaH ucApkn kata maaf ma mama aq.aQ sgt2 berdOsa.YA ALLAH…bgi aQ plUang utk aQ bersma mama aq.tuk aq memhOn kemaafan ikhlas dri mama aq…aq syg mama aq.aq cuma ada mama aq jx tnya kasi syg seorg bpa lg..aq sgt2 syg mama aq..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    10
  11. maaf sekiranya saya menyuarakan pendapat yang berbeza pada kali ini. Saya adalah anak sulung dari 3 orang adik beradik. Pada kali ini saya ingin berkongsi dengan semua rakan rakan yg melayari website ini. Dan sekiranya ada pendapat, saya berharap agar anda semua dapt memberi nasihat atau jalan penyelesain kpd saya. Begini kisahnya, ibu saya dalam proses meminta cerai dari ayah saya. Memandangkan saya begitu rapat dgn ayah, ibu merasakan seolah olah cemburu dgn saya. Sekiranya ibu mempunyai masalah dngn ayah,sayalah yg akan menjadi melempias kemarahan ibu pada ayah. Perkataan yg kesat dan menyakitkan hati sering dlemparkan oelh ibu kepada ayah terutamanya saya. Sehingga ibu memanggil ayah ” Babi” dan sebagai membalas dendam ibu juga mengatakan saya dilahirkan gemuk seperti “babi”. Alangkah sedihnya perasaan saya ketika itu, kerana ibu menghina anak yang dkandung nya selama 9 bulan dgn mengatakan saya babi. Saya diam, seketika mengenangkan perkataan ibu seperti itu. Sedangkan saya tidak pernah menyakiti hati ibu apatah lagi membuat salah padanya. Setiap yg ibu lakukan kepada saya, saya berikan layanan yg baik. Tetapi saya terkilan diatas kata kata yg dilemparkan ibu kepada saya gara-gara marah kepada ayah. Adakah semua ibu didalam dunia itu baik..saya tertanya-tanya..ibu saya tidak langsung menjaga kebajikan kami walaupun kami telahpun meningkat dewasa apatah lagi tanggingjawab nya terhadap ayah. Sekiranya anda mempunyai komen atau pandangan,,,saya ingin berkongsi dengan anda semua…diharap beban yang saya hadapi dapat dikongsi bersama dgn anda semua. Sekian terima kasih….( dari insan yang terluka hatinya)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    AsriMN Reply:

    @linda sweet, Linda: Maafkan saya Linda kalau saya cakap; Kalau kita “kenal siapa kita”, kalau orang panggil Babi tu kira ok la sebab babi tak ada dosa. Manusia ni banyak buat dosa. Babi, dia akhirat nanti dia tak kena siksa. Kita manusia? Huhu.. Sampai bila nak simpan dendam kat mak sendiri. Maaf2 kan la dia. Biarkan dia lepas… Sebab dunia, hanya berakhir di dunia. Agak-agak bila kita dah mati, nak ingat lagi ke yang mak kita buat kat kita? Tak pun. Semua akan kira yang sendiri2.. So,, fikir-fikir kan la.. :)
    .-= AsriMN´s last blog ..Betul ke Cara Kita Ucapkan Salam =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    11
  12. hugiugh

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    12
  13. sgt2 menyentuh prasaan… crita nie hmpir sme pe yg b’laku pd dri sy… arwah ibu sy pun m’hdp penyakit yg sme,barah payu dara… agk t’kilan ble x dpt m’hdpnye pergi… ibu t’syg x mau kami adk-bradk lihat drinye pergi,die mnta kwn baiknye menemani dri yg lemah 2… tp arwah ibu sempat buat kimo beberapa kali… x hbs pun coz abah t’lalu berat ht lihat ibu tanggung perit bile ubat kimo msuk bdn… setiap kali ubt kimo de dlm bdn,kami adk-b’adk serta abah kne siap sedia coz ibu sgt2 perlu’n perhatian… emosinya pun t’ganggu.. tetibe nk mrh…tetibe bdnnye rse sjuk,skejp pns… nk mkn mcm2 but dlm kuantiti yg sikit.. kdg2 lngsung x nk mkn… kami adk-b’adk semua duk kl.. time 2 sy sorg jek yg study,kakak2 semua dh kje. msing2 lh blk setiap hjung mngu. abah pulak kne kje tuk tanggung ibu. pg sblm pergi kje abh akan siap’n mknn tuk ibu… trutama abh akan wt susu b’khasiat tuk ibu.. pg,tghari & mlm sebelum abh pulang jiran blkg kami akan tlg tgk’n2 ibu.. ibu pergi mse aku ngah cuti sem… pg sblm ibu pergi,ibu mnta aku siap2 die coz kakak2 & abh pakat nk bwk jmpe Dr tuk checkup… mcm2 die mnta aku buat,smpai ibu ckp “ibu byk ssh’n adk… aku trus jwb… “ibu x pnh ssh’n adk skit pun,adk yg byk ssh’n ibu”… 2 la kenangan akhir aku b’sme ibu… dpt mndi’n die sewaktu die b’nafas,dpt mndi’n die sewaktu die x b’nfs lg… ;(

