Jangan terlibat dengan saham dosa di facebook

Jangan terlibat dengan saham dosa di facebook

saham dosa facebook

Ni apa yang saya perhatikan di facebook.

Saya lihat, ramai benar orang yang suka berkongsi cerita (sebar) keburukan orang (samada melalui video, gambar, print-screen, cerita dan sebagainya), KONONnya untuk pengajaran dan iktibar.

Mereka berasa puas hati dan seronok bila apa yang mereka kongsikan tu, ramai pula yang beri komen, hentam, kutuk, caci maki si pelaku buruk (seperti yang dikongsikan).

Tapi, pernahkah kita terfikir atau bayangkan, kalaulah orang itu (yang melakukan keburukan itu) adalah diri kita sendiri, atau mak, kakak, adik-beradik, saudara-mara kita sendiri?

Bukankah kita sama sekali tidak mahu (tidak suka dan marah) kalau orang dedah dan sebarkan keburukan yang telah kita lakukan, hatta dengan tujuan kebaikan untuk pengajaran (kononnya)?

Yaa mungkin orang itu dah buat silap. Orang itu gagal kawal nafsunya.

Yaa mungkin orang itu telah berlebihan dalam tindakannya. Mungkin dia berdosa kepada Allah.

Tapi apakah kerana keterlanjurannya itu, kita BERHAK sebar aib dia.

Adakah kerana itu, kita ada lesen besar untuk canangkan pada dunia, keburukan dan kesilapan yang telah dia lakukan?

Wahai orang yang beriman, JAGA LIDAH mu. JAGA TULISAN mu.

Jangan sampai Allah buka aib mu dan “telanjang”kan kamu baru nak sedar.

Baca selanjutnya di sini » (45)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

5 tips pilih kawan yang baik

Antara KAWAN dan SAHABAT, banyak bezanya.

Sahabat yang baik, apabila dipandang wajahnya, membawa kita mengingati Allah, mendengarkan katanya menambahkan lagi ilmu. Terlihat gerak gerinya meninggikan rasa takut kepada Allah, berkawan dengannya membangkit semangat untuk berjuang di jalan Allah.

Sebaik-baik SAHABAT adalah yang dapat membantu kita melangkah masuk ke Jannah.

pilih kawan

Tak semua kawan itu dikatakan benar-benar seorang sahabat.

Macam mana kita nak tahu?

Baca selanjutnya di sini » (61)

Share Button
Likes(1)Dislikes(0)

Tips untuk bersangka baik dengan orang lain

Berikut adalah tips dari Syeikh Abdul Qadir al-Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan.

Sama-sama la kita take note dan cuba aplikasikan dalam kehidupan kita.

Tips untuk bersangka baik dengan orang lain

sangka baik

Jika engkau bertemu seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :

“Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku”.

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :

“Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik
dariku”

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):

“Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku.”

Jika bertemu orang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):

“Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang
tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku.”

Jika bertemu orang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :

“Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya. Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku.”

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :

“Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.

Pendek kata, konsep sangka baik ialah tidak memandang diri lebih baik, lebih bagus, lebih afdhal dan lebih tinggi dari sesiapa pun.

Kerana kita tidak mengetahui benar-benar dari Lauh Mahfuz, adakah kita akan meninggal dengan husnul khatimah (pengakhiran baik) atau su’ul khatimah (pengakhiran buruk).

Baca selanjutnya di sini » (119)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

Bagaimana ingin peroleh bahagia hakiki

Bagaimana ingin peroleh bahagia hakiki

Dalam hadis sesiapa yang ucapkan Laa ilaha illallah (bermaksud, tiada Tuhan melainkan Allah) 

Allah hilangkan 99 musibah.

Paling kecil dukacita dari hati. Hilang stress dan tekanan.

Ucaplah “laa ilaha illallah”, tiada tuhan selain Allah. Tiada yang berkuasa selain Allah. Tiada yang boleh bagi bahaya dan faedah selain Allah.

Seluruh dunia berubah, tapi hanya Allah yang boleh bahagiakan saya.

Tiada siapa boleh beri apa saya nak, melainkan Allah. Apa saya miliki atau saya dapat, tak boleh beri bahagia melainkan HANYA ALLAH boleh beri bahagia.

bahagia hakiki

Jaga solat awal waktu. Lelaki berjemaah di Masjid. Allah janji, akan jaga rezeki orang yang solat berjemaah.

Bila mereka mendapat kesenangan, mereka tidak angkuh, kedekut, lupa diri.

Bila mereka susah, mereka akan sabar dan mereka tetap bahagia. Mereka menangis di depan Allah. Allah janji rezeki orang jaga solat. Dia dalam jagaan Allah.

Cinta dan hidupkan Sunnah Nabi sollallahu’alaihi wasallam.

Hanya cara hidup Nabi sollallahu’alaihi wasallam boleh bawa kejayaan, kemuliaan, ketenangan dunia dan akhirat.

Selain dari hidup Nabi sollallahu’alaihi wasallam, itu bukan kemuliaan dan kejayaan.

