Bila masa yang paling bagus untuk minum air?

Share

Semua orang tahu, minum air adalah sangat penting dan sangat baik untuk kesihatan. Tapi adakah anda tahu bilakah masa yang PALING BAIK untuk anda minum air?

* Air di sini bukannya air kopi, air teh atau atau air yang berperisa. Tetapi air di sini adalah AIR MASAK! Jangan salah faham pulak yer. ;)

Baiklah, berbalik kepada persoalan tadi, bilakah masa paling bagus untuk minum air?

Minumlah air secukupnya...

Minumlah air secukupnya...

Percaya atau tidak, pengambilan air dalam masa yang tepat boleh memberikan kesan yang optimum kepada kesihatan badan. Berikut ini adalah masa minum air yang PALING BAGUS seperti yang di syorkan oleh pakar-pakar perubatan.

  • Minum dua (02) gelas air masak – SELEPAS BANGUN TIDUR. Ianya membantu mengaktifkan organ dalaman
  • Minum segelas (01) air masak – 30 MINIT SEBELUM MAKAN. Ianya membantu penghadaman dan membuatkan perut lebih bersedia memberi ruang untuk kemasukan makanan
  • Minum segelas (01) air masak – SEBELUM MANDI. Ianya membantu pengaliran darah dan mengurangkan tekanan darah
  • Minum segelas (01) air masak – SEBELUM TIDUR. Ianya dapat mengelakkan terkena strok dan serangan jantung ketika tidur

Kesimpulannya, kita sangat digalakkan untuk minum air masak yang secukupnya untuk kesihatan badan kita. Dan masa yang dinyatakan di atas adalah MASA PALING BAIK untuk minum air.

Persoalannya sekarang, berapa gelaskah anda minum air masak dalam sehari? Bila anda minum air masak? Lepas makan? Adakah masa minum itu sesuai?

P/s- Kongsikanlah info ini dengan kawan2 anda yang lain… (823)

Artikel-artikel lain yang menarik :

Share

35 thoughts on “Bila masa yang paling bagus untuk minum air?

  1. oo…cmtu ker…
    selalu minum air bila dahaga jer…ehehe…
    p minum air masak sangat la kurang…
    x tau cmne nk wat cukup 8 gelas sehari….
    huhuhu…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @Asma’,
    salam..Asma
    hurm..mesti boleh punya..kita tak cuba lagi..cuba try dulu baru berjaya..hehe..

    Asma minumlah air untuk 2 gelas untuk minum petang, 2 gelas untuk pagi ,2 gelas untuk minum malam dan yang selebihnya tu selepas makan kena minum juga..
    ingat jika kita tersa lapar je kita juga boleh amlkan minum air sebanyak yang kita rasa mampu sb air juga boleh menyebabkan kita kenyang dan bertenaga.tapi pastikan kita minum air suam yer bukan air manis..hehe..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Asma' Reply:

    @surihati_ku,
    mm..InsyaALLAH…
    terima kak Suri atas cdangan tu…
    skunk ni pun ngah slow2 paksa diri minum air putih nie…ehehe

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Masni Reply:

    Air putih tu air susu ker?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Asma' Reply:

    @Masni,
    ehehe…bukan2..
    air putih tu air masak..
    p bese pnggil air putih…^^

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    rbnizam Reply:

    @Asma’, oo camtu ker..
    very good info…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  2. nice info!! bgun tdo n masa nak tido kna mnum air.leh maintain berat badan.ye ke?;)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @ijan,
    haah, saya pernah gak orang cakap macam tu.
    apa2pun yang pasti,
    minum air sebelum dan selepas tidur,
    memang baik utk kesihatan, menurut pakar2 perubatan.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 1 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Asma' Reply:

    @ijan,
    mm..lec sy ckp…
    minum air pas bngun tido baik tuk proses penghadaman & awet muda..ehehe
    minum air suam la lagi elok…

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  3. insyaallah akan diamalkan.. tapi xpernah la nak cukup minum air masak sekurang2nya 8 gelas tu… camana nak wat erk? tapi untuk orang pompuan, sy pesan supaya kurangkan minum minuman berais..bnyak faedahnya tau,.. semuanya untuk kesihatan dalaman….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    PakarHowTo Reply:

    @suha,
    bukan hanya utk orang pompuan jer,
    orang laki pun sama.
    kena kurangkan minum air sejuk (berais)…
    utk kekuatan dalaman…hehe

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    keyrol Reply:

    dan pastikan air anda bersih dan tulen..:) nanti kena penyakit buah pinggang lak minum byk air yang tak betol2 bersih nih..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  4. samalah,saya pun susah nk dptkn 8 gelas setiap hari.kalo kurang 8 gelas boleh memudaratkn ksihtn ye?