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    haten ateerah Reply:

    @MiszEifa, tersentuh bile bace kesah awak . hope bersabar. moge ibu awak ditempatkan di kalangan orag beriman .

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    13
  14. Kisah ni sama cam kisah saya..arwah mak meninggal pun di sebabkan Kanser Hati..arwah tidak pernah merungut dia sakit..walaupun dari riak muka dia saya tahu dia menahan kesakitan yang amat sangat..bila saya ty..mak sakit ker..dia ckp..x..Ya Allah betapa kuatnya ibuku..menyembunyikan rasa kesakitan..semoga Mak di tempatkan dikalangan orang2 yang beriman dan di kasihi NYA..amin..mak orang rindu sangat dekat mak..semoga mak bahagia di sana..Al-Fatihah..
    .-= virogurlz05´s last blog ..KAIN ELA – UPDATE EVERY SUNDAY =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    14
  15. Al-Fatihah..
    rupanya rmai yg senasib ngn sy.. =(
    kpd yg msh ada ibu.. hargai, sayangi n bahagiakan la ibu kamu slagi dia masih ada..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    15
  16. kasih ibu tidak ada galang ganti. perginya meyahut seruan Ilahi merupakan satu kehilangan kpd anak-anak tetapi itulah ….KEHIDUPAN…….UMI…SEMUA ANAK-ANAK UMI DAN BABA RINDUKAN UMI…..kami anak-anak tahu bhw penderitaan umi melawan penyakit selama 6 tahun amat membanggakan kami. Umi masih bertanyakan makan minum baba meskipun umi terlentang sakit…..HANYA ALLAH YANG TAHU HATI BUDI UMI MENJAGA KAMI SEKELUARGA…AL-FATIHAH UNTUK UMI…..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    16
  17. sedih bace kisah niyh..
    buatkn aku rase insaf..
    kite manusie tak semestinye tidak melaku kn dose ..
    walaupn sedikit..
    kekadang kite tidak sedar yg kite tlah mnyakitkn hati nyer..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    17
  18. terharu juga bila baca komen2 kawan2 utk story ni, berat mata memandang berat lg bahu yg memikulnya, marilah kita sama2 sedekahkan Al-Fatihah utk arwah, semoga rohnya aman dan d tempatkan d golongan org2 yg beriman.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    18
  19. sedih sangat…teringat plak pada arwah abah…hilanh dia tiada penganti bagi aku…walau pun dia garang namun dia seorang yang penyanyang………

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    19
  20. sedih citer nie…
    al- fatihah 4 arwah, amin..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    20
  21. Rakan Blogger says:

    Salam bloggerwan..sayu baca citer ni..tima kasih kongsikan artikel ini…
    izinkn kongsi info ni..

    kwn sy pn pernah hidap kanser tahap 4..tahap yg boleh membawa maut..puncanya dari Resdung..

    kini alhamdulillah selepas amik supplement TF 4Life..dia sihat..supplement ni trbukti hapuskn 97% sel kanser..

    brbanding kimoterapi yg hanya membunuh 88% sel kanser..tapi jg mmbunuh sel2 lain yg mmbuat bdn kita lemah dan rambut gugur..

    Maaf kpd pembaca..sy sekadar ingin kongsikan info ni..harap terima dan memahami.

    Terima Kasih

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    21
  22. terharu sgt2 n air mata ni kua mcm paip pcah baca ksah ni…ibu anda bruntung punya ank yg baik sperti kamu.semoga ibu kamu dlam rahmat ilahi..amin.
    sya msih pnya ibu n ayah tpi kdaan ksahnya trbalik..sya mngidap knser pyudara thap 3 skg ni.hrap sya mmpu jdi skuat smangat ibu kamu.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    22


Leave a Reply

*
CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam


This page is copy protected
SEO Powered by Platinum SEO from Techblissonline

Switch to our mobile site

Page 1 of 11