Baca selanjutnya di sini » (52)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

Dosa berganda di facebook

Dosa berganda di facebook

Kita sering salahkan orang lain sebab membuka aib, kelemahan dan keburukan diri kita. Kita cukup marah dan geram bila kelemahan kita diwar-warkan.

Namun, kita terlepas pandang, kadang-kadang kita sendiri yang memapar perlakuan buruk kita kepada masyarakat.

Ketahuilah, di antara faktor terbukanya aib diri kita ialah dengan ber”mujaharah”, yakni terang-terangan melakukan dosa.

Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam bersabda (yang bermaksud) :

“Semua umatku diampunkan dosa mereka kecuali orang yang secara bermujaharah iaitu terang-terangan berbuat dosa dan yang termasuk dalam mujaharah adalah seorang yang melakukan dosa di malam hari, kemudian hingga pagi hari Allah telah menutupi dosa tersebut. Kemudian dia berkata: “Wahai fulan semalam saya berbuat ini dan berbuat itu.” Padahal Allah telah menutupi dosa tersebut semalaman, tetapi pada pagi hari dia sendiri telah membuka sendiri akan dosa tersebut.” (Bukhari dan Muslim)

Telah berdosa atas maksiat yang dilakukan, ditambah lagi dengan dosa menzahirkan perbuatan maksiat itu.

dosa facebook

Sebagai contoh maksiat yang dizahirkan ;

Baca selanjutnya di sini » (50)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

Jangan jangan jangan

Jangan!

Jangan!

Jangan!

jangan jangan jangan

Jangan melihat seseorang dari masa lalunya.
Berilah kesempatan seseorang untuk berubah. Kerana seseorang yang nyaris-nyaris membunuh Rasulullah, kini terbaring bersemadi disebelah makam baginda sollallahu’alaihi wasallam pun. Malah mendapat title “radhiallahu’anhu (yang diredhai Allah)” pula. (Saidina Umar al-Khattab radhiallahu’anhu)

Jangan melihat seseorang dari masa lalunya.
Seseorang yang pernah berperang melawan agama Allah sebelum ini pun, akhirnya digelar pedang Allah (Saifullah). (Saidina Khalid Ibnu Walid radhiallahu’anhu).

Jangan menilai orang dari rupanya.
Kerana Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam melihat si pendek tak menawan iaitu sahabat baginda, Saidina Julaybib radhiallahu’anhu dikejar-kejar oleh para bidadari Syurga.

Baca selanjutnya di sini » (36)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

Harga barang naik, apa pegangan kita??

Hari ni kecoh pasal isu GST… kenaikan harga barang.

kenaikan harga barang

Saya BUKAN seorang penyokong GST. Saya pun tak setuju cukai dikenakan kepada setiap barang yang dibeli, kerana ia membebankan pengguna.

Namun, bagi seorang mukmin, yang percaya dan yakin dengan ALLAH yang berkuasa atas segalanya, kita mesti betulkan KEYAKINAN kita atas apa yang berlaku hari ini.

PEGANGAN dan KEYAKINAN kita mesti BETUL.

Sikap dan tindakan kita pula mesti selari, dan tak menyalahi kehendak syariat dalam berhadapan dengan sebarang isu. 

Berikut ini adalah isi ceramah Maulana Hamzah mengenai kenaikan harga barang. Saya rasa ianya sangat wajar untuk kita renungi dan fahami betul-betul.

Tuan-tuan yang mulia,

Kita kena betulkan YAKIN pada Allah. Apa jua perkara yang datang adalah ketentuan Allah subhanhu wata’aala. Allah mengawal segalanya.

Hakikatnya, krisis kenaikan harga barang telah berlaku ke atas manusia sejak pada zaman Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam lagi, dan ia telah direkodkan dalam hadis-hadis soheh.

Dari Anas bin Malik radhiallahu’anhu dia berkata,

“Harga barang menjadi mahal pada zaman Nabi sollallahu’alaihi wasallam, lalu mereka (para sahabat) berkata, ‘Wahai Rasulullah, harga telah menjadi mahal maka tetapkanlah harga untuk kami.’” (Riwayat Abu Dawud)

Peristiwa ini berlaku apabila harga barang di pasar di Madinah naik. Maka para sahabat radhiallahu’anhum ajma’in bertemu Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam meminta supaya Baginda menetapkan harga supaya orang-orang miskin dapat membeli barang dengan harga yang mereka mampu.

Lalu apa jawab Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam?

Baginda bersabda:

“Sesungguhnya Allah, Dialah yang menetapkan harga itu. Dialah Allah yang melapangkan, Dialah Allah yang menyempitkan, serta Dialah Allah yang memberikan rezeki. Dan sesungguhnya aku berharap agar aku bertemu Allah subhanahu wata’aala dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku di dalam kezaliman terhadap darah, mahupun kezaliman terhadap harta.” (Sahih. Riwayat Abu Daud)

Kenaikan harga barang tidak mengubah rezeki seseorang.

