Cara betul memberi salam

Share

Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh

Ringkasnya, baginda SAW akan ;
Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”
dan…
Jawab salam – “Waalaikumussalam warahmatulallah”

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam, saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

Jawab salam yang betul ialah ; “WAALAI KUMUS SALAM
dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;                     “WAALAI KUM SALAM

Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform “A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.

Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “Salam” atau  “Assalamualaikum“.

Sekian, semoga ada manfaatnya.

Diterima melalui email daripada : Tiey_wawa (idola84_s@yahoo.com) (1657)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

33 thoughts on “Cara betul memberi salam

  1. Assalamualaikum dan salam ramadan..

    yea, suri setuju mulai saat nie kita HARUS MEMPERBETULKAN SUKU KATA kita.. ;)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ayleen Reply:

    @surihati_ku, salam….itula cara yg benar yang di ajar di dalam kitab suci nya alquran.jangan jadi pak turut,bacala sendiri baru la puas di ati

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  2. ye la ramai sangat yang guna a’kum tu.. kalau taip penuh assalamualaikum, bukannya panjang sangat pun..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ocean Reply:

    ye tak panjang ..tapi orang melayu kita nih..ramai yg malas..

    bagi salam ..tuk dapat pahala pon malas..

    tapi..kalo nak bagi sms jiwang2 karut marut..

    hahah rajin la jawab nye.. panjang berjela pon tak kisah..

    hihihiih

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @ocean, tau tak pe..sebab sambil lewalah kebanyak kita boleh terjadi macam itu..huhu..:0

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. Assalamua’laikum wmth wbth.

    Cinta memain peranan penting untuk seseorang membuat pengorbanan atau sanggup membuat sesuat yang ajib. Jadi, jika tiada cinta kepada Islam, maka amalan dilakukan dengan malas dan terpaksa.

    Penyelesaian kepada semua masalah ialah iman yang betul dan amal yang soleh.

    wallahualam

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 2 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @Abu Hurairah,
    Alhamdulillah, satu pandangan yang cukup bernas!
    Terima kasih atas komen yang bagus ini.
    Pasni selalu2 la komen di sini yer ;)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ayleen Reply:

    @Abu Hurairah, siapa tu abu ,tak kenal la,anak pak abu kenal la,kenapa tak aja kamu sendiri baca quran kalau nak tau yg sebenarnya nak beri salam…..jadi pak turut la kalau ikut si abu yg suda jadi debu tu…..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  4. As Salam

    Terimakasih di atas info yg berguna tu…moga2 kita dpt praktikkan dlm kehidupan seharian…ilmu yg berguna dikongsi bersama akan mendapat ganjaran daripadaNya wpun sepatah perkataan.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @Nani,
    hai.
    Nani..begitulah ilmu yang ada elok dipanjang-panjangkan agar kebaikannya boleh dikongsi bersama;)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ayleen Reply:

    @Nani, awak panggil itu info yg berguna,ya di dunia mungkin berguna buat awak,tapi di akirat pulak tak pakai yg info awak terima,kalau nak lebi jelas buka quran tu dan baca sendiri jgn malas asik nak org lain berikan penjelesan yg karut marut tenteng memberi salam,nak percaya cakap pemeliara sekian alam atau org2 yg nak jadi tuan dalam ilmu alla,/ maaf urup lagi satu untuk alla??? rusak,jadi selamat membaca,dan salamunalaikum

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Nani Reply:

    @ayleen,

    maaf ayleen, nak tanya sikit boleh bagi tau surah apa dan ayat yg ke berapa..insya’Allah nanti saya semak

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  5. terima kasih sgt2 atas info yg b’guna,
    sbelum ni pun ada buat silap jgk
    insya’Allah lps ni xkeliru dh nk sebut salam mcm mne..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ayleen Reply:

    @mia_lara, ikut salam dari alquran,bukak sendiri dan baca sendiri tentang cara memberi salam dan jangan malas nak baca quran,yg betul adala…memberi salam adala… salamunalaikum megikut ajaran alquran,urup lagi satu rusak …maaf,

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  6. Terima kasih di atas penerangan di atas memberi kita ilmu g berguna..nak tnya kalau nak menjawab salam sort form nyer aper pulak…ada sesapa yg tahu ker..tq :)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ayleen Reply:

    @hafizi, jangan ikut yg info yg diatas tu,ikut info di dalam alquran tentang memberi salam.kalau di atas kata betul suru…buktikan ayat tu ada tertulis di dalam alquran,jangan cuba jadi tuan dalam memberi ilmu yg tak di ajar alla..[urup satu lagi rusak] di dalam alquran.,,yg sebenar2nya salam iala..salamunalaikum,tak percaya bukak quran dan baca sendiri jangan malas,baru puas di ati,jgn ikut si samdol tu,dia nak jadi ero to zero….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  7. di sini sana nak komen sesuatu. bnda ni dah lama menjadi surat berantai.

    mengenai penggunaan perkataan “akum”, di sini saya nak jelaskan. lebih baik menggunakan perkataan asal, dari menyingkatkannya, itu saya setuju. utk mengelakkan kekeliruan.

    akan tetapi ada sedikit yg saya betul2 keliru tentang penjelasan maksdnya. Sila kaji, perkataan Avde Kokhavim U Mazzalot ni maksdnya ape? Tak silap saya ia lebih kepada mksd “worshipper of the stars and constellations”.

    Lagi satu, jika pun mksdnya tidak baik, kenapa orang yahudi perlu menggunakan singkatan huruf rumi (roman) dalam perbualan harian mereka? Mereka ada bahasa dan tulisan Hebrew milik mereka sndri, jadi amat pelik kan? seolah2 orang Cina memendekkan tulisan mereka di dalam rumi dan kemudian menggunakannya dalam kehidupan harian. Amat tidak logik di situ. Jadi bagi saya walaupun maksd “Avde Kokhavim U Mazzalot” tidak begitu baik, tetapi ia langsung tak ada kene mengene ngan perkataan “akum”.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    ayleen Reply:

    @shah, bagi dia antu kum kum agak nya….salamunalaikum….yg di ajar di dalam kitab alquran

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    tasseri Reply:

    @shah, eden setuju la dengan ekau ni… tak logik diorang guna singkatan dalam rumi. yang kita nak takut sangat buat aper kan?

    lagi satu saya nak tanya sejauh mana Islam menyuruh umatnya tak guna perkataan yang macam akum ni… yang rekanya kita, pastu kebetulan pula sama dengan singkatan dalam bahasa ibrani yang telah diubah dari tulisannya kepada tulisan rumi. setau saya la, ada satu ayat dalam Al-Qur’an yang suruh umat Islam zaman tu tak guna satu perkataan tu sebab orang Yahudi selalu menggunakannya dengan maksud tak baik dalam bahasa mereka… Kan ada beza situasi tu? So, boleh sapa terangkan…

    Dan dari artikel di atas ni, rasanya tiga perenggan pertama ja yang Ustaz Zawawi tu cakap. Yang lain? Sila nyatakan sumbernya OK?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  8. akum..sbnrnya tiada fakta yang kukuh mngenai perkara ni..contoh pasal bahasa ibrani andai kata 2 bahasa yahudi, napa kat google traslate xde pn mksd 2..jgn la dok ssah2kn bnda sng jnji niat mberi salam 2 adalah doa sejahtera kepada org lain..
    cmna org nk respect islam.bnda sng pn jd ssh..andai kata org bkn islam bru nk knl islam baca altikel ni..myb dia fkr 2x nk peluk islam ke x sbb hujah org islam main agak2 n xde fakta..wassalam

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  9. saya kurang setuju bila pakar how 2 kata waalaikumussalam
    padahalkan ustazah saya ckp waalaikumsalam…
    saya amat musykil.. kurang percaya dgn apa yg pakar how 2 ckp dan saya lebih percaya ustazah saya.. mungkin ustazah saya lebih arif n kuat agama Islam berbanding pakar how 2 ..
    mintak maap ..
    saya ngah musykil sangat..
    jadi saya x pasti tentang ini

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 1

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @unknown,
    Berkenaan perkara ini,
    saya dah confirm kan dengan beberapa orang ustaz yang saya kenal.

    Yang betul dan tepat ialah,
    WA’ALAIKUMUSSALAM! dan bukannya WAALAIKUM-SALAM.

    Kalau masih ragu2 dan tidak percaya,
    sila rujuk mufti dan pakar agama yang lain.

