Siapa tahu bila dia nak mati?

Saya suka kongsi artikel atau cerita yang menyentuh hati saya. Bila baca artikel macam ni, bermacam-macam fikiran berlegar di kepala. Allahu akbar.

KISAH BANDUAN AKHIR (Very worth reading).

Antara manusia yg tahu bila dia akan MATI ialah, Banduan Akhir.

  • ada satu kes, dinamakan sebagai “Banduan Akhir”.
  • banduan akhir ialah banduan yg melakukan jenayah yg berat mengalami proses kehakiman kadangkala 2 tahun, 3 tahun, 5 tahun dan akhirnya akan dihukum dgn hukuman gantung oleh Hakim.
  • kalau hukuman gantung itu dibacakan pd hari Isnin, maka gantung hingga mati dilakukan oleh semua banduan akhir beragama Islam pd hari Jumaat.
  • apabila seorg banduan akhir dihukum gantung sehingga mati, maka namanya diketika itu akan menjadi banduan akhir dan biliknya akan diasingkan.
  • nama biliknya “Sel akhir”.
  • katankanlah Hakim jatuhkan hukuman hari Isnin, ketika itu baki kehidupan harinya ialah Selasa, Rabu & Khamis sahaja.
  • waktu Hakim baca : “maka ini dijatuhkan hukuman gantung sampai mati yg akan dilaksanakan pd hari Jumaat ini diantara jam 6 pagi hingga jam 7 pagi.”
  • ianya mesti prosedurnya begitu.
  • kalau hukumana dibaca hari Ahad, jumaat dijatuhkan hukuman.
  • kalau Rabu, maka baki kehidupannya sehari sahaja lagi.
  • org yg namanya banduan akhir ini, selesai Hakim membaca keputusan..,lutut dia dah tak boleh berdiri dah.
  • sbb apa tuan²? Sbb dia masih boleh bernafas 3 hari sahaja. Dia hanya boleh bernafas 4 hari sahaja.
  • air mata sudah berlinangan sejak dari Mahkamah lagi.
  • Balik ke penjara, warden akan suruh asingkan barang² dan mesti dipindahkan ke sel belakang sekali seorg².
  • Diketika itu, kita akan tengok bagaimana banduan akhir menghabiskan kehidupannya.
  • sentiasa membaca Al-Quran.
  • bila ustaz Agama yg pergi disitu, majlis percakapan & nasihat itu akan dipenuhi dgn tangisan air mata.

“Saya banyak dosa ustaz”

“Saya tinggalkan tanggungjawab saya.”

“Saya tinggalkan tanggungjawab saya pada ibu & ayah saya ustaz”

  • pergilah waktu mana pun, kita akan tengok banduan akhir ini berdiri di depan Allah… sembahyang.
  • Solatnya panjang, zikirnya banyak. Quraannya banyak mengadu pd Allah SWT.
  • kenapa? Sbb dia tahu umur dia lagi 3 hari, lagi 2 hari.

banduan akhir

Tuan² dirahmati Allah, bila sampai hari Khamis, esok jumaat pagi dia akan digantung.

Baca selanjutnya di sini »

(267)

604 total views, 4 views today

Share Button
BAGUS(5)TAK bagus(0)

6 cara buatkan orang suka dengan kita

Saya nak kongsi dengan korang 6 tips yang saya amalkan untuk buatkan orang suka dengan saya.

InsyaAllah kalau korang dapat praktikkan ni, pasti korang akan dapat ramai kawan. Tak caya cubalah.

1- SUKA PADA ORANG LAIN
Syarat pertama dan utama untuk anda disukai orang ialah ANDA MESTI SUKA PADA ORANG LAIN dulu. Anda seharusnya mempunyai perasaan minat dan suka pada orang lain dengan ikhlas. Kalau anda tak suka pada orang lain, mana mungkin anda akan disukai oleh orang lain pula. Betul tak?

cara buat orang suka

2- SENYUM
Senyumlah sentiasa. Semua orang suka pada orang yang murah senyumannya. Senyumlah dari hati. Walaupun muka anda tak hensem, tapi kalau anda senyum, pasti nampak lebih manis dan menarik. Senyuman itu, selain memaniskan muka, ia juga dapat pahala. Sebab senyum itu kan sedekah.

3- INGAT NAMA dan SEBUT NAMA ITU DENGAN NADA YANG PALING MESRA
Semua orang suka kalau namanya diingati. Cuba bayangkan kalau ada kawan anda yang tidak mengingati nama anda. Apa perasaan anda? Jadi, sila ingat betul-betul nama seseorang jika ingin disukai. Dan kalau boleh, ingat nama panggilan yang paling disukainya, dan panggillah dia dengan nama panggilan tersebut dengan penuh kemesraan.

Baca selanjutnya di sini »

(323)

644 total views, 4 views today

Share Button
BAGUS(5)TAK bagus(0)

Untuk apa kita bersengketa?

Berbeza itu biasa. Setiap individu itu unik dan istimewa. Ada kelebihan. Ada juga kekurangan.

Cara berfikir seseorang dipengaruhi oleh banyak faktor. Jantina, umur, latar belakang keluarga, pendidikan, cara hidup, suasana tempat tinggal, masalah peribadi… semua ini mempengaruhi cara berfikir seseorang.

Apabila berlaku pertembungan, seboleh mungkin cuba bayangkan kalau kita di pihak orang itu. Fikir keadaan orang itu, dan bayangkan kalau kita berada di situasi seperti dia.

bersengketa

Buka minda. Buka jiwa. InsyaAllah mungkin kita boleh mencari titik pertemuan (persetujuan).

Baca selanjutnya di sini »

(70)

227 total views, 2 views today

Share Button
BAGUS(5)TAK bagus(0)

Cara paling mujarab mengubati kencing manis

Perkongsian mengenai rawatan mujarab untuk penghidap kencing manis.

merawat kencing manis

Saya dapat maklumat ini dari wassap group family saya. Abang nombor 6 yang share. Katanya dia dapat dari kawannya.

Keaslian dan kesohehan info ini tak dapat dipastikan. Saya tak boleh jamin ianya betul-betul mujarab atau tidak.

Tapi kalaulah saya seorang penghidap kencing manis, tentunya saya akan cuba cara rawatan ini. Mana tahu ia betul-betul berkesan. Siapa tahu kan?

So, boleh cuba kepada yang nak mencuba.

Namun, saya berlepas diri dari sebarang tanggungjawab sekiranya ia tak berkesan atau memberikan kesan lain pada yang mencuba.

Baiklah. Ini perkongsiannya :

Baca selanjutnya di sini »

(680)

1,275 total views, 27 views today

Share Button
BAGUS(6)TAK bagus(0)

Jom jadi JUTAWAN SELAWAT

Sempena hari Jumaat, penghulu segala hari ni, saya nak kongsi 1 amalan yang paling mudah untuk diamalkan. Ia sangat mudah tapi pahala nya berganda-ganda.

Walaupun mudah, tapi tak ramai yang mampu beramal. Kalau amal pun, tak istiqamah. Tahukah kita, Allah sangat suka amalan yang istiqamah walaupun sedikit.

Jadi, apakah amalan yang mudah tu?

Jawapannya :

Baca selanjutnya di sini »

(147)

369 total views, 1 views today

Share Button
BAGUS(5)TAK bagus(0)

Aku dah OK, kau tu yang kena berubah?

Dalam banyak hal, kita rasa kita sentiasa di pihak yang betul. Kita mahu orang faham kita. Kita nak orang terima pendapat kita. Kita ingin orang dengar cakap kita.

Tapi sedarkah kita, orang lain pun fikir macam itu juga. Mereka juga fikir mereka betul. Mereka tak silap. Mereka tak perlu berubah. Yang perlu berubah adalah orang lain.

Inilah lumrah pemikiran seorang manusia.

Kita sentiasa fikir, kita yang betul. Kita rasa kita dah OK. Orang lain la kena dengar nasihat kita. Orang lain la perlu berubah.

aku dah ok

Kita jarang sekali akui kelemahan kita. Jarang sekali kita nampak kekurangan kita. Jarang sekali kita sedar kesilapan kita.

Baca selanjutnya di sini »

(164)

415 total views, 2 views today

Share Button
BAGUS(4)TAK bagus(0)

Monolog dari hati

Sejak dulu, saya memang suka mencatat. Menulis apa saja yang terbuku dihati. Mencatit apa saja yang terlintas difikiran. Ia dah jadi hobi.

Ini cara saya melepas perasaan membelai rasa hati…

Korang macammana? Apa cara korang melepas perasaan…?

Berikut ini saya kongsi beberapa catatan monolog diri. Walau ia nampak peribadi. Tapi bagus untuk peringatan dan muhasabah diri.

monolog dari hati

Ayuh hayati…

Monolog #1 : Alangkah Degilnya Diri

Tidurku banyak.
Anganku panjang.
Amalku tidak bertambah.
Dosa maksiat menggunung tinggi.
Sedang maut semakin menghampiri…
Ohhh alangkah degilnya diri ini !

Monolog #2 : Sungguh, Aku Ingin Berubah

Baca selanjutnya di sini »

(134)

454 total views, 4 views today

Share Button
BAGUS(7)TAK bagus(0)

Kamu OK, orang lain TAK OK?

Kamu sakit hati orang dedah aib kamu,
tapi kamu senang hati jer dedah aib orang.

Kamu geram orang cakap pasal silap kamu,
tapi kamu rilek jer cerita pasal silap orang.

Kamu tak suka orang jaja pasal lemah kamu,
tapi kamu senang-senang jer jaja pasal lemah orang.

Kamu tak boleh terima orang sebar buruk kamu,
tapi kamu ikut sedap hati jer sebar buruk orang.

Kamu tak redha orang umpat kamu,
tapi kamu hari-hari umpat orang.

Kamu tak mahu orang kritik kamu,
tapi kamu boleh pula kritik orang.

Kamu marah orang kutuk kamu,
tapi kamu suka benar kutuk orang.

Sifir apa yang kamu pakai?

kutuk orang

#JagaLidah
#JagaAkhlak
#JadilahMukminSejati

 

pakarhowto

Email entri ini kepada kawan Email entri ini kepada kawan

(57)

235 total views, 2 views today

Share Button
BAGUS(6)TAK bagus(0)

Kamu cuma ada 1 peluang saja, jangan sia-siakan

Hidup cuma 1 kali saja.

Ulamak memberi perumpamaan.

Ada seekor katak ditepi sungai nampak seorang pemancing sedang memancing. Katak tersebut teringat kawannya, ikan di dalam sungai. Lantas sang katak terjun masuk kedalam air. Ia ingin berjumpa ikan. Sang katak merperingatkan ikan supaya jangan sesekali makan umpan yang dipasang pemancing.

Katak berkata kepada ikan.

“Wahai kawanku… Jangan engkau makan cacing itu walau ia nampak menyelerakanmu. Kerana sebenarnya ia adalah perangkap. Kalau kamu makan juga, nescaya kamu akan ditangkap, perut kamu akan dibelah, kulit kamu akan disiang dan tubuhmu akan dibakar atas api. Kemudian mereka akan memakan kamu dengan lahap sekali.”

Sang katak cuba menasihati kawannya, kerana ia lebih faham keadaan di darat. Sang katak tahu benar apa yang akan dilakukan pemancing pada ikan yang ditangkap.

pancing ikan

Malang sekali.

Sang ikan langsung tak ambil peduli nasihat sahabatnya. Malah ikan mentertawakannya. Ikan percaya itu semua hanyalah cerita rekaan sang katak yang cemburu padanya.

Lantas ikan telah memakan umpan. Lalu ikan terus disentap dan ditarik naik ke darat oleh pemancing.

Ikan terkejut besar. Ohhh aku sudah terkena! Nak cakap apa pun tak guna.

Kini ikan telah nampak dan saksikan apa yang dikatakan oleh katak bukan rekaan, tapi semuanya benar belaka.

Disaat itu barulah ikan tersedar dan yakin yang kulitnya bakal disiang, perut akan dibelah dan tubuh badannya akan dibakar.

Ikan berasa sangat-sangat menyesal.

Tapi malang, ia sudah terlambat.

Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tiada gunanya.

Kini ikan sudah tak ada peluang untuk kembali ke dalam air.

Ulamak beritahu…

Baca selanjutnya di sini »

(341)

812 total views, 1 views today

Share Button
BAGUS(7)TAK bagus(0)

Kenapa suami tak pernah nak faham saya?

Dulu blog PHT ni banyak sekali menerima email aduan dari para pembacanya. Terutamanya aduan mengenai masalah rumahtangga. Sehingga sampai satu tahap, saya rasa dah jadi macam pakar kaunseling rumahtangga pulak. huhu

Anyhow, hari ni nak kongsi 1 email aduan rumahtangga yang diterima sebelum ni. Lama benar rasanya saya tak menjawab persoalan macam ni.

Aduan :

  • Mr PakarHowTo, saya nak tanya pendapat. Saya dah kenal suami saya sejak 7 tahun lepas. Kami bercinta hampir 3 tahun dan sekarang kahwin dah 4 tahun pun. Soalan saya, kenapa suami TAK PERNAH NAK FAHAM saya ya???

tak faham

Respond PHT :

Baca selanjutnya di sini »

(261)

899 total views, 2 views today

Share Button
BAGUS(4)TAK bagus(0)