2 bentuk hubngan yang WAJIB dijaga

2 bentuk hubungan yang sangat kita perlu (WAJIB) jaga ialah ;

  1. Hablumminallah (hubungan dengan Allah)
  2. Hablumminannas (hubungan dengan manusia)

Hubungan dengan ALLAH perlu di jaga dengan melaksanakan segala perintahNya serta meninggalkan segala laranganNya.

hablumminallah

Namun kena ingat !

ALLAH tidak hanya menilai sebanyak mana ibadah kita kepada-NYA, tetapi ALLAH juga melihat sejauh mana kita menjaga hubungan sesama makhluk (hubungan dengan orang lain).

Jadi, jangan mudah berasa selamat kerana kita sudah menjaga hubungan dengan ALLAH, hingga lalai dalam menjaga hubungan sesama manusia!

Hidup ni kalau nak bahagiakan orang memang payah. Nak jaga hati orang , lagi-lagi lah payah!

Nak buat orang suka dengan kita pun, masyaALLAH… Susah woo!

TAPI, bila kita buat ALLAH suka (redha) dengan kita, bila kita ‘jaga’ ALLAH, bila kita ikut semua perintah ALLAH tanpa mempedulikan umpatan manusia, secara tak langsung kita akan dapat bahagiakan orang, jaga hati orang dan buat orang suka pada kita.

Sebab apa?

Baca selanjutnya di sini » (270)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

Hebatnya Aisyah Radhiallahu’anha Menjaga Auratnya

Dikisahkan sejak kewafatan suaminya Aisyah radhiallahu’anha yakni Nabi Muhammad sollallahu’alaihi wasallam, Nabi disemadikan dalam rumahnya sebelah Masjid Nabawi. Kerana tersangat sayangkan Nabi sollallahu’alaihi wasallam, Aisyah radhiallahu’anha telah tinggal dan tidur di dalam makam Nabi setiap masa.

makam nabi

makam Nabi

 

Selepas itu, khalifah pertama iaitu Saidina Abu Bakar As-Sidiq radhiallahu’anhu pula meninggal dunia. Dan ia disemadikan bersebelah makam Nabi Muhammad sollallahu’alaihi wasallam. Tapi Aisyah radhiallahu’anha masih lagi tinggal dan tidur berhampiran makam itu.

Selepas itu, Saidina Umar Al-Khatab radhiallahu’anhu pula meninggal dunia dan disemadikan dalam ruangan makam yang sama, bersama Nabi Muhammad sollallahu’alaihi wasallam dan Abu Bakar radhiallahu’anhu. Maka Aisyah pun sejak dari itu, tidak lagi tinggal di makam itu.

Maka, para sahabat bertanya kepada Aisyah radhiallahu’anha…

“Kenapa kamu tidak lagi tinggal dan tidur di makam selepas Umar Al-Khatab juga disemadikan di situ?”

Jawab Aisyah…

Baca selanjutnya di sini » (263)

Share Button
Likes(1)Dislikes(0)

Carilah keberkatan rezeki dalam Dhuha

Tadi saya ada menemani seorang kenalan untuk bertemu dengan seorang tokoh konglomerat yang terkenal di Malaysia yang juga merangkap CEO kepada satu syarikat gergasi yang menguruskan minyak negara.

Yang mengejutkan ialah, temujanji dibuat pada pukul 10 pagi, kebetulan, kami sampai awal, sementara menunggu, saya berasa hendak ke tandas, tandas lelaki berdekatan dengan surau staf pekerja syarikat tersebut.

Apabila melewati surau tersebut, lirikkan mata saya tertarik kepada kelibat seseorang yang bila saya amati orang itu ialah CEO syarikat. Beliau sedang mendirikan solat di dalam surau tersebut. Mungkin solat Dhuha yang beliau sedang kerjakan.

MasyaAllah, hati saya terkesima.

Baca selanjutnya di sini » (217)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

Siapakah orang yang muflis?