    Terima kasih.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  10. salam. dari sini rupanya sumber peringatan ni… cuma ada saya jumpa tambahan pasal tak boleh cakap salam dan juga pasal bye bye

    ni dia:

    “Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:”Salam (selamat tinggal)”.
    Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yang buruk). (QS. 43:89)

    ???????=keamanan…..

    baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM or ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH…”

    erm… tak boleh guna “salam” juga ker?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  11. MAKSUD “SALAM” DAN SALAM YANG SEMPURNA

    Post by Bravotengo on Sat Jan 22, 2011 9:03 am
    Sebagai renungan dan Ingatan bersama…
    InsyaAllah

    SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN “SALAM”? apakah maksud disebaliknya??

    Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:”Salam (selamat tinggal)”.
    Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

    baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM or ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH…

    Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

    Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

    Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”
    Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan – “Assalamualaikum”

    dan…Jawab salam – “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

    Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,
    saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

    Jawab salam yang betul ialah ;

    “WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

    “WAALAI KUM SALAM”

    Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata
    “Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye” contoh lerr…
    Dan bukannya : “Kirim salam kat ASHREE yer”
    Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.

    Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!
    Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

    Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

    Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform “A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

    Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.
    Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

    Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan“ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.” Tolong forward kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..

    Sekian, semoga ada manfaatnya

    Bravotengo

    Posts: 1283
    Points: 1349
    Join date: 20/05/2010
    Age: 38
    Location: USS NIMITZ

    Back to top Go down

    *
    *
    *
    *
    *
    *
    *

    Re: MAKSUD “SALAM” DAN SALAM YANG SEMPURNA

    Post by alimal on Sat Jan 22, 2011 10:59 am

    Bravotengo wrote:Sebagai renungan dan Ingatan bersama…
    InsyaAllah

    SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN “SALAM”? apakah maksud disebaliknya??

    Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:”Salam (selamat tinggal)”.
    Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

    baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM or ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH…

    Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

    Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

    Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”
    Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan – “Assalamualaikum”

    dan…Jawab salam – “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

    Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,
    saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

    Jawab salam yang betul ialah ;

    “WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

    “WAALAI KUM SALAM”

    Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata
    “Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye” contoh lerr…
    Dan bukannya : “Kirim salam kat ASHREE yer”
    Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.

    Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!
    Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

    Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

    Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform “A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

    Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.
    Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

    Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan“ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.” Tolong forward kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..

    Sekian, semoga ada manfaatnya

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  12. *
    *
    *
    *
    *
    *
    *

    MAKSUD “SALAM” DAN SALAM YANG SEMPURNA

    Post by Bravotengo on Sat Jan 22, 2011 9:03 am
    Sebagai renungan dan Ingatan bersama…
    InsyaAllah

    SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN “SALAM”? apakah maksud disebaliknya??

    Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:”Salam (selamat tinggal)”.
    Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

    baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM or ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH…

    Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

    Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

    Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”
    Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan – “Assalamualaikum”

    dan…Jawab salam – “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

    Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,
    saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

    Jawab salam yang betul ialah ;

    “WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

    “WAALAI KUM SALAM”

    Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata
    “Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye” contoh lerr…
    Dan bukannya : “Kirim salam kat ASHREE yer”
    Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.

    Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!
    Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

    Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

    Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform “A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

    Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.
    Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

    Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan“ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.” Tolong forward kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..

    Sekian, semoga ada manfaatnya

    Bravotengo

    Posts: 1283
    Points: 1349
    Join date: 20/05/2010
    Age: 38
    Location: USS NIMITZ

    Back to top Go down

    *
    *
    *
    *
    *
    *
    *

    Re: MAKSUD “SALAM” DAN SALAM YANG SEMPURNA

    Post by alimal on Sat Jan 22, 2011 10:59 am

    Bravotengo wrote:Sebagai renungan dan Ingatan bersama…
    InsyaAllah

    SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN “SALAM”? apakah maksud disebaliknya??

    Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:”Salam (selamat tinggal)”.
    Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

    baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM or ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH…

    Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

    Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

    Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”
    Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan – “Assalamualaikum”

    dan…Jawab salam – “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

    Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,
    saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

    Jawab salam yang betul ialah ;

    “WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

    “WAALAI KUM SALAM”

    Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata
    “Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye” contoh lerr…
    Dan bukannya : “Kirim salam kat ASHREE yer”
    Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.

    Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!
    Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

    Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

    Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform “A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

    Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.
    Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

    Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan“ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.” Tolong forward kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..

    Sekian, semoga ada manfaatnya

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam