Cara Mengenalpasti Madu Asli

Share

Baru2 ni saya balik kampung di Jerantut. Di suatu pagi, sedang saya asyik menikmati breakfast masakan ibunda saya, abah saya telah menghulurkan sebotol madu tualang.

“Nah ambik ni. Madu asli pokok tualang ni. Aboh baru beli kat Kuala Mai (kampung aki saya) semalam. Ade 3 botol. Awok ambik la sebotol. ”

“Amal minum sesudu setiap pagi. Selawat atas nabi SAW 3x sebelum minum. Niatkan dalam hati agar Allah jadikan madu ini sebagai ubat yang dapat menyembuhkan segala penyakit luar & dalam.” Begitulah pesan ayahanda saya.

Waaa madu asli pokok tualang!!! Ni lah benda yang saya cari2 selama ni. Alhamdulillah, akhirnya dapat jugak.

Madu mempunyai khasiat yang tiada tolok bandingnya. Ini telah diterangkan oleh Allah SWT dalam al-Quran surah an-Nahl ayat 69.

“Kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan.”

Dan Rasulullah SAW juga pernah bersabda yang lebih kurang maksudnya ; “Madu adalah penyembuh penyakit dan al-Quran adalah penyembuh penyakit hati. Dan hendaklah kamu berubat dengan Madu dan al-Quran. Barangsiapa yang meminum madu 3 kali (diwaktu pagi) setiap bulan, ianya tidak akan terkena penyakit teruk.”

Begitulah hebat dan berkhasiatnya madu sehingga ianya diiktiraf oleh ALLAH SWT di dalam al-Quran dan RASULULLAH SAW di dalam sabdanya.
**Sungguhnya begitu, i’tiqad kita perlulah betul. Sesungguhnya yang memberikan mudharat mahupun manfaat adalah ALLAH SWT sahaja. Tanpa izin ALLAH, madu tiada apa2 khasiat/manfaat.

Terlanjur bercerita pasal madu asli ini. Saya ingin berkongsi dengan anda, cara bagaimana untuk mengenalpasti madu yang asli dan madu palsu. Berikut ini adalah kaedah yang diajarkan oleh abah saya ;

  • Rasa madu lebah asli adalah sedikit menyengat (selepas minum terasa macam gatal ditekak dan rasa nak berdehem). Madu palsu pula rasanya cuma manis sahaja dan kurang menyengat.
  • Mempunyai bau wangi aroma yang menyengat (bau madu asli sangat unik…kalau hidu secara terus, baunya naik ke otak dan kita jadi agak pening2 lalat)
  • Warna madu asli adalah sekata (Warnanya sama saja dari atas hingga dasar botol…tidak berbelang, atas warna lain bawah warna lain)
  • Madu asli dalam botol ada seperti gegelang buih dibahagian paling atas permukaan madu.

Cara nak check samaada ianya madu asli ke palsu ialah ;

  • 1- Masukkan madu dalam sudu besi (½ sudu)
  • 2- Hidupkan sebatang lilin
  • 3- Panaskan madu tadi di atas api lilin

** Jika buihnya kecil2 dan sedikit, ianya adalah madu palsu!!
** Jika buihnya besar2 dan membuak2 (macam gunung berapi yang nak meletus tu), maka ianya adalah madu asli! (1997)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

24 thoughts on “Cara Mengenalpasti Madu Asli

  1. salam tuan rumah…
    saya meniaga madu lebah.. tualang, royal jelly dan madu lebah bela.
    mari la lawat blog saya..
    nanti saya cuba ambik gambar gunakan cara yang awak kongsikan tu ye… saya ada videokan tentang test on madu yang saya buat di rumah ..
    cek di youtube.com. taip ‘test madu’.. jumpa la tu.. kat web saya pun saya ada letak

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    norazman bin nawi Reply:

    @Nid@ Madu Lebah,
    saya merupakan pengeluar madu campur epal.sila layari laman web saya .tq

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    sherry Reply:

