Apakah azam anda untuk Ramadhan kali ini?

Apakah azam anda untuk Ramadhan kali ini?

nasihat ramadhan

 

1) Target berapa kali nak khatam quran?

2) Yang baca quran tak lancar dan tersekat-sekat, ada tak plan untuk belajar sungguh-sungguh Alquran sehingga lancar? Dah berapa tahun hidup, tapi masih belum lancar bacaan alquran. Kena target ramadhan ni perubahan.

3) Ada tak target supaya kita istiqomah tahajud setiap hari sepanjang ramadhan?

4) Ada target untuk menangis ketika berdoa, dan nangis baca quran, atau nangis tika bertaubat? Dah lama tak menangis. Asyik nangis tengok drama korea je. Target ramadhan ni, kita dapat menangis ingat Allah, rindu Allah!

5) Ada tak target untuk sedeqah? Berapa banyak nak sedeqah sepanjang ramadhan? RM 10, RM 100, RM1000, RM10,000?

Baca selanjutnya di sini » (1000)

1,139 total views, 1 views today

Share Button
BAGUS(6)TAK bagus(0)

Kenapa kau nak sombong sangat?

Setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Ada orang mungkin lebih dari satu segi, tapi kurang pula dari segi yang lain.

Kita mungkin pandai dalam sesuatu perkara, tapi ada perkara-perkara yang langsung kita tak tahu apa pun.

Jadi, usah la sombong. Jangan berlagak macam kita ni bagus sangat, seolah-olah kita tak punya kelemahan.

Apabila orang buat silap, jangan la cepat sangat menghukum dan pandang hina padanya. Kerana kita juga terkadang melakukan kesilapan.

Apabila kita berjaya dalam sesuatu perkara, usahlah sombong dan bangga diri. Kerana itu semua berlaku hanya dengan izinNya.

Kalau kita ada kelebihan, bersyukurlah dengan kelebihan yang dikurnia. Gunakan kelebihan untuk memberi manfaat pada orang lain. Itulah akhlak mukmin sebenar.

Baca selanjutnya di sini » (1425)

1,624 total views, no views today

Share Button
BAGUS(10)TAK bagus(0)

Siapa suka bertangguh?

Siapa kat sini suka tangguh kerja? … Sila angkat tangan!

Ooopss…

Sebenarnya saya pun termasuk salah seorang yang angkat tangan (orang yang ada masalah suka tangguh kerja). huhuhu

“Yaa Allah, bantulah aku untuk perbaiki sikap ini…” aamiinn

Saya pernah terbaca 1 kata-kata hikmah orang Barat berbunyi :

” If you say, you are going to DO IT LATER, that means you are NOT GOING TO DO IT! “

Pernah dengar tak kata-kata di atas?

Aduhhh, pahit nak cakap, tapi BENAR sekali pernyataan itu.

Kerana pengalaman saya membuktikan, jika kita tangguhkan satu-satu kerja atau urusan, besar kemungkinan kita tak akan melakukannya langsung.

suka bertangguh

Macammana nak ubah sikap suka bertangguh ni…?

Tidak ada cara mudah untuk mengubah sikap suka bertangguh ini.

Ia hanya mampu diubah dengan 2 perkara :

Baca selanjutnya di sini » (760)

915 total views, no views today

Share Button
BAGUS(16)TAK bagus(0)

Mahu orang suka pada anda?

Anda mahu ramai orang suka dengan anda??

Mudah saja.

Sentiasalah amalkan 5S ini :

  1. SENYUM : sentiasa maniskan muka dengan senyuman!
  2. SAPA : sentiasa bertegur sapa dan bertanya khabar dengan orang lain.
  3. SALAM : sentiasa beri salam dan ucap selamat.
  4. SOPAN : sopan ialah gaya bahasa badan, mimik muka dan luaran kita. Sentiasa la berlemah lembut dalam tindak tanduk (tidak kasar).
  5. SANTUN : sifat mendahulukan dan mengutamakan orang lain (ikram muslimin).

Orang yang mempunyai sifat santun ialah, contohnya masa buka pintu, dia pegang dan ‘tahan’ pintu itu untuk orang dibelakangnya untuk masuk juga, bukannya buka pintu dan lempar tutup pintu dengan kasar tanpa fikir orang lain.

Baca selanjutnya di sini » (573)

621 total views, no views today

Share Button
BAGUS(10)TAK bagus(0)

Nasihat untuk pendakwah

Adakah kamu seorang pendakwah? Adakah kamu seorang pejuang sunnah?

Kalau benar mahu perjuangkan sunnah…

  • Kamu tak perlu salahkan orang untuk tunjukkan kamu betul!
  • Kamu tak perlu burukkan orang untuk tunjukkan kamu baik!
  • Kamu tak perlu bodohkan orang untuk tunjuk kamu cerdik!

Tapi buktikanlah kebaikan kamu itu melalui percakapan, perbuatan dan akhlak kamu.

pendakwah

Bukankah Nabi sollallahu’alaihi wasallam diutuskan ke dunia ini untuk membawa rahmat ke seluruh alam?

Firman Allah subhanahu wata’aala dalam surah al-Anbiya ayat 107 (bermaksud) :

“Dan tidak aku utuskan engkau (Muhammad) melainkan untuk membawa rahmat ke seluruh alam.”

 

Sedarlah…

Sifat TAWADHU’, menghormati dan muliakan orang lain serta sentiasa berbaik sangka dengan orang lain itu lebih memberikan kesan pada hati orang yang kamu dakwahkan.

Bukankah Nabi sollallahu’alaihi wasallam itu adalah uswatun hasanah (sebaik-baik contoh tauladan)?

Bukankah Nabi sollallahu’alaihi wasallam itu mempunyai akhlak paling sempurna?

Baca selanjutnya di sini » (502)

538 total views, no views today

Share Button
BAGUS(10)TAK bagus(0)

Kenapa kita suka kritik orang?

Saya lihat, kita ni suka betul mengkritik. Suka benar menyalahkan orang lain. Hampir dalam semua hal, kita suka tuding jari pada orang lain.

kritik

Bukan tak boleh nak kritik.

Sudah tentu, boleh saja kita menyatakan ketidaksetujuan. Kita memang ada hak bersuara. Bebas untuk meluah pendapat dan sebagainya…

Tapi sebagai seorang mukmin (orang Islam), kita ada adab yang perlu dijaga.

Antara adab dalam mengkritik ialah ;

  • motif mesti jelas
  • kritikan yang membina, bukan kritikan menghina
  • tak melampaui batas
  • menggunakan bahasa dan perkataan yang sesuai
  • kritik mesti kena pada tempatnya

Kalau kita sekadar mengkritik nak tunjuk perasaan, nak lepas geram dan kritik dengan penuh emosi… lebih baik tak payah.

Sebab kritikan tu hanya menunjukkan ketidakmatangan kita. Ia mencalarkan kewibawaan. Malah boleh menjatuhkan air muka kita sendiri.

Pada saya, kritikan, makian, kutukan dan yang ‘sewaktu’ dengannya, tak membantu langsung untuk selesaikan apa-apa masalah.

Baca selanjutnya di sini » (529)

574 total views, no views today

Share Button
BAGUS(8)TAK bagus(0)

Adakah kamu fikir kamu LEBIH baik?

Mengapa begitu mudah kamu mengata orang?

BODOH, bongok, bebal, tolol, bahalul, dungu, gila, bangang, zalim, tak sedar diri dan macam-macam lagi la.

Sampai dah tak tahu perkataan buruk apa lagi yang hendak dikatakan.

Semua kata diluah penuh emosi (sewenang-wenangnya) pada orang yang kamu tak suka.

Kamu maki sesuka hati pada orang yang tak ‘sebulu’ dengan kamu.

kutuk orang

Come on saudara!

Apakah perbuatan kamu mengata itu lebih baik dari orang yang kamu kata?

Apakah kamu menganggap diri kamu LEBIH baik, mulia, hebat, cerdik, pandai, bijak, berilmu dan adil setelah kamu mengeluarkan kata-kata buruk begitu?

Maaf cakap. Kalau macam tu lah perbuatan kamu, sedarlah, yang berkata-kata buruk dan menghina orang (kamu) itu lah yang lebih buruk dan lebih memalukan.

Kamu sangka kamu lah hero, kamu hebat. Kamu sangka kamu pejuang hak yang menegakkan kebenaran.

Tapi dalam kamu perasan macam tu, sebenarnya kamulah perosak yang menghuru-harakan keharmonian masyarakat.

Pepatah Melayu ada mengatakan ;

“Paku dulang paku serpih, mengata orang kamu yang lebih.”

Kamu kata (komen) :- orang tu bebal, dungu, bodoh, gila, bangang, bongok, zalim, tamak, tak sedar diri… 

Tapi dalam kamu tak sedar… perbuatan kamu itu menampakkan kamu lah yang terLEBIH dungu dan tak sedar diri!

Saudara…

Baca selanjutnya di sini » (735)

850 total views, no views today

Share Button
BAGUS(13)TAK bagus(0)

Makan! Cakap! Tidur!

Makan! Cakap! Tidur!

Dalam sebuah hadith riwayat al-Baihaqi ada dinyatakan mafhumnya :

Sesungguhnya Allah SUKA pada 3 perkara dan BENCI pada 3 perkara.

3 perkara yang ALLAH suka ialah ;

  • sedikit makan
  • sedikit cakap
  • sedikit tidur

Manakala, 3 perkara yang ALLAH benci ialah ;

  • banyak makan
  • banyak cakap
  • banyak tidur

 tidur

Komen dari PHT :

Baca selanjutnya di sini » (596)

583 total views, no views today

Share Button
BAGUS(9)TAK bagus(0)

Jangan pernah berhenti mengharap rahmat Allah

Jangan pernah berhenti mengharap rahmat Allah

Pada suatu hari, Sayyidina Ali radhiallahu’anhu memasuki masjid. Nabi sollallahu ‘alahi wasallam tersenyum pada Ali radhiallahu’anhu. Melihatnya, Ali radhiallahu’anhu pun membalas senyuman Nabi sollallahu ‘alahi wasallam.

(lihat bagaimana indahnya akhlak Nabi… Baginda sollallahu’alaihi wasallam akan senyum dulu pada orang baginda jumpa… Kita? Susah benar nak senyum pada orang kan?)

senyumlah

Seterusnya, Nabi sollallahu ‘alahi wasallam bertanya mengapakah Ali radhiallahu’anhu senyum? Sayidina Ali radhiallahu’anhu mengatakan dia tersenyum sebagai membalas senyuman Baginda sollallahu ‘alahi wasallam.

Nabi sollallahu ‘alahi wasallam pun menceritakan suasana di padang mahsyar nanti.

Nabi sollallahu ‘alahi wasallam cerita kepada Sayyidina Ali radhiallahu’anhu bagaimana Allah menunjukkan sifat keadilanNya, dan dalam masa yang sama Allah turut menzahirkan sifat kasih sayangNya.

Diceritakan…

Allah telah memperlihatkan dosa-dosa yang dilakukan oleh 2 orang pendosa. Mereka berdua mengakui semuanya dan tiada alasan atau dalih lagi bagi pihak mereka.

Lantas, Allah menyuruh mereka memasuki neraka dan salah seorang pendosa itu berlari sepantas-pantasnya menuju ke neraka.

Allah melihat gelagatnya dan bertanya kembali kepadanya, betulkah dia telah berbuat dosa-dosa itu?

Baca selanjutnya di sini » (654)

665 total views, no views today

Share Button
BAGUS(10)TAK bagus(0)

Berapa minit sehari baca Quran?

Berapa minit sehai baca Quran?

Sehari ada 24 jam, bersamaan 1,440 minit.

Dalam 1,440 minit tu, berapa minitkah yang *kita peruntuk untuk baca Quran yer?

60 minit? 40 minit? 10 minit?

Atau 5 minit pun tak sempat?

tak ada masa

Allah bagi kita 1,440 minit sehari…  5 minit pun kita tak boleh luang baca Quran???

Lepas tu kita mengeluh kata hidup kita sempit.

  • GST laa…
  • Harga barang mahal laa…
  • Kerajaan zalim laa…

Semua orang kita cuba salahkan.

Baca selanjutnya di sini » (828)

466 total views, no views today

Share Button
BAGUS(7)TAK bagus(0)