Suatu hari, Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam bertanya kepada para sahabat Baginda;

“Pada pendapat kalian, siapakah yang dimaksudkan sebagai orang yang MUFLIS?”

Jawab para Sahabat;

“Orang yang tidak mempunyai harta.”

orang yang muflis

Jelas Baginda;

Baca selanjutnya di sini » (172)

Share Button
Likes(3)Dislikes(0)

Anak kecil akan mengikut percakapan dan tingkah laku orang tuanya

Sedang saya mengupas buah kegemaran, ‘pisang kaki’, tiba-tiba kedengaran suara seseorang datang menyapa.

“Yaannggg…ooo yaanngg… yang buat ape tu?”

Dari intonasi dan perkataan yang diguna, mungkin isteri saya lah kot.

Eh tapi kenapa suaranya lain? Dan bunyinya sedikit pelat.

Saya segera menoleh. Mahu memastikan siapa yang datang menyapa?

Ohhh alangkah terkejutnya saya. Suara itu datang dari anak no.2 saya, Uqbah.

uqbah

Uqbah

 

Isk isk isk… bertuah punya budak.

Sejak bila pulak dia pandai panggil abah dia dengan gelaran ‘yaang‘ (sayang) ni…?

Pertama kali dengar. Saya tertawa kecil. Geli hati. Terhibur dengan karenah anak kecil itu. hahaha

Benarlah. Anak kecil akan mengikut (meniru) percakapan dan tingkah laku orang tuanya. Saya menjadi saksi kebenaran ini!

Justeru, suka saya mengingatkan korang.

Baca selanjutnya di sini » (172)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

4 soalan penentu nasib kita di akhirat

Tidak berganjak kedua kaki seseorang dari tempat berdirinya di mahkamah Allah pada hari Qiamat sehingga dia dipersoal akan 4 perkara :

1 * UMUR : bagaimana ia dihabiskan?

2 * ILMU : bagaimana ia digunakan?

3 * HARTA BENDA : bagaimana (dari mana) ia didapati dan bagaimana (untuk apa) ia dibelanjakan

4 * TUBUH BADAN : bagaimana ia dimanfaatkan (terutama masa muda @ sihatnya)

  • SETIAP PERKATAAN @ tulisan kita atas dunia ini akan dicatat.
  • SETIAP PERBUATAN kita atas dunia ini akan direkod oleh Malaikat di bahu kanan dan kiri.

Dan SEMUA perkataan dan perbuatan itu akan di PERSOAL dan di PERTANGGUNGJAWABKAN di mahkamah ALLAH.

Bersediakah kita untuk menjawab semua itu???

  • Berhati-hati lah dalam setiap patah perkataan (atau tulisan) yang kita keluarkan.
  • Berhati-hatilah dalam setiap tindakan dan perbuatan kita atas dunia ini.

Sentiasa soal diri ;

Baca selanjutnya di sini » (100)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

7 anggota manusia yang suka buat maksiat

7 anggota manusia suka dan seronok melakukan maksiat ;

Lidah
suka mengumpat,mencaci,memaki, marah-marah…

Telinga
suka dengar orang mengumpat, mendengar perkara melalaikan

Mata
suka tengok perkara haram, lelaki memandang wanita ajnabi tak tutup aurat

Tangan
suka buat zalim dan pukul orang, mencuri dan membuat perkara haram

Kaki
suka berjalan ke tempat melalaikan dan menghabiskan masa sia-sia

Perut
suka makanan dan minuman sedap tak kira halal haram

Kemaluan
suka berzina dan liwat

Ayuh saudara saudari,

Baca selanjutnya di sini » (335)

Share Button
Likes(2)Dislikes(0)

Janganlah berbalah, kita kan satu ummat?

Suka dengan catatan ini…

“Kau ni asyik berdakwah ja… ilmu taknak cari,” kata A.

“Kau pun sama. Asyik mengaji ja berkitab-kitab. Tapi tak pernah nak buat dakwah,” jawab B.

