Kenapa suami tak pernah nak faham saya?

Dulu blog PHT ni banyak sekali menerima email aduan dari para pembacanya. Terutamanya aduan mengenai masalah rumahtangga. Sehingga sampai satu tahap, saya rasa dah jadi macam pakar kaunseling rumahtangga pulak. huhu

Anyhow, hari ni nak kongsi 1 email aduan rumahtangga yang diterima sebelum ni. Lama benar rasanya saya tak menjawab persoalan macam ni.

Aduan :

  • Mr PakarHowTo, saya nak tanya pendapat. Saya dah kenal suami saya sejak 7 tahun lepas. Kami bercinta hampir 3 tahun dan sekarang kahwin dah 4 tahun pun. Soalan saya, kenapa suami TAK PERNAH NAK FAHAM saya ya???

tak faham

Respond PHT :

  • Sebelum saya ulas lebih lanjut masalah yang puan kemukakan ni, saya nak tanya puan. Selama 7 tahun hubungan puan dengan suami, apakah puan PERNAH FAHAM suami puan???
  • Puan… sebut nama manusia, kita ni memang sukar untuk faham orang lain. Dan tak mudah untuk kita buat orang lain faham kita.
  • Puan… dari kita sibuk mengharap orang lain (suami) faham kita. Apa kata kita sendiri berusaha untuk faham orang lain (suami) dulu.
  • Saya cadangkan, puan cubalah usaha untuk faham suami puan dulu. InsyaAllah saya percaya, lama kelamaan nanti suami pasti akan memahami puan juga.

Pendek cerita

Kalau nak orang faham kita, kita lah terlebih dahulu kena faham orang itu.

Ker guane?

 

pakarhowto

Email entri ini kepada kawan Email entri ini kepada kawan

(424)

2,067 total views, 7 views today

Share Button
BAGUS(4)TAK bagus(0)

4 Komen on “Kenapa suami tak pernah nak faham saya?

  1. setuju... cuba fahami diri sendiri dan juga orang lain dulu...

    saya suka amalkan maafkan diri sendiri sebelum maafkan orang lain...
    ini lebih mudah dari terus bermati-matian memaafkan orang lain...
    tidur malam pun lebih aman

      (Quote)

    BAGUS(1)TAK bagus(0)
    • Wahh, menarik sekali.
      Saya suka perspektif yang Adnin amalkan tu.
      Fahami dan maafkan diri sendiri dulu...sebelum orang lain.
      Benar, ia lebih mudah dan tak menekan diri.

      Terima kasih untuk input baik ini. 🙂

        (Quote)

      BAGUS(1)TAK bagus(0)
  2. Dengar /baca mcm pelik ..sepanjang bkenalan ok ke bab faham-memahami ni??dan, kalau x sefahaman, nape teruskn ke gerbang pkahwinan?Atau, sekarang baru timbul masalah 'tak faham ni' @ ia bpunca drpd sesuatu.
    Betul unjuran PHT, kena fahami orang lain sebelum kite mahu orang lain memahami kite.Banyakkn muhasabah diri sentiase.Selalu tjadi, kite sendiri kadang2 gagal memahami kehendak diri kite sendiri, ia bpunca drpd banyak faktor.kemudian, kite dengan mudah meletakkan kesalahan kepada orang lain.

      (Quote)

    BAGUS(0)TAK bagus(0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Protected by WP Anti Spam