Blog PakarHowTo

Berinformasi & Memotivasi
Subscribe

Cara cuci kencing dengan betul

February 22, 2010 By: PakarHowTo Category: Panduan

Email Artikel Ini Kepada Kawan2 Email Artikel Ini Kepada Kawan2
Share

Mungkin ada yang menganggap perkara mencuci kencing adalah sesuatu yang remeh dan kecil. Tapi sebenarnya ia sangat penting. Kalau kita tak cuci kencing dengan betul, amalan kita tidak diterima oleh Allah.

Kita sangka kita dah buat amalan yang banyak, tapi rupa-rupanya amalan itu Allah tak terima. Maka sia-sia saja. Sebabnya, kita tak cuci kencing kita dengan bersih. Aduh, kalau begitulah jadinya, alangkah ruginya kita. Alangkah malangnya kita.

Jangan kencing berdiri!

Jangan kencing berdiri!

Jadi, sila ambil perhatian tentang perkara ini. Sila baca entri ini dengan penuh teliti dan amalkan.

Untuk kaum lelaki, apabila lepas membuang air kecil ;

  1. Disunatkan berdehem dua atau tiga kali supaya air kencing dipastikan keluar kesemuanya.
  2. Lepas itu urutlah batang dari pangkal ke hujung beberapa kali sehingga tiada lagi air kencing yang berada dalam saluran.
  3. Kemudian basuhlah dengan air sesucinya.

Untuk kaum wanita pula, apabila membasuh kemaluannya ;

  1. Pastikan dicucikan bahagian dalam dengan menjolok sedikit dengan jari dan dipusing-pusingkan semasa dilalukan air bersih.
  2. Jangan hanya menyimbahkan air semata-mata. Jika dengan melalukan air sahaja, ia tidak membersihkan bahagian dalam kemaluan wanita yang berbibir-bibir itu.

Amalan yang diterangkan ini tidaklah dirasakan lucu atau lucah, tetapi sebagai panduan hidup sebagai umat islam di muka bumi ini, Insya-Allah. Ramai orang merasakan dirinya cukup bagus dengan banyak amal ibadahnya, sedekahnya dan lain-lain tetapi masih tidak terlepas dari azab api neraka.

Syaidina Abu Bakar pernah hendak menyembahyangkan jenazah si polan, tetapi tiba-tiba tersentak dengan suatu benda bergerak-gerak dari dalam kain kafan jenazah itu. Lalu disuruh orang membukanya.

Alangkah terkejutnya apabila seekor ular sedang melilit kepala jenazah tersebut. Syaidina Abu Bakar mencabut pedang lalu menghampiri ular tadi untuk dibunuhnya.

Tetapi ular itu dapat berkata-kata, Katanya “Apakah salah ku kerana aku telah diutus oleh Allah untuk menjalankan tugas yang diperintahkan. ”

Apabila diselidiki amalan sipolan itu, semasa hayatnya jelas dia merupakan orang yang mengambil ringan dalam hal menyucikan kemaluannya apabila membuang air kecil.

Sekian, semoga kita dapat sama-sama beringat dan amalkan.

Wassalam
Dr. Masitah Adam
Fakulti Perubatan Islam

P/S- Sila sebarkan perkara ini kepada seberapa ramai orang yang boleh. TQ

Share
Email Artikel Ini Kepada Kawan2 Email Artikel Ini Kepada Kawan2

23 Comments to “Cara cuci kencing dengan betul”


  1. yup dari masa pafa pun ada cite :)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    1
  2. tol..berdehem tuh penting.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    2
  3. assalamualaikum
    terima kasih atas panduan di atas.
    sgt berguna…..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @salmi,
    as-salam..
    sama-sama ilmu untuk semua.hehe

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    3
  4. dah belajar mase sekolah..tp akal budak memandang ringan akan perkara begini..lalu tidak dijadikan sebagai amalan..sesuatu ilmu bila tdk diamalkan akan ditarik balik..sibuk2 kije terlupa akan ilmu ini….terima kasih banyak2 kpd yg sudi mengingatkan hamba Allah yang sering alpa ni..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @Leyna,
    hurm..yealah..tapi tulah bila kita dah makin besar terus lupa semua ilmu yg kita tuntut masa sekolah2 rendah..menengah dulu..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    4
  5. kalau blh adekan kursus amali sekali..baru kte blh lihat bagaimana nk aplikasinya..

    mungkin yg diaplikasikan sekarang nie xsama mcm yg dr.masitah adam dan kita blh buat cara yg btul..