    @norazman bin nawi, sila pm saya semula..tq

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  2. salam tuan rumah..
    mari la lawat web saya…
    saya meniaga madu lebah.. insyaAllah asli..
    dah lebih 5 tahun meniaga…
    saya ada letak video test madu di youtube.com , search ‘test madu’ . tk

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    william Reply:

    @Nid@ Madu Lebah, harga jualan brapa?
    lokasi tempat kamu dimana?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    bazrul Reply:

    untuk madu asli hubungi saya 0196144443. Alamat saya N0 15 Jalan Cenderawasih 1, Taman Desa Kelian, Kelumpang, Hulu Selangor. Harga kalau beli di atas 50 kilo RM 25 sekilo. Untuk di bawah 50 kilo harga satu kilo RM 30.Beli 1 kilo pun boleh.
    Madu ini saya bawa langsung dari Sumatra, beli dari pemilik batang Tualang. Saya juga sudah membuat lawatan ke hutan tualang tersebut. Luar biasa. Jadi memang boleh mengeluarkan sapai satu tan sebulan.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 3 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    mie Reply:

    @Nid@ Madu Lebah,
    Salam…
    saya memang mencari2 madu asli tualang ini dah lama. Banyak kali saya beli madu tapi rasa2 macam selalu kena yang palsu.
    Berulangkali tanya penjual tu kata asli. Dia bawa 2 b=versi katanya yang ni asli dan yang satu lagi tu bukan asli (campur) dan yang asli tu dia offer harga sekali ganda berbanding yang tidak asli. Saya pun beli lah.

    tapi simpan xsampai 1 bulan dah masam dan berbuaih lain macam pada bahagian atasnya.

    saya buang jer madu tu sebotol .

    Jadi sekarang jika tuan betul2 jual madu juga benar2 asli saya nak order dengan tuan. Berapa harganya?
    TQ

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    bazrul Reply:

    Saya jual madu asli, saya beli langsung dari pemanjat pohonnya kalau Bapak mahu hubungi saya 0196144443

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. Alhamdulillah.

    thanks dgn info yang sgt berguna ini. sdh lama jg saya mencari
    bagaimana nak mengenalpasti madu yang asli dgn madu palsu ni…
    thanks pakarhowto..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  4. Coba mampir ke blog kami, http://jualmaduasli.wordpress.com. Kami menjual madu asli dan murni. Terima kasih

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Samad Reply:

    Saya dah tanya pakar madu, sekarang kepakaran pembuat madu sampai tahap tidak dapat dibezakan madu asli dengan palsu, bahkan makmalpun boleh tertipu. Saya diberitahu oleh seorang saudaranya bagaimana ia melihat orang membuat madu palsu. Kemudian madu palsu di jual ditepi-tepi jalan dengan cara tradisional. Bahkan di tempat-tempat tertentu ia suruh orang asli yang jual. Oleh yang demikian madu yang dijual di tepi jalan lebih tidak ada jaminan ke asliannya. Pelbagai cara yang digunakan sehingga nampak madu tersebut asli. Dan buat pengetahuan Saudara madu asli dengan kadar banyak tidak ada di Malaysia. Yang ada madu dengan kadar banyak hanya ada di Sumatera. Saya sudah cek ke tempatnya. Kalau saudara mahu ikut saya boleh bawa.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  5. Kami telah melakukan serangkaian uji keaslian madu, dari beberapa tes yang kami lakukan, yang membuat kami takjub adalah bila madu dimasukkan ke dalam wadah yang berisi air lalu digoyang-goyangkan maka beberapa saat kemudian, bila madu itu asli akan terbentuk gambar yang mirip sarang lebah di dasar wadah tersebut, Subhanallah.

    Disamping itu, kami juga melakukan test dengan mencampur madu dengan telur, memanaskan, memasukkan madu ke dalam air dan meneteskan nya ke kertas koran.