Nabi menyatakan bahawa ALLAH lah yang melapangkan rezeki seseorang hamba dan DIA juga yang menyempitkan rezeki mana-mana hamba yang dikehendakiNya.

Ini selari dengan firman Allah subhanhu wata’aala ;

Baca selanjutnya di sini » (163)

Share Button
Likes(3)Dislikes(0)

3 Tips cara untuk istiqamah

Tips cara untuk istiqamah dalam melakukan perubahan@ berhijrah

Apa yang saya terangkan di bawah sekadar kemampuan saya memahami pembacaan saya sahaja.

Ianya tidak semestinya tepat, walaupun mungkin mengandungi sedikit sebanyak kebenaran. Saya mohon hidayah dan tawfeeq daripada Allah SWT.

Definisi istiqamah

“Istiqamah adalah kamu berdiri di atas perintah dan larangan dan tidak terumbang ambing seperti musang (yang berlari ke sana ke mari).” -Saidina Umar al-Khattab

Secara mudahnya istiqomah boleh difahami sebagai melakukan perkara baik secara berterusan dan ikhlas kerana Allah hanya untuk mencapai keredhaan Allah SWT.

 

istiqamah

istiqamah walau sedikit

3 Tips Cara untuk Istiqamah

Baca selanjutnya di sini » (205)

Share Button
Likes(5)Dislikes(0)

Satu Kebodohan

2 Contoh Kebodohan

Contoh bodoh 1

Seorang lelaki, pakai jubah kopiah dan serban. Hisap rokok belakang masjid. Kantoi dengan orang kampung, kena ejek.

Esoknya lelaki tersebut terus tak pakai jubah, kopiah, serban bahkan tak datang lagi ke masjid, TAPI masih hisap rokok. Alasannya, dia adalah fitnah pada agama sebab merokok.

Ini adalah satu kebodohan dan penipuan syaitan!

Yang patut dia tinggalkan ialah ROKOK, bukannya tinggalkan jubah, serban, kopiah atau masjid.

bodoh

Contoh bodoh 2

Seorang perempuan, berjubah, berniqab. Suka berselfie, tayang bodi pada ajnabi di fb, dipuja dipuji para lelaki sampai ada yang komen berahi.

Komen-komen islamik memang tak ketinggalan. Puji-pujian kononnya puji keindahan ciptaan Tuhan.

Kemudian ada ustaz tegur, perempuan tu terasa, esoknya dia pakai tudung pendek, niqab dibuang, pakai baju adik.

Bila orang tanya kenapa dah tak pakai purdah dan tudung labuh, katanya dia tak mahu jadi fitnah pada agama sebab suka menggedik.

Ini adalah satu kebodohan dan penipuan syaitan!

Yang patut dia tinggalkan ialah KEGEDIKAN, bukannya tinggalkan jubah, purdah dan tudung labuh.

Inilah hakikat manusia zaman sekarang, bila ditegur, mereka bukan jadi baik, tapi mereka pertahankan yang jahat, dan tinggalkan yang baik.

Yang menegur pun sama, bila menegur bukan untuk kebaikan, bukan untuk keredhaan Allah, tapi untuk lepaskan nafsu semata-mata sebab nampak keburukan orang lain.

Mereka menegur dengan cara “buang kebaikan, dan kembali menjadi jahat”.

Contohnya :

“Kalau nak merokok, buang dulu kopiah tu.”.

Ini juga merupakan kebodohan dalam menegur, sepatutnya dia suruh buang rokok, bukan buang kopiah.

Contoh lain, kaum hijabista bebeh meleleh berkomen jiwang islamik di fb dengan lelaki ajnabi.

Penegur tegur :

“Kalau nak berzina, buang dulu purdahnya.”

Ini adalah kebodohan, sebab yang perlu diseru ialah kepada kebaikan, bukannya seru kepada kejahatan dan galakkan perbuatan mungkar.

Penegur dan ditegur, kedua-duanya bodoh.

Baca selanjutnya di sini » (159)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

Cara tegur orang dengan baik

Cara tegur orang dengan baik

Sabda Nabi sollallahu ‘alaihi wasallam…

Addiinu naa sihah.

Agama itu adalah nasihat!

Tegur-menegur, nasihat-menasihati adalah satu perbuatan yang sangat baik dan dianjurkan.

Memang kita sebagai manusia perlu mendapat teguran dari orang lain. Kerana kita bukan maksum (bebas dari dosa).

Dari teguran lah, ita akan sedar akan kesilapan, kesalahan dan kelemahan diri kita.

Dan dari situlah kita akan dapat meningkatkan pengetahuan dan pengalaman.

Saya yakin, setiap orang mesti pernah merasa ditegur oleh orang lain…

Jika ditegur, teguran yang bagaimanakah yang anda mahukan orang lain lakukan?

Adakah teguran dengan jerkahan? jeritan? maki hamun? perli-perli? atau bagaimana?

cara tegur orang

Berikut ini adalah beberapa perkara perlu ditekan jika ingin menegur seseorang (cara teguran yang baik) :

Baca selanjutnya di sini » (316)

Share Button
Likes(4)Dislikes(0)