“Aaaah. Korang berdua ni sama ja. Asyik mengaji dan betulkan orang. Tapi, akhlak sendiri masih tak diperbaiki. Meh ikut aku amik tarikat. Cuci sikit hati tu.” C menyampuk.

“Korang bertiga ni semua kolot. Asyik nak beribadat ja. Tapi Islam taknak perjuangkan. Dah tu pulak tolak politik. Orang yang tolak politik, dia kufur tau!” celah D.

“Apa yang kalian bising-bising ni?”

Baca selanjutnya di sini » (94)

Share Button
Likes(3)Dislikes(0)

Konon nak jadi pembela Islam, tapi…

Sebetulnya saya malas nak ulas pasal video seorang wanita yang memperlekeh hudud di Kelantan tu.

hina hudud

Tapi apabila melihat gelagat ramai ‘keyboard warrior’ yang mengutuk, maki-hamun, sumpah seranah, mencarut… malah ada yang ugut rogol atau bunuh perempuan itu, kononnya mahu ‘membela Islam’… saya jadi sedikit kecewa…. dan sedih.

Apakah ini akhlak seorang mukmin? Adakah maki hamun, sumpah seranah… ugut rogol dan bunuh itu yang diajar oleh Nabi kita, sollallahu ‘alaihi wassallam?

Pelajarilah sirah Nabi sollallahu ‘alaihi wasallam (yang menjadi uswatun hasanah, sebaik-baik contoh untuk diikuti) dan tekuni kisah-kisah para sahabat radhiallahu’anhun ajma’in dalam berhadapan dengan apa jua situasi. Nescaya kita akan mendapati betapa indahnya akhlak seorang muslim yang Islam ajar.

Yaa, kita sama sekali TAK REDHA dengan video yang melampau itu. Kita MARAH atas kebiadapan itu.

Namun, bukankah kita diajar untuk membenci PERBUATAN nya saja,  TAPI tidak pada batang tubuh, atau INDIVIDU itu?

Anggap saja dia jahil dan seorang yang tersalah faham.

Kita gesa pihak yang berwajib untuk panggil dia, beri penerangan… beri kaunseling atau apa saja yang patut untuk menyedarkan keterlanjuran yang dilakukan.

Sedang, kita sebagai seorang muslim @ mukmin, kena jaga AKHLAK.

Lebih-lebih lagi di laman sosial… ramai yang memerhatikan perbuatan, kata-kata dan komen yang kita berikan.

Kata-kata dan komen-komen kita mempamerkan bagaimana mentaliti atau cara berfikir kita sebagai orang Islam. Sekaligus ia memberikan imej dan persepsi atas ajaran Islam itu sendiri.

Cuba bayangkan orang bukan Islam baca komen-komen lucah, maki hamun, sumpah seranah yang kita hamburkan… apatah lagi sumpah seranah tu ditujukan kepada sesama Islam!

Cuba bayangkan fikiran mereka… apa agaknya yang mereka akan fikir yer?

Tak malu ker kita ? Apakah ini level fikiran @ mentaliti seorang Islam?

Menyatakan ketidak setujuan dengan maki hamun, sumpah seranah….? ugut rogol dan bunuh???

Baca selanjutnya di sini » (356)

Share Button
Likes(6)Dislikes(0)

Rasailah kebahagiaan itu

Rasailah kebahagiaan itu

Orang yang dicintai merasa bahagia.
Bahagianya bukan kerana dicinta.
Tetapi dia dicinta kerana bahagianya.

Apa itu bahagia?
Dimana bahagia?
Adakah bahagia datang kerana nasib?
Orang kaya sajakah yang bahagia?
Orang berjaya sajakah yang berasa gembira?

Tidak Tidak Tidak!
Semua orang berhak merasa bahagia.
Bahagia bukan bergantung pada nasib.
Bahagia bukan pada keadaan.
Bahagia bergantung pada bagaimana nasib dan keadaan itu diterima.

Ada pemuda penghidap kanser berkata ;

Baca selanjutnya di sini » (267)

Share Button
Likes(4)Dislikes(0)