Cara menghayati bacaan al-Quran

Saya pernah ditanya seorang rakan ;

Mengape ko suke sangat tengok tilawah?

Ini jawapan saya :

Aku suke sebab hati rase tenang. Alunan ayat Quran itu kadang-kadang buat hati aku bergetar. Kadang-kadang rasa macam nak menangis. Dan kadang-kadang rasa berdebar-debar pun ada. Rase macam hati jantung digenggam… rasa zaukkk… hmm entahlah. Aku pun taktau macammana nak explain. Tapi tu lah yang aku rasa… huhu

hayati quran

Ini cara saya menghayati bacaan al-Quran semasa tilawah :

  • Sedar dan ingat bahawa yang kita dengar itu, bukan ayat biasa tapi ia adalah KALAMULLAH (kata-kata Allah) yang suci.
  • Cuba teliti dan fahami maksud ayat yang dibacakan dengan melihat terjemahan ayat.
  • Fikir dan hayati maksud ayat sedalam-dalamnya. Selami mesej ayat yang dibaca.
  • Dengar dengan teliti bagaimana qari menyesuaikan tarannum dan nada suara yang selaras dengan maksud ayat.
  • Perhatikan kefasihan qari menyebut setiap huruf dengan makhraj yang betul.
  • Nikmati kemerduan burdah-burdah lagu yang dialunkan.
  • Sentiasa angguk-anggukkan kepala, sambil menyebut ‘Allah! Allah! Allah!’
  • Kadang-kadang cuba pejamkan mata, sambil angguk dan geleng kepala, menikmati kemerduan suara qari.
  • Sedar dan yakin kita sedang diberi pahala dan dirahmati Allah kerana mendengar kalam-kalamNya yang mulia.

Baca selanjutnya di sini » (122)

Share Button
Likes(3)Dislikes(0)

Jom hayati bacaan al-Quran MTQK 2015

Majlis Tilawah al-Quran peringkat Kebangsaan ke-58 (tahun 2015) akan bermula malam ini. Ni adalah antara majlis yang saya tunggu-tunggu setiap tahun.

tilawah quran 2015

Saya ingin mengajak anda semua untuk sama-sama menghayati bacaan al-Quran yang akan diperdengarkan oleh Qari dan Qariah yang mewakili negeri masing-masing.

Tahun ini, majlis akan berlangsung di Dewan Muktamar, Kompleks Pusat Islam, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), Kuala Lumpur.

Siapa yang tinggal di Kuala Lumpur dan area Lembah Kelang, boleh la pergi tengok secara LIVE. Tempatnya area sebelah Masjid Negara.

Siapa yang tinggal di luar kawasan, boleh tonton TV1. Dan yang tinggal di luar negara macam saya, boleh la tengok streaming TV online.

Dibawah ini adalah jadual Qari dan Qariah yang akan membuat bacaan pada Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan kali ke-58.

* Nombor giliran dan ayat mana yang akan dibaca, masih belum diundi.

Baca selanjutnya di sini » (89)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

Kisah wanita hebat di zaman Rasulullah

Pernah tak anda dengar kisah seorang sahabiah, bernama ZINNIRAH radhiallahu’anha?

Saya suka sangat nama Zinnirah. Kalau dapat anak perempuan, boleh la letak nama anak dengan nama ni…

Kepada yang tak pernah dengar atau terbaca kisah Zinnirah, jemput baca tulisan dibawah :

Zinnirah – muslimah sejati

zinnirah

gambar sekadar hiasan

Kisah seorang muslimat sejati bernama Zinnirah adalah antara contoh terunggul pengorbanan seorang muslimah demi mempertahankan aqidah yang telah meresap ke dalam lubuk hatinya.

Beliau dipilih oleh Allah untuk menerima ujian yang cukup getir.

Beliau menerima hidayah Allah pada peringkat awal dakwah Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam iaitu semasa baginda sollallahu’alaihi wasallam berdakwah secara sembunyi-sembunyi di kalangan rakan karib baginda.

Dalam sejarah Islam, golongan yang pertama memeluk Islam inilah yang banyak menerima ujian daripada Allah subhanahu wata’aala.

Zinnirah adalah seorang wanita berketurunan bangsa Rom. Beliau telah ditawan dan dijual di sebuah pasar di Mekah. Akhirnya beliau telah dibeli oleh Umar Al-Khattab untuk dijadikan hamba.

Dari segi fizikalnya, Zinnirah kelihatan seorang yang lemah, tetapi dari segi spiritualnya beliau mempunyai jiwa yang cukup kental dan tabah.

Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam memulakan dakwahnya secara sembunyi-sembunyi di kalangan orang-orang tertentu termasuk golongan bawahan. Antara yang menerima cahaya keimanan ini ialah Zinnirah. Beliau telah menerima dengan sepenuh hati.

Pada peringkat awal keislamannya, Zinnirah melakukan suruhan-suruhan islam secara sembunyi-sembunyi, takut diketahui tuannya, Umar Al-Khattab. Beliau bersolat, berzikir, membaca al-Quran, berdoa kepada Allah dengan penuh syahdu dan keinsafan. Semuanya dilakukan secara berhati-hati.

Penderitaan ke atas Zinnirah ini bermula setelah tuannya Umar al-Khattab mengetahui keIslamannya. Umar telah dapat menghidu perubahan yang berlaku ke atas diri hambanya itu. Setelah diselidiki, nyatalah bahawa hambanya meninggalkan agama nenek moyang dan menerima ajaran tauhid yang dibawa Nabi Muhammad sollallahu’alaihi wasallam.

Umar al-Khattab ketika itu cukup terkenal dengan sikap memusuhi Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam dan agama Islam sebelum keIslamannya. Beliau selalu mencerca Muhammadsollallahu’alaihi wasallam. Beliau mencabar sahabat-sahabat yang telah memeluk Islam dengan sikap berani dan tegasnya itu.

Dengan sifat keberanian inilah yang telah mendorong Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam berdoa agar salah seorang daripada 2 Umar di Mekah supaya memeluk Islam.

Zinnirah menjadi mangsa awal di atas sikap kebencian Umar al-Khattab terhadap Islam dan kaum muslimin. Apalagi, teruklah Umar menyeksa dan mendera Zinnirah dengan harapan Zinnirah akan kembali kepada agama asalnya dan meninggalkan Islam.

Pelbagai seksaan dikenakan terhadap Zinnirah. Pukulan, hentakan, sepak terajang, dijemur di tengah-tengah panas terik adalah rutin kehidupan biasa Zinnirah. Semuanya dihadapi dengan tenang dan sabar, di samping hati dan jiwanya bergantung penuh kepada pertolongan Allah subhanahu wata’aala.

Kemuncak penderaan terhadap Zinnirah ialah apabila matanya dicucuk dengan besi panas. Beliau kehilangan kedua-dua matanya dan terpaksa mengharungi hidup dengan penuh kegelapan.

Baca selanjutnya di sini » (276)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

11 tips membuka pintu rezeki

Rezeki itu luas, dan untuk dimurahkan rezeki juga luas cara-caranya.

buka pintu rezeki

Berikut adalah koleksi 11 Tips Membuka Pintu Rezeki :

1. Redha sekiranya ada pintu rezeki tertutup. Bukan rezeki kita la tu… tapi InsyaAllah tingkap rezeki lain akan terbuka.

2. Nak duit? Perlu Doa, Usaha, Ikhtiar dan Tawakal. Baru dapat D-U-I-T

3. Maafkan salah & silap orang lain sebelum tidur malam ini. Bila hati tenang, rezeki mudah datang.

4. Kalau tak mampu untuk sedekah wang ringgit selalu, lakukan solat Dhuha selalu kerana ianya mengandungi banyak manfaat sedekah.

5. Bersangka baik dan doakan kejayaan orang lain. InsyaAllah ramai akan doakan kita kembali.

6. Tunaikan hajat orang lain dan bantu orang lain mencapai hajat/matlamat mereka. Nanti ramai yang akan membantu permudahkan usaha kita pula.

Baca selanjutnya di sini » (213)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

Cara untuk meraih ketenangan jiwa yang hakiki

Semasa kuliah di Cyberjaya baru-baru ni, ada seorang hamba Allah datang bertemu saya, dia salam, cium tangan dan minta maaf banyak-banyak.

Kemudian dia beritahu saya kenapa dia minta maaf. Katanya dia pernah bertanya soalan pada saya (tak pasti samada di inbox facebook atau di whatsapp), tapi tiada respon dari saya menyebabkan dia “bersangka buruk” pada saya.

Dia rasa bersalah atas “dosa” tu dan hadir pada kuliah saya untuk meminta maaf.

Saya katakan padanya bahawa saya tiada dendam pada sesiapa pun dan saya maafkan semua orang sebelum saya tidur. Saya mohon Allah ampun dan maafkan semua orang Islam sebelum saya tidur.

ketenangan jiwa

Jadi apa sahaja kesalahan dia, samada saya tahu atau tak, saya dah lama maafkan. Bahkan tak terdetik untuk anggap itu sebagai satu “kesalahan”.

Antara cara untuk meraih ketenangan jiwa yang hakiki (bukan ketenangan yang pura-pura/sementara seperti melakukan maksiat/berhibur) ialah dengan :

Baca selanjutnya di sini » (372)

Share Button
Likes(3)Dislikes(0)

Korang nak kejar apa??

Rasullullah sollallahu’alaihi wasallam bersabda (yang bermaksud) :

“Sesungguhnya amalan pertama yang dihisab pada hari kiamat dari amalan manusia adalah SOLAT nya. Jika amalan solatnya baik, maka dia akan bahagia dan beruntung. Jika amalan solatnya buruk, maka dia termasuk orang-orang yang rugi.” (Hadis Riwayat At-Tirmidzi)

nak kejar apa

Kenapa kita berkira masa sangat dengan Allah?

Allah bagi masa kepada kita satu hari, 24 jam. Kita hanya memperuntukkan masa dengan Allah hanya 5 waktu.

Jika dicongak secara keseluruhannya, hanya 25 – 50 minit sahaja dalam sehari masa yang kita ambil untuk solat 5 waktu. Tidak sampai 1 jam pun kita bersolat. Itu pun kita masih berkira. Kita solat macam keretapi express.

Kita nak kejar apa? Nikmat duniawi?

Daripada Abu Hurairah radhiallahu’anhu katanya (bermaksud) :

Baca selanjutnya di sini » (287)

Share Button
Likes(3)Dislikes(0)

Bertuhankan duit!

Bertuhankan duit!

Ada sebuah kisah yang berlaku kepada Syeikh Abdul Qadir Jailani.

Dia didatangi oleh pemimpin-pemimpin ternama kota Baghdad untuk diajak bersama dalam satu majlis ibadah malam secara beramai-ramai. Dia menolak tetapi pemimpin-pemimpin tersebut berkeras juga mengajak beliau hadir. Untuk dapat berkat, kata mereka.

Akhirnya, dengan hati yang berat, Syeikh Abdul Qadir bersetuju untuk hadir.

Pada malam berkenaan, di satu tempat yang terbuka. Beratus-ratus orang hadir dengan melakukan ibadah masing-masing. Ada yang bersolat. Ada yang berwirid. Ada yang membaca Quran. Ada yang bermuzakarah. Ada yang bertafakur dan sebagainya.

Syeikh Abdul Qadir duduk di satu sudut dan hanya memerhatikan gelagat orang-orang yang beribadah itu.

Di pertengahan malam, pihak penganjur menjemput Syeikh Abdul Qadir untuk memberi tazkirah. Dia cuba mengelak tetapi didesak berkali-kali oleh pihak penganjur. Untuk dapat berkat, kata mereka lagi.

Akhirnya dengan hati yang sungguh berat, Syeikh Abdul Qadir bersetuju.

Tazkirah Syeikh Abdul Qadir ringkas dan pendek sahaja. Dia berkata :

“Tuan-tuan dan para hadirin sekalian. Tuhan tuan-tuan semua berada di bawah tapak kaki saya.”

Dengan itu, majlis terkejut dan menjadi gempar dan riuh rendah. Para hadirin terasa terhina dan tidak puas hati.

Baca selanjutnya di sini » (299)

Share Button
Likes(4)Dislikes(0)

Berapa ringgit korang bagi duit pada mak ayah sebulan?

Berapa ringgit korang bagi duit pada mak ayah sebulan?

berbakti pada ibu bapa

Kurang sopan bila seorang anak bagitahu ayahnya macam ni:

“Kalau ayah nak duit, bagitahu saya lah yer” …(sambil bersalam)

Saya yang sedang berurut dengan ayahnya kerana tergeliat kaki diam sahaja mendengarnya sehinggalah ayahnya luahkan pada saya.

“Seorang anak, tak sepatutnya bertanya begitu kepada seorang ayah, dah dia tahu ayah dia ni hidup susah, hulur je lah. Malu pakcik nak minta dengan anak, anak beri.. pakcik ambil. Kalau anak tak beri, pakcik diam. Malu nak meminta ni walaupun dengan anak”.

Pakcik tu bagitahu anak dia alhamdulillah semua boleh dikatakan bergaji agak lumayan jugalah, yang bersalam dengan dia tu anak bongsu, gaji dah RM7~8 ribu sebulan dan isteri dia pun bekerja… cikgu.

Saja ajak dia berbual rancak sikit sebab saya dok menahan sakit kena urut baru-baru ni, jadi saya pun buat-buat tanya..

“Berapa sebulan semua anak-anak pakcik bagi?”

Dia pun menjawab dengan jujur :

“Malu sebenarnya pakcik nak cakap, kalau mereka bagi cukup..tak payahlah pakcik dok berurut orang lagi macam ni, sebab umur pun dah 77 tahun. Mereka bagi Rm50 seorang, dapatlah Rm150 sebulan.”

Saya terdiam…tak nak ulas apa-apa lagi.

Cuma terfikirlah saya… kenapa berkira sangat dengan seorang ayah?

Baca selanjutnya di sini » (431)

Share Button
Likes(4)Dislikes(0)

5 kelebihan orang yang sabar

5 kelebihan orang yang sabar

sabar

1) Allah mengangkat menjadi pemimpin.
”Dan Kami jadikan dari kalangan mereka beberapa pemimpin, yang membimbing kaum masing-masing kepada hukum agama Kami, selama mereka bersikap sabar (dalam menjalankan tugas itu)..” (Quran 32:24)

2) Menerima ganjaran pahala.
“..dan sesungguhnya Kami membalas orang-orang sabar dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.” (Quran 16:96)

3) Memperoleh pahala yg berganda.
” Mereka itu akan beroleh pahala dua kali disebabkan kesabaran mereka;..” (Quran 28:54)

4) Pahala yg tidak terbatas.
“…Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira.” (Quran 39:10)

5) Sentiasa didampingi Allah.
“…sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.” (Quran 2:153)

Baca selanjutnya di sini » (179)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

2 waktu mustajab doa pada hari Jumaat

Ayuh pada hari Jumaat yang penuh barkat ini, mari kita BANYAKKAN selawat.

Selawat yang terbaik adalah selawat ibrahimiyyah (yang dibaca di semasa tahiyat akhir).

selawat terbaik

Pada hari Jumaat, terdapat waktu-waktu istimewa doa untuk lebih mustajab.

Waktunya adalah :-

Baca selanjutnya di sini » (328)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)