    Untuk melihat informasi lengkapnya termasuk gambar dan rekaman videonya bisa dilihat di:

    http://griyamadusehat.blogspot.com/p/ratu-madu.html

    Semoga bermanfaat…

    Griya Madu Sehat
    Pusat Madu Berkualitas
    http://www.griyamadusehat.com
    +62812 82 304 305

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  6. salam.. saya memerlukan 1 jawapan untuk confirmkan..
    sy mengamalkan mkn madu juga. tapi dengarnya mcm madu dengan sudu besi tak bagus. nanti hilang khasiatnya?
    ishk2.. saya msukkan madu dlm air & minum pagi2. tapi mug yg saya gunakan ialah mug … bukan besi kot.. stainless steel? ok ke tak ok eh? kenapa khasiat buleh berkurangan? confirm?
    .-= mr.eims @ perfume´s last blog ..Original Perfumes Currently On Stock =-.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  7. faedah madu mmg banyak..apa yg dinyatakan diatas mmg ada betulnya…tp yg menjadi masalh ialah mencari madu asli..kebanyakkan dipasaran malah yg dijual oleh penduduk kg ada yg xasli…mmg sukar utk membezakan madu asli atau tak…tp bg yg sentiasa minum dan menjadi amaln harian akan tau asli ke tidak dengan sendirinya. keluarga saya mmg amal minum madu kerana keturunan kami ada penyakit asma/lelah bermula dr atuk..ayah dan skrg kakak, kakak saya mmg amal minum madu selama 8 thn kerana dia yg paling teruk, untuk mengelak dr bekalan terputus kami terus dapatkan dr pencari madu bukan lg digerai2 tepi jln, kami katakan padanya mahal pun tidak menjadi masalah yg penting kami mahukan original, sejak itu kami dpt madu asli dr pencari madu di kg n kg berdekatan, kami ada 3 pembekal madu…ada madu hutan pantai(pokok Gelam) madu nipah…madu hutan bukit, rasanya berbeza mengikut kawansan dan musim…ada musim bunga kembang n bunga kudup, bunga kudup rasa skit payau sbb bunga blum betul2 kembang/masak…begitu juga musim hujan atau panas..musim panas madu lebih manis n musim hujan skit tawar tp tetap juga manis….bnyak lg saya nak terang tentang madu tp ruang nie kecil…saya amat berterima kasih pada pencari madu, untuk membalas budinya saya berjanji untuk menolongnya menjual madunya dan dpt untung skit2, madunya tidak ada jenama sbb org kg yg cari dan hanya dalam botol minuman sahaja…. kepada yg berminat utk mngetahui lebih lanjut boleh berhubung dgn saya di 0193089906

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    hafiz Reply:

    @wati,
    salam cik wati,
    tempat tinggal di mana ek??? kalo saya datang terus sane leh tak??
    harga dia camne lak??
    ni no phone saya – 013 2203917 – hafiz

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    wati Reply:

    @hafiz,
    boleh…..datanglah….saya tinggal di terengganu

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  8. musim madu yg paling baik ialah bulan8-10, bulan ini musim lebah mengawan..madu yg dihasilkan bnyk gas dan berwarna agak gelap dan agak manis skit, madu tidak boleh dimakan dengan tembikai, tapai, durian n betik..kalu hendak dimakan juga pastikan selepas 4 jam minum madu kerana ia boleh jadi racun…penawarnya adalah minum air kelapa bnyak2 atau boleh jirus/mandi dgn air kelapa tersebut…ataupun boleh ditumbuk kangkung dan masukkan dlm gelas n minum air kangkung tersebut….wati 0193089906

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  9. saya ada menjual madu lebah asli dari baling kedah…madu saya nie alhamdullilah setakat nie saya dok jual kat org kg saya tadak sapa komlen lg pon…madu asli nie tak akan keras dan mejadi kristal bila kita letak dan peti ais di tempat beku….dan bila kita campurkan madu lebah dgn kapur sirih…ia akan menjadi panas macam air yg di didihkan….kalau nak oder atau pesan…sms saya 0194636906..abu..atau fb saya madulebahbelantara@yahoo.com…anda pasti bertambah power…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam