Blog PakarHowTo

Berinformasi & Memotivasi
Subscribe

Hikmah dan kelebihan berdiam diri

October 03, 2010 By: PakarHowTo Category: Info Berguna

Email Artikel Ini Kepada Kawan2 Email Artikel Ini Kepada Kawan2
Share

Sebelum saya kongsikan artikel berkenaan dengan Hikmah dan Kelebihan Berdiam Diri, mari kita baca “Kisah 2 ekor burung” ini dulu.

Di sebuah kedai menjual burung, terdapat 2 ekor burung kakak tua. Kedua-dua burung itu berbeza sikapnya. Yang satu suka menyanyi dan yang satunya lagi hanya DIAM saja.

Pada satu hari, datang seorang lelaki ingin membeli burung kakak tua tersebut. Lelaki tersebut berkata kepada si penjual burung.

  • Pembeli : Berapa harga burung kakak tua ini…??
  • Penjual: Kalau yang suka menyanyi itu RM500, sedangkan yang diam itu RM1,000.
  • Pembeli: Aikkkk…?? Kenapa yang suka menyanyi itu lebih murah dari yang diam??
  • Penjual: “Diam-diam ubi itu berisi” Ada faham? Believe it or not, burung yang berharga RM1,000 itu ialah pencipta lagu yang dinyanyikan oleh yang RM500 itu.

Apakah pengajaran kita boleh dapat daripada cerita ini??

Ingat yer, jangan anggap orang yang DIAM itu bodoh atau tidak berguna!

Artikel mengenai ‘Hikmah dan Kelebihan Berdiam Diri’ seperti di bawah ini wajar difahami dan diamalkan oleh kita semua.

  • HIKMAH BERDIAM DIRI

Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita tersiksa kekal abadi di dalam neraka Allah SWT.

Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan oleh Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah.Oleh kerana itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.

Banyak diam tidak semestinya bodoh, banyak bicara tidak semestinya cerdik, karena kecerdikan itu buah fikiran, orang cerdik yang pendiam lebih baik dari orang bodoh yang banyak bicara.


  • Kelebihan berdiam diri ;
  1. Ia menjadi ibadah yang mendapat pahala tanpa susah payah.
  2. Ia umpama perhiasan tanpa berhias.
  3. Ia umpama kehebatan tanpa kerajaan.
  4. Ia umpama benteng tanpa pagar.
  5. Ia umpama kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang.
  6. Ia membolehkan istirahat bagi kedua malaikat pencatat amal.
  7. Ia menutupi segala aib.

Rasullulah bersabda mengenai kelebihan diam yang bermaksud:

“Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau DIAM”. (Riwayat Bukhari & Muslim)

“Barangsiapa DIAM maka ia terlepas dari bahaya”. (Riwayat At-Tarmizi)

Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan diam. Jalan yang terbaik ialah diam kalau kita tidak dapat berbicara ke arah perkara-perkara yang baik. Bicara yang baik adalah lambang hati yang baik dan bersih, yang mana ianya bergantung kepada kekuatan iman pada diri manusia itu sendiri.

Sumber : Hassan Adlio

P/s- Mulai sekarang, saya berazam dan bertekad untuk mengurangkan cakap saya. Saya hanya akan cakap perkara-perkara yang perlu saja. Selebihnya, saya akan diam. Anda bagaimana?

Share
Email Artikel Ini Kepada Kawan2 Email Artikel Ini Kepada Kawan2

18 Comments to “Hikmah dan kelebihan berdiam diri”


  1. Salam…kakak ni byk ckp n byk idea, selalu juga pesan pada hati n mulut kawal percakapan, tetapi apabila kata-kata kita itu sememangnya benar untuk kebaikan terpaksa juga cakap walaupun ada yang terguris….x apalah yang penting Allah tahu niat kita…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    1
  2. mulai hari ini saya akan cuba berubah. Insha Allah

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    2
  3. Mulai hari ini saya akan berubah. Insha Allah

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    3
  4. Yang terbaik adalah banyak tindakan daripada berkata-kata je.

    Sebab tu la keluar pepatah “Cakap tak serupa bikin” ;-)
    .-= Aku´s last blog ..Pesanan Nuffnang- Jangan seronok sangat klik-klik yer =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    4
  5. Wah, lucu ceritanya…lol

    Jika berbicara justru membawa kejelekan maka
    lebih baik diam.

    Baru pertama saya datang ke sini, dan saya
    rasa blog ini memberi pelajaran yang sangat bernilai :-)

    Terimakasih

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    5
  6. lebih suka mendengar daripada bercakap

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    merpati Reply:

    @daunlayu, mmgla bdiam adalah lbh baik. tp bila ada pselisihan faham dengan bdiam diri, mengunci mulut bilalah agknya masalah akan selesai??? bcakap seorang diri dan seorang lg diam???? bila nk settle prob kan…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    6
  7. ct maliha says:

    kurangkan bercakap, lebihkan kerja.. kalau asyik bercakap dan becerita, bila kerja nak siap?

    diam adakalanya lebih baik.. tapi jangan ingat orang yang diam tak reti berkata-kata.. mana tahu mungkin dia diam sebab mulut dia laser, sebelum ada orang yang makan hati dengan mulut dia, lebih baik dia diam..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    7
  8. mmg betul bdiam adalah jalan yg paling baik tapi haruskah kita bdiam diri, mengunci mulut bila ada perselisihan faham??? dah tentu kita perlu bicara utk utk menyelesaikan masalah…dengan bdiam diri tidak akn dpt menyelesaikan apa2 masalah. yg bdiam diri selalunya kerana dia bsalah…

    wallahualam…:-)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    8
  9. nk bnyak diam jgk la drp bercakap hal yg kurang penting….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    9
  10. lebih baik diam dari asyik nak menang.dengan berdiam diri banyak manfaatnya.Tak suka cakap banyak.tapi orang cakap sombong.macammana?.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    10
  11. brckp bila perlu la…tkkan itu pun tak faham…
    semuanya trpulang pd diri masing2…
    lau byk mulut, 24 jam pot pet pot pet… sedangkan satu keja pun tak boleh buat…asyik nak berlagak je lebih…buat apa tu???
    nama je pegang ijazah tapi langsung tak brguna pun…buat apa tu???
    (dah byk kali jumpa org jenis mcm ni…licik…mcm kita ni ‘buta’ nak menilai perangai hipokrit dia…sori yeee…)
    apa2pun gunakanlah keistimewaan yg Allah telah bagi kita sebaik mungkin…syukurilah pemberian dari-Nya…
    Astagfirullah…(byk2 brsabar Lyn2 hehehe….)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    NUr Faeza @far east Reply:

    @Lyn2,
    betul2 ramai orang hipokrit kat dunia ni,,lebih2 lagi bile die tu agak sempurna berbanding kita,,depan buat muke baik belakang mengata x habis2

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    11
  12. NUr Faeza @far east says:

    saya juga akan memulakannya hari ini.,,insyaAllah,,lebih banyak keburukan dari kebaikan kan,,..hmmm pengajaran juga buat saya apabila tuhan membelah rahsia sebenar perlakuan orang yang dikenali..Maka diam adalah terbaik daripada melawan.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    12
  13. Mohd Kamalmajid says:

    Yang pasti…tuan punyai burung untung & cerdik ..dapat jual dua2

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    13
  14. kalau kita tahu apa yg Allah selindungkan, pasti kita x kan byk bercakap kan? .. mudah2an hati lebih tenang.. dan lidah lebih rajin berzikir..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    14
  15. Adakala diam itu tak bermakna cerdik dan banyak bicara tak bermakna bodoh.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    15
  16. jelita ummi says:

    itulah saya…..jika terlalu marah saya berdiam diri…hingga amarah itu hilang…wpun makan masa yg lama..hanya perkara yang perlu sahaja saya berkata kata…….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    16


Leave a Reply

*
CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam


This page is copy protected
SEO Powered by Platinum SEO from Techblissonline

Switch to our mobile site

Page 1 of 11