    ~sy bdk ingin bljr~

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @arerin..,
    huhuu..akan dipertimbangkan kembali..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    5
  6. jadikan kebersihan sebagai amalan hidup kita… kerana islam itu indah dan mudah.. jangan kerana hal yang kecil dan remeh, amal ibadat kita tidak diterima..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @ct maliha,
    hai..
    kebersihan itu penting sb ia mencerminkan kehidupan kita seharian..apatah lagi tika kita menghadap Tuhan sudah tentu kita perlulah dlm keadan bersih dari sgla kekotoran najis dan sbgnya

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    6
  7. aah pakar..kebersihan tidak boleh diambil mudah bagi memastikan ibadah n solat kita diterimaNya..adakalanya kita terlepas pandang n menganggap cukup sekadar cuci ala kadar…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @Nani,
    sekarng dah tahu jaganlah kita ambil tangkap muat sahaja ye..hehehe

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    7
  8. Firdaus says:

    teringat plak masa nak msk boy dulu. Doktor suruh batuk. hahaha

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @Firdaus,
    aik..hum..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ndia Reply:

    @Firdaus,
    brsunat kee??hehehe

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    8
  9. salam..

    tma kasih ..atas info yg dikongsikan..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @ocean,
    salam,
    ya ocean terima kasih kembali. ada masa singgah lagi

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    9
  10. ….. =) hehee..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    10
  11. Assalamualaikum…

    bukannya berdehem itu,perbuatan yg ga ada dalilnya,dan mengurut batang zakar jg demikian…
    kalo memang ada dalilnya(sohihnya) mohon pencerahan.

    syukran jazakalohu hoir…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    11
  12. Kadang-kadang kita ni kalu nak cepat lupa apa yang patut kita lakukan.
    Kenalah amalkan jika kita dah tahu, kalu tidak jatuh berdosa jadi jika tidak diamalkan. InsyAllah…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    12
  13. isashappie says:

    Terima kasih diucapkan kpd Dr Masitah Adam dgn nasihat yang diberikan. Sungguhpun telah mengetahui tentang mustahaknya mencuci sesudah kencing semasa diawal usia yg diajar olih guru-gura ugama dahulu tetapi banyak yg telah lupa serta abaikan perkara yang sqngat penting ini. Oleh yg demikian ingatlah sekeliam kaum hawa dan adam serta sebarkanlah berita yg di samapaikan oleh Dr Masitah ini kepada muslimin dan muslimat.Jgn dipandang berseh serta harum diluar tetapi didalamnya kotor.Wallahualam.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    13
  14. DUlu masa belajar kat sekolah agama ustaz ada mengatakan bila kita nak bersuci air yg digunakan tu mestilah air yg suci bukan air mustaamal (Kalau guna air dlm baldi/gayung – air tidak terpercik dek air yg telah digunakan kalau tidak basuhan tak bersih dan apabila kita ambik air sembahyang tak sah jadinya. So praktikkan pakai wayar getah direct dr paip. Tapi byk Mall / hotel toiletnya tak islamik… tak de paip dan air keluar dr bawah so bila nak bersuci dah guna tangan yg digunakan untuk menyucikan kawasan kubul dan dubur so air tak berlalu secara bersih…. Tu skrg nak marahkan siapa sembahyang diwajibkan/dilakukukan tp taharah dah terjejas kesuciannya…. PBT yg luluskan pelan tandas pasaraya, central market, hotel… even hotel milik org bumiputera pun tak de kemudahan paip skrg.
    Kalau pergi oversea dah faham kena sediakan botol… tp kat negara sendiri bukan nak sedia ingat dah tersedia….. Alih2 jarang2 lah pergi tempat besar ni… setahun sekali tu pun kalau ada hal sangat

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    14
  15. kene buat praktikal la,, baru paham care yang sebenar,,haha
    budak alor gajah´s last blog post ..buat dose hari pertame kerje??

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    15


Leave a Reply

*
CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam


This page is copy protected
SEO Powered by Platinum SEO from Techblissonline

Switch to our mobile site

Page 1 of 11