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    Asma' Reply:

    @nabila,
    mm..sy rasa 8 gelas tu atas keprluan tubuh badan seseorang tu..
    ader y kurang 8 gelas da cukup…
    dan ader jugak y perlu lebih 8 gelas….
    atas orang la kot….

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  5. Banyak meminum air masak ni bagus untuk untuk kesihatan…
    anak sy pun lebih suka minum air masak berbanding air susu.
    tahap kesihatan dia memang baik lincah dan aktif. sistem penghadaman dia pun baik..jd, apa tunggu lg, jomlah kita amalkan tips2 di atas. InsyaAllah, kita pasti kekal sihat & cerdas..takkan lemah mcm dulu lg dah..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  6. As salam

    Amalan minum air masak mmg baik utk kesihatan bagi menggantikan air yg keluar melalui tubuh badan kita…bagi sy agak sukar utk melengkap tabiat minum air masak 8 gelas sehari…. harap2 selepas ni sy dpt mengubah tabiat minum air masak ..terimakasih Pakar atas info yg bermanafaat ni

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

    surihati_ku Reply:

    @Nani,
    salam..Nani
    sama-sama..Insyallah pasti Nani boleh lakukanya..tak banyak tapi mulakalah sikit2 lama-lama ia akan jadi kebiasanlah nanti..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  7. minum air masak salah satu khasiat tuk menstabilkan kulit..

    minum air 30minit selepas makan tuk elak perut buncit hehehhe

    apapun tma kasih atas tips yg dikongsikan ..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  8. ..cubalh amalkn mnum air suam sbelum tdo,,sgt2 bgus untk kshtan…..
    ..dn juga,slepas kta bngun tdo,,dgalakkn mnum dlu sgelas air suam sblum mnggsok ggi,, =)…….
    ..nice post!! tQ…………… =)

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  9. Bagus la info ni
    saya ni ssh nk minum air,
    kdg2 smpai terlupe nk minum air lps mkn,huhu….
    ade plk jnis mcm ni eak….(saye ler tu)
    lps try ikut tips ni rs bdn lbih segar…
    trm ksh pd pakar…!!!!

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  10. salam.
    terima kasih atas info di atas.mmg memberi manfaat.
    air amat penting utk kesihatan kita.tanpanya kesihatan kita terganggu dan bermacam2 penyakit yg kita dapat.

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

  11. askum..
    ape yg saya buat untuk latih diri saya minum air masak adalah:

    1-saya akan beli tumbler air 2 liter kat kedai then bawak gi keje. saya target sebelum abis keje saya kena abiskan air 2 liter yg saya bwk tuh..sampai kwn2 kata..” ni air nak buat mandi ke??…”

    2-tak kire la waktu apa pun saya kena gak letak tumbler air yg tersedia air kat umah..saya memang minum tak pakai cawan pun…minum air masak mmg pkai tumbler tu..kalo buat air manis je minum pkai cawan..target kena habiskan air sebelum tidur..

    3-saya mmg tak amik minuman berais langsung..

    4-lepas makan saya memang tak amik air terus tapi tuunggu spai 1 jam baru minum air masak…kalau pegi kedai mkn order la air jugak tapi takde la utk minum takot2 tersedak tgh makan..

    5-saya limit kan 1 hari sekali je minum air manis sbb saya tahu nasik yg kita makan hari2 pun da ada gula..

    hasilnya…
    sehingga kini walaupun saya takda masa nak bersenam…tapi cume mengamalkan petua2 saya jarang sakit, jarang demam, penghadaman pun bertambah baik..dan perut pun tak buncit..

    berat badan pun masih lagi maintain macam anak dara lagi..

    Suka Hijau / TakSuka Merah : Thumb up 0 Thumb down 0

    [Balas Di Sini]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam